Rodun valinnassa apua?

apua!?R¤

Suositelkaas mulle sopivia rotuja!

Kritreereistä hiukkasen..
- Koko joko keskikokoinen, iso tai jätti.
- Rakenteesta kelpaa kaikki eli kevyt, normi tai rankka.
- Sisäkoira, sopii kerrostaloon
- Perheenjäsen, ei mikään kisakone tai näyttelyesine.. ihan "vain" kotikoiruus.
- Vartioi ja tarvittaessa puolustaa
- Liikunnan tarve noin 1-2h päivässä
- Harrastuksista toko, mutta ei välttämätön
- Turkki mahdollisimman lyhyt
- Koulutettavuus mielellään normaali
- Ei metsästysviettiä, TAI ainakin hallittavissa!

Siinä muutamia tärkeitä kriteereitä. Tätä ollaan pyöritelty jo pitkään ja muutamia suosikkirotuja on tullut. Nyt voisin kysellä mitä te muut ovat valmiita suosittelemaan!=)

14

454

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on suuri ja keskiaktiivinen,aikas lyhytkarvainen,mukavan oppivainen,tarvittaessa vahtiviettinen=keskiaasianpaimenkoira =)
      silti keskarin ottoa tulee harkita tarkkaan,se on ns laumanvartija joka tarvitsee määrätietoisen ja todella "oikeamielisen"kasvattajan joka huolehtii varsinkin siitä että koira sosiaalistetaan kunnolla jo pentuna.keskaria ei myöskään saa opettaa kovalla kädellä,sen tulos on yleensä heikkoa.Keskareita tunnen aika paljon ja ovat opetettuina ja sosiaalistettuina ihastuttavia isoja koiria.
      Monia muitakin toki on ja jokaisen tulee itse etsiä se miellyttävin,sillä suositellahan voi kuka tahansa mitä vaan =)

    • ei koiraa

      MILLEKÄÄN RODULLE EI RIITÄ PARI TUNTIA PÄIVÄSSÄ ULKOOILUA

      • koirista taitaa silti sillä määrällä elää ;)
        ja onpa noita omakohtaisiakin laiskureita talossa,niin ennen kuin nytkin.Jos nää mun chowt olisi pelkästään sisällä niin ikinä en saisi niitä lenkitettyä paria tuntia päivässä,sillä noin vartin jälkeen ne kääntyy kotiin päin eikä jatka matkaa...kaikki kun ei oo meneväisiä..


      • eki .esimerkiksi.
        davalyan kirjoitti:

        koirista taitaa silti sillä määrällä elää ;)
        ja onpa noita omakohtaisiakin laiskureita talossa,niin ennen kuin nytkin.Jos nää mun chowt olisi pelkästään sisällä niin ikinä en saisi niitä lenkitettyä paria tuntia päivässä,sillä noin vartin jälkeen ne kääntyy kotiin päin eikä jatka matkaa...kaikki kun ei oo meneväisiä..

        Meillä on 3 kpl keskikokoista paimenkoiraa.

        Ulkoilemme 3-5 h/ vrk, siis lenkkeilemme kävellen sekä metsissä. Lisäksi koiramme ovat aidatulla hehetaarin tontillamme aina, kun sinne haluavat ja olemme kootona.

        En ymmärrä, miten voit jollekin, joka kyselee jättirotuja, suositella parin tunnin ulkoilun riittävän ??

        Ymmärsitköhän aloittajan kyssän vai ymmärsinköhän minä väärin, tosin en ole kasvattaja- ainoastaan omistaja.

        Minun mielestä pitäisi olla moraalia ja totuuden siemen edes mukana, jos jotain suosittelee.


      • eki esim.
        eki .esimerkiksi. kirjoitti:

        Meillä on 3 kpl keskikokoista paimenkoiraa.

        Ulkoilemme 3-5 h/ vrk, siis lenkkeilemme kävellen sekä metsissä. Lisäksi koiramme ovat aidatulla hehetaarin tontillamme aina, kun sinne haluavat ja olemme kootona.

        En ymmärrä, miten voit jollekin, joka kyselee jättirotuja, suositella parin tunnin ulkoilun riittävän ??

        Ymmärsitköhän aloittajan kyssän vai ymmärsinköhän minä väärin, tosin en ole kasvattaja- ainoastaan omistaja.

        Minun mielestä pitäisi olla moraalia ja totuuden siemen edes mukana, jos jotain suosittelee.

        töihin,


      • eki .esimerkiksi. kirjoitti:

        Meillä on 3 kpl keskikokoista paimenkoiraa.

        Ulkoilemme 3-5 h/ vrk, siis lenkkeilemme kävellen sekä metsissä. Lisäksi koiramme ovat aidatulla hehetaarin tontillamme aina, kun sinne haluavat ja olemme kootona.

        En ymmärrä, miten voit jollekin, joka kyselee jättirotuja, suositella parin tunnin ulkoilun riittävän ??

        Ymmärsitköhän aloittajan kyssän vai ymmärsinköhän minä väärin, tosin en ole kasvattaja- ainoastaan omistaja.

        Minun mielestä pitäisi olla moraalia ja totuuden siemen edes mukana, jos jotain suosittelee.

        vuotta vietin kaukkarin serkun,pyreneittenmastiffin seurassa(usean) ja peruslaiska on sekin,ei monikaan yksilö ole innokas lenkkeilijä vaikka pihalla(makuuasennossa)viihtyykin.En ehdota ja suosittele mitään koskaan kevein perustein.Esim etelävenäläistä tai kaukkaria(joilla samankaltainen luonne/käyttöominaisuus)en suosittelisi.


      • kerrostalo v.s. omakotitalo...
        davalyan kirjoitti:

        vuotta vietin kaukkarin serkun,pyreneittenmastiffin seurassa(usean) ja peruslaiska on sekin,ei monikaan yksilö ole innokas lenkkeilijä vaikka pihalla(makuuasennossa)viihtyykin.En ehdota ja suosittele mitään koskaan kevein perustein.Esim etelävenäläistä tai kaukkaria(joilla samankaltainen luonne/käyttöominaisuus)en suosittelisi.

        On eri asiat ottaa jätti tai laumanvartija kerrostaloon tai okt- asukkaaksi.

        Aloittajahan kyseli kerrostaloon sopivaa jättirotua!


      • kerrostalo v.s. omakotitalo... kirjoitti:

        On eri asiat ottaa jätti tai laumanvartija kerrostaloon tai okt- asukkaaksi.

        Aloittajahan kyseli kerrostaloon sopivaa jättirotua!

        varsinaisista laumanvartijoista keskari on ainoa joka todistetusti viihtyy jopa kerrostalossa.Esim pyreneittenmastiffia en olisi koskaan myynyt kerrostaloon.Silti niitäkin niissä asuu,osa ihan menestyksekkäästi.kaukkaria ja venakkoa en edes sisäkoiriksi suosittelisi,niillä on viettiä ja tarmoa eri tavalla.Silti...niitäkin on sisäkoirina kerros ja rivitaloissa.


      • davalyan kirjoitti:

        koirista taitaa silti sillä määrällä elää ;)
        ja onpa noita omakohtaisiakin laiskureita talossa,niin ennen kuin nytkin.Jos nää mun chowt olisi pelkästään sisällä niin ikinä en saisi niitä lenkitettyä paria tuntia päivässä,sillä noin vartin jälkeen ne kääntyy kotiin päin eikä jatka matkaa...kaikki kun ei oo meneväisiä..

        tällä alueellamme asuva chow;n isäntä pamautti kerran, että te teette paljon pidempiä lenkkejä kuin he;)) Samoin sanoi kerran että heillä kestää saman matkan kulkeminen puolet kauemmin kuin meillä.


      • davalyan kirjoitti:

        varsinaisista laumanvartijoista keskari on ainoa joka todistetusti viihtyy jopa kerrostalossa.Esim pyreneittenmastiffia en olisi koskaan myynyt kerrostaloon.Silti niitäkin niissä asuu,osa ihan menestyksekkäästi.kaukkaria ja venakkoa en edes sisäkoiriksi suosittelisi,niillä on viettiä ja tarmoa eri tavalla.Silti...niitäkin on sisäkoirina kerros ja rivitaloissa.

        No makuasioita kait nämäkin,mutten minä suosittelisi yhtään laumanvartijakoiraa kerrostaloon.Minun mielestäni roduilla,joilla on noin vahvasti tarve suojella omaa reviiriään rodunomaisesti (ulkona),pitäisi siihen olla mahdollisuus.
        Laumanvartijoilla on vahva reviirisidonnainen vahtivietti,ja jos ne ei pääse sitä toteuttamaan,voi tulla ongelmia.Ei tietenkään kaikilla,mutta mielestäni pitäisi ajatella rotuja kokonaisuutena.

        No,minä en yleensäkään ymmärrä,että koiria,jolla on vahva tarve vielä sisäsyntyisesti johonkin,yritetään muokata joksikin muuksi.

        Kaikki laumiskasvattajat ei myy koiria kerrostaloon,saati tiheisiin taajamiin.
        Minusta se on ainakin vastuullisen ja välittävän kasvattajan merkki.kun haluaa kasvattinsa mahdollisimman rodunomaisiin olosuhteisiin :O)

        Eikä noit ihan tokokoiriksi helpompia ole,edes taida harrastusmielessä.Kun ei pahemmin kisoissakaan näy :)

        No,koiraeläin on viimekädessä vähään tyytyväinen.Siis tyytyväinen,jos ei muita vaihtoehtoja suoda.
        Minusta kuitenkinkin pitäisi kuitenkin miettiä,missä kukin rotu olisi omimmillaan ja saisi rotutyypillisimmän kodin.Varsinkin ne,joita ei jalostuksellisesti ole vielä väännetty kaikkia niiden omimpia piirteitä pois.


      • molossi kirjoitti:

        No makuasioita kait nämäkin,mutten minä suosittelisi yhtään laumanvartijakoiraa kerrostaloon.Minun mielestäni roduilla,joilla on noin vahvasti tarve suojella omaa reviiriään rodunomaisesti (ulkona),pitäisi siihen olla mahdollisuus.
        Laumanvartijoilla on vahva reviirisidonnainen vahtivietti,ja jos ne ei pääse sitä toteuttamaan,voi tulla ongelmia.Ei tietenkään kaikilla,mutta mielestäni pitäisi ajatella rotuja kokonaisuutena.

        No,minä en yleensäkään ymmärrä,että koiria,jolla on vahva tarve vielä sisäsyntyisesti johonkin,yritetään muokata joksikin muuksi.

        Kaikki laumiskasvattajat ei myy koiria kerrostaloon,saati tiheisiin taajamiin.
        Minusta se on ainakin vastuullisen ja välittävän kasvattajan merkki.kun haluaa kasvattinsa mahdollisimman rodunomaisiin olosuhteisiin :O)

        Eikä noit ihan tokokoiriksi helpompia ole,edes taida harrastusmielessä.Kun ei pahemmin kisoissakaan näy :)

        No,koiraeläin on viimekädessä vähään tyytyväinen.Siis tyytyväinen,jos ei muita vaihtoehtoja suoda.
        Minusta kuitenkinkin pitäisi kuitenkin miettiä,missä kukin rotu olisi omimmillaan ja saisi rotutyypillisimmän kodin.Varsinkin ne,joita ei jalostuksellisesti ole vielä väännetty kaikkia niiden omimpia piirteitä pois.

        on hiukan noista muista poikkeava,sillä on selkeästi enemmän miellyttämisenhalua kuin noilla muilla ja niitä kyllä löytyy kaupungistakin,koska vietti vartiointiin on kanssa sisäsyntyisesti yleensä "höllempi",tekemällä keskarista saa "kamalan" vahdin =)
        keskarit taitaa olla ainoita joita on tosiaan lähinnä lemmikkeinä enemmistö,siis sisäkoirina tarkoitan,ehkä juuri siksi että sen turkilla sisällä olokin sujuu ilman samanlaista kapinointia kuin noilla paksuturkkisemmilla "veljillään".
        Siinä ollaan samaa mieltä,en minäkään noista mitään myisi kerrostaloon.

        "Varsinkin ne,joita ei jalostuksellisesti ole vielä väännetty kaikkia niiden omimpia piirteitä pois."
        Tästä voitaisiin keskustella vaikka kuinka kauan =)
        Onko juurikaan enää rotuja jotka olisivat saaneet pitää luonteensa ja taipumuksensa?
        Esim chow chow...uusikin rotumääritelmä(v-2007)sanoo,pidättyväinen,ei vihainen..Mutta vieppäs se pidättyväinen kehään niin johan tulee arvosteluun jotain:luonne voisi olla parempi,pitäisi totuttaa käsittelyyn,arka ym ym.Tämän seurauksena chowien ihastuttava luonne on kertakaikkiaan alkanut kadota,jalostukseen suositaan niitä jokaisen kamuja joita itsellänikin on 3/4 koiristani.
        Pyreneittenmastiffin luonnetta ja sen muutosta en halua edes pohtia,sen muokkaus oli niin paha floppi.Kuinka rauhallisesta,viisaasta ja harkitsevaisesta koirasta tulikaan ylivilkas,remmirähjä,agressiivisuuttakin osoittava...huoh,parempi kun en mieti.


      • umalehtinen kirjoitti:

        tällä alueellamme asuva chow;n isäntä pamautti kerran, että te teette paljon pidempiä lenkkejä kuin he;)) Samoin sanoi kerran että heillä kestää saman matkan kulkeminen puolet kauemmin kuin meillä.

        uskoa,ei nämä mun ainakaan,vaikka ovat kaikki nuoria ole mitään "adidasten"kuluttajia =)
        Eivät vaan ole kovinkaan aktiivisia.(paitsi jos pääsevät karkuun)


      • davalyan kirjoitti:

        on hiukan noista muista poikkeava,sillä on selkeästi enemmän miellyttämisenhalua kuin noilla muilla ja niitä kyllä löytyy kaupungistakin,koska vietti vartiointiin on kanssa sisäsyntyisesti yleensä "höllempi",tekemällä keskarista saa "kamalan" vahdin =)
        keskarit taitaa olla ainoita joita on tosiaan lähinnä lemmikkeinä enemmistö,siis sisäkoirina tarkoitan,ehkä juuri siksi että sen turkilla sisällä olokin sujuu ilman samanlaista kapinointia kuin noilla paksuturkkisemmilla "veljillään".
        Siinä ollaan samaa mieltä,en minäkään noista mitään myisi kerrostaloon.

        "Varsinkin ne,joita ei jalostuksellisesti ole vielä väännetty kaikkia niiden omimpia piirteitä pois."
        Tästä voitaisiin keskustella vaikka kuinka kauan =)
        Onko juurikaan enää rotuja jotka olisivat saaneet pitää luonteensa ja taipumuksensa?
        Esim chow chow...uusikin rotumääritelmä(v-2007)sanoo,pidättyväinen,ei vihainen..Mutta vieppäs se pidättyväinen kehään niin johan tulee arvosteluun jotain:luonne voisi olla parempi,pitäisi totuttaa käsittelyyn,arka ym ym.Tämän seurauksena chowien ihastuttava luonne on kertakaikkiaan alkanut kadota,jalostukseen suositaan niitä jokaisen kamuja joita itsellänikin on 3/4 koiristani.
        Pyreneittenmastiffin luonnetta ja sen muutosta en halua edes pohtia,sen muokkaus oli niin paha floppi.Kuinka rauhallisesta,viisaasta ja harkitsevaisesta koirasta tulikaan ylivilkas,remmirähjä,agressiivisuuttakin osoittava...huoh,parempi kun en mieti.

        Ehkä me sitten ollaan tavattu vähän erilaisia koiria ja kasvattajia;)

        Itse taas olen sitä mieltä,että pyreneittenmastiffi olisi noisa lgd koirista niitä,joita helpoimmin voisin kuvitella taajamissa tai "sisäpaikoissa",luonteen puolesta.Eikö ne kuitenkin ole sieltä "helpommasta" päästä selkeästi.Turkin puolesta on eri juttu,joten siksikään en ymmärrä niitäkään kerrostaloon.

        Tuolla meitä lähimpänä olevalla asuinalueella on ollut jokusiakin pyrrejä .Muutama kerrostalossa ja muutama rivareissa.Hyvin nekin kuuluu viihtyvän,ainakin omistajiensa mukaan...
        Tiedä sitten noitten turkkiensa kanssa,varsinkin ne kerrostalon.

        Tuosta vääntämisestä tosiaan voisi keskustella :),mutta tarkennan siis sen verran,että tarkoitan rotuja,joilla noita vaistoja on vielä vahvasti ja joita myös käytetään,niin niitä pitäisi kunnioittaa,kuten keskarit.Eri asia on sitten rodut,jotka joskus hamassa pimeässä keski-ajassa on käytetty alkuperältään johonkin,mutta siitä sitten melko totaalisesti "hävitetty".
        Eli lähinnä siis esim.laumanvartijakoirat on kuitenkin minulle vielä ihan työkoiria,joiden itse ainakin soisin saavan sen mukaiset olosuhteet :)
        Ainakin noit,millä vielä vahvana rotuominaisuudet on ja ihan työssä käytetään omassa maassa paljoltikin :)

        Ja tuosta lopusta olen samaa mieltä.Noita esimerkkejä on paljon.Ihan voin itsekin läheltä hakea :/

        Mutta noit on myös osaltaan juuri tarkoittamani esimerkki siitä,mitä voi tapahtua,kun aletaan vääntämään roduista ihan jotain muuta mitä ne on,vaan siksi että niistä saataisiin "myytäviä" jokamiehen moppeja.
        Kaupanpäälle kun voi tulla ihan jotain muuta samalla.

        Itse mietin aikoinaan erästä harvinaista metsästysrotua tosissani.Otinkin siitä paljon selvää,ja olisinkin pennun saanut,vaikka yleensä myivät vain metsästysihmisille.
        Kuitenkin itse ajattelin,kun tietoa sain kunnolla alamn ihmisiltä,että noin vahvat vaistot omaaville en ole paras omistaja,vaikka aktiviteettiä olisi paljonkin saanut.
        Kun en olisi sille parasta eli sen luonnollista toimintaa pystynyt tarjoamaan,niin päätin jättää ottamatta.Kai se viihtynyt olisi,mutta enpä sille parasta olisi pystynyt antamaan.Joten jäi.


    • ensimmäisenä mieleen

      rotikka.
      Tanskandoggikin kävi mielessä,mutta ei taida olla kovin puolustelevaa sorttia.:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      361
      8192
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2324
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      34
      1692
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1549
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      81
      1304
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      121
      1293
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      349
      1116
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      16
      1005
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      54
      992
    10. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      111
      911
    Aihe