Suksi luistaa sivulle

Linttakinttu

Tervehdys!

Osaisiko joku kommentoida seuraavaa. Olen tässä pari talvea vapaalla tyylillä opetellut hiihtelemään. Mutta nyt viime aikoina on alkanut suivaannuttaa se, että sukset antavat sivulle periksi luvattoman helposti, etenkin kun yritän pikkusen enemmän jalalla potkaista. Tunnelma on siis sama kuin tylsillä luistimille luistellessa. Ongelma toki helpottuu kun jalan vääntää oikein linttaan (=polvea hiukkasen kääntää länkisäärimäisesti) ja yrittää saada suksen reunan pureutumaan maahan, mutta kun katson muita ympärilläni hiihteleviä, tuntuu, että joudun painamaan suksen reunaa huomattavasti kovemmin maahan kuin muut. Onko kyse siis vaan kerrassaan luokattomasta hiihtotekniikasta, kovasta latupohjasta vai onko kenties luistelusuksissakin tapana teroitella kantteja kuten esim. laskettelusuksissa?

Pahoitteluni amatööritermistöstä. Vinkkejä otetaan kuitenkin kiitollisena vastaan :)

23

9441

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tod.näk

      Tekniiikkavirhe. Kuvailemasi perusteella, en lähtisi oitis sanomaan, että suksi olisi liian löysä. Todennäköisesti potkusi suuntaus on väärä. lisäksi tod.näk paino ei ole suoraan suksen päällä, vaan potkaistessasi suksi on liian sivulla sekä tod.näk. liian edessä.
      Tod.näk tekniikallasi hiihto onnistuu vielä silloin, kun lumi ei ole kovaksi pakkautunutta/jäistä.
      Eli pitäisi se oikea tekniikka nyt löytää...

    • tärkeintä

      luisteluhiihdon potkussa on se, että potku suuntautuu ensin eteenpäin ja sitten vasta sivulle.

      Terävät kantit vain haittaavat luisteluhiihdossa. Mm. tiimalasisuksista on luovuttu, koska ne ns. purivat liikaa kiinni lumeen.

    • mad-1

      ...kyllä tosiaan tekniikkavirhe, mutta minä en oikein osaa neuvoa kun itsekin oon paremmin opettelupuolella tos vapaan tekniikas. Se täytyy kuitenki sanoa että paljo on eroja suksis. Mulla on nyt kolmet vapaan sukset ja nämä viimeset oon ostanu sillä mielellä että kun ei oo oikein lunta paljoa niin silti malttaa mennä kun halvalla sai, ja täytyy sanoa että ne on joillaki keleillä jopa huomattavasti paremmat hiihtää kuin ne vanhemmat ja kalliimmat.
      Ja niin kuin muistan tää joskus jonku vastanneen niin huonoja kysymyksiä ei oo.... on vain huonoja vastauksia... no tää kyllä saa silti aina niitä hyviäki vastauksia.

    • jts-1

      onko suksi luistelusuksi vai joku muu??
      jos se on joku muu niin selitys alkaa olla siinä!
      ja koipia ei ole tarkotus väännellä mihinkään vaan suksen on kuljettava pohjalla ei kantilla..ainakaan tasasella!siinä sitte tulee suksen jäykkyys..löysyys ym.tekijät esiin..ja onko se takaosa mikä lähtee lipeämään sivulle..vai koko suksi??sulla saattaa olla se perisynti eli jatkuva kanttaaminen mikä ei ole luisteluhiihon tarkotus!
      harjottele tekniikkaa ilman sauvakosketusta..laita ne kainaloon ja luistele..lievä loiva myötäle on paras!tässä nyt ois aluksi jotain mitä mulla tuli mieleen..jos luistelutekniikka lähtee jo alunperin vikaurille sen korjaaminen on aika työlästä..mutta sekin kyllä onnistuu!
      luisteluhiihto on aikamoinen tekniikkalaji..ja sillo kun se on helpon näköstä tekniikka alkaa olla kohallaan!
      suuri osa tuolla baanalla menee teknisesti väärin..harmittavan moni..alotetaan heti ensilumien tultua painamaan täysillä ja tekniikka hajoaa siihen paikkaan!se ei riitä että vain painetaan tukka putkella..kerran viikossa on oltava tekniikkaharjotus..siis iha vanhemmallakin hiihtäjällä..se ei ole nuorten etu-oikeus!oikealla tekniikalla tulokset paranee huomattavasti..siitä on itellä kokemuksia..muistan kun 80-luvulla luisteluhiihto tuli ja tekniikka oli mitä oli..tänäpäivänä menee samat latuprofiilit paremmin ja ehkä kovemminkin koska tekniikka on omalla kohalla aivan toista kun sillo!mutta sitä on reenattu kauhia määrä toistoja..reilu 20 vuotta luistelua!
      ja tietysti välineet on kokenu aikamoisen muutoksen tossa luistelupuolessa!v-85 järvisen luistelusuksi ja tänpäivän vehje..siinä on valovuosi välissä!muuten järviset löytyy vielä..tummanpunaset ja musta pohja..ja lukee hienosto SKATING!!
      HYVÄÄ YÖTÄ!

      • taas se

        sauvoittaluisteluvinkki?! Tuolla keinolla aloittelija vasta kanttailemaan oppiikin..


      • tod.näk
        taas se kirjoitti:

        sauvoittaluisteluvinkki?! Tuolla keinolla aloittelija vasta kanttailemaan oppiikin..

        Itse olen tosta sauvoitta luistelusta aloittelijalle samaa mieltä kanssasi. Mielestäni se on hyvää potkuharjoittelua, mutta huom. vain niille, jotka ovat jo omaksuneet oikeat potkun liikeradat!
        Itse lähtisin harjoittamaan aloittelijaa perusluistelulla sauvojen kera, mutta korostetun heikolla työnöllä. Tärkeää että sauvat ovat "rytmissä" mukana, keskitytään potkun suuntaukseen vartalon painopisteisiin suhteessa luistelun eri vaiheisiin. Sekä askelletaan aluksi liioitelleen korostetusti!
        Sauvoitta luistelu aloittelijalla on helposti sitä kanttailua pahimillaan. Mutta toi jts:n sauvoittaluisteluvinkki kyllä toimii myös hyvin, jos aloittelija on opettjan kanssa harjoittelemassa!
        Mutta tämä on vain oma mielipiteeni, ei mikään totuus asiasta.


      • jts-1
        tod.näk kirjoitti:

        Itse olen tosta sauvoitta luistelusta aloittelijalle samaa mieltä kanssasi. Mielestäni se on hyvää potkuharjoittelua, mutta huom. vain niille, jotka ovat jo omaksuneet oikeat potkun liikeradat!
        Itse lähtisin harjoittamaan aloittelijaa perusluistelulla sauvojen kera, mutta korostetun heikolla työnöllä. Tärkeää että sauvat ovat "rytmissä" mukana, keskitytään potkun suuntaukseen vartalon painopisteisiin suhteessa luistelun eri vaiheisiin. Sekä askelletaan aluksi liioitelleen korostetusti!
        Sauvoitta luistelu aloittelijalla on helposti sitä kanttailua pahimillaan. Mutta toi jts:n sauvoittaluisteluvinkki kyllä toimii myös hyvin, jos aloittelija on opettjan kanssa harjoittelemassa!
        Mutta tämä on vain oma mielipiteeni, ei mikään totuus asiasta.

        oot määräryissä kohissa oikeessa..mutta oikein ohjattuna sauvoittaluistelu on sitä parasta reeniä..sieltähän se liikerata ja tasapaino tulee!
        moni ei kykene rytmittämään heti alussa sauvoja ja liukua oikein..ilman sauvoja voi kuvitella ja korostaa rytmiä ja työntöä käsillään ilman sauvoja oikeessa kohtaa..tää on nyt vähä vaikee kirjottaa mitä tarkotan..kasvotusten se ois helppoa!


    • Linttakinttu

      Tuhannet kiitokset teille kaikille asiantuntevista ja nopeista vastauksista. Vastaukset ylittivät kaikki odotukseni :)

      Kaipa se on vaan nöyrryttävä ja todettava, että pika-apua ei suksihuollosta saa vaan vika löytyy miehestä. Sitä vähän pelkäsinkin. Kuunnellessani kuvauksianne ja tässä olohuoneen lattialla asiaa pohtiessani tulin tulokseen, että varmasti kaikki epäilynne potkun suunnasta, sekä etenkin suksella olevasta painosta sekä sijainnista liikaa sivulla ja edellä pitävät paikkansa. Ei se sitten kai ihme olekaan, että suksi lähtee alta. Olen aiemmin pohtinut jo luisteluhiihtokouluun menemistä, mutta ajattelin ensin opetella sen verran, etten vallan koko ajan pyllähtele opetuksessa. Nyt taitaa olla korkea aika hakeutua siis asiantuntevaan opetukseen. Osaisiko joku vinkata, vieläkö tänä sesonkina pääkaupunkiseudulla järjestettään jossain aloittelijoille moisia opetustilaisuuksia, tai tiedättekö jonkun potentiaalisen yksityistunteja antavan?

      Tuosta kanttaamisesta kysyisin vielä. Minä olen aina luullut, että ensin kuuluisi laskea koko suksen pohja maahan ja siitä suksi tasaisesti alkaa kääntyä kantille, kunnes potkuvaiheessa se on jo lähemmäs 40 asteen kulmassa. Kirjoituksistanne sain kuitenkin käsityksen, että suksen koko pohjan kuuluu olla maassa koko ajan, oikein luisteltaessa kanttausta ei tarvita. Olin siis ymmärtänyt aivan päin honkia?!

      Ja loppuun vielä kerran kiitos vastauksistanne. On ilo saada foorumin ensikertalaisena asiallista, asiantuntevaa ja ystävällistä apua. Moinen on häviävä luonnonvara nykypäivänä virtuaalimaailmassa...

      • Voi Tatti

        Kyllä se siellä potkun loppuvaiheessa voi kantata. Suksi liukuu sivulle, kun sen päällä ei ole tarpeeksi painoa. Kokeilepa vaikka vähän matalampaa hiihtoasentoa, siis polvet koukussa, se vähentää takakenoa ja tuo painoa enemmän sukselle. Ja muista pitkät liu'ut.


      • ainakin

        järjestää hiihto opetusta paloheinässä ja espoossa. kannattaa soittaa sinne, myöskin
        hiihtoseurat voivat auttaa.


      • Nimetön
        ainakin kirjoitti:

        järjestää hiihto opetusta paloheinässä ja espoossa. kannattaa soittaa sinne, myöskin
        hiihtoseurat voivat auttaa.

        Lusteluhiihdossahan liuku lähtee melkein ulkokantilta ja kääntyy sitten vasta kokopohjalle ja liu-un loppuvaiheessa kun potku alkaa kääntyy hieman sisäkantille riippuen maastosta.


      • mahdollisimman..
        Nimetön kirjoitti:

        Lusteluhiihdossahan liuku lähtee melkein ulkokantilta ja kääntyy sitten vasta kokopohjalle ja liu-un loppuvaiheessa kun potku alkaa kääntyy hieman sisäkantille riippuen maastosta.

        keskilinjaan vartalon alle ja siitä aloitat uuden potkun, älä missään nimessä jätä palautusta vajaaksi vartalon sivulle. Ja laske lumea vasten suoraan pohjalleen, mielikuvana voi tosiaan käyttää jopa ulkokantilleen, josta potkun loppua kohden kääntyy sisäkantille.


      • carpas
        mahdollisimman.. kirjoitti:

        keskilinjaan vartalon alle ja siitä aloitat uuden potkun, älä missään nimessä jätä palautusta vajaaksi vartalon sivulle. Ja laske lumea vasten suoraan pohjalleen, mielikuvana voi tosiaan käyttää jopa ulkokantilleen, josta potkun loppua kohden kääntyy sisäkantille.

        On yksi ohje mitä olen joskus kuullut käytettävän, jotta suksi olisi kosketuksen alussa aivan lappeellaan. Se nimittäin luistaa vain lappeellaan, mutta on hiukan vaikea silloin hallita. Nopeuslaskijat sen tietävät. Suksen tuore uritus hieman parantaa suuntavakavuutta.


      • tod.näk

        Paloheinässähän järjestellään niitä kursseja, mutta mahtaakohan tämän päivän vesisateiden jälkeen olla enää lunta nimeksikään.

        Potkusta vielä sen verran, että se on oikeastaan vain liun jälkeen luonollinen jatke luisteluhiihtoon, ei mikään varsinainen oma "raju" suoritus, vaan liun perään eteenpäin sivulle suuntautuva liun lopetusliike, eli vain liun jatke pienellä potkaisulla. Olikohan mahdollisimman epäselvästi kuvailtu :)

        Ja tämä "potku" heittäkin sut automaattisesti toisen puolen liukuun, ilman mitään erityistä "suunnanvaihto" rykäisyä. Eli luistelu on oikein suoritettuna erittäin helpon näköistä.

        Toki potkun lopussa suksi kääntyy ihan luonnostaan hieman kantilleen, mutta tavallaan kantilta et lähde sitä potkua suorittamaan, mikä on aloittelijoiden ehkä yleisin virhe.

        Ja vielä siitä tasapainosta, siinä liukuasennossa sinun pitäisi pysyä yhden suksen päällä vaikka 100 metriä. Kokeile joskus jatkaa sitä liukua pitempään ja kokeile pysytkö sen suksen päällä, vai oletko päästänyt suksen karkaamaan eteen/sivulle...

        Vinkkiä vielä, aloittelijan olisi hyvä aloitella lyhyemmillä sauvoilla, kun se 0,9 X pituus. Silloin helpommin omaksuu sen oikean asennon, eikä päästä suksia karkaamaan, eikä luistele liian "takakenoisena"

        Tarkasta vielä, että liussa polvi on edempänä, kuin nilkkasi!!! Silloin suksesi ei liu liian edellä.

        Ja kun potkusi suuntautuu eteenpäin sivulle, niin Potkun jälkeen jalkasi tulee helposti vartalon alle kohti uutta liukua, eli se askellus tulee jotenkin luonnostaan, kun potkun suuntaus on oikea.

        Jäinen latupohja on hyvä mittari, kun rupeaa analysoimaan omaa hiihtotekniikkaa. Usealle kuntoilijalle tämä tuottaa suuria ongelmia. Silloin tosiaan toi paino ei ole suoraan suksen päällä. Pehmeämmällä alustalla luistelu tosin onnistuu hieman puutteisemmallkin tekniikalla..


      • Linttakinttu
        tod.näk kirjoitti:

        Paloheinässähän järjestellään niitä kursseja, mutta mahtaakohan tämän päivän vesisateiden jälkeen olla enää lunta nimeksikään.

        Potkusta vielä sen verran, että se on oikeastaan vain liun jälkeen luonollinen jatke luisteluhiihtoon, ei mikään varsinainen oma "raju" suoritus, vaan liun perään eteenpäin sivulle suuntautuva liun lopetusliike, eli vain liun jatke pienellä potkaisulla. Olikohan mahdollisimman epäselvästi kuvailtu :)

        Ja tämä "potku" heittäkin sut automaattisesti toisen puolen liukuun, ilman mitään erityistä "suunnanvaihto" rykäisyä. Eli luistelu on oikein suoritettuna erittäin helpon näköistä.

        Toki potkun lopussa suksi kääntyy ihan luonnostaan hieman kantilleen, mutta tavallaan kantilta et lähde sitä potkua suorittamaan, mikä on aloittelijoiden ehkä yleisin virhe.

        Ja vielä siitä tasapainosta, siinä liukuasennossa sinun pitäisi pysyä yhden suksen päällä vaikka 100 metriä. Kokeile joskus jatkaa sitä liukua pitempään ja kokeile pysytkö sen suksen päällä, vai oletko päästänyt suksen karkaamaan eteen/sivulle...

        Vinkkiä vielä, aloittelijan olisi hyvä aloitella lyhyemmillä sauvoilla, kun se 0,9 X pituus. Silloin helpommin omaksuu sen oikean asennon, eikä päästä suksia karkaamaan, eikä luistele liian "takakenoisena"

        Tarkasta vielä, että liussa polvi on edempänä, kuin nilkkasi!!! Silloin suksesi ei liu liian edellä.

        Ja kun potkusi suuntautuu eteenpäin sivulle, niin Potkun jälkeen jalkasi tulee helposti vartalon alle kohti uutta liukua, eli se askellus tulee jotenkin luonnostaan, kun potkun suuntaus on oikea.

        Jäinen latupohja on hyvä mittari, kun rupeaa analysoimaan omaa hiihtotekniikkaa. Usealle kuntoilijalle tämä tuottaa suuria ongelmia. Silloin tosiaan toi paino ei ole suoraan suksen päällä. Pehmeämmällä alustalla luistelu tosin onnistuu hieman puutteisemmallkin tekniikalla..

        Kävin sitten eilen uudelleen yrittämässä kaikki arvokkaat neuvonne mielessä. No, sattuneesta syystä latupohja ei ollut erityisen kova ja huomasin, että onnistuu se vesihiihto ulkosalla näköjään helmikuussakin.

        Siinä kun aikani sujuttelin, niin kävi ilmeiseksi tämä nimimerkki tod.näk. tuskaisen tarkan analyysin todenperäisyys:

        "Ja vielä siitä tasapainosta, siinä liukuasennossa sinun pitäisi pysyä yhden suksen päällä vaikka 100 metriä. Kokeile joskus jatkaa sitä liukua pitempään ja kokeile pysytkö sen suksen päällä, vai oletko päästänyt suksen karkaamaan eteen/sivulle... "

        Tässä ainakin on yksi perustavanlaatuinen ongelma. Pysynhän minä suksilla pystyssä ja eteenkin päin pääsen, mutta ei kyllä onnistu vakaasti suksen päällä liukuminen yhdellä jalalla. Ei kummallakaan. Itse asiassa sen huomasin eilen, että ainoastaan n. joka neljäs liuku/potku on hallinnassa niin, että voin itse "päättää", milloin siirryn toisen jalan päälle. Muutoin liuku jää aina keskeneräiseksi tasapaino-ongelman vuoksi. Onnistuessaan liike tuntuu kuitenkin juuri oikealta. Yhdistäen sen tuohon mainitsemaasi "potku ei ole raju liike vaan luonnollinen jatku", luulen, että minulle on syntynyt jonkinlainen käsitys siitä, miten tuo liike pitäisi tapahtua. .KOvin kaukana siitä olen vaan käytännössä. Pääosin hiihtelyni on nimittäin jatkuvaa pientä tasapainon hakemista, ei sellaista vakaata liukua. Tämän seurauksena huomaan hieman varovani laittamasta täyttä painoa yhdelle jalalle vaan pidän painoa enemmän keskellä, koska siitä on helpompi korjata tasapainoaan kuin jos horjahtaa suksen "ulkolaidalta" yli. Silloinhan saattaisin kaatua, ja ajatelkaas sitä jos joku sen näkisi! :P Tämän varovaisuuden seurauksena suksi on pääosin juuri siellä missä te varoitatte sitä olemasta, eli sivulla ja edessä.

        Melkein meinaa jo epätoivo iskeä, mutta kyllä mä aion vielä joskus tämän tekniikan saada edes jotenkin haltuun. Itse olen kilpaillut kansainvälisellä tasolla mailapeleissä, ja siksi tunnustan vähätelleeni hiihtotekniikkaa aika paljonkin. Olen miettinyt, että ei kai koko ajan toistuva ja monotoninen liike voi oikeasti olla mikään vaikea tekninen suoritus. Kuinka väärässä olenkaan ollut, etenkin jos se pitää saada niin hiottua niin, että sillä eteneminen vie mahdollisimman vähän energiaa. No, paha saa palkkansa ja ansionsa mujkaan. Ei muuta kuin hiihtokouluun ja kovasti OIKEITA toistoja, tosin eilisen vesisateen ja tämän päivän 8 asteen ilman jälkeen alkaa näyttää siltä, että opettelu jää ensi vuoteen.


      • on jotakin
        Linttakinttu kirjoitti:

        Kävin sitten eilen uudelleen yrittämässä kaikki arvokkaat neuvonne mielessä. No, sattuneesta syystä latupohja ei ollut erityisen kova ja huomasin, että onnistuu se vesihiihto ulkosalla näköjään helmikuussakin.

        Siinä kun aikani sujuttelin, niin kävi ilmeiseksi tämä nimimerkki tod.näk. tuskaisen tarkan analyysin todenperäisyys:

        "Ja vielä siitä tasapainosta, siinä liukuasennossa sinun pitäisi pysyä yhden suksen päällä vaikka 100 metriä. Kokeile joskus jatkaa sitä liukua pitempään ja kokeile pysytkö sen suksen päällä, vai oletko päästänyt suksen karkaamaan eteen/sivulle... "

        Tässä ainakin on yksi perustavanlaatuinen ongelma. Pysynhän minä suksilla pystyssä ja eteenkin päin pääsen, mutta ei kyllä onnistu vakaasti suksen päällä liukuminen yhdellä jalalla. Ei kummallakaan. Itse asiassa sen huomasin eilen, että ainoastaan n. joka neljäs liuku/potku on hallinnassa niin, että voin itse "päättää", milloin siirryn toisen jalan päälle. Muutoin liuku jää aina keskeneräiseksi tasapaino-ongelman vuoksi. Onnistuessaan liike tuntuu kuitenkin juuri oikealta. Yhdistäen sen tuohon mainitsemaasi "potku ei ole raju liike vaan luonnollinen jatku", luulen, että minulle on syntynyt jonkinlainen käsitys siitä, miten tuo liike pitäisi tapahtua. .KOvin kaukana siitä olen vaan käytännössä. Pääosin hiihtelyni on nimittäin jatkuvaa pientä tasapainon hakemista, ei sellaista vakaata liukua. Tämän seurauksena huomaan hieman varovani laittamasta täyttä painoa yhdelle jalalle vaan pidän painoa enemmän keskellä, koska siitä on helpompi korjata tasapainoaan kuin jos horjahtaa suksen "ulkolaidalta" yli. Silloinhan saattaisin kaatua, ja ajatelkaas sitä jos joku sen näkisi! :P Tämän varovaisuuden seurauksena suksi on pääosin juuri siellä missä te varoitatte sitä olemasta, eli sivulla ja edessä.

        Melkein meinaa jo epätoivo iskeä, mutta kyllä mä aion vielä joskus tämän tekniikan saada edes jotenkin haltuun. Itse olen kilpaillut kansainvälisellä tasolla mailapeleissä, ja siksi tunnustan vähätelleeni hiihtotekniikkaa aika paljonkin. Olen miettinyt, että ei kai koko ajan toistuva ja monotoninen liike voi oikeasti olla mikään vaikea tekninen suoritus. Kuinka väärässä olenkaan ollut, etenkin jos se pitää saada niin hiottua niin, että sillä eteneminen vie mahdollisimman vähän energiaa. No, paha saa palkkansa ja ansionsa mujkaan. Ei muuta kuin hiihtokouluun ja kovasti OIKEITA toistoja, tosin eilisen vesisateen ja tämän päivän 8 asteen ilman jälkeen alkaa näyttää siltä, että opettelu jää ensi vuoteen.

        hyvin outoa, toiset oppivat sen melkein saman tien,niinkuin olisivat syntyneet suksille
        (kuin minun tytär) ja toisilta se vie vuosia.
        (kuin itse olen opetellut jo 7 vuotta ja vieläkään ei oikein ala luonnistua)mutta en anna periksi aion oppia vaikka henki menis.


      • Linttakinttu
        on jotakin kirjoitti:

        hyvin outoa, toiset oppivat sen melkein saman tien,niinkuin olisivat syntyneet suksille
        (kuin minun tytär) ja toisilta se vie vuosia.
        (kuin itse olen opetellut jo 7 vuotta ja vieläkään ei oikein ala luonnistua)mutta en anna periksi aion oppia vaikka henki menis.

        Todellakin outoa on, että nuo alle kymmenvuotiaat rääpäleet hiihtoa harrastavista teinitytöistä puhumattakaan pyyhkivät ladulla niin kovin ketterästi kuin suksille syntyneet. Ihailen heitä, mutta kyllä se samalla hiukkasen kirpaisee kun kolmekymppisenä itseään urheilulliseksi luulevana joutuu pikkutyttöjen ohittamaksi: "Joo, mä hiihtelen tässä vaan omaksi ilokseni ja omaa tahtia ja ei mulla ole kiire ja on ihan ok että lapset ohittaa eikä se tee mua ollenkaan huonommaksi ja kiva että lapset osaa eikä mun tarvii tässä kellekään mitään todistella...". Onneksi on pipo, jonka voi vetää syvälle silmille :D Ja sitten tietysti aina niiden ohittajien saavuttavissa on käytettävissä "puhelin soi"-kikka, jolloin voi hyvällä tekosyyllä pysähtyä ennen kuin muut lykkivät ohi ja esittää, että "kyllähän mä muuten kiitäisin tässä kuin Punakuono jouluaattona, mutta pitää vaan hoitaa tässä vähän kiireisempiä asioita samalla. Olen nähkääs aika TÄRKEÄ mies..." Ja kannattaa korostaa tota tärkeä-sanaa siinä itsepuhelussaan, sillä se tomii betonikenkänä pintaan nousevalle alemmuudentunteelle. *virn*


      • tod.näk
        Linttakinttu kirjoitti:

        Todellakin outoa on, että nuo alle kymmenvuotiaat rääpäleet hiihtoa harrastavista teinitytöistä puhumattakaan pyyhkivät ladulla niin kovin ketterästi kuin suksille syntyneet. Ihailen heitä, mutta kyllä se samalla hiukkasen kirpaisee kun kolmekymppisenä itseään urheilulliseksi luulevana joutuu pikkutyttöjen ohittamaksi: "Joo, mä hiihtelen tässä vaan omaksi ilokseni ja omaa tahtia ja ei mulla ole kiire ja on ihan ok että lapset ohittaa eikä se tee mua ollenkaan huonommaksi ja kiva että lapset osaa eikä mun tarvii tässä kellekään mitään todistella...". Onneksi on pipo, jonka voi vetää syvälle silmille :D Ja sitten tietysti aina niiden ohittajien saavuttavissa on käytettävissä "puhelin soi"-kikka, jolloin voi hyvällä tekosyyllä pysähtyä ennen kuin muut lykkivät ohi ja esittää, että "kyllähän mä muuten kiitäisin tässä kuin Punakuono jouluaattona, mutta pitää vaan hoitaa tässä vähän kiireisempiä asioita samalla. Olen nähkääs aika TÄRKEÄ mies..." Ja kannattaa korostaa tota tärkeä-sanaa siinä itsepuhelussaan, sillä se tomii betonikenkänä pintaan nousevalle alemmuudentunteelle. *virn*

        Jos tasapainon kanssa on suuria ongelmia, niin välinepuoleltakin saattaisi löytyä hieman apua. Henkilökohtainen mielipiteeni on, että tasapaino NNN-sidetyypillä on huomattavasti helpompaa, kuin SNS-siteellä.
        Ja syystä koska NNN-side on leveämpi kuin SNS-side.
        Asia menettää tietysti siinä vaiheessa merkityksensä, kun puhutaan kilpahiihtäjistä, tai muuten teknisesti taitavasta hiihtäjästä(siis tässä tasapainoasiassa).
        Pidemmät sukset tuovat myös yleensä vakautta liukuun.
        Mutta tosiaan, välineet eivät varmaankaan ole tällä hetkellä se "pääongelma"
        Mutta mielenkiinnosta kysyisin, mitkä siteet ovat suksissasi?

        Pipo silmillä voit myös treenata työntämällä tastyöntöä toinen suksi ilmassa liukua vain toiselle sukselle. Kehittää sitä tasapainoa.


      • Linttakinttu
        tod.näk kirjoitti:

        Jos tasapainon kanssa on suuria ongelmia, niin välinepuoleltakin saattaisi löytyä hieman apua. Henkilökohtainen mielipiteeni on, että tasapaino NNN-sidetyypillä on huomattavasti helpompaa, kuin SNS-siteellä.
        Ja syystä koska NNN-side on leveämpi kuin SNS-side.
        Asia menettää tietysti siinä vaiheessa merkityksensä, kun puhutaan kilpahiihtäjistä, tai muuten teknisesti taitavasta hiihtäjästä(siis tässä tasapainoasiassa).
        Pidemmät sukset tuovat myös yleensä vakautta liukuun.
        Mutta tosiaan, välineet eivät varmaankaan ole tällä hetkellä se "pääongelma"
        Mutta mielenkiinnosta kysyisin, mitkä siteet ovat suksissasi?

        Pipo silmillä voit myös treenata työntämällä tastyöntöä toinen suksi ilmassa liukua vain toiselle sukselle. Kehittää sitä tasapainoa.

        Enpä tiennytkään, että siteitäkin on erilaisia. Tsekkasin siteeni, ja koska kannan alla olevassa osassa on kolme ännää, oletan niiden olevan nuo mainitsemasi helpommat siteet. Hyvä niin, kerrankin kävi tuuri :)

        Kiitos myös tuosta yhdellä jalalla työntely-vinkistä, ehdottomasti kokeilen, jahka seuraavan kerran suksille pääsen. Pipo silmillä ja pimeessä, tietenkin ;)


      • Anonyymi
        Linttakinttu kirjoitti:

        Todellakin outoa on, että nuo alle kymmenvuotiaat rääpäleet hiihtoa harrastavista teinitytöistä puhumattakaan pyyhkivät ladulla niin kovin ketterästi kuin suksille syntyneet. Ihailen heitä, mutta kyllä se samalla hiukkasen kirpaisee kun kolmekymppisenä itseään urheilulliseksi luulevana joutuu pikkutyttöjen ohittamaksi: "Joo, mä hiihtelen tässä vaan omaksi ilokseni ja omaa tahtia ja ei mulla ole kiire ja on ihan ok että lapset ohittaa eikä se tee mua ollenkaan huonommaksi ja kiva että lapset osaa eikä mun tarvii tässä kellekään mitään todistella...". Onneksi on pipo, jonka voi vetää syvälle silmille :D Ja sitten tietysti aina niiden ohittajien saavuttavissa on käytettävissä "puhelin soi"-kikka, jolloin voi hyvällä tekosyyllä pysähtyä ennen kuin muut lykkivät ohi ja esittää, että "kyllähän mä muuten kiitäisin tässä kuin Punakuono jouluaattona, mutta pitää vaan hoitaa tässä vähän kiireisempiä asioita samalla. Olen nähkääs aika TÄRKEÄ mies..." Ja kannattaa korostaa tota tärkeä-sanaa siinä itsepuhelussaan, sillä se tomii betonikenkänä pintaan nousevalle alemmuudentunteelle. *virn*

        Kovin paljon on noissa rääpäleissä myös jo hyvin itselleen polvi- ja nilkkavammat hankkineita. Nivelissä on pahat virheasennot: polvet on sisäänpäin lyntsälläön samoin nilkat. Se siitä tekniikan harjoittelusta, kunhan mennään lujaa… Vaikea on myöhemmin korjata sekä tekniikkaa, että kroppasn tulleita virheasentoja.


    • Olli54

      Ainakin Länsi rannikolla talvi on ollut niin huono, ettei jäisellä luistelubaanalla vaudikkaammasta hiihdosta kertakaikkiaan tule oikein mitään. Harjoituslenkillä pulssi ei nouse rasituksen vaan kehnojen olosuhteiden vuoksi.

    • Anonyymi

      Nyt kun olet 15 v kärsinyt, niin olisiko aika tilata ensi syksyksi oikeilla jäykkyyksillä ja painealueilla olevat lylyt ?

      • Anonyymi

        Satsaa samantien myös lykkimään ja kahluihinkin


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4895
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3096
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1797
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1750
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1611
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1471
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1223
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1187
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1187
    Aihe