UNETON48 - uusi lyhytelokuvakilpailu

Enni

Uneton48 haastaa Suomen elokuvantekijät toteuttamaan lyhytelokuvan 48 tunnissa - käsikirjoittamaan, kuvaamaan ja editoimaan. KAIKKI lyhytelokuvat saavat ensi-iltansa Andorran Kinossa. Parhaat pääsevät jatkoon, ensin Maximin leffateatterifinaaliin ja myöhemmin TV-finaaliin.

Kilpailu perustuu maailmalla, mm. Uudessa-Seelannissa, suuren suosion saavuttaneeseen formaattiin. Tuomaristosta löytyvät mm. Aku Louhimies, Dome Karukoski, Aleksi Bardy, Markus Selin ja Laura Malmivaara.

Lisätietoa: http://www.uneton48.com

29

2458

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suomimeininkiä

      80 ekiä! Aivan sairasta, koska leffafestarien entrymaksut ovat maailmalla keskimäärin 5-50$. Oli kyse lyhäri tai pitkästä kategoriasta. Jotain kuluja tulee vaikka laitteet olisi omasta takaa (pc kamera) ja sitten pitää maksaa näille vielä. Kilpailu sinänsä on hyvä juttu ja monissa maissa tosi suosittu formaatti. En vain käsitä tuota maksua. Jokin parikymppiä pystyisi nielemään jos sponsorikuviot ovat niin heikot, että pakko rahastaa harrastelijoilla.

      • Sami Tuomisalo - Uneton48

        Osallistumismaksujen kanssa on aina tasapainoteltava. Jenkkiversion hinta on $125-$155 (US) ja Uuden-Seelannin vastaava kilpailu on $150 (NZ) (joka on noin 80 euroa). Uneton48 kilpailun 80 euron hintaan sisältyy osallistumisen lisäksi DVD-kokoelma kilpailun finalisteista, viisi lippua teatteriin, oman karsintaryhmän näytöksiin ja after party (jonka yksityiskohdat selviävät myöhemmin). Kilpailu rahoitetaan suurimmaksi osaksi mainitsemillasi sponsorisopimuksilla, joten osallistumismaksu toimii lähinnä sitouttavana tekijänä ja takaa, että kilpailu voidaan järjestää, vaikka sponsorisopimuksia ei saataisi riittävästi.

        80 euron osallistumismaksu ei toivon mukaan jätä joukkueita rannalle. Jos rahallinen tilanne on äärimmäisen hankala, ota yhteyttä: info(ätti)uneton48.com ja kerro tilanteestasi. Voimme kenties tehdä jotain joukkueesi hyväksi.

        Cheers,
        Sami Tuomisalo
        Uneton48


      • S.S
        Sami Tuomisalo - Uneton48 kirjoitti:

        Osallistumismaksujen kanssa on aina tasapainoteltava. Jenkkiversion hinta on $125-$155 (US) ja Uuden-Seelannin vastaava kilpailu on $150 (NZ) (joka on noin 80 euroa). Uneton48 kilpailun 80 euron hintaan sisältyy osallistumisen lisäksi DVD-kokoelma kilpailun finalisteista, viisi lippua teatteriin, oman karsintaryhmän näytöksiin ja after party (jonka yksityiskohdat selviävät myöhemmin). Kilpailu rahoitetaan suurimmaksi osaksi mainitsemillasi sponsorisopimuksilla, joten osallistumismaksu toimii lähinnä sitouttavana tekijänä ja takaa, että kilpailu voidaan järjestää, vaikka sponsorisopimuksia ei saataisi riittävästi.

        80 euron osallistumismaksu ei toivon mukaan jätä joukkueita rannalle. Jos rahallinen tilanne on äärimmäisen hankala, ota yhteyttä: info(ätti)uneton48.com ja kerro tilanteestasi. Voimme kenties tehdä jotain joukkueesi hyväksi.

        Cheers,
        Sami Tuomisalo
        Uneton48

        Kiinnostaisi todellakin osallistua kyseiseen kisaan. Lueskelin tuolta säännöistä, että ikäraja kuuluisi olla mielellään K-13 tai K-15, joten saako elokuvassa tupakoida? Ja jos näyttelijä joka tupakoi elokuvassa on alaikäinen, niin vaikuttaako se mitenkään?

        -S-


      • porukkaa joka lähtee kisaam...
        S.S kirjoitti:

        Kiinnostaisi todellakin osallistua kyseiseen kisaan. Lueskelin tuolta säännöistä, että ikäraja kuuluisi olla mielellään K-13 tai K-15, joten saako elokuvassa tupakoida? Ja jos näyttelijä joka tupakoi elokuvassa on alaikäinen, niin vaikuttaako se mitenkään?

        -S-

        Onkos Helsingin seudulla mitään kokoonpanoa joka on ajatellut kisailla? Itseä kiinnostaisi näyttelijän ominaisuudessa.


      • Enni
        porukkaa joka lähtee kisaam... kirjoitti:

        Onkos Helsingin seudulla mitään kokoonpanoa joka on ajatellut kisailla? Itseä kiinnostaisi näyttelijän ominaisuudessa.

        Uneton48-kisaan rekisteröityminen on nyt alkanut:
        http://www.uneton48.com

        Sivuilla on muitakin päivityksiä mm. palkinnoista ja keskustelupalsta on pystyssä. Tervemenoa!


    • elokuvantekijä

      Kannattaa kiinnittää huomiota allekirjoitettavaan sopimukseen, jossa kilpailun järjestävä LUMI PRODUCTIONS varaa kaikki taloudelliset tekijänoikeudet itselleen. Käsittääkseni tämä ei ole edes tekijänoikeuslain mukaan oikein.

      Kun kilpailijat tekevät ilmaiseksi (jopa maksavat tekemisestään) leffoja, Lumi Productions myy ne eteenpäin esittäville tv-kanaville. Tekijät saavat jäädä nuolemaan näppejään kokonaiseksi vuodeksi.

      Hyvä ansaintalogiikka teillä, ei voi muuta sanoa!

      • elokuvantekijä

        "ELOKUVAN TEKIJÄNOIKEUDET

        Luovutan vuoden 2008 Uneton48 kilpailun osana tuottamani lyhytelokuvan (“Elokuva”) taloudelliset tekijänoikeudet vastikkeetta
        Uneton48 järjestäjätaho Lumi Productions Oy:lle (“Järjestäjä”). Järjestäjällä on kilpailua seuraavan 12 kuukauden (“Ensimmäinen
        vuosi”) ajan yksinoikeus Elokuvan myymiseen ja julkiseen levittämiseen. Järjestäjällä on oikeus tehdä kopioita, digitoida ja muilla
        tavoin muunnella Elokuvaa eri medioiden vaatimusten mukaisesti, alkuperäisten tekijöiden moraalista tekijänoikeutta kunnioittaen.
        Järjestäjällä on oikeus myydä tai luovuttaa Elokuva ja edellä mainitut muunteluoikeudet muiden yritysten (kuten TV-kanavien)
        käyttöön ja levittää elokuvia maailmanlaajuisesti, kaikissa olevissa olevissa ja tulevissa medioissa. Ensimmäisen vuoden aikana
        en voi myydä tai antaa Elokuvaa julkiseen levitykseen ilman Järjestäjän kirjallista lupaa. Ensimmäisen vuoden jälkeen Järjestäjä
        luopuu yksinoikeudesta, mutta säilyttää kaikki edellämainitut taloudelliset tekijänoikeudet sekä muunteluoikeudet Elokuvaan."


      • Enni
        elokuvantekijä kirjoitti:

        "ELOKUVAN TEKIJÄNOIKEUDET

        Luovutan vuoden 2008 Uneton48 kilpailun osana tuottamani lyhytelokuvan (“Elokuva”) taloudelliset tekijänoikeudet vastikkeetta
        Uneton48 järjestäjätaho Lumi Productions Oy:lle (“Järjestäjä”). Järjestäjällä on kilpailua seuraavan 12 kuukauden (“Ensimmäinen
        vuosi”) ajan yksinoikeus Elokuvan myymiseen ja julkiseen levittämiseen. Järjestäjällä on oikeus tehdä kopioita, digitoida ja muilla
        tavoin muunnella Elokuvaa eri medioiden vaatimusten mukaisesti, alkuperäisten tekijöiden moraalista tekijänoikeutta kunnioittaen.
        Järjestäjällä on oikeus myydä tai luovuttaa Elokuva ja edellä mainitut muunteluoikeudet muiden yritysten (kuten TV-kanavien)
        käyttöön ja levittää elokuvia maailmanlaajuisesti, kaikissa olevissa olevissa ja tulevissa medioissa. Ensimmäisen vuoden aikana
        en voi myydä tai antaa Elokuvaa julkiseen levitykseen ilman Järjestäjän kirjallista lupaa. Ensimmäisen vuoden jälkeen Järjestäjä
        luopuu yksinoikeudesta, mutta säilyttää kaikki edellämainitut taloudelliset tekijänoikeudet sekä muunteluoikeudet Elokuvaan."

        Kiitos kysymyksestäsi! Postaan tämän myös vastauksineen Uneton48-palstalle:

        Taloudellisten tekijänoikeuksien siirtoon, joka on sisällöltään lakimiehen tarkistama, on kaksi syytä:

        1. Se mahdollistaa elokuvien levityksen nimenomaan TV-kanavalle/kanaville sekä Suomessa että ulkomailla, kuten myös kokoelma-DVD:n tuottamisen. Yksittäisten sopimusten tekeminen - etenkin kilpailun jälkeen - olisi erittäin hankalaa.

        2. Jos joukkueet pääsisivät levittämään elokuviaan heti niiden valmistuttua, se saattaisi vääristää myöhemmin netissä järjestettävää yleisöäänestystä. Se myös veisi kilpailuedun sekä meiltä että yhteistyökumppaneiltamme, joiden kanssa elokuvat on tarkoitus julkistaa ja levittää elokuvateattereihin, televisioon ja nettiin yleisöäänestystä varten.

        Voittajan ratkettua joukkueet voivat luvallamme levittää elokuvaansa eteenpäin, emmekä aio olla tässä asiassa esteenä. Lupamenettelyllä voimme kuitenkin pitää kirjaa siitä, missä elokuvat näkyvät ja saada näin myyntiargumentteja neuvotteluihin seuraavan vuoden yhteistyökumppaneiden kanssa.

        Tärkeintä meille - ja varmasti osallistujillekin - on että elokuvat ja niiden tekijät saadaan esille. Tässä mielessähän meillä ei ole mitään moraalisia tekijänoikeuksia, vaan elokuvat säilytetään sisällöltään alkuperäisinä ja tekijöiden nimet mainitaan niiden esittämisen yhteydessä siten kuin joukkue on ne meille ilmoittanut.

        Kannattaa muistaa, että kysymys on 48 tunnissa tehdyistä elokuvista, jotka parhaimmillaankin ovat hiukan "raakoja". Niille on oma paikkansa, mutta mistään taloudellisesta lypsylehmästä ei oikein voi puhua. Elokuvista saatu myyntituotto meille järjestäjille ei lähellekään kata kilpailun kuluja, vaan kisa viedään näin ensimmäisenä vuonna läpi osittain omin varoin - hyvin mahdollisesti tappiolla.

        Mutta emme ota tästä paineita - tätähän tehdään rakkaudesta lajiin :)
        Kilpailun tavoitteena on mm:
        - nostaa alalla esiin uusia kykyjä,
        - avata elokuvanteon maailmaa vasta-alkajille,
        - tarjota myös ammattilaisille mahdollisuus kokeilla uusia rooleja,
        - auttaa elokuvantekijöitä verkostoitumaan,
        - synnyttää uusia kuvausryhmiä/tiimejä, jotka voivat jatkossa työskennellä yhdessä ja saada aikaan jotain vielä paljon parempaa,
        - lisätä yleisön kiinnostusta lyhytelokuvaa kohtaan ja ymmärrystä itse työprosessista.


      • Enni
        Enni kirjoitti:

        Kiitos kysymyksestäsi! Postaan tämän myös vastauksineen Uneton48-palstalle:

        Taloudellisten tekijänoikeuksien siirtoon, joka on sisällöltään lakimiehen tarkistama, on kaksi syytä:

        1. Se mahdollistaa elokuvien levityksen nimenomaan TV-kanavalle/kanaville sekä Suomessa että ulkomailla, kuten myös kokoelma-DVD:n tuottamisen. Yksittäisten sopimusten tekeminen - etenkin kilpailun jälkeen - olisi erittäin hankalaa.

        2. Jos joukkueet pääsisivät levittämään elokuviaan heti niiden valmistuttua, se saattaisi vääristää myöhemmin netissä järjestettävää yleisöäänestystä. Se myös veisi kilpailuedun sekä meiltä että yhteistyökumppaneiltamme, joiden kanssa elokuvat on tarkoitus julkistaa ja levittää elokuvateattereihin, televisioon ja nettiin yleisöäänestystä varten.

        Voittajan ratkettua joukkueet voivat luvallamme levittää elokuvaansa eteenpäin, emmekä aio olla tässä asiassa esteenä. Lupamenettelyllä voimme kuitenkin pitää kirjaa siitä, missä elokuvat näkyvät ja saada näin myyntiargumentteja neuvotteluihin seuraavan vuoden yhteistyökumppaneiden kanssa.

        Tärkeintä meille - ja varmasti osallistujillekin - on että elokuvat ja niiden tekijät saadaan esille. Tässä mielessähän meillä ei ole mitään moraalisia tekijänoikeuksia, vaan elokuvat säilytetään sisällöltään alkuperäisinä ja tekijöiden nimet mainitaan niiden esittämisen yhteydessä siten kuin joukkue on ne meille ilmoittanut.

        Kannattaa muistaa, että kysymys on 48 tunnissa tehdyistä elokuvista, jotka parhaimmillaankin ovat hiukan "raakoja". Niille on oma paikkansa, mutta mistään taloudellisesta lypsylehmästä ei oikein voi puhua. Elokuvista saatu myyntituotto meille järjestäjille ei lähellekään kata kilpailun kuluja, vaan kisa viedään näin ensimmäisenä vuonna läpi osittain omin varoin - hyvin mahdollisesti tappiolla.

        Mutta emme ota tästä paineita - tätähän tehdään rakkaudesta lajiin :)
        Kilpailun tavoitteena on mm:
        - nostaa alalla esiin uusia kykyjä,
        - avata elokuvanteon maailmaa vasta-alkajille,
        - tarjota myös ammattilaisille mahdollisuus kokeilla uusia rooleja,
        - auttaa elokuvantekijöitä verkostoitumaan,
        - synnyttää uusia kuvausryhmiä/tiimejä, jotka voivat jatkossa työskennellä yhdessä ja saada aikaan jotain vielä paljon parempaa,
        - lisätä yleisön kiinnostusta lyhytelokuvaa kohtaan ja ymmärrystä itse työprosessista.

        Tarkennan vielä edelliseen liittyen:

        Annamme tarvittaessa sekä elokuvan levitys- että myyntioikeudet takaisin tekijöille. Havainnollistetaanpa esimerkillä:

        Joukkue pyytää Uneton48 järjestäjiltä luvan elokuvansa levittämiseen Youtubessa. Lähetämme luvan esim. sähköpostitse. Myöhemmin elokuvasta tulee maailmanlaajuinen hitti ja joukkueelle tarjotaan mahdollisuutta myydä se esim. kaapelikanavalle. Joukkue ottaa yhteyttä Uneton48 järjestäjiin ja teemme sopimuksen, joka luovuttaa joukkueelle elokuvan kaikki taloudelliset tekijänoikeudet tätä kyseistä kauppaa varten. Myyntivoiton - jota meidän ei tarvitse tietää - saa tietysti joukkue kokonaisuudessaan, emmekä puutu itse kauppaan.

        Miksi taloudellisia tekijänoikeuksia ei siis anneta kokonaisuudessaan ja lopullisesti takaisin joukkueille? Tähän on aivan yksinkertainen syy: Haluamme tietää Uneton48-kilpailussa syntyneiden elokuvien saamasta huomiosta, maineesta ja kunniasta. Mikä hyödyttää kilpailijoita, hyödyttää jatkossa myös itse kilpailua.

        Uneton48 järjestäjien tavoitteena ei ole myydä yksittäisiä kilpailuelokuvia eteenpäin, vaan markkinoida kilpailua ja sen tuotoksia kollektiivisesti. Rohkaisemme jokaista joukkuetta myymään ja levittämään omaa elokuvaansa eteenpäin. Uneton48 tekee kyllä parhaansa kilpailuelokuvien levittämiseen myös maailmanlaajuisesti, hyödyntäen yhteyksiämme esim. Uuteen-Seelantiin ja USA:han.


      • IRjFuND

        Jos kisaa nyt järjestetään ensimmäistä kertaa, kuvitteleeko joku todella, että Suomen kaltaisessa elokuvantekoon vihamielisesti suhtautuvassa perslävessä, joku pystyisi kilpailulla tekemään voittoa? Ehkä vuosien päästä, mutta jos tyypit todella ovat vakavasti buukkaamassa kilpailua, niin hyvä jos tulevat pääsemään omilleen.

        Karu totuushan on, että kilpailuun osallistuvista elokuvista joku 90% tulee olemaan täyttä paskaa. Tarvitaan aika paljon sitkeyttä ja hyvää neuvottelutaitoa, että niistä leffoista edes mikään päätyy TV:seen tai muuhun levitykseen. Ensi sijaisesti olisin kyllä aloittavana elokuvan tekijänä tyytyväinen, jos saisin jutulleni minkäänlaista näkyvyyttä, millä tahansa ehdoilla.
        Jos itse järjestäisin kilpailun, niin en takuulla itse lähtisi jokaisen filmin tehneen, taivaanrantoja maalaavan amatöörin kanssa erikseen
        neuvottelemaan, millä ehdoilla hän suostuu leffansa myymään. Luultavasti yksikään TV- tai jakeluyhtiö ei edes suostuisi ostamaan oikeuksia levitykseen erikseen jokaiselta amatööriltä. Minusta kaikkien etu olisi nimenomaan ottaa oikeudet järjestäjien ammattimaisiin (?) käsiin, ja koittaa tehdä edes siedettävä könttädiili, jonkin levittäjän kanssa.

        Koskaanhan ei tietenkään tiedä. Jos joku ajattelee pystyvänsä tekemään maailman luokan kamaa, niin sitten ei kannattane osallistua kilpailuun lainkaan vaan marssia suoraan jakelijan juokse, ja vetää rahat himaan omalla yksityisellä diilillä. Varmasti saa paremmat ehdot. Se vaan voi olla vaikea, jos ei ole mitään referenssejä...

        T: harrastelija ohjaaja, liiketalouden ammattiopiskelija


      • jos on tahtoa.
        IRjFuND kirjoitti:

        Jos kisaa nyt järjestetään ensimmäistä kertaa, kuvitteleeko joku todella, että Suomen kaltaisessa elokuvantekoon vihamielisesti suhtautuvassa perslävessä, joku pystyisi kilpailulla tekemään voittoa? Ehkä vuosien päästä, mutta jos tyypit todella ovat vakavasti buukkaamassa kilpailua, niin hyvä jos tulevat pääsemään omilleen.

        Karu totuushan on, että kilpailuun osallistuvista elokuvista joku 90% tulee olemaan täyttä paskaa. Tarvitaan aika paljon sitkeyttä ja hyvää neuvottelutaitoa, että niistä leffoista edes mikään päätyy TV:seen tai muuhun levitykseen. Ensi sijaisesti olisin kyllä aloittavana elokuvan tekijänä tyytyväinen, jos saisin jutulleni minkäänlaista näkyvyyttä, millä tahansa ehdoilla.
        Jos itse järjestäisin kilpailun, niin en takuulla itse lähtisi jokaisen filmin tehneen, taivaanrantoja maalaavan amatöörin kanssa erikseen
        neuvottelemaan, millä ehdoilla hän suostuu leffansa myymään. Luultavasti yksikään TV- tai jakeluyhtiö ei edes suostuisi ostamaan oikeuksia levitykseen erikseen jokaiselta amatööriltä. Minusta kaikkien etu olisi nimenomaan ottaa oikeudet järjestäjien ammattimaisiin (?) käsiin, ja koittaa tehdä edes siedettävä könttädiili, jonkin levittäjän kanssa.

        Koskaanhan ei tietenkään tiedä. Jos joku ajattelee pystyvänsä tekemään maailman luokan kamaa, niin sitten ei kannattane osallistua kilpailuun lainkaan vaan marssia suoraan jakelijan juokse, ja vetää rahat himaan omalla yksityisellä diilillä. Varmasti saa paremmat ehdot. Se vaan voi olla vaikea, jos ei ole mitään referenssejä...

        T: harrastelija ohjaaja, liiketalouden ammattiopiskelija

        Kyllä reiluja, molempia osapuolia (sekä kilpailun järjestäjiä että leffoja kilpailuihin tekijöitä) tyydyttävä sopimus on täysin mahdollista järjestää.
        Kaikki taloudelliset oikeudet järjestäjälle vuodeksi- sopimus voi tietysti tuntua reilulta joistakin. Ainakin järjestäjistä.
        En nyt täysin ymmärtänyt, oliko tässä keskustelussa mainitussa sopimuksessa todellakin kyse tällaisesta sopimuksesta.
        Näin yhtäkkiä tuntuu, että mikäli joku leffa olisi huikean hyvä ja saisi menestystä ja tavoittaisi laajaa kiinnostusta, niin kyllä ainankin leffateon kulut olisi reilu korvata sen tekijöille. Mutta tosiaan, enempää kantaa ottamatta,kisailut ovat ihan kivoja. Bisnes ja rahastus ovat asia erikseen.


      • "Reilu meininki"
        elokuvantekijä kirjoitti:

        "ELOKUVAN TEKIJÄNOIKEUDET

        Luovutan vuoden 2008 Uneton48 kilpailun osana tuottamani lyhytelokuvan (“Elokuva”) taloudelliset tekijänoikeudet vastikkeetta
        Uneton48 järjestäjätaho Lumi Productions Oy:lle (“Järjestäjä”). Järjestäjällä on kilpailua seuraavan 12 kuukauden (“Ensimmäinen
        vuosi”) ajan yksinoikeus Elokuvan myymiseen ja julkiseen levittämiseen. Järjestäjällä on oikeus tehdä kopioita, digitoida ja muilla
        tavoin muunnella Elokuvaa eri medioiden vaatimusten mukaisesti, alkuperäisten tekijöiden moraalista tekijänoikeutta kunnioittaen.
        Järjestäjällä on oikeus myydä tai luovuttaa Elokuva ja edellä mainitut muunteluoikeudet muiden yritysten (kuten TV-kanavien)
        käyttöön ja levittää elokuvia maailmanlaajuisesti, kaikissa olevissa olevissa ja tulevissa medioissa. Ensimmäisen vuoden aikana
        en voi myydä tai antaa Elokuvaa julkiseen levitykseen ilman Järjestäjän kirjallista lupaa. Ensimmäisen vuoden jälkeen Järjestäjä
        luopuu yksinoikeudesta, mutta säilyttää kaikki edellämainitut taloudelliset tekijänoikeudet sekä muunteluoikeudet Elokuvaan."

        "Ensimmäisen vuoden jälkeen Järjestäjä
        luopuu yksinoikeudesta, mutta säilyttää kaikki edellämainitut taloudelliset tekijänoikeudet sekä muunteluoikeudet Elokuvaan."

        Voiko tuo olla mahdollista?


      • Enni
        jos on tahtoa. kirjoitti:

        Kyllä reiluja, molempia osapuolia (sekä kilpailun järjestäjiä että leffoja kilpailuihin tekijöitä) tyydyttävä sopimus on täysin mahdollista järjestää.
        Kaikki taloudelliset oikeudet järjestäjälle vuodeksi- sopimus voi tietysti tuntua reilulta joistakin. Ainakin järjestäjistä.
        En nyt täysin ymmärtänyt, oliko tässä keskustelussa mainitussa sopimuksessa todellakin kyse tällaisesta sopimuksesta.
        Näin yhtäkkiä tuntuu, että mikäli joku leffa olisi huikean hyvä ja saisi menestystä ja tavoittaisi laajaa kiinnostusta, niin kyllä ainankin leffateon kulut olisi reilu korvata sen tekijöille. Mutta tosiaan, enempää kantaa ottamatta,kisailut ovat ihan kivoja. Bisnes ja rahastus ovat asia erikseen.

        Tässä on nyt kysymys yhtä lailla sopimuksesta kuin jatkossa sen tulkinnasta, jota yritin tuossa jälkimmäisessä viestissä avata.

        Pelkän kilpailun kannalta riittäisi taloudellisten oikeuksien siirto muutamaksi viikoksi, mutta tällä rajaisimme pois mm. mahdollisuudet levittää elokuvia ulkomailla tai näyttää uusintana missään mediassa mikäli niille on kysyntää.

        Mikäli jokin elokuvista on, kuten sanoit, huikean hyvä, tämä tarkoittaa tuhansien eurojen arvoista pottia kilpailun palkintojen muodossa. Eli ainakin voiton pitäisi korvata elokuvanteon kulut moninkertaisesti.


      • elokuvantekijä
        Enni kirjoitti:

        Tässä on nyt kysymys yhtä lailla sopimuksesta kuin jatkossa sen tulkinnasta, jota yritin tuossa jälkimmäisessä viestissä avata.

        Pelkän kilpailun kannalta riittäisi taloudellisten oikeuksien siirto muutamaksi viikoksi, mutta tällä rajaisimme pois mm. mahdollisuudet levittää elokuvia ulkomailla tai näyttää uusintana missään mediassa mikäli niille on kysyntää.

        Mikäli jokin elokuvista on, kuten sanoit, huikean hyvä, tämä tarkoittaa tuhansien eurojen arvoista pottia kilpailun palkintojen muodossa. Eli ainakin voiton pitäisi korvata elokuvanteon kulut moninkertaisesti.

        >>Pelkän kilpailun kannalta riittäisi taloudellisten oikeuksien siirto muutamaksi viikoksi, mutta tällä rajaisimme pois mm. mahdollisuudet levittää elokuvia ulkomailla tai näyttää uusintana missään mediassa mikäli niille on kysyntää.


      • tekijänoikeuspalkkio missä
        elokuvantekijä kirjoitti:

        "ELOKUVAN TEKIJÄNOIKEUDET

        Luovutan vuoden 2008 Uneton48 kilpailun osana tuottamani lyhytelokuvan (“Elokuva”) taloudelliset tekijänoikeudet vastikkeetta
        Uneton48 järjestäjätaho Lumi Productions Oy:lle (“Järjestäjä”). Järjestäjällä on kilpailua seuraavan 12 kuukauden (“Ensimmäinen
        vuosi”) ajan yksinoikeus Elokuvan myymiseen ja julkiseen levittämiseen. Järjestäjällä on oikeus tehdä kopioita, digitoida ja muilla
        tavoin muunnella Elokuvaa eri medioiden vaatimusten mukaisesti, alkuperäisten tekijöiden moraalista tekijänoikeutta kunnioittaen.
        Järjestäjällä on oikeus myydä tai luovuttaa Elokuva ja edellä mainitut muunteluoikeudet muiden yritysten (kuten TV-kanavien)
        käyttöön ja levittää elokuvia maailmanlaajuisesti, kaikissa olevissa olevissa ja tulevissa medioissa. Ensimmäisen vuoden aikana
        en voi myydä tai antaa Elokuvaa julkiseen levitykseen ilman Järjestäjän kirjallista lupaa. Ensimmäisen vuoden jälkeen Järjestäjä
        luopuu yksinoikeudesta, mutta säilyttää kaikki edellämainitut taloudelliset tekijänoikeudet sekä muunteluoikeudet Elokuvaan."

        Täällä myös porukka aika vakavana lukee edellämainittuja kohtia:

        a)"Luovutan vuoden 2008 Uneton48 kilpailun osana tuottamani lyhytelokuvan (“Elokuva”) taloudelliset tekijänoikeudet vastikkeetta
        Uneton48 järjestäjätaho Lumi Productions Oy:lle"

        b)"Ensimmäisen vuoden aikana
        en voi myydä tai antaa Elokuvaa julkiseen levitykseen ilman Järjestäjän kirjallista lupaa."

        c) "Ensimmäisen vuoden jälkeen Järjestäjä
        luopuu yksinoikeudesta, (varsinkin tämä kohta -----> )mutta säilyttää kaikki edellämainitut taloudelliset tekijänoikeudet..."


        Emme allekirjoittaisi noilla ehdoin. Ei edes mahdollisuus saada näkyvyyttä työlle tai verkostoituminen ammattitekijöiden kanssa houkuta tarpeeksi paljon että saisi luovuttamaan omat tekijänoikeutensa noin laajassa mittakaavassa veks. Mutta kyseessä toki lienee jokaisen oma asia, millä ehdoin haluaa sopimuksia tehdä työstään ja pitääkö sopimuksia yleensä merkityksellisinä. Jos kerran haluaa vaan näyttää omaa leffaansa ja tuoda iloa ihmisille.


      • Think again.
        IRjFuND kirjoitti:

        Jos kisaa nyt järjestetään ensimmäistä kertaa, kuvitteleeko joku todella, että Suomen kaltaisessa elokuvantekoon vihamielisesti suhtautuvassa perslävessä, joku pystyisi kilpailulla tekemään voittoa? Ehkä vuosien päästä, mutta jos tyypit todella ovat vakavasti buukkaamassa kilpailua, niin hyvä jos tulevat pääsemään omilleen.

        Karu totuushan on, että kilpailuun osallistuvista elokuvista joku 90% tulee olemaan täyttä paskaa. Tarvitaan aika paljon sitkeyttä ja hyvää neuvottelutaitoa, että niistä leffoista edes mikään päätyy TV:seen tai muuhun levitykseen. Ensi sijaisesti olisin kyllä aloittavana elokuvan tekijänä tyytyväinen, jos saisin jutulleni minkäänlaista näkyvyyttä, millä tahansa ehdoilla.
        Jos itse järjestäisin kilpailun, niin en takuulla itse lähtisi jokaisen filmin tehneen, taivaanrantoja maalaavan amatöörin kanssa erikseen
        neuvottelemaan, millä ehdoilla hän suostuu leffansa myymään. Luultavasti yksikään TV- tai jakeluyhtiö ei edes suostuisi ostamaan oikeuksia levitykseen erikseen jokaiselta amatööriltä. Minusta kaikkien etu olisi nimenomaan ottaa oikeudet järjestäjien ammattimaisiin (?) käsiin, ja koittaa tehdä edes siedettävä könttädiili, jonkin levittäjän kanssa.

        Koskaanhan ei tietenkään tiedä. Jos joku ajattelee pystyvänsä tekemään maailman luokan kamaa, niin sitten ei kannattane osallistua kilpailuun lainkaan vaan marssia suoraan jakelijan juokse, ja vetää rahat himaan omalla yksityisellä diilillä. Varmasti saa paremmat ehdot. Se vaan voi olla vaikea, jos ei ole mitään referenssejä...

        T: harrastelija ohjaaja, liiketalouden ammattiopiskelija

        "Ensi sijaisesti olisin kyllä aloittavana elokuvan tekijänä tyytyväinen, jos saisin jutulleni minkäänlaista näkyvyyttä, millä tahansa ehdoilla."

        Ajatteleppa uudelleen.
        Aina löytyy maailmassa niitä jotka hyödyntää ihmisiä jotka ajattelee "millä tahansa ehdoilla, aivan sama kunhan mun työ kelpaa ja saa näkyvyyttä".


      • Enni
        tekijänoikeuspalkkio missä kirjoitti:

        Täällä myös porukka aika vakavana lukee edellämainittuja kohtia:

        a)"Luovutan vuoden 2008 Uneton48 kilpailun osana tuottamani lyhytelokuvan (“Elokuva”) taloudelliset tekijänoikeudet vastikkeetta
        Uneton48 järjestäjätaho Lumi Productions Oy:lle"

        b)"Ensimmäisen vuoden aikana
        en voi myydä tai antaa Elokuvaa julkiseen levitykseen ilman Järjestäjän kirjallista lupaa."

        c) "Ensimmäisen vuoden jälkeen Järjestäjä
        luopuu yksinoikeudesta, (varsinkin tämä kohta -----> )mutta säilyttää kaikki edellämainitut taloudelliset tekijänoikeudet..."


        Emme allekirjoittaisi noilla ehdoin. Ei edes mahdollisuus saada näkyvyyttä työlle tai verkostoituminen ammattitekijöiden kanssa houkuta tarpeeksi paljon että saisi luovuttamaan omat tekijänoikeutensa noin laajassa mittakaavassa veks. Mutta kyseessä toki lienee jokaisen oma asia, millä ehdoin haluaa sopimuksia tehdä työstään ja pitääkö sopimuksia yleensä merkityksellisinä. Jos kerran haluaa vaan näyttää omaa leffaansa ja tuoda iloa ihmisille.

        Jos osallistumisen motiivina on nimenomaan päästä myymään elokuvaa omatoimisesti heti sen valmistuttua, tämä ei tietysti ole paras mahdollinen ratkaisu. Jos taas motiivina on saada työlleen näkyvyyttä, palautetta, uusia kontakteja ja mahdollisuuksia niin tilaisuus on loistava.

        Korostan vielä, että järjestäjiltä voi kyllä pyytää taloudellisia oikeuksiaan takaisin jos haluaa myydä työtään eteenpäin. Tätä ei ole mitään syytä kieltää, heti kun voittaja on valittu ja kilpailu siinä mielessä ohi.

        Olisi muuten mukava kuulla, miksi tuo taloudellisten tekijänoikeuksien luovutus tuntuu niin pahalta? Onko teillä jokin erityinen suunnitelma elokuvan levittämisestä / myynnistä tiedossa, johon tämä ei sovi?

        Olen huomannut, että moni ulkomaisiin kilpailuihin osallistunut joukkue on kisan jälkeen editoinut lyhärinsä uudelleen (varsinkin jos materiaalia on pidempään kuin 7 min filmiin) ja julkaissut sen sitten omia kanaviaan esim. YouTubessa. Tämä on myös aivan mahdollista. Kuva- ja äänimateriaalihan on kiistatta tekijöiden omaisuutta.


      • Enni
        elokuvantekijä kirjoitti:

        >>Pelkän kilpailun kannalta riittäisi taloudellisten oikeuksien siirto muutamaksi viikoksi, mutta tällä rajaisimme pois mm. mahdollisuudet levittää elokuvia ulkomailla tai näyttää uusintana missään mediassa mikäli niille on kysyntää.

        Kiitos, täytyy tutkia miten sopimusta voisi tarkentaa.

        Painan itse kesäduunissa, että pystyn maksamaan osan tämän kilpailun järjestämisen aiheuttamasta laskusta. Ymmärrän huolenne tekijänoikeuksista, ja asia täytyy selvittää. Ei tarkoituksena ole missään tapauksessa viedä leipää toisten elokuvantekijöiden suusta. Sopimuksista heijastuukin se ajatus, että elokuvat eivät ole huippulaatuisia ja siten kovin arvokkaita. Pitää varmasti määritellä ehdot myös sen varalta, että osa niistä on. Tässä asiassa pisteet epäsuomalaista optimismista, sitä ei ole koskaan liikaa :)


        Tahtoahan riittää... sitä vaan yrittää parin kolmen ihmisen voimin hoitaa kaikki palaset paikalleen.

        Palaan asiaan. Hyvää kesää!


      • Enni
        Think again. kirjoitti:

        "Ensi sijaisesti olisin kyllä aloittavana elokuvan tekijänä tyytyväinen, jos saisin jutulleni minkäänlaista näkyvyyttä, millä tahansa ehdoilla."

        Ajatteleppa uudelleen.
        Aina löytyy maailmassa niitä jotka hyödyntää ihmisiä jotka ajattelee "millä tahansa ehdoilla, aivan sama kunhan mun työ kelpaa ja saa näkyvyyttä".

        ...jo pelkästään sen vuoksi, että suomi24 saa jatkuvasti koneeni jumiin :)

        Olisi kiva jatkaa keskustelua, jopa muistakin aiheista kuin iki-ihanista tekijänoikeuksista.

        Eli http://www.uneton48.com ja sieltä keskustelupalstalle.

        Enni


      • ja yhteisymmärryksessä
        Enni kirjoitti:

        Jos osallistumisen motiivina on nimenomaan päästä myymään elokuvaa omatoimisesti heti sen valmistuttua, tämä ei tietysti ole paras mahdollinen ratkaisu. Jos taas motiivina on saada työlleen näkyvyyttä, palautetta, uusia kontakteja ja mahdollisuuksia niin tilaisuus on loistava.

        Korostan vielä, että järjestäjiltä voi kyllä pyytää taloudellisia oikeuksiaan takaisin jos haluaa myydä työtään eteenpäin. Tätä ei ole mitään syytä kieltää, heti kun voittaja on valittu ja kilpailu siinä mielessä ohi.

        Olisi muuten mukava kuulla, miksi tuo taloudellisten tekijänoikeuksien luovutus tuntuu niin pahalta? Onko teillä jokin erityinen suunnitelma elokuvan levittämisestä / myynnistä tiedossa, johon tämä ei sovi?

        Olen huomannut, että moni ulkomaisiin kilpailuihin osallistunut joukkue on kisan jälkeen editoinut lyhärinsä uudelleen (varsinkin jos materiaalia on pidempään kuin 7 min filmiin) ja julkaissut sen sitten omia kanaviaan esim. YouTubessa. Tämä on myös aivan mahdollista. Kuva- ja äänimateriaalihan on kiistatta tekijöiden omaisuutta.

        "Olisi muuten mukava kuulla, miksi tuo taloudellisten tekijänoikeuksien luovutus tuntuu niin pahalta?"


        Meillä oli aikanaan erittäin perusteellinen tekijänoikeus-opetus. Käytiin läpi kaikki mahdollinen sopimuksiin liittyvä ko. opettajan johdolla. Mieleen jäi kun hän muistutti:
        "Ja älkää sitten menkö missään nimessä luovuttamaan työstänne kaikkia taloudellisia oikeuksia missään sopimuksessa kenellekään."

        Niin että siksi hieman tökkäsi tuo lause.


      • ihan perusasioita
        Enni kirjoitti:

        ...jo pelkästään sen vuoksi, että suomi24 saa jatkuvasti koneeni jumiin :)

        Olisi kiva jatkaa keskustelua, jopa muistakin aiheista kuin iki-ihanista tekijänoikeuksista.

        Eli http://www.uneton48.com ja sieltä keskustelupalstalle.

        Enni

        "Olisi kiva jatkaa keskustelua, jopa muistakin aiheista kuin iki-ihanista tekijänoikeuksista."

        Kyllä nämä tekijänoikeudet ovat nykyaikana ihan perusasioita ja olisi jokaisen (joka taidetta tmv. tekee kilpailuihin tai työkseen tai muuten vain) syytä ymmärtää mitä ne ovat ja tärkeää ottaa selvää mitä allekirjoittaa ja miksi.

        Ei kellään liene syytä huolestua ja vaihtaa aihetta mikäli sellaisesta nyt kysytään, että miks tossa sopparissa on noin. Ihmiset kysyy koska asia on epäselvä ja eivät tiedä että mitä se oikeasti tarkoittaa jos luovuttaa taloudelliset tekijänoikeudet , eiks se niin mene.


      • aiheen vaihtamisesta puhui?
        ihan perusasioita kirjoitti:

        "Olisi kiva jatkaa keskustelua, jopa muistakin aiheista kuin iki-ihanista tekijänoikeuksista."

        Kyllä nämä tekijänoikeudet ovat nykyaikana ihan perusasioita ja olisi jokaisen (joka taidetta tmv. tekee kilpailuihin tai työkseen tai muuten vain) syytä ymmärtää mitä ne ovat ja tärkeää ottaa selvää mitä allekirjoittaa ja miksi.

        Ei kellään liene syytä huolestua ja vaihtaa aihetta mikäli sellaisesta nyt kysytään, että miks tossa sopparissa on noin. Ihmiset kysyy koska asia on epäselvä ja eivät tiedä että mitä se oikeasti tarkoittaa jos luovuttaa taloudelliset tekijänoikeudet , eiks se niin mene.

        Kai sitä keskustelua voi olla kaikista tarvittavista aiheista samanaikaisesti?


      • conversation
        aiheen vaihtamisesta puhui? kirjoitti:

        Kai sitä keskustelua voi olla kaikista tarvittavista aiheista samanaikaisesti?

        Tottakai voi jutella kaikista tarvittavista aiheista samanaikaisesti! Tässa vaan porukkaa näytti lähinnä kiinnostavan tollanen tylsä tekijänoikeus-aihe. Mutta...kiva kesäilma tänään, jeh?


      • Hmm.tjgdfg
        Think again. kirjoitti:

        "Ensi sijaisesti olisin kyllä aloittavana elokuvan tekijänä tyytyväinen, jos saisin jutulleni minkäänlaista näkyvyyttä, millä tahansa ehdoilla."

        Ajatteleppa uudelleen.
        Aina löytyy maailmassa niitä jotka hyödyntää ihmisiä jotka ajattelee "millä tahansa ehdoilla, aivan sama kunhan mun työ kelpaa ja saa näkyvyyttä".

        Aina löytyy ihmisiä, jotka kusettaa. Olen samaa mieltä. Toisaalta, päästäkseen alalle on aloitettava jostain, hankittava yhteistyötahoja oppimalla tuntemaan ihmisiä, ja saatava jalkaa ovenväliin tavalla tai toisella. Sitä kutsutaan nimellä paying dues...

        Siksi en ymmärrä miksi ihmiset marisevat siitä, että eivät saa heti alkuun Oscar-tason sopimuksia. Itselleni ainakin riittää että saisi jotain jolla pääsee alkuun, siedettävillä ehdoilla. Koska ymmärrän, että en luultavasti ole yhteistyökumppaneillekaan se "ainoa" ja "paras" vaihtoehto.

        On totta että joka alalla on kusettajia, mutta en usko että he pitkään pärjäävät Suomen kokoisessa maassa. Voisiko olla kyse siitä, että nuoret ihmiset ovat koulussa opiskelleet paljon kirjatietoa, ja heidät on peloteltu hengiltä kaikilla kusetuksilla.
        Samaan aikaan ei ole ihan realistista käsitystä omasta markkina-arvosta ammattialalla. Tyrkkyjä meinaan löytyy :-)

        Tähän liittyvä asia on se, että kuka haluaa tehdä töitä marisijoiden kanssa. Palkkaisitko sinä mieluummin tyypin, joka antaa rakentavaa palautetta vai sen joka nousee aina barrikaadeille ja ampuu kavereita alas heti kun tilaisuus tulee.

        Mullahan ei tässä markkaakaan kiinni, joten aivan sama. Pohdin vaan.

        J


      • höm..klmnlö
        Hmm.tjgdfg kirjoitti:

        Aina löytyy ihmisiä, jotka kusettaa. Olen samaa mieltä. Toisaalta, päästäkseen alalle on aloitettava jostain, hankittava yhteistyötahoja oppimalla tuntemaan ihmisiä, ja saatava jalkaa ovenväliin tavalla tai toisella. Sitä kutsutaan nimellä paying dues...

        Siksi en ymmärrä miksi ihmiset marisevat siitä, että eivät saa heti alkuun Oscar-tason sopimuksia. Itselleni ainakin riittää että saisi jotain jolla pääsee alkuun, siedettävillä ehdoilla. Koska ymmärrän, että en luultavasti ole yhteistyökumppaneillekaan se "ainoa" ja "paras" vaihtoehto.

        On totta että joka alalla on kusettajia, mutta en usko että he pitkään pärjäävät Suomen kokoisessa maassa. Voisiko olla kyse siitä, että nuoret ihmiset ovat koulussa opiskelleet paljon kirjatietoa, ja heidät on peloteltu hengiltä kaikilla kusetuksilla.
        Samaan aikaan ei ole ihan realistista käsitystä omasta markkina-arvosta ammattialalla. Tyrkkyjä meinaan löytyy :-)

        Tähän liittyvä asia on se, että kuka haluaa tehdä töitä marisijoiden kanssa. Palkkaisitko sinä mieluummin tyypin, joka antaa rakentavaa palautetta vai sen joka nousee aina barrikaadeille ja ampuu kavereita alas heti kun tilaisuus tulee.

        Mullahan ei tässä markkaakaan kiinni, joten aivan sama. Pohdin vaan.

        J

        "päästäkseen alalle on aloitettava jostain, hankittava yhteistyötahoja oppimalla tuntemaan ihmisiä, ja saatava jalkaa ovenväliin tavalla tai toisella. Sitä kutsutaan nimellä paying dues..."

        Tässä oli kysymys SOPIMUKSESTA. Opiskelu ja työharjoitteluaikana tehdään aivan tarpeeksi palkatonta työtä leffatuotannoissa mitä saadaan, marisematta ja ahkerasti.Sitä kutsutaan nimellä "työharjoittelu".

        "miksi ihmiset marisevat siitä, että eivät saa heti alkuun Oscar-tason sopimuksia."

        Kysyttiin lähinnä takennusta sopimukseen.
        Kukaan ei edes maininnut oscar-tasoisia sopimuksia. Järkevä ja asiallinen, molempia osapuolia tyydyttävä sopimus on ihan mahdollinen.
        Sitä kutsutaan nimellä "fair play".

        "Voisiko olla kyse siitä, että nuoret ihmiset ovat koulussa opiskelleet paljon kirjatietoa, ja heidät on peloteltu hengiltä kaikilla kusetuksilla."

        Tervetuloa nykyaikaan jossa opetus on ammattimaista ja asiallista, käytäntöä palvelevaa. Siihen kuuluu myös tekijänoikeuslaki ja sopimuskäytäntö. sitä kutsutaan nimellä "professional education".

        "Samaan aikaan ei ole ihan realistista käsitystä omasta markkina-arvosta ammattialalla. Tyrkkyjä meinaan löytyy :-)
        Tähän liittyvä asia on se, että kuka haluaa tehdä töitä marisijoiden kanssa."

        Jos rinnastat "marisijat" tekijöihin jotka ovat kiinnostuneet mitä sopimuksessa olevat ehdot tarkoittavat ja mihin velvoittavat, niin...
        Tosissaan saat aika kauan "pay your dues".
        Ja kuten totesit "tyrkkyjä kyllä löytyy". Eli jotka tekee ilmaiseksi ja turhia kyselemättä uskoen että "paying your dues" ikään kuin kuuluu asiaan. sitä kustustaan nimellä "jump blind and smile".

        " Palkkaisitko sinä mieluummin tyypin, joka antaa rakentavaa palautetta vai sen joka nousee aina barrikaadeille ja ampuu kavereita alas heti kun tilaisuus tulee."

        Aika manipuloiva kommentti, tässä asiayhteydessä. sitä kutsutaan nimellä "bullshit". Ensinäkään taitava tekijä ei edes tarjoa töitään varmistamatta selustaansa.
        Sitä kutsutaan nimellä "respect yorself".

        Ja jos jotain ei tiedä, kannattaa kysyä ja ottaa selvää, mikäs siinä. Sitä kutsutaan nimellä "find out and get wise".


      • fdsgkjkjfg..fgdg.mgt
        höm..klmnlö kirjoitti:

        "päästäkseen alalle on aloitettava jostain, hankittava yhteistyötahoja oppimalla tuntemaan ihmisiä, ja saatava jalkaa ovenväliin tavalla tai toisella. Sitä kutsutaan nimellä paying dues..."

        Tässä oli kysymys SOPIMUKSESTA. Opiskelu ja työharjoitteluaikana tehdään aivan tarpeeksi palkatonta työtä leffatuotannoissa mitä saadaan, marisematta ja ahkerasti.Sitä kutsutaan nimellä "työharjoittelu".

        "miksi ihmiset marisevat siitä, että eivät saa heti alkuun Oscar-tason sopimuksia."

        Kysyttiin lähinnä takennusta sopimukseen.
        Kukaan ei edes maininnut oscar-tasoisia sopimuksia. Järkevä ja asiallinen, molempia osapuolia tyydyttävä sopimus on ihan mahdollinen.
        Sitä kutsutaan nimellä "fair play".

        "Voisiko olla kyse siitä, että nuoret ihmiset ovat koulussa opiskelleet paljon kirjatietoa, ja heidät on peloteltu hengiltä kaikilla kusetuksilla."

        Tervetuloa nykyaikaan jossa opetus on ammattimaista ja asiallista, käytäntöä palvelevaa. Siihen kuuluu myös tekijänoikeuslaki ja sopimuskäytäntö. sitä kutsutaan nimellä "professional education".

        "Samaan aikaan ei ole ihan realistista käsitystä omasta markkina-arvosta ammattialalla. Tyrkkyjä meinaan löytyy :-)
        Tähän liittyvä asia on se, että kuka haluaa tehdä töitä marisijoiden kanssa."

        Jos rinnastat "marisijat" tekijöihin jotka ovat kiinnostuneet mitä sopimuksessa olevat ehdot tarkoittavat ja mihin velvoittavat, niin...
        Tosissaan saat aika kauan "pay your dues".
        Ja kuten totesit "tyrkkyjä kyllä löytyy". Eli jotka tekee ilmaiseksi ja turhia kyselemättä uskoen että "paying your dues" ikään kuin kuuluu asiaan. sitä kustustaan nimellä "jump blind and smile".

        " Palkkaisitko sinä mieluummin tyypin, joka antaa rakentavaa palautetta vai sen joka nousee aina barrikaadeille ja ampuu kavereita alas heti kun tilaisuus tulee."

        Aika manipuloiva kommentti, tässä asiayhteydessä. sitä kutsutaan nimellä "bullshit". Ensinäkään taitava tekijä ei edes tarjoa töitään varmistamatta selustaansa.
        Sitä kutsutaan nimellä "respect yorself".

        Ja jos jotain ei tiedä, kannattaa kysyä ja ottaa selvää, mikäs siinä. Sitä kutsutaan nimellä "find out and get wise".

        Hmmmm...

        Mähän en tässä kommentoinut nyt sinun ja tuon kilpailuorganisaation suhdetta, vaan ihan yleisesti esitettyjä kommentteja "comments". Joten ehkä ei kannata lukea niin paljon nahan alle "under your skin". Minähän en ole aikeissa osallistua kilpailuun ja toimin kokonaan toisella alalla. Kommentoin lähinnä siis kiinnostuneena sivustaseuraajana. Sitä vaan pohdin, että mikä kommenteissani ottaa niin takahampaaseen, paitsi tuo termi "pay your dues"?

        Noin yleisesti, en kehota ketään tekemään palkatonta työtä tai myymään persettä. Se ei johda mihinkään. Verrattain pitkällä, osittain vastentahtoisella, kokemuksella maailmalta arvelisin kuitenkin, että "työharjoittelu" ja ilmaisharrastelu ei ole vielä sitä "pay your dues" hommaa. Sitä on se, kun saat sinne ammattibisnekseen itsesi mukaan alaoksille, ja yrität maksaa sillä paskalla vuokrasi ja päästä urasi päälle, siis "get your shit together".
        Se on tuolla maailmalla aika rankkaa alalla kuin alalla, kannattaa kaikkien kokeilla. Lento mihin tahansa maailman metropoliin, ja sitten vaan hommiin. Ne työt pitää ensin hankkia, ja siksi on ensin opittava tuntemaan ne ihmiset. Ja ne ihmiset tekevät tolkuttomia tuntimääriä orjapalkalla hyvinkin kauan ennen kuin saavat nimeä ja pääsevät kyllin korkealle nokkimisjärjestyksessä. Kaikki eivät pääse koskaan. Ja tämä ihan Hollywood bisneksessä, eli siinä "entertainment busineksessä". Sielläkin ihmiset joutuvat allekirjoittamaan SOPIMUKSIA, jotka eivät ole täydellisiä. :)

        Suomessahan tää nyt on aika harrastelua, koska esim. leffatuotantoja ei siihen tahtiin ole, että niissä voisi päästä etenemään organisaatioiden tai työryhmien sisällä. Pikemminkin, Suomessa tää on sellaista pikkukylän nappikauppaa, joku on seppä ja joku sorvaa ovennupit. Silti, jostain pitää aloittaa, ja oppia tuntemaan niitä apurahalautakunnissa istuvia.

        Väitän, että yleistä "reilua peliä" on "entertainment busineksestä" turha tällä pallolla etsiä. Olet väärällä alalla, jos sitä etsit. Sen sijaan, voit löytää niitä LUOTETTAVIA IHMISIÄ, joiden kanssa voi tehdä töitä yhteisillä arvoilla seuraavat 20 vuotta. Se on mielestäni se vaivanarvoisin juttu. Sellaisia hyvin tyyppejä on kyllä, ne vain pitää itse etsiä. Minä arvaan, että SE voisi olla se ko. kilpailun paras juttu.

        Ei siis tarvitse vittuuntua eri tavalla ajtteleviin, vaan voi sen sijaan etsiä niitä samanhenkisiä ihmisiä, joiden kanssa voi tehdä töitä yhdessä ja saada elannon.

        Maine leviää, joten siksi uskon että tuolla kilpailulla ei ole tulevaisuutta, ellei sitä hoideta reilusti. Jos pelottaa, odota vuosi niin sitten näet mitä kilpailuun osallistuneet ajattelee. Jos taas haluat ensi käden tietoa, niin ei sunkaan sitä täältä suomi24-palstalta löydy vaan sieltä kilpailun nettisivulta...

        Uskon hyvään ja moderniin koulutukseen. Silti, jos osaisit sen ammatin, et olisi koulussa--sorry, niin se vaan on. Vai luuletko, että kun etsitään huippuammattilaista, siltä kysytään, että onko sulla nyt varmasti ne paperit? Kouluista valmistuvista pieni osa on valmiiksi taidoiltaan huippuja, mutta lähes kaikilta puuttuu ammattialan kokemus. Niin puuttui minultakin, ja minutkin peloteltiin Suomen kouluissa hengiltä ties millä. Joskus opeista oli hyötyä ja joskus selkeää haittaa.

        Sen työn oppii vain tekemällä, lähinnä kantapään kautta. Oikotietä ei MINUN MIELESTÄNI ole. Jos on, olisin kiinnostunut kuulemaan, pääsisi itsekin paljon vähemmällä.

        Edelleen, Suomen kouluissa on marginaalialoilla parempia ja vielä parempia opettajia. Samalla, hyvin vähän opettajia jotka ovat kansainvälisesti kokeneita ammattilaisia. Tästä syystä ainakin minun piti lähteä maailmalle etsimään oppia lisää. Silloin huomasin, että vaikka tiesin ja osasin yhtä ja toista, en lopulta tuntenut omaa kansainvälistä alaani ja sen pelisääntöjä lainkaan.

        Marisijoilla tarkoitan sitä, että suomalaiset ovat kansainvälisesti tunnettuja siitä "mustasta pilvestä pään päällä" eli "black clowd above your head", ja valitettavasti monen ura on maailmalla siihen pilveen tyssännyt. "Don't bitch!", sitä ei kestä kukaan, sen jokaisen tiimityötä vuosia tekevän soisi oppivan. On ihan hyvä opetella esittämään asiat positiivisessa ja rakentavassa hengessä. ENKÄ TÄSSÄ TARKOITA NYT TAAS SINUA!!!

        Se musta pilvi mielestäni silti hiukan väijyy tässä säikeessä. Kritiikki ja avoin keskustelu on mielestäni aina tervetullutta, mutta tehdään se hyvillä mielin. :-)

        Rest my case! ...keskustelkoot asiasta ne jotka kilpailuun aikovat osallistua. Säästetään ne mun kommentit niille, jotka niistä haluavat maksaa ;-)

        J


      • rest the case
        fdsgkjkjfg..fgdg.mgt kirjoitti:

        Hmmmm...

        Mähän en tässä kommentoinut nyt sinun ja tuon kilpailuorganisaation suhdetta, vaan ihan yleisesti esitettyjä kommentteja "comments". Joten ehkä ei kannata lukea niin paljon nahan alle "under your skin". Minähän en ole aikeissa osallistua kilpailuun ja toimin kokonaan toisella alalla. Kommentoin lähinnä siis kiinnostuneena sivustaseuraajana. Sitä vaan pohdin, että mikä kommenteissani ottaa niin takahampaaseen, paitsi tuo termi "pay your dues"?

        Noin yleisesti, en kehota ketään tekemään palkatonta työtä tai myymään persettä. Se ei johda mihinkään. Verrattain pitkällä, osittain vastentahtoisella, kokemuksella maailmalta arvelisin kuitenkin, että "työharjoittelu" ja ilmaisharrastelu ei ole vielä sitä "pay your dues" hommaa. Sitä on se, kun saat sinne ammattibisnekseen itsesi mukaan alaoksille, ja yrität maksaa sillä paskalla vuokrasi ja päästä urasi päälle, siis "get your shit together".
        Se on tuolla maailmalla aika rankkaa alalla kuin alalla, kannattaa kaikkien kokeilla. Lento mihin tahansa maailman metropoliin, ja sitten vaan hommiin. Ne työt pitää ensin hankkia, ja siksi on ensin opittava tuntemaan ne ihmiset. Ja ne ihmiset tekevät tolkuttomia tuntimääriä orjapalkalla hyvinkin kauan ennen kuin saavat nimeä ja pääsevät kyllin korkealle nokkimisjärjestyksessä. Kaikki eivät pääse koskaan. Ja tämä ihan Hollywood bisneksessä, eli siinä "entertainment busineksessä". Sielläkin ihmiset joutuvat allekirjoittamaan SOPIMUKSIA, jotka eivät ole täydellisiä. :)

        Suomessahan tää nyt on aika harrastelua, koska esim. leffatuotantoja ei siihen tahtiin ole, että niissä voisi päästä etenemään organisaatioiden tai työryhmien sisällä. Pikemminkin, Suomessa tää on sellaista pikkukylän nappikauppaa, joku on seppä ja joku sorvaa ovennupit. Silti, jostain pitää aloittaa, ja oppia tuntemaan niitä apurahalautakunnissa istuvia.

        Väitän, että yleistä "reilua peliä" on "entertainment busineksestä" turha tällä pallolla etsiä. Olet väärällä alalla, jos sitä etsit. Sen sijaan, voit löytää niitä LUOTETTAVIA IHMISIÄ, joiden kanssa voi tehdä töitä yhteisillä arvoilla seuraavat 20 vuotta. Se on mielestäni se vaivanarvoisin juttu. Sellaisia hyvin tyyppejä on kyllä, ne vain pitää itse etsiä. Minä arvaan, että SE voisi olla se ko. kilpailun paras juttu.

        Ei siis tarvitse vittuuntua eri tavalla ajtteleviin, vaan voi sen sijaan etsiä niitä samanhenkisiä ihmisiä, joiden kanssa voi tehdä töitä yhdessä ja saada elannon.

        Maine leviää, joten siksi uskon että tuolla kilpailulla ei ole tulevaisuutta, ellei sitä hoideta reilusti. Jos pelottaa, odota vuosi niin sitten näet mitä kilpailuun osallistuneet ajattelee. Jos taas haluat ensi käden tietoa, niin ei sunkaan sitä täältä suomi24-palstalta löydy vaan sieltä kilpailun nettisivulta...

        Uskon hyvään ja moderniin koulutukseen. Silti, jos osaisit sen ammatin, et olisi koulussa--sorry, niin se vaan on. Vai luuletko, että kun etsitään huippuammattilaista, siltä kysytään, että onko sulla nyt varmasti ne paperit? Kouluista valmistuvista pieni osa on valmiiksi taidoiltaan huippuja, mutta lähes kaikilta puuttuu ammattialan kokemus. Niin puuttui minultakin, ja minutkin peloteltiin Suomen kouluissa hengiltä ties millä. Joskus opeista oli hyötyä ja joskus selkeää haittaa.

        Sen työn oppii vain tekemällä, lähinnä kantapään kautta. Oikotietä ei MINUN MIELESTÄNI ole. Jos on, olisin kiinnostunut kuulemaan, pääsisi itsekin paljon vähemmällä.

        Edelleen, Suomen kouluissa on marginaalialoilla parempia ja vielä parempia opettajia. Samalla, hyvin vähän opettajia jotka ovat kansainvälisesti kokeneita ammattilaisia. Tästä syystä ainakin minun piti lähteä maailmalle etsimään oppia lisää. Silloin huomasin, että vaikka tiesin ja osasin yhtä ja toista, en lopulta tuntenut omaa kansainvälistä alaani ja sen pelisääntöjä lainkaan.

        Marisijoilla tarkoitan sitä, että suomalaiset ovat kansainvälisesti tunnettuja siitä "mustasta pilvestä pään päällä" eli "black clowd above your head", ja valitettavasti monen ura on maailmalla siihen pilveen tyssännyt. "Don't bitch!", sitä ei kestä kukaan, sen jokaisen tiimityötä vuosia tekevän soisi oppivan. On ihan hyvä opetella esittämään asiat positiivisessa ja rakentavassa hengessä. ENKÄ TÄSSÄ TARKOITA NYT TAAS SINUA!!!

        Se musta pilvi mielestäni silti hiukan väijyy tässä säikeessä. Kritiikki ja avoin keskustelu on mielestäni aina tervetullutta, mutta tehdään se hyvillä mielin. :-)

        Rest my case! ...keskustelkoot asiasta ne jotka kilpailuun aikovat osallistua. Säästetään ne mun kommentit niille, jotka niistä haluavat maksaa ;-)

        J

        Tota juu.. miks hemmetissä sellaset kirjottaa tänne yhtään mitään jos ei kestä sitä että joku omalta fiilispohjalta kommentoi mitä joku toinen on kirjoittanu

        "On ihan hyvä opetella esittämään asiat positiivisessa ja rakentavassa hengessä. ENKÄ TÄSSÄ TARKOITA NYT TAAS SINUA!!!"

        jihuu...! ja atshii.. rest the case...juupajuu


      • lässyn lässyn
        fdsgkjkjfg..fgdg.mgt kirjoitti:

        Hmmmm...

        Mähän en tässä kommentoinut nyt sinun ja tuon kilpailuorganisaation suhdetta, vaan ihan yleisesti esitettyjä kommentteja "comments". Joten ehkä ei kannata lukea niin paljon nahan alle "under your skin". Minähän en ole aikeissa osallistua kilpailuun ja toimin kokonaan toisella alalla. Kommentoin lähinnä siis kiinnostuneena sivustaseuraajana. Sitä vaan pohdin, että mikä kommenteissani ottaa niin takahampaaseen, paitsi tuo termi "pay your dues"?

        Noin yleisesti, en kehota ketään tekemään palkatonta työtä tai myymään persettä. Se ei johda mihinkään. Verrattain pitkällä, osittain vastentahtoisella, kokemuksella maailmalta arvelisin kuitenkin, että "työharjoittelu" ja ilmaisharrastelu ei ole vielä sitä "pay your dues" hommaa. Sitä on se, kun saat sinne ammattibisnekseen itsesi mukaan alaoksille, ja yrität maksaa sillä paskalla vuokrasi ja päästä urasi päälle, siis "get your shit together".
        Se on tuolla maailmalla aika rankkaa alalla kuin alalla, kannattaa kaikkien kokeilla. Lento mihin tahansa maailman metropoliin, ja sitten vaan hommiin. Ne työt pitää ensin hankkia, ja siksi on ensin opittava tuntemaan ne ihmiset. Ja ne ihmiset tekevät tolkuttomia tuntimääriä orjapalkalla hyvinkin kauan ennen kuin saavat nimeä ja pääsevät kyllin korkealle nokkimisjärjestyksessä. Kaikki eivät pääse koskaan. Ja tämä ihan Hollywood bisneksessä, eli siinä "entertainment busineksessä". Sielläkin ihmiset joutuvat allekirjoittamaan SOPIMUKSIA, jotka eivät ole täydellisiä. :)

        Suomessahan tää nyt on aika harrastelua, koska esim. leffatuotantoja ei siihen tahtiin ole, että niissä voisi päästä etenemään organisaatioiden tai työryhmien sisällä. Pikemminkin, Suomessa tää on sellaista pikkukylän nappikauppaa, joku on seppä ja joku sorvaa ovennupit. Silti, jostain pitää aloittaa, ja oppia tuntemaan niitä apurahalautakunnissa istuvia.

        Väitän, että yleistä "reilua peliä" on "entertainment busineksestä" turha tällä pallolla etsiä. Olet väärällä alalla, jos sitä etsit. Sen sijaan, voit löytää niitä LUOTETTAVIA IHMISIÄ, joiden kanssa voi tehdä töitä yhteisillä arvoilla seuraavat 20 vuotta. Se on mielestäni se vaivanarvoisin juttu. Sellaisia hyvin tyyppejä on kyllä, ne vain pitää itse etsiä. Minä arvaan, että SE voisi olla se ko. kilpailun paras juttu.

        Ei siis tarvitse vittuuntua eri tavalla ajtteleviin, vaan voi sen sijaan etsiä niitä samanhenkisiä ihmisiä, joiden kanssa voi tehdä töitä yhdessä ja saada elannon.

        Maine leviää, joten siksi uskon että tuolla kilpailulla ei ole tulevaisuutta, ellei sitä hoideta reilusti. Jos pelottaa, odota vuosi niin sitten näet mitä kilpailuun osallistuneet ajattelee. Jos taas haluat ensi käden tietoa, niin ei sunkaan sitä täältä suomi24-palstalta löydy vaan sieltä kilpailun nettisivulta...

        Uskon hyvään ja moderniin koulutukseen. Silti, jos osaisit sen ammatin, et olisi koulussa--sorry, niin se vaan on. Vai luuletko, että kun etsitään huippuammattilaista, siltä kysytään, että onko sulla nyt varmasti ne paperit? Kouluista valmistuvista pieni osa on valmiiksi taidoiltaan huippuja, mutta lähes kaikilta puuttuu ammattialan kokemus. Niin puuttui minultakin, ja minutkin peloteltiin Suomen kouluissa hengiltä ties millä. Joskus opeista oli hyötyä ja joskus selkeää haittaa.

        Sen työn oppii vain tekemällä, lähinnä kantapään kautta. Oikotietä ei MINUN MIELESTÄNI ole. Jos on, olisin kiinnostunut kuulemaan, pääsisi itsekin paljon vähemmällä.

        Edelleen, Suomen kouluissa on marginaalialoilla parempia ja vielä parempia opettajia. Samalla, hyvin vähän opettajia jotka ovat kansainvälisesti kokeneita ammattilaisia. Tästä syystä ainakin minun piti lähteä maailmalle etsimään oppia lisää. Silloin huomasin, että vaikka tiesin ja osasin yhtä ja toista, en lopulta tuntenut omaa kansainvälistä alaani ja sen pelisääntöjä lainkaan.

        Marisijoilla tarkoitan sitä, että suomalaiset ovat kansainvälisesti tunnettuja siitä "mustasta pilvestä pään päällä" eli "black clowd above your head", ja valitettavasti monen ura on maailmalla siihen pilveen tyssännyt. "Don't bitch!", sitä ei kestä kukaan, sen jokaisen tiimityötä vuosia tekevän soisi oppivan. On ihan hyvä opetella esittämään asiat positiivisessa ja rakentavassa hengessä. ENKÄ TÄSSÄ TARKOITA NYT TAAS SINUA!!!

        Se musta pilvi mielestäni silti hiukan väijyy tässä säikeessä. Kritiikki ja avoin keskustelu on mielestäni aina tervetullutta, mutta tehdään se hyvillä mielin. :-)

        Rest my case! ...keskustelkoot asiasta ne jotka kilpailuun aikovat osallistua. Säästetään ne mun kommentit niille, jotka niistä haluavat maksaa ;-)

        J

        "Mähän en tässä kommentoinut nyt sinun ja tuon kilpailuorganisaation suhdetta, vaan ihan yleisesti esitettyjä kommentteja "comments"."

        kuule, en mäkään muuten kommentoinu mitää mun ja "kilpailuorganisaation suhdetta" vaan ihan yleisesti sopimuksia ja (sun) asenteita tekstissä...mut joo antaa olla


    • Saku Nousiainen

      Terve kaikille,

      Kilpailu on ainakin herättänyt keskustelua, sehän lienee hyvä merkki, eli kiinnostusta on. :)

      Tekijänoikeudet on ymmärrettävä aihe, onhan se ollut tapetilla viime aikoina muutenkin.
      Taustaksi on hyvä tietää, että olemme tämän palstan keskustelujen aikana käyneet neuvotteluja USAn kilpailun kanssa, jotta voittajamme nyt pääsee osallistumaan USAn kilpailuun ja sitä tietä parhaassa tapauksessa Cannesiin. Tästä syystä, emme ole voineet täysin vapaasti keskustella aiheesta.

      Nyt sopimus siis on, ja se tarkoittaa että myös me olemme joutuneet hieman sopeuttamaan kilpailuamme eräiltä osin toisen neuvotteluosapuolen edellyttämänä. Kätemme eivät siis ole aivan vapaat. Mikäli kuitenkin hyviä parannusehdotuksia esitetään, niin tottakai pyrimme niitä toteuttamaan.

      On toivottavaa, että tekijänoikeudet puhuttavat myös jatkossa, koska joukkueilla on varmasti erilaisia tarpeita, toiveita ja lähtökohtia kilpailuun, ja koska taiteen tekijänoikeudet yleensä ovat akuutti aihe. Kun kilpailijat ja yhteiskunta muuttuu, pitää myös kilpailun muuttua.

      Toivommekin, että tämä keskustelu jatkuisi foorumillamme

      www.uneton48.com

      ,jolloin voimme kommentoida esitettyjä mielipiteitä virallisesti. Koska tulemme varmasti törmäämään samoihin kysymyksiin yhä uudelleen, olisi tämä edullisinta ja tasapuolisinta myös osallistuvien joukkueiden kannalta.

      Kilpailun tehtävä on nimenomaan auttaa nuoria elokuvantekijöitä eteenpäin. Siksi Uneton48 on olemassa. Haluamme luoda reilun ja mukavan kokemuksen kaikille osallistujille, joita on tähän mennessä ilmoittautunut jo pitkälle yli 30 joukkuetta. Näiden joukkueiden luottamuksen arvoisia meidän on oltava.

      Jatketaan siis keskustelua foorumillamme.

      Tervetuloa mukaan.

      Saku Nousiainen
      Projektimoottori
      Uneton48

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkä nimistä naista

      Täällä kaipailet?
      Ikävä
      106
      2449
    2. Minkä nimistä miestä

      Täällä kaipailet🤔
      Ikävä
      106
      1912
    3. Ripeyttä asiointiin

      Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      16
      1804
    4. Mitä ajattelit hänestä

      Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen
      Ikävä
      99
      1457
    5. Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"

      Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol
      Maailman menoa
      192
      1432
    6. Mietitkö tosissasi..

      ..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole
      Ikävä
      4
      1375
    7. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

      Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      133
      975
    8. Koska me nähdään

      Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      57
      957
    9. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

      Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      125
      948
    10. En tunne muita

      Kohtaan tätä samaa polttavaa halua vain sinua kohtaan. Ei vaan muut sytytä
      Ikävä
      64
      946
    Aihe