Kuinka luotettava pidätte reseptivapaana ostettavissa olevaa keliakiatestiä? Onko kokemuksia, pitikö tulos paikkaansa?
Onkohan missään julkaistu testituloksia kyseisen testin luotettavuudesta?
Itse tein testin. Negatiivista näytti. Oireet kylläkin juuri keliakian oireita vastaavat. Toivottavasti on kuitenkin jotain muuta kun keliakiaa, rajoittaa niin paljon syömistä. Tässä nyt pähkäilen, että onko testiin luottamista? Tein testin itselleni "helpotukseksi" ennen lääkärille menoa. :)
Apteekin keliakiatesti?
10
12132
Vastaukset
- testattu on
Keliakiaa ei todettu lääkärillä verikokeesta
ja tuo apteekin testi antoi saman tuloksen ja
silti epäilen keliakiaa olevan juuri ruokavalion
perusteella. Tähystyksessä en ole käynyt....- dfaga
Et voi sanoa testin olevan epäluotettava, jos antoi kerran saman tuloksen kuin lääkärin verikoetesti.
Mutu-tuntumat on ihan eri asia.
Sitäpaitsi, jos nyt olet gluteenittomalla ruokavaliolla etkä ole käynyt vatsatähystyksessä, et tule ikinä saamaankaan todellista tulosta keliakiastasi (jos sinulla sellainen on)
Muistelen, että apteekin testi oli yli 90% luotettava keliakian toteamiseksi! - asdfasdfasdf2
Hei,
Kyseessä voi olla hiivasyndroomakin, joka aiheuttaa yliherkkyyttä em. viljoille. Itse en enää ole saanut gluteiinista vatsakramppeja, kun aloin juoda ionisoitua vettä minimi 3 litraa päivässä ja 1 tl:n käsittelemätöntä merisuolaa päivittäin veteen. Suola poistaa tunnetusti hiivaa. Tein juuri apteekista ostetun testin ja se näytti negatiivista. Suvussamme on ollut paljon vatsaoireita. Jos on hiivasyndrooma esim. psyllium on hyvä lisä myös, samoin maitohappobakteerit.
- kyseisen testin
Tein siis tuon apteekin keliakiatestin, negatiivista näytti. Nyt on kuitenkin alkanut epäilyttämään tuon testin luotettavuus uusien oireiden ilmaannuttua. Minun oireita ovat:
- kamalat ilmavaivat, yök sitä hajua
- ripuli, yleensä aamuisin
- turvotus
- hampaiden kiilteen häviäminen
- suussa afta
- ärtyneisyys
- väsymys
Nuohan on aika yleensä keliakian oireita, eikö niin? Pakko kai se on tilata aika lääkärille, vai mitä sanotte, onko aiheellista? Testi näytti kuitenkin negatiivista, eli onkohan tuo lääkärille meno sitten ihan turhaa..- Makaka
Kuulostaa Crohnin taudin oireilta..
- mailu
Olen epäillyt itselläni keliakiaa jo jonkun aikaa. Ostin apteekista testin ja näytti negatiivista tulosta. Menin kuitenkin lääkäriin, ja verikokeiden olikin yllätyksekseni positiivinen, eli vasta-aineita löytyy. Nyt siis odotellaan gastroskopiaa, missä lopullinen tulos varmistuu. En siis voi pitää apteekin testiä täysin luotettavana.
- mailu
siis verikokeiden tulos..
- 30+
Moi,
mulla kanssa negatiivista näyttää, mutta oireet on samat ja niin epämiellyttävät, ollut jo monta vuotta, että meen testituloksesta riippumatta lääkäriin, eka verikokeisiin. Lopetin tyhmyyksissäni, luonnollisesti, viljat, kun niistä tuli huono oli noin kuukausi sitten kun ymmärsin, että täähän mua vaivaa, ja olotila parani heti kahdessa viikossa. Nyt sitten pitää saada ohutsuolen nukka takisin kurakuntoon testiä varten. Oh, että harmittaa tällainen rääkkäys. - luotan testiin
Meillä on tehty neljä testiä neljälle eri ihmiselle. Sen jälkeen kaikki on testattu myös terveyskeskuksen verikokeella. Tulokset ovat samat (yksi positiivinen) joten luotettavana pidän apteekin testiä.
Minun (ei keliakiaa) mahavaivani helpottuvat kun vähennän leivän ja sokerin syöntiä. Vaivat katoavat (!) kun karppaan, mutta en jaksa sitä ruokavaliota kovin pitkään :). Mahavaivaa on monenlaista.- asdfasdfasda2
Karppauskin auttaa hiivasyndroomaan...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1345632
Maisa Torppa
Voitto oikeudesta. Tässä näkee miten huteralla pohjalla nuo syytökset ovat. Hyvä Maisa 💖. IL2464138- 91745
Nainen, älä tee aloitetta, jos
Jos olet: - ylipainoinen - yksinhuoltaja - tatuoitu - tukassa on varoitusväri - sinulla on muita lävistyksiä kuin korvak1541008- 90923
Veronika Honkasalo(vas.)venäjän asialla
Honkasalon mukaan mukaan venäläisiä turvapaikanhakijoita kohdellaan lainvastaisesti. "Vasemmistoliiton varapuheenjohtaj64923Persut palkitsisi verohelpotuksin röökin polton ja ryyppäämisen lopettamisesta
>> Perussuomalaiset ehdottavatkin, että haittaverojen sijaan terveellisestä elämää viettäville ihmisille voitaisii135917- 82821
Trump laittomien siirtolaisten kauhu.
Trump toimii ihan oikein, kun karkoittaa maassa laittomasti oleskelevat rikolliset siirtolaiset takaisin kotimaihinsa ei110792- 40786