Persikka tai aprikoosi

Joo o

Hei!
Olen jo pari vuotta harkinnut persikkan tai aprikoosipuun ostamista. Olen etsinyt aiheesta tietoa, mutta vielä ei ole rohkeus riittänyt. Asun kakkosvyöhykkeellä mutta tonttimme on tätä vyöhykettä lämpimämpi ja suojaisampi. Kauppilan puutarhassa puita myidään ja sielä neuvotaan istuttamaan ne suureen ruukkuun ja talvettamaan kellarissa. Puut ovat kääpiöiviä, joten ne eivät kasva suuriksi. Mutta vähän mietityttää että jaksaako niitä sitten roudata joka kevät ja syksy kellariin.
Olenkin miettinyt muita mahdollisuuksia. Jos syksyllä kaataisi puun ruukkuineen ja peittelisi koko komeuden paksusti. Talvella huolehtisi että jos vain lunta sataa niin sitä olisi paljon puun ja ruukun päällä. Keväällä sitten vain puu ylös.
Tietysti puun paras kasvupaikka on maa. Yksi vaihtoehto on istuttaa puu tontin lämpimimpään paikkaan. Koska puu on kääpiökasvuinen niin kai sen pystyisi peittelemään koko talveksi. Tontillamme on ollut jo monta vuotta paljon ykkösvyöhykkeen puita ja pensaita.
Nyt haluaisin teiltä paljon hyviä ideoita kuinka saisin puut elämään ja kasvamaan.

5

757

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joo 0

      Hei ihmiset! Auttakaa nyt joku! Siis onko nämä mun ajatukset ihan älyttömiä. Olisi tosi kiitollinen jos joku sit sanois et lopeta jo noi hullutukset jos ne oikeesti on ihan mahdottomia. Olisin kyllä tosi kiinnostunu kuulemaa kokemuksia niiltä joilla on näitä vähän erikoisempia puita.

      • :oo

        muttei näy mitään, höh. Mokomakin tökkivä S24. :(

        Niin, olisin vaan kertonut, että on olemassa Klorofylli.com ja puutarha.net , joista löytyy innokkaita puutarhaharrastajia, jotka kokeilevat ja kasvattavat myös erikoisempia lajeja, aprikoosejakin... käypä kurkkaamassa.
        Klorofylliin ei pääse edes lukemaan rekisteröitymättä, mutta P-nettiin pääsee...löytyy asiantuntemusta enemmän kuin täältä :)


      • Joo 0
        :oo kirjoitti:

        muttei näy mitään, höh. Mokomakin tökkivä S24. :(

        Niin, olisin vaan kertonut, että on olemassa Klorofylli.com ja puutarha.net , joista löytyy innokkaita puutarhaharrastajia, jotka kokeilevat ja kasvattavat myös erikoisempia lajeja, aprikoosejakin... käypä kurkkaamassa.
        Klorofylliin ei pääse edes lukemaan rekisteröitymättä, mutta P-nettiin pääsee...löytyy asiantuntemusta enemmän kuin täältä :)

        Oukei!
        Kiitti vinkistä. Puutarha.net on vanha tuttu mutta se klorofylli on ihan uusi juttu. En ole kuullutkaan siitä joten täytyy tutkia tarkemmin. Toi oli tosi hyvä vinkki koska kuvittelin tietäväni kaikki tärkeimmät paikat. Käytän ahkerasti googlea ja kuvittelin että sillä löytää kaiken...


    • menee rahat

      Kokemusta on niistä molemmista. Valtavassa saavissa kasvoivat, raahatiin sisään ja ulos ja kasvihuoneeseen. Kukkivat ihan älyttömän pienin kukin ja yhtään hedelmää ei tullut ja sitten vaan kolmannen talven jälkeen enää muutama kitukasvuinen lehti ja loppu. Näistä kokeiluista hyötyy vain kauppiaat, itselle jää vaivat palkaksi. Huomaa vielä tämä, että olen I-vyöhykkeellä.

      • Anonyymi

        Kannattaa käydä varmaan vikaisemassa ainakin tuolla enne kuin heittää kirveensä kaivoon...
        https://paratiisinhedelmat.fi/
        Sivuilla mahtava määrä lajikkeita ja paljon referenssiä menestyksestä ainakn Helsingissä eli ei ole mahdotonta kun tietää mitä tekee... eikä saavia ole tarvittu...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 151
      4305
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3904
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2671
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1649
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1543
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1531
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe