Hei!
Olen 13. viikolla raskaana ja kärsin rytmihäiriöistä. Onko kenelläkään muulla vastaavaa? Näitä ylilyöntejä on nyt ollut vajaan viikon verran ja useita päivässä. Erityisesti silloin kun on kova nälkä. Olen nukkunut muutenkin tosi huonosti ja jännitän tänä päivänä olevaa NT ultraa. Neuvolassa ei lääkäri ottanut kantaa asiaan. Ei kuulemma kuulostanut huolestuttavalta.
Muutenkin sykkeeni on noussut entisestä ja tuntuu, että hengästyn tosi helposti. Onko tämä yleistä?
Kiitos jos joku viitsii vastata. Tämä ensimmäinen raskaus on niin jännittävä, vielä kun tätä yritettiin 5 vuotta. Monien hoitojen jälkeen vasta tärppäsi.
-stressaava-
Rytmihäiriöt ja hengästyminen
6
6478
Vastaukset
- ...
niitä rytmihäiriöitä oli jo riesaksi asti, mutta ei niihin otettu lääkärissä kantaa. ilmeisesti joillakin tulee raskauden aikana. luin jostain, että johtuisi sydämen lisääntyvästä työmäärästä, mm. minuttitilavuus kasvaa. mulla niitä kesti noin pari kuukautta ja sitten loppu kokonaan.
ja sama juttu oli ton sykkeenkin kanssa, jo pieni "ponnistelu" sai ihan hengästyneeks. muutenkin leposyke on ihan eri luokkaa kuin ennen raskautta. älä turhaan huoli, kuuluu raskauteen. :)- korkea syke
Minulla levossa saattaa syke olla 150. Tämä on eka raskaus ja siksi huolestuttaa. Myös rytmihäiriö tuntemuksia.
Jouduin tänään ottamaan sairauslomaa tästä syystä. Kun syke kohoaa, alkaa kädet täristä ja 'ahdistamaan'.
Oletteko muut ollut töissä näissä tapauksissa?
Kiitos vastauksista!
- tuttuja
Moi,
Voit todennäköisesti olla huoletta. Rytmihäiriöitä on todella monella, ja usein ne huomaa ensimmäisen kerran juuri raskauden aikana, koska silloin sydän joutuu kovempaan rasitukseen ja pienet häiriöt nousevat esiin. Verimäärähän nousee jopa viidenneksellä. Useimmiten rytmihäiriöt ovat täysin vaarattomia vaikka tuntuvat häijyiltä.
Itselläni on ollut rytmihäiriöitä muutenkin, ja raskausaikana, etenkin keskiraskaudessa jopa tuntikausia päivittäin, niin että jopa joka toinen lyönti on "ylimääräinen" pieni lisälyönti tai epätahtisuutta, niin että sydämen rytmi on vaikka kolme normaalia lyöntiä peräkkäin, vähän pidempi tauko... ja pari lyöntiä peräperää. Lisäksi on ollut "muljahtelua" ja todella voimakasta, mutta rytmiltään hidasta lyöntiä esim jos joudun yhtäkkiä juoksemaan bussiin (jolloin rasitus alkaa ja loppuu yhtäkkiä). Minua on ohjeistettu niin, että mikäli häiriöt eivät vaikuta oloon (pahoinvointia, huimausta tms), niin ne saavat olla.
Jos häiriöitä tulee hermostuttavan paljon tai olo on muuten muuttunut (esim tuo hengästyminen voi hermostuttaa), pyydä terveyskeskuksesta/neuvolasta lähete EKG:hen (sydänkäyrä), ja rytmihäiriöiden luonne selviää sillä. Mittauksen tekeminen ei ole kummoinen juttu ja lähetteen pitäisi kyllä irrota aika helpolla etenkin jos vaikka vähän liioittelet omaa huonoa oloa ja sanot että se liittyy ihan selvästi rytmihäiriöihin.
Itselläni mittauksen tehnyttä hoitajaakin huolestuttanut käyrä paljastui vain runsaasti normaaleja lisälyöntejä sisältäväksi käyräksi enkä ole sen jälkeen asiaa paljon ajatellut. Joitain lisätutkimuksia (mm. kilpirauhasarvot) on kyllä tehty, mutta niistä ei ole löytynyt poikkeavaa.
Rytmäreitä voidaan lääkitä mm beetasalpaajilla raskausaikanakin. Huolehdi kuitenkin ensisijaisesti säännöllisestä syömisestä, juomisesta ja vältä kahvia jos sitä olet juonut (itselläni ainakin lisää tykytyksiä).
Onnea vielä raskaudesta, toivottavasti kaikki sujuu hyvin! - sport
Hei hei!
Minä olen 12.viikolla raskaana ja samanlaisia tuntemuksia myös itselläni. Minulla ei ole ollut varsinaisesti mitään voimakkaaita rytmihäiriöitä, mutta välillä outoa juilimista.
Minä olen myös nukkunut erittäin huonosti, varsinkin jos jännitän jotain seuraavan päivän juttua.Itse ainakin uskoisin huonon yöunen vaikuttavan siihen rytmihäiriöön, eihän sitä koskaan tiedä. Jos haluat varmistuksen rytmihäiriöstä niin neuvolaanhan voi aina soittaa niin eipähän tarvitse yksin huolehtia ja jännittää.
Minullakin on sykkeet nousseet ja hengästyn paljon herkemmin kuin aiemmin vaikka olen muuten todella hyväkuntoinen, perussykkeeni on aina ollut matala. Mainitsin asiasta neuvolassa ja hoitaja sanoi että on kuulema normaalia ja ne sykkeet saattaa kuulema vielä nousta enemmänkin kunhan aikaa kuluu.Joten korkeat sykkeet ovat kai yleistä.
Minulla myös ensimmäinen raskaus ja vauvaa on yritetty myös 5 vuotta ja monien hoitojen jälkeen tärppäsi myös meillä.Minulle myös tämä ensimmäinen raskaus on todella jännittävää.
Aurinkoista kevättä ja iloista odotusta myös sinulle. - ....
Kilpirauhasvian (liika tai vajaatoiminta) mahdollisuus pitäisi sulkea pois. Etenkin jos olet 5 v. yrittänyt lasta kunnes onnistui (missä vika oli, tiedätkö?). Nuo kilpirauhasviat puhkeavat hyvin usein raskausaikana ja homman saa selville verikokein. Etenkin jos suvussa on autoimmuunisairauksia, pitäisi käväistä kokeissa.
- ameeba
Olen itse 10. viikolla raskaana, ja julmettu sydämen tykytys ja hengästyminen on vaivannu parisen viikkoa. Nukun minäkin tosi huonosti, vaikka toisaalta väsyttäis niin, että itkettää. Uni tuntuu häiriintyvän nimenomaan tuon sydämen hakkauksen vuoksi. Välillä olen jo ajatellut olevani kuoleman sairas, kun vaikka vain vesilasin juominenkin hengästyttää.. Tämä kaikki lienee kuitenkin normaalia, vai? Kilppariarvot on olleet hiukan "äärirajoilla", ja niitä seurataan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374906- 823496
- 302943
- 612915
- 82737
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552270- 381763
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91690- 181681
- 161574