Oletetaan että täysin pyöreä 10 gramman ammus osuu alastomaan ihmiseen vaikkapa keskelle vatsaa, kuinka suuri pitää osumaenergian/nopeuden olla jotta törmäys olisi hengenvaarallinen? Yleisesti ottaen, voiko pelkkä iskuenergia ilman lävistysvaikutusta olla itsessään tappava vaikkei osuisikaan "kriittiselle" alueelle (esim. pää)?
Vastaukset 6
- 234asd
E= MV¨2/2000
Eli Energia on massa kerrottuna nopeuden neliöllä ja kun saatu luku jaetaan 2000, saadaan suureeksi Joulet.
Esim. 10g x 200m/s x 200m/s jaettuna 2000 = 200 Joulea. Eli keskikova vasaran lyönti.. ja jos kosketuspinta-ala on tarpeeksi pieni, niin sieltähän se vammavaikutus syntyy.- timpuri savosta
Mitenkä pitkä pittää olla vasaran varren jotta jos ihteen lyön vasaralla mahhaan niin jotta tulloo varmasti maha kippeeks?
- ....................
Kyllä se nahka repeää ennenkuin saadaan aikaiseksi tappava iskuenergia. Syy tähän on luodin ja nahan välinen pinta-ala. Pienempi ala -> iho repeää herkemmin.
- Tähän väliin
Että nuppineula läpäisee 1J liike-energialla puolen millin peltilevyn, tekee siis reiän muttei tule läpiasti. Vastaavasti se uppoaa kolmisen senttiä paperiin ja muutamia millejä kevlariin. Softispyssyllä testattu.
- Lasher112
Käytännönläheisemmin:
Hornadyllä on 9,1 g luoti kaliiberissa .30.
Jotta iskuenergia 2700 J täyttyisi, tullee panos ladata siten, että nopeus 100m kohdalla on 770, 32 m/s.- tikullasilmään
Siis miten tuo liittyy kysyjän tapaukseen pyöreän luodin iskuenergiasta ja toiseksi juttu on kahdeksan vuotta vanha.
Mistä löydät nätä vanhoja keskusteluita?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä mieltä olet?
Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo1451125Muistakaa pojat tämä.
Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.1171017En ehkä onnistu siinä
Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.58765Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin
Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset213758Viesti jonka haluaisit lähettää...
hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä25706- 63705
- 135696
Pahoin pelkään nainen
että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus57612- 38588
Joko kaupungin johtaja saa iskeä kuokkansa kunttaan
Särkiperällä tapahtuu 25.8 2026 klo.10.00 Fingrid Oy:n ja kahden maanomistajan kanssa maan lohkominen.Mahdollisesti täss57541