Mitä tarkoittaa virtuaalipalvelin

käytännössä

eli oliskiko jollain antaa käytännön esimerkkejä tästä?

12

2996

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xen_vs_vmware

      Virtuaalipalvelin pyörii virtuaalikoneessa. Virtuaalikonetta emuloidaan softalla oikeassa tietokoneessa.

      Esim amiga emulaattorissa pyörivä web-palvelin.

      • tarkoitettu

        vai palveleeko virtuaalipalvelin myös hyötykäyttäjiä jotenkin?

        Esimerkiksi nettisivujen ylläpitäjää tai yritystä?

        Käytännön esimerkkejä että taviskin tajuaa?


      • isobusiness
        tarkoitettu kirjoitti:

        vai palveleeko virtuaalipalvelin myös hyötykäyttäjiä jotenkin?

        Esimerkiksi nettisivujen ylläpitäjää tai yritystä?

        Käytännön esimerkkejä että taviskin tajuaa?

        http://www.profimill.fi/files/397_Palvelimienvirtualisointi.pdf

        Mitä hyötyjä saavutettavissa
        - Kustannustehokkuus
        o Ei tarvitse ostaa jokaiselle järjestelmälle omaa erillistä serveriä
        - Eri käyttöjärjestelmiä voi ajaa samassa raudassa
        o Windowsin eri työasema- ja serveriversiot, Linux, Netware ja muut
        x86-pohjaiset käyttöjärjestelmät voidaan ajaa omissa
        virtuaalikoneissaan toisiaan häiritsemättä
        - Tietojen palautus varmuuskopiolta minuuteissa palvelimen vikaantuessa
        o Esim. edellisenä yönä toiselle koneelle siirretty varmuuskopio
        voidaan vikatilanteessa nostaa hetkessä ylös. Ei enää useiden
        päivien käyttökatkosta vikaantumistilanteessa.
        - Konehuoneen hallintatyö helpottuu ja vähenee
        o Vähemmän eri tavoin ylläpidettäviä, eri mallisia, eri ikäisiä, eri
        toimittajien huoltosopimuksissa olevia laitteita
        - Järjestelmien elinkaarta voidaan pidentää
        o Esim. vanhat, ehkä hyvin palvelevat NT4-pohjaiset järjestelmät
        saavat jatkoaikaa.
        o Ne voidaan siirtää pois vanhoilta palvelinraudoilta, jotka ovat
        herkkiä vikaantumaan ja joiden huoltosopimushinnat ovat todella
        kalliita
        - Tilan säästö
        o Vähemmän servereitä, enemmän tilaa!
        - Sähkön säästö
        o Keskikokoinen serveri kuluttaa vuodessa noin 3 000 kWh,
        kymmenen serveriä 30 MWh ...
        - Pienentynyt jäähdytystarve
        o Kaikki nuo kilowatit pitää yleensä jäähdytyksen avulla viedä ulos
        o Ei tarvitse ehkä hankkia suurempaa ilmastointilaitetta

        -

        joudut loput itte hakeen googlella. virtualisointi avainsana.


      • suurintasontaaa

        sellaista josta kuuluu luopua jos sellaisen tapaat!
        äläkä ikinä sellaisia ala rakentaan.


    • jotakintietäää

      Virtuaalipalvelin on käyttäjälle samanlainen kuin oikea palvelin (erillinen tietokone), jota hän hallitsee yksin. Todellisuus on kuitenkin se, että samassa fyysisessä koneessa voi olla esim 10 virtuaalipalvelinta.. eli suorituskyky ei välttämättä vastaa samaa kuin esim. koti pc:n suorituskyky.

      Virtuaalipalvelin on tarkoitettu palveluille, jotka vaativat koko palvelinohjelmiston hallinnointia tai räätälöintiä esim. php asetukset ym. viilaukset.

    • Serveri Seweri

      ovat virtuaalipalvelimia, mutta niiden nopeudet ja kuormitettavuus eivät ole niin hyvät kuin ns. virallisten virtuaalipalvelimien.
      Virtuaalipalvelin-paketit ovat jonkun verran kalliimpia kuin hieman kehnompien web-hotelli palvelimien.
      Myynnissä on myös puhtaasti vain yhdelle asiakkaalle tarkoitettuja palvelimia ja hinta on sitten sen mukainen.

      Tässä malliksi virtuaalipalvelin ja aika hyvä sellainen.

      https://secure.neobitti.fi/palvelimet.htm

      • wrltbe

      • Xanther

    • Nimiserk
    • Anonyymi

      Virtuaalipalvelin on palvelin mikä on jaettu useaan virtuaaliseen osaan. Katso esim. https://hostaajat.com

    • Anonyymi

      Tulee mieleen innokas kaupanpitäjä joka laittoi oma web-serverin: Vuoden aikana mitattuna kuukautta kohti oli keskimäärin kaksi käyttäjää. Tällainen serveri ei kannata mitenkään päin.
      Homman voi toteuttaa järkevämmin joko web-hotelli tyyppisesti, jolloin serverillä(=hotelli) on monta käyttäjää(=huone). Serverin käyttöaste kasvaa ja ylläpitokulut pienenevät. Samalla homma skaalautuu tarvittaessa ylöspäin koska serveri voi olla järeämpi kuin mitä yksittäinen palvelu tarvitsee.
      Virtuaaliserveri on taas idea tehdä yhdestä serveristä moniosaaja asentamalla sille virtuaalisia koneita jolloin softien ylläpito helpottuu kun ne ovat kuitenkin virtuaalisesti eri koneilla. Jälleen serverin käyttöaste nousee, energia/serveri pienenee jne. Virtuaalisia servereitä voi perustaa tarpeen mukaan lisää ilman että tarvitsee ostaa uutta rautaa. Itse asiassa maailmalla on palveluita joissa kuukausimaksua vastaan tätä voi tehdä ja muutamalla napin painalluksella saada käyttöönsä virtuaaliserverin hetkessä. Tällaisen palvelun kautta voi palvelun laajentaa vaikkapa eri mantereelle poistumatta läppärin äärestä muutamassa tunnissa.

    • Anonyymi

      Virtuaalinen eli kuvitteellinen. Jokainen voi kuvitella itselleen oman virtuaali palvelimen joka palvelee sinua kun vaimo lyö hanskat tiskiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2175
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      771
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      560
    Aihe