Pettynyt terapeuttiin

ei aina kaikki mene kuten a...

Lapseni on saanut puheterapiaa. Puheterapeutin arvion mukaan lapsen sanavarasto suppea, ei ymmärrä käsitteitä ym. Hän on antanut lapsen taidoista hyvin negatiivisen kuvan.

Silti foniatrin lausunnossa ei ole todettu mitään isoa diagnoosia. Hän katsoi kyseeessä olevan lievän puhevaikeuden. Ja totesi monet puheterapeutin testaamat puutteet vastaanotolla virheelliseksi ( näitä olen yrittänyt itsekin tuoda usein terapeutille esiin, mutta hän ei usko minua). Lapsi siis ymmärtää kaiken, tuottaa puhetta, pitkiä lauseita, on ikäisensä sanavarasto jne. Minua ärsyttää jo valmiiksi, kun terapeutti puhuu lapselle kuin tämä ei ymmärtäisi mitään. Lapsikin on joskus hämillään/huvittunut, kun terapeutti opastaa lähes kädestä pitäen "tämä on tuoli, tällä istutaan, tämä on kynä ja tässä paperi, tähän piirretään"...no tuo nyt oli karkea esimerkkiä, mutta kertoo hänen tyylistään.

On tehty psyk. ja toimter. arvioinnit ja kaikissa osa-alueissa tulos ikää vastaava, normaali kehitys.

Silti puheterapeutti on ihmeissään, miksi lasta ei ohjata jatkotutkimuksiin lisää...aivan kuin hän ei uskoisi muita ammattilaisia tai on pettynyt tuloksiin.

Minusta äitinä tämä tuntuu hirveältä. Aivan, kuin tikulla pitäisi kaivaa vikaa. Tulee fiilis, että onkohan kyse hänen pätemisestään vai mistä? Ei voi myöntää omaa erhettään tai tietämättömyyttään.
Vaihtaisin terapeuttia, jos voisin. Puheterapiaa silti vielä tarvitaan, että saadaan nuo kirjaimet kuntoon.
Onko muilla vastaavia kokemuksia?

5

1261

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puheterapeuttia

Älä vaihda puheterapeuttia, jos teillä ei ole toista tilalle. Et kertonut miten kauan olette käyneet puheterapiassa tai minkä ikäinen lapsi on.

Mitä nuoremmasta lapsesta on kyse, sitä todennäköisempää on, että diagnoosi tarkentuu iän myötä. Alkuun puhutaan "epäselvästä puheesta" tms. ja vuosi-pari myöhemmin diagnoosia voidaan tarkentaa.

Lisäksi jos lapsesi tykkää/ käy kohtuullisen mielellään puheterapiassa, niin lykkää omat käsityksesi nurkkaan. Lapsen parasta sinä haet, et omia mieltymyksiä.

Kielenkehityksen vaikeuksissa ei koskaan ole kyse pelkästään kirjaimien puuttumisesta, siihen kytkeytyy monesti muutakin, joka ilmenee ajan kuluessa.

• alkuperäinen :-)

Tähän liittyy vielä sellaisiakin asioita esim. lapsen täytettyä 5 vuotta terapeutti oli huolissaan, kun lapsi ei osannut aakkosia. Ne sitten kotona opeteltiin. Muut alan ammattilaiset taas sanoivat, että eihän niitä tarvitsekaan osata vielä. Silloin 5v ikäisenä tyttö kirjoitti nimensä ja tunsi silti ne kirjaimet. Samoin hän oli tuolloin huolissaan, kun lapsi laskee vain lukuun 10...Nyt ikää on 6v ja risat. Terapiassa on käyty nyt toista vuotta pitkälle.
        lapsi ei tykkää käydä hänellä, koska hän suhtautuu lapseen jotenkin "lapsellisesti" tai "pitää kuin tyhmänä" lasta.
        Lapsi siis selviytyy täysin kaikesta arkipäivän toiminnoista ja ymmärtää kaiken. Puheterapiaa tarvitaan, mutta jotenkin en ole tyytyväinen tähän kokonaisuuteen. Tuntuu, että monistenipun avulla voisimme hoitaa samat harjoitukset kotona ominvoimin. Terapiaistunnoista ei hirveästi irti saa.
        Vaan kun yksityinen maksaa eikä ole lähimaillakaan sellaista, mihin voisi mennä :(

• vaihtaa niin

olisi järkevää keskustella tästä hänen kanssaan. Esim. esimies voisi olla mukana, jos siis hänellä on esimies. On aika tärkeää että kaikki on tyytyväisiä. Vaikea uskoa että terapeutti tahallaan on sellainen, ehkä tyhmyyttään tosin.

• terapeutin kanssa

Todennäköisesti lapsesi ei enää kovin pitkään tarvitse puheterapiaa, joten ehkäpä kuitenkin selviätte.

• kokemusta on

Täällä on kanssa yksi joka on pettynyt ja lähes vihainen puheterpeutin toimintaan. Minulla kysyinen puheterapeutti kaupungilla töissä.
      Oma lapsenikaan ei halua mennä hänen vastaanotolleen ja tätä on jatkunut noin vuoden verran. Voisi sanoa että on onni kun lapseni pääsee kouluun, silloin ei tarvitse mennä enää hänen vastaanotolleen.

Alussa oli ihan mukavaa, mutta sitten lapseni alkoi oirehtia eikä ollut enää mukava mennä sinne, ja nyt käsitellään lastani kun hän täyttäisi vasta jotain 4v. R-ja S- äänteiden harjoittelua piti tehdä jo viime vuoden puolella mutta ei niitä ole tehty eikä ole vielä tänäkään päivänä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5199
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3420
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      298
      2802
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      55
      2608
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      169
      2294
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2109
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1871
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1835
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1381
    Aihe