Perinkö äitipuoleni?

Isän tyttö

Kysymys onkin hyvin yksiselitteinen: perinkö myös äitipuoleni? Olen isäni ensimmäisestä avioliitosta ja nykyään isä on uudelleen naimisissa itseään n. 15 vuotta nuoremman naisen kanssa. Naisella ei ole omia lapsia, ei entisestä liitostaan eikä isäni kanssa. Ikääkin heillä on jo sen verran ettei niitä enää edes tule. isä on kovin huonona ja jopa optisesti ajateltuna tuon puoleinen kutsuu isi-pappaa seuraavan kolmen vuoden kuluessa (vakava, etenevä sairaus jota ei voida parantaa).

19

5842

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • isäsi ja äitupuolesi yhteis...

      omaisuudesta puolet.
      Kun äitipuolesi kuolee perit taas isäsi kautta äitipuolesi omaisuudesta puolet ja äitipuolesi sukulaiset toisen puolen.

      • kyllä väärin...

        Jos tytär perii isänsä, ei äitipuolen jälkeen pitäisi tulla enää mitään isän perintöä, vai olenko ihan väärässä??!!


      • Anonyymi00013
        kyllä väärin... kirjoitti:

        Jos tytär perii isänsä, ei äitipuolen jälkeen pitäisi tulla enää mitään isän perintöä, vai olenko ihan väärässä??!!

        Olet oikeassa. Minkä osituksessa äitipuoli mahdollisesti saa tasinkona, on hänen omaa omaisuuttaan, ja periytyy hänen kuoltuaan hänen perillisilleen.


      • Anonyymi00018
        Anonyymi00013 kirjoitti:

        Olet oikeassa. Minkä osituksessa äitipuoli mahdollisesti saa tasinkona, on hänen omaa omaisuuttaan, ja periytyy hänen kuoltuaan hänen perillisilleen.

        Väärin meni, lue avl huolella, etenkin osiot II ja IV, huomaat että ne jotka on avioliiton aikana toinen saanut, ansainnut tai perintöä ovat hänen.

        Tasinko tulee AINOASTAAN yhteisen omaisuuden eroista eli jos toinen osapuoli on laittanut enemmän varoja, niin se tasataan privileginä ainoastaan.

        Avl:n sanoin "aviopuolisoiDEN omaisuuDEN säästöstä" jos taas lukisi aviopuolisoiTTEN omaisuuden säästöstä, niin tällöin jälkimmäinen ten-pääte eriyttäisi omaisuuserät eriksi eli tällöin laskettaisiin myös ennen avioliittoakin olleet omaiuuserät avio-oikeden alaisiksi, mutta tuo den pääte sitoo omaisuus joka on hankittu yhdessä, niin tuosta lasketaan se privilegi.

        Tuostakin jouduin vääntään tekoälyn kanssa koska asiaan kytkeytyy myös perusoikeus omaisuuden turvaan, eli omaisuuden omistaa se kenen nimissä se on tai saanut sen.

        Uusi perustuslaki on muuttanut erittäin monia asioita täysin erilaisiksi kuin ne ennen oli hallitusmuodon aikana ja tätä ei lakimies piireissä ei vieläkään oikein tajuta, vaan mennään opitun vanhan kaavan mukaan.



        T. Professional of the law and word's, Lawetorder Z via V


      • Anonyymi00019
        Anonyymi00018 kirjoitti:

        Väärin meni, lue avl huolella, etenkin osiot II ja IV, huomaat että ne jotka on avioliiton aikana toinen saanut, ansainnut tai perintöä ovat hänen.

        Tasinko tulee AINOASTAAN yhteisen omaisuuden eroista eli jos toinen osapuoli on laittanut enemmän varoja, niin se tasataan privileginä ainoastaan.

        Avl:n sanoin "aviopuolisoiDEN omaisuuDEN säästöstä" jos taas lukisi aviopuolisoiTTEN omaisuuden säästöstä, niin tällöin jälkimmäinen ten-pääte eriyttäisi omaisuuserät eriksi eli tällöin laskettaisiin myös ennen avioliittoakin olleet omaiuuserät avio-oikeden alaisiksi, mutta tuo den pääte sitoo omaisuus joka on hankittu yhdessä, niin tuosta lasketaan se privilegi.

        Tuostakin jouduin vääntään tekoälyn kanssa koska asiaan kytkeytyy myös perusoikeus omaisuuden turvaan, eli omaisuuden omistaa se kenen nimissä se on tai saanut sen.

        Uusi perustuslaki on muuttanut erittäin monia asioita täysin erilaisiksi kuin ne ennen oli hallitusmuodon aikana ja tätä ei lakimies piireissä ei vieläkään oikein tajuta, vaan mennään opitun vanhan kaavan mukaan.



        T. Professional of the law and word's, Lawetorder Z via V

        Ilman avioehtosopimusta ja mahdollista ehdollista testamenttia tai lahjoitusta avioparin omaisuus jakautuu osituksessa täsmällisesti aivan tarkkaan tasan puoliksi.
        Avioliiton aikana omistus on aivan eri tavalla toteutunut asia.

        Miksi joudut asioimaan tekoälyn kanssa?


    • tietenkään....

      äitipuolesi on ihan vieras ihminen, et voi häntä periä ilman testamenttia. Mutta isähän tässä on huonona, hänet kyllä perit.

    • -ilman testamenttia

      Yksiselitteisesti: et peri.
      Ellei äitipuoli tee sinulle testamenttia.

      Isäsi toki perit, mutta ellei ole kyseessä keskinäistä testamenttia (tai muuta testamenttia) tai äitipuolesi ole isääsi varakkaampi perit isäsi omaisuuden, siis periaatteessa puolet isän äitipuolen yhteisestä omaisuudesta.

      ...ja senhän tiedät, että jos tuo yhteinen omaisuus muodostuu vain asunnosta, niin äitipuolella on oikeus jäädä siihen asumaan, ja perinnön realisointi viivästyy osaltasi.

      Äitipuolen perivät, ilman testamenttia, hänen omat sukulaisensa perintökaaren mukaisesti.

      • kuoleman jälkeen

        puolet ja äitipuolen sukulaiset toisen puolen.
        Se johtuu siitä, että isän omaisuutta siirtyi äitipuolelle ja nyt äitipuolen kuoltua se siirtyy takaisin isän suvulle eli tässä tapauksessa tyttärelle.


      • nix nax
        kuoleman jälkeen kirjoitti:

        puolet ja äitipuolen sukulaiset toisen puolen.
        Se johtuu siitä, että isän omaisuutta siirtyi äitipuolelle ja nyt äitipuolen kuoltua se siirtyy takaisin isän suvulle eli tässä tapauksessa tyttärelle.

        Usko nyt jo: isän tytär ei peri äitipuoltaan, jos isä kuolee ensin. Se, mitä äitipuoli ehkä tasinkona osituksessa miesvainajaltaan saisi, menisi, kuten muukin äitipuolen omaisuus, perintönä äitipuolen sukulaisille.

        Jos sen sijaan lapseton äitipuoli kuolisi ensin, ap:n isä perisi tämän. Aikanaan isän kuoltua isän pesästä (lähtökohtaisesti) puolet menisi äitipuolen toissijaisille perillisille. Jos näitä ei olisi, tytär saisi perintönä koko isänsä omaisuuden - ja siten perisi myös äitipuolensa.


      • Jos ihan normitilanne
        kuoleman jälkeen kirjoitti:

        puolet ja äitipuolen sukulaiset toisen puolen.
        Se johtuu siitä, että isän omaisuutta siirtyi äitipuolelle ja nyt äitipuolen kuoltua se siirtyy takaisin isän suvulle eli tässä tapauksessa tyttärelle.

        Outoa höpötystä.

        "isän omaisuutta siirtyi äitipuolelle"

        ??? Eihän sille äitipuolelle siirry mitään omaisuutta; jos pariskunnalla ei ole avioehtoa, hänelle kuuluu automaattisesti puolet hänen ja hänen miehensä yhteisestä omaisuudesta. Se siis jo ON hänen omaisuuttaan, eikä mitenkään "siirry hänelle".

        Esimerkki: miehellä omaisuutta 300, naisella 100. Yhdessä heillä on 400.

        Miehen kuoleman jälkeen miehen kuolinpesällä on 200 ja naisella (=äitipuoli) 200.

        Tytär perii miehen osuuden yhteisestä omaisuudesta.

        Mutta hänellä ei ole osaa eikä arpaa äitipuolen puolikkaaseen, ei myöskään äitipuolen kuoleman jälkeen.

        PAITSI jos äitipuoli tekee testamentin tytärpuolen hyväksi.

        Esimerkki 2: miehellä omaisuutta 100, naisella 300. Yhdessä heillä on 400.

        Miehen kuoleman jälkeen lesken EI tarvitse antaa omaisuudestaan tasinkoa kuolinpesälle.

        Kuolinpesän arvo siis on 100. Sen tytär perii.

        Jälleen, hänellä ei ole mitään tekemistä äitipuolen omaisuuden kanssa.


      • nix nax
        Jos ihan normitilanne kirjoitti:

        Outoa höpötystä.

        "isän omaisuutta siirtyi äitipuolelle"

        ??? Eihän sille äitipuolelle siirry mitään omaisuutta; jos pariskunnalla ei ole avioehtoa, hänelle kuuluu automaattisesti puolet hänen ja hänen miehensä yhteisestä omaisuudesta. Se siis jo ON hänen omaisuuttaan, eikä mitenkään "siirry hänelle".

        Esimerkki: miehellä omaisuutta 300, naisella 100. Yhdessä heillä on 400.

        Miehen kuoleman jälkeen miehen kuolinpesällä on 200 ja naisella (=äitipuoli) 200.

        Tytär perii miehen osuuden yhteisestä omaisuudesta.

        Mutta hänellä ei ole osaa eikä arpaa äitipuolen puolikkaaseen, ei myöskään äitipuolen kuoleman jälkeen.

        PAITSI jos äitipuoli tekee testamentin tytärpuolen hyväksi.

        Esimerkki 2: miehellä omaisuutta 100, naisella 300. Yhdessä heillä on 400.

        Miehen kuoleman jälkeen lesken EI tarvitse antaa omaisuudestaan tasinkoa kuolinpesälle.

        Kuolinpesän arvo siis on 100. Sen tytär perii.

        Jälleen, hänellä ei ole mitään tekemistä äitipuolen omaisuuden kanssa.

        >>??? Eihän sille äitipuolelle siirry mitään omaisuutta; jos pariskunnalla ei ole avioehtoa, hänelle kuuluu automaattisesti puolet hänen ja hänen miehensä yhteisestä omaisuudesta. Se siis jo ON hänen omaisuuttaan, eikä mitenkään "siirry hänelle". >Outoa höpötystä.


      • äaöjdADJ
        Jos ihan normitilanne kirjoitti:

        Outoa höpötystä.

        "isän omaisuutta siirtyi äitipuolelle"

        ??? Eihän sille äitipuolelle siirry mitään omaisuutta; jos pariskunnalla ei ole avioehtoa, hänelle kuuluu automaattisesti puolet hänen ja hänen miehensä yhteisestä omaisuudesta. Se siis jo ON hänen omaisuuttaan, eikä mitenkään "siirry hänelle".

        Esimerkki: miehellä omaisuutta 300, naisella 100. Yhdessä heillä on 400.

        Miehen kuoleman jälkeen miehen kuolinpesällä on 200 ja naisella (=äitipuoli) 200.

        Tytär perii miehen osuuden yhteisestä omaisuudesta.

        Mutta hänellä ei ole osaa eikä arpaa äitipuolen puolikkaaseen, ei myöskään äitipuolen kuoleman jälkeen.

        PAITSI jos äitipuoli tekee testamentin tytärpuolen hyväksi.

        Esimerkki 2: miehellä omaisuutta 100, naisella 300. Yhdessä heillä on 400.

        Miehen kuoleman jälkeen lesken EI tarvitse antaa omaisuudestaan tasinkoa kuolinpesälle.

        Kuolinpesän arvo siis on 100. Sen tytär perii.

        Jälleen, hänellä ei ole mitään tekemistä äitipuolen omaisuuden kanssa.

        Miehen kuoleman jälkeen tytär perii 200.


      • Anonyymi00014
        kuoleman jälkeen kirjoitti:

        puolet ja äitipuolen sukulaiset toisen puolen.
        Se johtuu siitä, että isän omaisuutta siirtyi äitipuolelle ja nyt äitipuolen kuoltua se siirtyy takaisin isän suvulle eli tässä tapauksessa tyttärelle.

        Ei. Koska isällä on omakin perillinen, hänen omaisuutensa mikä jää osituksen jälkeen, periytyy tälle hänen perilliselleen.
        Leskelle tietenkin on kuolemaansa asti hallintaoikeus vähintään yhteiseen kotiin.


      • Anonyymi00016
        kuoleman jälkeen kirjoitti:

        puolet ja äitipuolen sukulaiset toisen puolen.
        Se johtuu siitä, että isän omaisuutta siirtyi äitipuolelle ja nyt äitipuolen kuoltua se siirtyy takaisin isän suvulle eli tässä tapauksessa tyttärelle.

        Osituksessa äitipuolellw mahdollisesti siirtyvät omaisuus ei siirry enää takaisin, vaan se jää äitipuolen omaksi, josta hän itse määrää testamentillaan omana omaisuutensa. Tässähän isä on huonona. Häneltä on jäämässä perillinen, joka de facto, perii hänet. Leski ei peri henkilöä, jolla on rintaperillisiä.
        Eli lesken kuollessa on vain lesken omaa omaisuuttaan, joka jaetaan perintökaaren tai testamentin mukaan.


      • Anonyymi00017
        Jos ihan normitilanne kirjoitti:

        Outoa höpötystä.

        "isän omaisuutta siirtyi äitipuolelle"

        ??? Eihän sille äitipuolelle siirry mitään omaisuutta; jos pariskunnalla ei ole avioehtoa, hänelle kuuluu automaattisesti puolet hänen ja hänen miehensä yhteisestä omaisuudesta. Se siis jo ON hänen omaisuuttaan, eikä mitenkään "siirry hänelle".

        Esimerkki: miehellä omaisuutta 300, naisella 100. Yhdessä heillä on 400.

        Miehen kuoleman jälkeen miehen kuolinpesällä on 200 ja naisella (=äitipuoli) 200.

        Tytär perii miehen osuuden yhteisestä omaisuudesta.

        Mutta hänellä ei ole osaa eikä arpaa äitipuolen puolikkaaseen, ei myöskään äitipuolen kuoleman jälkeen.

        PAITSI jos äitipuoli tekee testamentin tytärpuolen hyväksi.

        Esimerkki 2: miehellä omaisuutta 100, naisella 300. Yhdessä heillä on 400.

        Miehen kuoleman jälkeen lesken EI tarvitse antaa omaisuudestaan tasinkoa kuolinpesälle.

        Kuolinpesän arvo siis on 100. Sen tytär perii.

        Jälleen, hänellä ei ole mitään tekemistä äitipuolen omaisuuden kanssa.

        Avioliiton kestäessä, avio-oikeus, on odotusoikrus. Avioliiton aikana puolisoilla on erilliset omaisuudet. Avio-oikeus toteutetaan osituksella.


    • nix nax

      ...siihen, miten isäsi omaisuus jakaantuu, vaikuttaa se, onko isän ja hänen 1. vaimonsa välillä toimitettu omaisuuden ositus.

      Jos 1. avioliitto purkautui vaimon kuolemaan, ja jos puolisoiden omaisuus jäi isän hallintaan osittamattomana, isän kuoltua tulee toimitettavaksi kaksi ositusta, mikä lisää sinulle jaossa tulevaa osuutta isän hallitsemasta omaisuudesta.

      • vaimolleen.Silloin se perii...

        lakiosan joka puolet siitä,kuin muuten saisit.Äitipuolesi aas voi testamentata kenelle haluaa ja siitä et saa penniäkään.Sattuuko olemaan vielä aasialainen äitipuoli niin sillä oikeus viedä omaisuus pois maasta heti isäsi kuollessa ja sinun lakiosasi maksettuaan.Aasiassa ei suomen lait ole voimassa.Kaverilla kävi niin jotta isä muutti koko omaisuuden rahaksi ja osti talon thaimaasta jonne muutti nuorikkonsa kanssa.Kaveri ei saanut penniäkään sillä Thaimaan lakien mukaan kaikki kuului leskelle.


      • Anonyymi00012
        vaimolleen.Silloin se perii... kirjoitti:

        lakiosan joka puolet siitä,kuin muuten saisit.Äitipuolesi aas voi testamentata kenelle haluaa ja siitä et saa penniäkään.Sattuuko olemaan vielä aasialainen äitipuoli niin sillä oikeus viedä omaisuus pois maasta heti isäsi kuollessa ja sinun lakiosasi maksettuaan.Aasiassa ei suomen lait ole voimassa.Kaverilla kävi niin jotta isä muutti koko omaisuuden rahaksi ja osti talon thaimaasta jonne muutti nuorikkonsa kanssa.Kaveri ei saanut penniäkään sillä Thaimaan lakien mukaan kaikki kuului leskelle.

        Miten ihmeessä uusi puoliso perisi mitään ilman testamenttia? Hänhän ei ole mitään sukua. Avio-oikeus taas toteutetaan osituksessa, puolet yhteenlasketun omaisuuden säästöstä perillisille, puolet leskelle. Tässä ei tule kyseeseen lakiosan vaatiminen.
        Vsin jos leskelle on testamentti, silloin perilliten on hyvä vaatia lakiosaa. Jos taas testamentti, jossa perilliset saavat perintönsä vasta leskenkin kuoltua, se on vielä asia erikseen.
        Ja, mikäli ekan avioliiton ositus on tekemättä, se on tehtävä ensin.


      • Anonyymi00015
        vaimolleen.Silloin se perii... kirjoitti:

        lakiosan joka puolet siitä,kuin muuten saisit.Äitipuolesi aas voi testamentata kenelle haluaa ja siitä et saa penniäkään.Sattuuko olemaan vielä aasialainen äitipuoli niin sillä oikeus viedä omaisuus pois maasta heti isäsi kuollessa ja sinun lakiosasi maksettuaan.Aasiassa ei suomen lait ole voimassa.Kaverilla kävi niin jotta isä muutti koko omaisuuden rahaksi ja osti talon thaimaasta jonne muutti nuorikkonsa kanssa.Kaveri ei saanut penniäkään sillä Thaimaan lakien mukaan kaikki kuului leskelle.

        Mikä lakiosa tässä on tulossa? Lapsihan perii oman isänsä. Sitä ennen tehdään ositus. Kyse on ns normaalista perimisestä, ei lakiosasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1945
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      104
      991
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      747
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      29
      590
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe