Joensuun yliopisto

Odetta

Hei!
Onni potkaisi ja pääsen aloittamaan opinnot Joensuun yliopistossa syksyllä. Nyt sitten iski uteliaisuus sen suhteen, millaiseen paikkaan oikein olenkaan menossa?

Joensuussa opiskelevat: millainen paikka yliopisto on opiskella? (Ilmapiiri, opetuksen taso, tenttien vaikeus, hyvät/huonot puolet jne.) Itse olen menossa opiskelemaan psykologiaa, joten erityisesti se kiinnostaa.

Entä millainen Joensuu muuten on asua? Miten vapaa-aikaa voi viettää? mitä pidätte Joensuussa asumisen hyvinä tai kurjina puolina? Niin ainakin olen käsittänyt, että kaupungissa on todella paljon opiskelijoita suhteessa koko väkimäärään ja vuokra-asunnoista suorastaan huutava pula.

Jos joku tietäväisempi jaksaa vastata, olisi todella mukavaa! :)

22

5107

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katjuska

      Itsekkin aloitan opinnot Joensuussa, tosin toisessa tiedekunnassa... Muutaman kerran olen kaupungissa käynyt ja se tuntuu ihan mukavalta. Oletkos jo saanut katon pääsi päälle? Mä sain huoneen soluasunnosta 3 kilometriä yliopistolta.
      Vähän kyllä jännittää aloittaa opinnot vieraassa kaupungissa varsinkin kun kaksi kissaa ja poikaystävä ovat 400 kilometrin päässä.

      • Odetta

        Olen sikäli samassa tilanteessa kuin sinä, että asunnoksi sain 3:n hengen solun, tosin kauempaa kuin sinä. Neljänsadan kilometrin päähän jää minullakin yksi kappale avomiehiä..:/
        Missä aloitit itse opintosi?

        Edelleen, jos jollakin tietoa, niin kertokaa Joensuussa opiskelijana olemisesta! :)


      • Odetta *

        Olen sikäli samassa tilanteessa kuin sinä, että asunnoksi sain 3:n hengen solun, tosin kauempaa kuin sinä. Neljänsadan kilometrin päähän jää minullakin yksi kappale avomiehiä..:/
        Missä aloitit itse opintosi?

        Edelleen, jos jollakin tietoa, niin kertokaa Joensuussa opiskelijana olemisesta! :)


      • katjuska
        Odetta * kirjoitti:

        Olen sikäli samassa tilanteessa kuin sinä, että asunnoksi sain 3:n hengen solun, tosin kauempaa kuin sinä. Neljänsadan kilometrin päähän jää minullakin yksi kappale avomiehiä..:/
        Missä aloitit itse opintosi?

        Edelleen, jos jollakin tietoa, niin kertokaa Joensuussa opiskelijana olemisesta! :)

        alkavat yhteiskuntatieteiden tiedekunnassa...


    • ........

      No se on ainakin totta, että asunnoista on pula ja vuokrataso korkea. Ihan ok kaupunki, baareja tosin ei hirveesti jos oot vilkas yöeläjä.

    • Blue Velvet

      Heippa Odetta!

      Mäkin pääsin Joensuuhun lukee psykaa, joten me ollaan kurssikavereita sit syksyllä!:) Muakin vähän jännittää lähtee täältä 400 kilsan päästä ihan uuteen vieraaseen kaupunkiin...hui! Itsekään en kunnolla tiiä millanen kaupunki Joensuu on, mitä nyt pääsykokeissa siellä kävin. Yksiötä oon kovasti yrittäny ettiä, tosin aika huonolla menestyksellä..mut kovasti vielä yritän! Soluhakemuksenkin laitoin just menee..joten toivon mukaan joku katto pään päälle löytyy. Niin, joo sama juttu mulla et poikakaveri jää muutaman sadan kilsan päähän..=(
      Mut vastaile ihmeessä tähän viestiin, kun oishan se kiva tuntea jo joku psykan opiskelija etukäteen, niin ei sit ihan orpo olo tulis uudessa paikassa! =)

      • Odetta

        Heips!
        Kiva kuulla, etten ole ainoa pitkän matkan kulkija :) Raskastahan tälllainen muutaman sadan kilometrin etäisyys läheisistä on. Korvauksena sentään pääsee lukemaan alaa, josta on kauan haaveillut... :)

        Yksiötä koetin itsekin etsiä, mutta vapaiden markkinoiden hintapyynnöt ylittivät tuon meikäläisen kipukynnyksen..:/ Olen siis nyt aluksi menossa soluun ja jäin opiskelija-asuntojen yksiöjonoon... Mistä suunnalta Suomea olet Joensuuhun Blue Velvet tulossa?

        No, tyytyväisiä voimme kuitenkin pääsykoemenestyksestä edelleen olla! :))


      • Blue Velvet
        Odetta kirjoitti:

        Heips!
        Kiva kuulla, etten ole ainoa pitkän matkan kulkija :) Raskastahan tälllainen muutaman sadan kilometrin etäisyys läheisistä on. Korvauksena sentään pääsee lukemaan alaa, josta on kauan haaveillut... :)

        Yksiötä koetin itsekin etsiä, mutta vapaiden markkinoiden hintapyynnöt ylittivät tuon meikäläisen kipukynnyksen..:/ Olen siis nyt aluksi menossa soluun ja jäin opiskelija-asuntojen yksiöjonoon... Mistä suunnalta Suomea olet Joensuuhun Blue Velvet tulossa?

        No, tyytyväisiä voimme kuitenkin pääsykoemenestyksestä edelleen olla! :))

        Joo, unelma-alaa sitä tosiaan ollaan menossa opiskelemaan!:) Mulla on psykologian opinnot ollu suurimpana haaveena aina lukiosta saakka ja ihan uskomatonta että toi haave nyt toteutui!! Ei millään malttais oottaa et opiskelu jo alkais...

        Niin mä oon tosiaan tulossa Joensuuhun täältä läheltä Helsinkiä,jos tiiät sellasen paikan ku Järvenpää niin ihan siitä vierestä. Että junassa reissaamista on sitten syksyn tullen aina tiedossa.. :) Mistäs päin itse Joensuuhun matkaat?

        Voit muuten mailaillakin mulle tähän osoitteeseen [email protected] niin voitaisiin enemmänkin kuulumisia vaihtaa! :)


      • pale_soul
        Blue Velvet kirjoitti:

        Joo, unelma-alaa sitä tosiaan ollaan menossa opiskelemaan!:) Mulla on psykologian opinnot ollu suurimpana haaveena aina lukiosta saakka ja ihan uskomatonta että toi haave nyt toteutui!! Ei millään malttais oottaa et opiskelu jo alkais...

        Niin mä oon tosiaan tulossa Joensuuhun täältä läheltä Helsinkiä,jos tiiät sellasen paikan ku Järvenpää niin ihan siitä vierestä. Että junassa reissaamista on sitten syksyn tullen aina tiedossa.. :) Mistäs päin itse Joensuuhun matkaat?

        Voit muuten mailaillakin mulle tähän osoitteeseen [email protected] niin voitaisiin enemmänkin kuulumisia vaihtaa! :)

        Hei vaan! Opiskelen itse Joensuussa psykaa. Nyt alkaa kolmas vuosi. Hienoa että täältä löytyi tulevia fukseja! :) Tervetuloa jo etukäteen! Itse olen tykännyt Joensuusta tosi paljon, muutin sinne 300 km päästä, enkä tuntenut ainuttakaan ihmistä. Kuitenkin kotiuduin nopeasti, sillä laitoksella oli niin kivoja ihmisiä, ja muutenkin viihdyin siellä heti. Myös mulle oli unelmien täyttymys päästä lukemaan psykaa! Koska laitos on pieni, niin kaikkiin ainejärjestön tapahtumiin yms. pääsee kyllä mukaan järjestelemään jos vain tahtoo. Opetus on ollut mielestäni hyvää, ja tentit & tentaattorit aivan inhimillisiä. Riippuu tietty omasta motivaatiosta, miten pärjää. Kaupunkina Joensuu on mielestäni mainettaan paljon parempi: luonnonläheinen, avara ja täynnä kivoja ihmisiä. Murteeseen tottuminen tosin vie aikaa... ;) Nähdään sitten fuksiaisissa, jutellaan siellä! :) Kyselkää ihmeessä lisää, jos jotain tulee mieleen!


      • Blue Velvet
        pale_soul kirjoitti:

        Hei vaan! Opiskelen itse Joensuussa psykaa. Nyt alkaa kolmas vuosi. Hienoa että täältä löytyi tulevia fukseja! :) Tervetuloa jo etukäteen! Itse olen tykännyt Joensuusta tosi paljon, muutin sinne 300 km päästä, enkä tuntenut ainuttakaan ihmistä. Kuitenkin kotiuduin nopeasti, sillä laitoksella oli niin kivoja ihmisiä, ja muutenkin viihdyin siellä heti. Myös mulle oli unelmien täyttymys päästä lukemaan psykaa! Koska laitos on pieni, niin kaikkiin ainejärjestön tapahtumiin yms. pääsee kyllä mukaan järjestelemään jos vain tahtoo. Opetus on ollut mielestäni hyvää, ja tentit & tentaattorit aivan inhimillisiä. Riippuu tietty omasta motivaatiosta, miten pärjää. Kaupunkina Joensuu on mielestäni mainettaan paljon parempi: luonnonläheinen, avara ja täynnä kivoja ihmisiä. Murteeseen tottuminen tosin vie aikaa... ;) Nähdään sitten fuksiaisissa, jutellaan siellä! :) Kyselkää ihmeessä lisää, jos jotain tulee mieleen!

        Oli tosi mukava kuulla, että oot viihtyny Joensuussa!:) Itellenikin tuli heti varmempi olo. On tosiaan hyvä juttu, että psykan laitos on niin pieni, niin oppii varmasti paljon paremmin tuntemaan muut opiskelijat. Uskon kyllä, että tuun viihtymään Joensuussa, huomasin jo parin päivän aikana et ihmiset on ystävällisiä ja murre kuulostaa kivalta, vaik vähän vieraaltahan se varmasti aluks tuntuu..:) Luulenpa että motivaatiosta ei mulla tuu olemaan pulaa, nytkin sormet syyhyä kovasti ja tekis mieli jo tarttua psykan kirjoihin!:) Ja mun kämppähuoletkin ratkesi ainaki vähäks aikaa, kun onnistuin samaan yksiön puoleksi vuodeksi majapaikakseni:) Nähdäänpä syksyllä! =)


      • charlotteS
        Blue Velvet kirjoitti:

        Oli tosi mukava kuulla, että oot viihtyny Joensuussa!:) Itellenikin tuli heti varmempi olo. On tosiaan hyvä juttu, että psykan laitos on niin pieni, niin oppii varmasti paljon paremmin tuntemaan muut opiskelijat. Uskon kyllä, että tuun viihtymään Joensuussa, huomasin jo parin päivän aikana et ihmiset on ystävällisiä ja murre kuulostaa kivalta, vaik vähän vieraaltahan se varmasti aluks tuntuu..:) Luulenpa että motivaatiosta ei mulla tuu olemaan pulaa, nytkin sormet syyhyä kovasti ja tekis mieli jo tarttua psykan kirjoihin!:) Ja mun kämppähuoletkin ratkesi ainaki vähäks aikaa, kun onnistuin samaan yksiön puoleksi vuodeksi majapaikakseni:) Nähdäänpä syksyllä! =)

        Kiva nähdä täällä noin paljon Joensuuhun tulevia... ite oon tullut viime syksynä humikselle opiskelemaan. Joensuu paikkana on ihan mukava, jos vain tykkää pienemmistä paikkakunnista. Mitään skiniongelmia en ole nähnyt, todellinen miinuspuoli on todellakin inhottava asuntotilanne etenkin opiskelijoiden kanssa. Ellin ("virallinen" opiskelija-asuntovälitys, vertaa TOAS tai HOAS) yksiöjono on pahimmillaan 1,5 vuotta eikä hirveästi vapaiden markkinoiden hintoja alempana. Syksyllä otin viime tipassa alivuokra-asunnon ja nyt vasta kesällä muutin omaan yksiöön. Ovv.com välittää opiskelijoille myös asuntoja, mutta päälle hintaan tulee välitysmaksut ja muuta.

        Kaverini kanssa on vertailtu opiskelutilannetta helsingin kanssa ja täällä näköjään on tuttavallisempaa ja läheisempää opetusta. Opiskelijat tunnistetaan jopa pärstästä eikä vain opiskelijanumerosta. Toivottavasti te viihdytte täällä!!


      • Odetta
        charlotteS kirjoitti:

        Kiva nähdä täällä noin paljon Joensuuhun tulevia... ite oon tullut viime syksynä humikselle opiskelemaan. Joensuu paikkana on ihan mukava, jos vain tykkää pienemmistä paikkakunnista. Mitään skiniongelmia en ole nähnyt, todellinen miinuspuoli on todellakin inhottava asuntotilanne etenkin opiskelijoiden kanssa. Ellin ("virallinen" opiskelija-asuntovälitys, vertaa TOAS tai HOAS) yksiöjono on pahimmillaan 1,5 vuotta eikä hirveästi vapaiden markkinoiden hintoja alempana. Syksyllä otin viime tipassa alivuokra-asunnon ja nyt vasta kesällä muutin omaan yksiöön. Ovv.com välittää opiskelijoille myös asuntoja, mutta päälle hintaan tulee välitysmaksut ja muuta.

        Kaverini kanssa on vertailtu opiskelutilannetta helsingin kanssa ja täällä näköjään on tuttavallisempaa ja läheisempää opetusta. Opiskelijat tunnistetaan jopa pärstästä eikä vain opiskelijanumerosta. Toivottavasti te viihdytte täällä!!

        Tosi kiva, kun tänne on eksynyt niin uusia kuin vanhojakin opiskelijoita Joensuusta! Itselläni opiskelun aloittaminen ja muutto paikkakunnalle on pyörinyt päässä sen verran usein viime aikoina, että avomies kysyi voitaisiinko välillä jutella jostain muustakin...:)

        Yllättävää on kyllä tuo asuntopula.Johtuu tietysti niin suuresta opiskelijamäärästä. Huomasin vain, että vuokrat erityisesti keskustassa ovat tosi isot suhteessa asuntojen hintaan. Pitääkin siis ostaa tulevaisuudessa itse sijoitusyksiö keskustasta ja kiristää tulevia opiskelijaraukkoja..:) Toistaiseksi siis vain pitää odottaa yksiöjonossa.

        Onko teistä kukaan asunut solussa Joensuussa? Itse en nimittäin vielä päässyt katsomaan tulevaa soluani vuokrasopimuksen tekohetkellä, ja mietin, mikäköhän on kunto.. Tietysti se riippuu, millaisia vuokralaisia on aiemmin juuri ko. huoneessa/huoneistossa asunut.

        Entä julkinen liikenne? Talvella kun ei oikein voi pyöräillä (siellä pohjoisessa kuulemma on luntakin oikein talvella, eikä vain loskaa..). Käytetäänkö julkista liikennettä ihan yleisesti?

        Sitten vielä tuli mieleen sellainen yleinen ajatus opiskelusta, tutkittuani noita opinto-oppaita. Onko yliopisto-opintojen luonne se, että käydään "parilla" luennolla ja sitten varsinainen opiskelu on kotona tapahtuvaa pänttäämistä kirjapakettitentteihin? Tehdäänkö tenttien sijasta koskaan esseitä tai muita kirjallisia töitä? Ja, tottuuko noihin 3-5 kirjan tentteihin, joista osa vieraskielisiä, tuleeko rutiinia? *Näyttävät aika pahoilta näin päältä katsoen*

        Itse olen aiemmin valmistunut ammattikorkeasta, jossa opiskelun luonne varmaan vähän erilainen... Onko luentoja muuten joka päivä, vai ovatko usein esim. perjantait tai maanantait "tyhjiä"?

        No, jos joku vielä jaksaa vastata, niin olisi oikein hauksaa!
        Kesärentoutusta kaikille! :)


      • charlotteS
        Odetta kirjoitti:

        Tosi kiva, kun tänne on eksynyt niin uusia kuin vanhojakin opiskelijoita Joensuusta! Itselläni opiskelun aloittaminen ja muutto paikkakunnalle on pyörinyt päässä sen verran usein viime aikoina, että avomies kysyi voitaisiinko välillä jutella jostain muustakin...:)

        Yllättävää on kyllä tuo asuntopula.Johtuu tietysti niin suuresta opiskelijamäärästä. Huomasin vain, että vuokrat erityisesti keskustassa ovat tosi isot suhteessa asuntojen hintaan. Pitääkin siis ostaa tulevaisuudessa itse sijoitusyksiö keskustasta ja kiristää tulevia opiskelijaraukkoja..:) Toistaiseksi siis vain pitää odottaa yksiöjonossa.

        Onko teistä kukaan asunut solussa Joensuussa? Itse en nimittäin vielä päässyt katsomaan tulevaa soluani vuokrasopimuksen tekohetkellä, ja mietin, mikäköhän on kunto.. Tietysti se riippuu, millaisia vuokralaisia on aiemmin juuri ko. huoneessa/huoneistossa asunut.

        Entä julkinen liikenne? Talvella kun ei oikein voi pyöräillä (siellä pohjoisessa kuulemma on luntakin oikein talvella, eikä vain loskaa..). Käytetäänkö julkista liikennettä ihan yleisesti?

        Sitten vielä tuli mieleen sellainen yleinen ajatus opiskelusta, tutkittuani noita opinto-oppaita. Onko yliopisto-opintojen luonne se, että käydään "parilla" luennolla ja sitten varsinainen opiskelu on kotona tapahtuvaa pänttäämistä kirjapakettitentteihin? Tehdäänkö tenttien sijasta koskaan esseitä tai muita kirjallisia töitä? Ja, tottuuko noihin 3-5 kirjan tentteihin, joista osa vieraskielisiä, tuleeko rutiinia? *Näyttävät aika pahoilta näin päältä katsoen*

        Itse olen aiemmin valmistunut ammattikorkeasta, jossa opiskelun luonne varmaan vähän erilainen... Onko luentoja muuten joka päivä, vai ovatko usein esim. perjantait tai maanantait "tyhjiä"?

        No, jos joku vielä jaksaa vastata, niin olisi oikein hauksaa!
        Kesärentoutusta kaikille! :)

        Niin tuota... mistä aloittaisin?

        Koska itse en ole asunut solussa niin en ihan tarkkaan osaa kertoa niiden yleisestä kunnosta,mitä nyt kaverit ovat sanoneet että joskus lämmitys/patterit temppuilee tai keittiössä on ollut jotain ongelmia. Luulisimpa että hyvin kuitenkin pärjää, toiset asukit voivat olla pahempi ongelma kuin asunto itse... Yksiöden hintatilanne on kuiteskin luultavasti parempi kuin pääkaupunkiseudulla...etsimällä löytää ihan kivankin ja kohtuullisen hintaisen kämpän.

        Julkinen liikenne on kaukana esim. Tampereen toimivuudesta, liput ovat kilsahintasia eikä erillistä opiskelija/nuorisokorttia ole (vielä- tästä on naristu jo kauan). Jos solusi on vaikka Hukanhaudalla, niin parempi sinne on mennä silti bussilla. Fillarilla pääsee taatusti talvellakin, jos vain omaa hurjapäisyyttä. Lunta kyllä tulee ja joskus voi olla yli 30 miinusta, mutta tiet aurataan ja sannoitetaan, joten ei mitään estettä fillaroinnille. :)Paremmin asiat täällä ovat kuin kotiseudullani (samalla korkeudella Joensuun kanssa silti) jossa talvisin auraus oli hieman hidasta ja sitten pyörällä mentiin lumihangessa!

        Yliopisto-opiskeluhan voi tarkoittaa aika paljoa, (kirja)tenttejä voi suorittaa pyydettäessä myös esseinä. Luentokursseista ei meinaa saada kunnolla opintoviikkoja, joten minulla ainakin on opinnot lukemista kirjatentteihin.Yhden opintoviikon kurssi kestää noin puoli vuotta (syys-joulu, tammi-touko)ja luentoja on kerran viikossa 2h.

        Luulisin, että tentin yhteen opintoviikkoon kuuluu noin 300 sivua lukemista.Ulkomaisiin tenttikirjoihin tottuu vain lukemalla niitä. niiden lukeminen on vieläkin selvästi hitaampaa hommaa kuin suomenkielisten... Perusopintojen kirjat on kuitenkin vielä aika helppoja... tsemppiä!


      • mursu
        charlotteS kirjoitti:

        Kiva nähdä täällä noin paljon Joensuuhun tulevia... ite oon tullut viime syksynä humikselle opiskelemaan. Joensuu paikkana on ihan mukava, jos vain tykkää pienemmistä paikkakunnista. Mitään skiniongelmia en ole nähnyt, todellinen miinuspuoli on todellakin inhottava asuntotilanne etenkin opiskelijoiden kanssa. Ellin ("virallinen" opiskelija-asuntovälitys, vertaa TOAS tai HOAS) yksiöjono on pahimmillaan 1,5 vuotta eikä hirveästi vapaiden markkinoiden hintoja alempana. Syksyllä otin viime tipassa alivuokra-asunnon ja nyt vasta kesällä muutin omaan yksiöön. Ovv.com välittää opiskelijoille myös asuntoja, mutta päälle hintaan tulee välitysmaksut ja muuta.

        Kaverini kanssa on vertailtu opiskelutilannetta helsingin kanssa ja täällä näköjään on tuttavallisempaa ja läheisempää opetusta. Opiskelijat tunnistetaan jopa pärstästä eikä vain opiskelijanumerosta. Toivottavasti te viihdytte täällä!!

        Helsingissä kukaan opiskelija ei haaveile opiskelijayksiöstä, joten aika hyvin teillä siellä on asiat! Täällä kaikki joutuvat vuokraamaan yksityiseltä ja hinnat pyörivät 500 euron tietämissä.


      • Emilia
        mursu kirjoitti:

        Helsingissä kukaan opiskelija ei haaveile opiskelijayksiöstä, joten aika hyvin teillä siellä on asiat! Täällä kaikki joutuvat vuokraamaan yksityiseltä ja hinnat pyörivät 500 euron tietämissä.

        Kyllä Helsingistäkin saa opiskelijayksiön. Itse asun yksiössä, vuokra 300 euroa kuussa hyvällä sijainnilla Helsingissä. Joten eihän liioitella. HOASilta saa yksiön vasta opiskelujen loppuvaiheessa, mutta osakunnilla on yksiöitä, edullisiakin vielä.

        Mutta täällähän keskusteltiin Joensuusta, joten antakaamme muille puheenvuoro. Onnea kaikille opiskelemaan päässeille!


      • Odetta
        charlotteS kirjoitti:

        Niin tuota... mistä aloittaisin?

        Koska itse en ole asunut solussa niin en ihan tarkkaan osaa kertoa niiden yleisestä kunnosta,mitä nyt kaverit ovat sanoneet että joskus lämmitys/patterit temppuilee tai keittiössä on ollut jotain ongelmia. Luulisimpa että hyvin kuitenkin pärjää, toiset asukit voivat olla pahempi ongelma kuin asunto itse... Yksiöden hintatilanne on kuiteskin luultavasti parempi kuin pääkaupunkiseudulla...etsimällä löytää ihan kivankin ja kohtuullisen hintaisen kämpän.

        Julkinen liikenne on kaukana esim. Tampereen toimivuudesta, liput ovat kilsahintasia eikä erillistä opiskelija/nuorisokorttia ole (vielä- tästä on naristu jo kauan). Jos solusi on vaikka Hukanhaudalla, niin parempi sinne on mennä silti bussilla. Fillarilla pääsee taatusti talvellakin, jos vain omaa hurjapäisyyttä. Lunta kyllä tulee ja joskus voi olla yli 30 miinusta, mutta tiet aurataan ja sannoitetaan, joten ei mitään estettä fillaroinnille. :)Paremmin asiat täällä ovat kuin kotiseudullani (samalla korkeudella Joensuun kanssa silti) jossa talvisin auraus oli hieman hidasta ja sitten pyörällä mentiin lumihangessa!

        Yliopisto-opiskeluhan voi tarkoittaa aika paljoa, (kirja)tenttejä voi suorittaa pyydettäessä myös esseinä. Luentokursseista ei meinaa saada kunnolla opintoviikkoja, joten minulla ainakin on opinnot lukemista kirjatentteihin.Yhden opintoviikon kurssi kestää noin puoli vuotta (syys-joulu, tammi-touko)ja luentoja on kerran viikossa 2h.

        Luulisin, että tentin yhteen opintoviikkoon kuuluu noin 300 sivua lukemista.Ulkomaisiin tenttikirjoihin tottuu vain lukemalla niitä. niiden lukeminen on vieläkin selvästi hitaampaa hommaa kuin suomenkielisten... Perusopintojen kirjat on kuitenkin vielä aika helppoja... tsemppiä!

        Kiva kun vastasit. Huh, kuulostaa aika pahalta tuo, että 1 ov tarkoittaisi 300 sivun lukemista...Luulisi niitä kirjojakin olevan aika vaikea saada, jos useilla yhtäaikaisesti sama tentti? Itsellänikin jo tentteihin lukemisista sen verran aikaa, että lukurutiinikin kadonnut..no, eiköhän se tuolla lukemisella aika pian palaudu!!

        Olet varmaan oikeassa, että solun kuntoa suurempi riskitekijä voivat olla kämppikset. Itselläni on aiemmin käynyt molemmissa hyvä tuuri; olen asunut tosi hyväkuntoisessa talossa solussa kivojen kämppisten kanssa, ja jokaiselle on annettu myös "omaa tilaa" ja rauhaa, eikä toisaalta ole turhista kinasteltu. Olen kuitenkin kuullut myös toisenlaisia tarinoita...:)

        Vaikea kuvitella tuota kolmenkymmenen asteen pakkasta nyt kun ulkona melkein saman verran plusasteita..:)


      • ...
        Odetta kirjoitti:

        Kiva kun vastasit. Huh, kuulostaa aika pahalta tuo, että 1 ov tarkoittaisi 300 sivun lukemista...Luulisi niitä kirjojakin olevan aika vaikea saada, jos useilla yhtäaikaisesti sama tentti? Itsellänikin jo tentteihin lukemisista sen verran aikaa, että lukurutiinikin kadonnut..no, eiköhän se tuolla lukemisella aika pian palaudu!!

        Olet varmaan oikeassa, että solun kuntoa suurempi riskitekijä voivat olla kämppikset. Itselläni on aiemmin käynyt molemmissa hyvä tuuri; olen asunut tosi hyväkuntoisessa talossa solussa kivojen kämppisten kanssa, ja jokaiselle on annettu myös "omaa tilaa" ja rauhaa, eikä toisaalta ole turhista kinasteltu. Olen kuitenkin kuullut myös toisenlaisia tarinoita...:)

        Vaikea kuvitella tuota kolmenkymmenen asteen pakkasta nyt kun ulkona melkein saman verran plusasteita..:)

        Vaikka en Joensuussa opiskelekaan enkä edes psykaa, niin kommentoin silti.

        Eli suomenkielistä perustieteellistä/tieto/asiatekstiä kyllä lukee helposti sen 300 sivua halutessaan parissa "työpäivässä". Vieraskielisen (useimmiten engl. joskus ehkä ruotsiksi.) tekstin lukeminen on sitten tietty rankempaa ja vaatii enemmän aikaa ja joskus jopa rasittavaa sanakirjan selailua. Tosin itse olen engl. lukija joten siinä mielessä englannin kielinen kirjallisuus ei minun kohdallani ole kovinkaan "vieraskielistä". Tosin pitkältihän on kyse terminologiasta. Oman oppiaineen äidinkieliset tekstitkin voivat aluksi tuotta ongelmia koska terminologia on outoa (ja usein tietysti vierasperäistä: latina, kreikka.). Kun oppiaineen terminologian oppii suomeksi, niin sitten se vieraskielisen kirjallisuudenkin lukeminen helpottuu, sillä sama terminologia (esim. juuri engl. tieteellinen teksti) on sielläkin käytössä.

        Usein esseen tms. tekeminen on huomattavasti vaativampaa kuin kirjatentit, koska esseen pitää tietenkin itse kirjoittaa (ja ainakin opintojen alussa voi olla hankala noudattaa ns. akateemisen kirjoittamisen vaatimuksia, tähänkin tietysti oppii kun noita töitä kirjoittelee tai käy kurssi akateemisesta kirjoittamisesta) ja esseeseen siihen pitää tietenkin hakea ja lukea lähdemateriaalia.

        Esseetyöskentely on esim. sikäli mielestäni parempi tapa suorittaa opintoja kuin kirjatentit, että siinä joutuu todella itse työstämään ja jopa muokkamaan, kritkoimaan ja yhdistelemään käyttämäänsä "tietoainesta" oman työnsä tarpeiden mukaisesti.

        Mutta siis Charlotte, yo-opiskelu on kuitenkin pohjimmiltaan tosi mukavaa ja erittäin erittäin itsenäistä. Ja etenkin silloin homma on kivaa kun on kova ja aito motivaatio omaa oppiainettaan kohtaan, eikä esim. niin että opiskelee vaikkapa (vain) tulevan/mahdollisen ammatin tms. takia.

        Oikein antoisia ja mukavia opiskeluhetkiä sinulle!


      • Nassu
        Emilia kirjoitti:

        Kyllä Helsingistäkin saa opiskelijayksiön. Itse asun yksiössä, vuokra 300 euroa kuussa hyvällä sijainnilla Helsingissä. Joten eihän liioitella. HOASilta saa yksiön vasta opiskelujen loppuvaiheessa, mutta osakunnilla on yksiöitä, edullisiakin vielä.

        Mutta täällähän keskusteltiin Joensuusta, joten antakaamme muille puheenvuoro. Onnea kaikille opiskelemaan päässeille!

        Hei vaan kaikille Joensuuhun tuleville uusille opiskelijoille!
        Itselläni alkaa viides vuosi Joensuussa ja hyvin olen tähän asti viihtynyt, vaikka olenkin pohjoisesta kotoisin, tuo 400 kilsan kotimatka kuulostaa tutulta. :) Etelään sentään menee juna, pohjoiseen ei...
        Eli itse asuin alussa solussa rantakylässä ja suurin ongelma oli asunnon kylmyys talvella. Kuulemani ja näkemäni mukaan parhaimmat solut taitavat olla ehkä Noljakassa, ja tietenkin keskustassa. Rantakylässä soluissa suminen on halpaa, koska asunnot ovat hieman vanhempia.
        Kyllä Joensuustakin tekemistä löytyy, kun vähän jaksaa lukea ilmoitustauluja ja kysellä muilta ihmisiltä. Osa opiskelijajärjestöistä on todella aktiivisia ja melko usein on tarjolla jos jonkin moiset pippalot. Liikuntaa on tarjolla lähes joka makuun.
        Pyörällä kannattaa kulkea niin kauan kun ei saada tuohon bussiliikenteeseen sitä opiskelijahintaa. Viisi kilometriä ei ole matka eikä mikään. :)
        Ei muuta kun itse sitten vaan tutustumaan Joensuuhun. Toivottavasti tykästytte!


    • Morfanos

      Hieno juttu että saksan kielen kääntämiseen ei enää oteta pääaineopiskelijoita.

    • revive

      Melkoinen necro Morfanus! Edellinen viesti vuodelta 2003! Noi tyypit on jo ehtineet valmistua ajat sitten. :)

      ps. miksi se on hyvä että ei oteta enää pääaineopiskelijoita saksan kääntämiseen?

    • Enginejööri

      Näin taloudellisten resurssien kohdentaminen voidaan suunnata kokonaisvaltaisemmin taloudellis-teknisille tiedekunnille, jotka pitkässä juoksussa tuottavat yhteiskunnalle enemmän lisäarvoa

      • örrpörpörrpörpröö

        Olen kuulut kyllä pohdintaa että tekniikan saisi tehtaat itse kouluttaa, ja jättää humanismi yliopstoille, humanismi on yliopistojen perinne näin jos jordan pettersonia kuuntelee youtubesta. Mutta en tiedä oliko tämä väärässä tässä asiassa aika turhia laitoksia mielestäni


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8443
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2287
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1509
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1193
    Aihe