Taistelukala pieneen 40 litran akvaan?

Ärrrrrr

Minulla on jo vähän yli 100 litrainen akva ja nyt on alkanut kiinnosta pieni 40 litran akvaario, johon laittaisin taistokoiraan. Ainakin Faunattaren sivuilla sanotaa, että taisto mahtuisi noinkin pieneen purkkiin?
Mitä voisin laittaa pohjalle? Rapuja vai mahtuisiko jotkut monnisetkin?

16

934

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Murrrrr..............

      Yhtäkään monnista en sinne 40l purkkiin pistäisi! En kyllä laittaisi taistelukalaakaan että ei sen puoleen. Ehkä parvi mini krasboria mutta en muuta...

      • Ärrrrrr

        Jos näin on, niin miksi monessa lähteessä sitten kerrotaan 40 litran olevan minimi? Olen jo katsellut pieniä akvoja, esmes. 42 litrainen kuulostaa hyvältä. Sinne pohjalle vaikkapa kirsikkasukarapuja. Olisiko hyvä idea?


      • Ärrrrrr
        Ärrrrrr kirjoitti:

        Jos näin on, niin miksi monessa lähteessä sitten kerrotaan 40 litran olevan minimi? Olen jo katsellut pieniä akvoja, esmes. 42 litrainen kuulostaa hyvältä. Sinne pohjalle vaikkapa kirsikkasukarapuja. Olisiko hyvä idea?

        Tuolla mainitaan, että kääpiömonninen mahtuisi 40 litraiseen:

        http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=123505

        Ja täällä ollaan asiasta samaa mieltä:

        http://www.akvaariokeskus.com/kalat/kaapiomonninen.htm

        Eli taitaa sittenkin monniset mahtua noinkin pieneen altaaseen.

        Samassa keskustelussa puhutaan myös korurihmakaloista ja Faunattaren mukaan nekin mahtuvat 40 litraan. Voisi olla sekin varteenotettava vaihtoehto, mutta taidan kuitenkin taistelukalassa pidättäytyä :)


      • Rihma
        Ärrrrrr kirjoitti:

        Jos näin on, niin miksi monessa lähteessä sitten kerrotaan 40 litran olevan minimi? Olen jo katsellut pieniä akvoja, esmes. 42 litrainen kuulostaa hyvältä. Sinne pohjalle vaikkapa kirsikkasukarapuja. Olisiko hyvä idea?

        Pieni akvaario vaatii HUOLELLISTA ylläpitoa, eikä vedenvaihtoja laiminlyödä, tasapaino voi heilahtaa nopeastikkin, joten ainakin aloittelijoille sitä ei siksi suositella.
        Alle 40-litraisiin ei suositella mitään kalasia.


      • Ärrrrrr
        Rihma kirjoitti:

        Pieni akvaario vaatii HUOLELLISTA ylläpitoa, eikä vedenvaihtoja laiminlyödä, tasapaino voi heilahtaa nopeastikkin, joten ainakin aloittelijoille sitä ei siksi suositella.
        Alle 40-litraisiin ei suositella mitään kalasia.

        Isommassakin akvassa vaihdan joka viikko n.40% vedestä, joten varmasti hoitaisin uuttakin akvaa yhtä hyvin.

        Tämä nyt on vielä harkinta-asteella, alan tutkailla, jos vaikkapa aqua-webistä löytäisin sopivan vähän yli 40 litraisen :)


      • huijari kauppias

        Minulla oli tässä noin viisi vuotta sitten taistelukala koiras, ja pidin sitä 15l kipossa. Ennen hankintaa kysyin vielä kauppiaalta että onko akvaarioni sopiva taistolle ja se vastasi että kyllä! Niinpä kidutin tietämättäni taistoa pienessä purkissa.


    • veeruska05

      ihan hyvällä omalla tunnolla voit laittaa taistelukala tuon kokoiseen altaaseen. itselläni oli 30l altaassa tk-pariskunta ja 5kpl leväsukarapuja jotka piti allasta puhtaana.

      paljon kasveja, hieno pohjahiekka, kanto ja pieni suodatin joka oli asennettu mahdollisimman ylös liikuttamaan pinta vettä. hapetinta ei tarvitse ravut pärjää lähes kokonaan kasvien tuottamalla hapella ja tk on pinta hengittäjä. tekivät nuo tk-pariskunta muutamat poikasetkin jotka sitten myin akvaarioliikkeeseen.

      • ....................

        30L on eläinrääkkäystä! Meneppä itse vaatekomeroon asumaan niin tiedät miltä tuntuu. En minäkään kyllä laittaisi 40L mitään elävää vaikka kuinka "sopisi" sinne, saatika sitten 30L. Huh,huh... Alle 200L altaat pitäisi kieltää laissa, kyllä ne kalatkin tilasta tykkäisivät :(


      • veeruska05
        .................... kirjoitti:

        30L on eläinrääkkäystä! Meneppä itse vaatekomeroon asumaan niin tiedät miltä tuntuu. En minäkään kyllä laittaisi 40L mitään elävää vaikka kuinka "sopisi" sinne, saatika sitten 30L. Huh,huh... Alle 200L altaat pitäisi kieltää laissa, kyllä ne kalatkin tilasta tykkäisivät :(

        tehdäänpä niin että otat pienen kahvikupin täyteen vettä, laitat sinne 2 rkl multaa, kasvin ja taistelukalan silloin sulle on visiotu kalan luonnollinen elinympäristö.


      • ..................
        veeruska05 kirjoitti:

        tehdäänpä niin että otat pienen kahvikupin täyteen vettä, laitat sinne 2 rkl multaa, kasvin ja taistelukalan silloin sulle on visiotu kalan luonnollinen elinympäristö.

        Eikä pelkästään minusta,johan sen jo lakikin sanoo että ei alle 40L mitään otusta. Kahvikuppi vertaus sopisi oikein loistavasti sinun 30L purkin oloihin. Harmi että kaltaisesi edes ottavat lemmikkejä. Kukaan täysijärkinen ei laita 30L yhtäkään kalaa.


      • veeruska05
        .................. kirjoitti:

        Eikä pelkästään minusta,johan sen jo lakikin sanoo että ei alle 40L mitään otusta. Kahvikuppi vertaus sopisi oikein loistavasti sinun 30L purkin oloihin. Harmi että kaltaisesi edes ottavat lemmikkejä. Kukaan täysijärkinen ei laita 30L yhtäkään kalaa.

        jos et sitten enään ottaisi kantaa tähän keskusteluun kun et voi tehdä muuta kuin aktivistioida asioita omalta kannaltasi. joka suinkaan ei ole oikea tähän keskusteluun.


      • ................
        veeruska05 kirjoitti:

        jos et sitten enään ottaisi kantaa tähän keskusteluun kun et voi tehdä muuta kuin aktivistioida asioita omalta kannaltasi. joka suinkaan ei ole oikea tähän keskusteluun.

        Jos et osaa parempaa huolta pitää kalastasi vaan rääkkäät sitä niin älä kerro sitä meille jotka välitämme lemmikeistämme! 30L= Eläinrääkkäystä ja se nyt vain on niin.


      • Rihma

        Eläinsuojelulaki suosittelee että alle 40-litraisiin akvaarioihin ei laitettaisi mitään selkärankaista, joten hommaisin taistelukaloille asianmukaiset oltavat.

        Sukaravut ja kotilot sopivat noihin pikkupurkkeihin mieluummin!


    • dtfghjkjlk

      Taistelukala poikkeaa muista. Luonnossa elää pikkuruisessa sameassa lätäkössä. Valikoi isossa tankissa pienen alueen omaksi reviirikseen, jota vartioi. Kudun aikaan reviiri usein halkaisijaltaan 10 senttiä. Taiston voi aivan hyvin laittaa 20-40 litran akvaarioon. Itselläni ollut vuosikymmenten aikana lukuisia taistoja. Parhaiten viihtyvät lajityyyillisessä pienessä altaassa, jossa vesi liikkuu vain vähän ja jossa on paljon kasvillisuutta, lämpötila 28 astetta. Veden laadusta täytyy pitää huoli, tietenkin.

    • ghhjkjkjlklj

      Eläinsuojelulaista ei löydy pykälää, joka kieltäisi alle 40 litran altaat. Suositukset erikseen, mutta taistoja suositukset eivät koske.

      Keskittyisi laki kieltämään ihmisiltä liikkumattomuuteen tuomittujen häkkisikojen ja hirveässä ahtaudessa kasvatettavien lintujen, parteen päistään kytkettyjen nautojen, kuohittujen, nupoutettujen, lääkekyllästettyjen ja muuten OIKEASTI rääkättyjen tuotantoeläinten syömisen!!! Kun ihmiset eivät vapaaehtoisesti eläimistä osaa välittää kerran. Sydämettömät paskiaiset.

    • Magiana

      Kyllä yksi taistelukala menee hyvin 40-l. En kyllä itse laittaisi mitään muuta kalaa sinne imo. Ravut ovat vähän siinä ja siinä kannattaako laittaa taiston kanssa samaan akvaan. Jotkin agressiivisemmat yksilöt syövät ja näykkivät heti ravut. Voisivat sellaiset pienemmät lajit mennäkkin jos tarpeeksi suojaa tarjottavaksi. Isommat kuten leväsukaraput ovat varmaan varmempi valinta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8176
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2519
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2233
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1899
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1153
    Aihe