Vaikeeta välillä on

Isrop

Terve kaikki kanssakumppanit!
Olen sairastanut psoria n. 4,5 vuotta, se tuli ihan yllättäen kovan stressikauden jälkeen. Ensimmäinen merkki oli että molempien käsien rystynet rupesi punoittamaan, sitten se puhkesi ja ihottumaa tuli vähän joka puolelle. Käytän rasvoja, otan aurinkoa jne. mutta kyllä nyt yritän opetella ymmärtämään että tämän kanssa pitää oppia elämään ja sietämään ihmisten pällistely. Muuten psori ei näy mutta se mikä häiritsee on se että käsien rystyset eivät ole koko aikana poistunut ja niitä pitää joka päiväisessä elämässä piilotella, tosi rasittavaa. Ottakaa kantaa, ystävät ja jaksamista!

4

1062

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nyt!!

      Mulla psori hyvin havaittuna n. 35 vuotta, välillä melkein poissa ja välillä upeasti rehottaen.
      Oikeassa olet, että sen kanssa on opittava elämään, mutta ei missään tapauksessa piilottelemaan, siinä sulla yksi stressin aihe lisää.
      Työpäivän jälkeen käyn suihkussa, siis työmaalla, samalla tavoin kuin muutkin, noin 20 ihmisen silmien alla, jos joku haluaa tuijottaa niin sou..what. Suihkun jälkeen rasvaan itseni ja rupattelen muiden kanssa niitä näitä ja joskus heitän herjaa, että nyt painutaan kotiin niin että hilse pöllyää...
      Meillä on ihosairaus mutta ei spitaalia, totu siihen niin muutkin ihmiset tottuvat, piilottelemalla et ole luonnollinen ja se saattaa herättää vielä enemmin huomiota kuin muutama täplä rystysissä.
      Suhteuta asioita, me päästään liikkumaan, käymään töissä, viettämään normaalia vapaa aikaa, lomia ynnä muuta mistä voi nauttia, kaikilla ei niin ole, puhutaan eliniäksi rullatuoliin tai sänkyyn "vangituista" ihmisistä.
      Meillä ei ole mitään hätää, rasvataan ja rokataan.
      Odotetaan ja toivotaan hyvää kevättä ja lämmintä kesää, mutta kaikki otetaan vastaan.
      Nuppi virkeenä ja rystyset esiin:)

    • nuori ppp

      On vaikeaa oppia elämään ja olla sinut tämän sairauden kanssa. Erittäin inhottavaa kun ihmiset luulevat, että kynsissä oleva psori on kynsisieni joka tarttuu. Muutenkin molemmat kädet ovat karsean näköiset. Ehkä ihminen, jolla psori on ollut jo 35 vuotta on jo muutenkin sen verran vanhempi ihminen, että osaa ottaa jo sairauden kevyemmin ja on enemmän sinut itsensä kanssa kuin nuorempi ihminen. Toisilla psori on muutakin kuin kosmeettinen sairaus!
      Minulla psori ei ole kovin kauaa ollut, joten häpeän sitä ja mietin mitä muut ajattelevat. Kaikki tilanteet joissa kädet ovat näkyvillä ovat kamalia. Kaupan kassalla rahan antaminen ja vastaan ottaminen on hirveä tilanne, samoin kätteleminen.
      Lisäksi minun elämääni hankaloittaa käveleminen, koska jalkapohjani ovat ihan prosin peitossa. En voisi kuvitellakaan, että juoksisin tai kävelisin pitkiä matkoja, kipu on kamala! Urheilu ja nuoren ihmisen liikkumis tarve, joihin en pysty enää masentavat. Nukkuminenkin on hankalaa.
      Ja kyllähän ihmiset sanovat, että ole onnellinen, ettei sinulla ole sitä ja tätä sairautta... Ehkä jonain päivänä ajattelen noin, mutta nyt taidan olla vielä sen verran itsekäs, että ihmettelen ja suren tätä minun omaa sairauttani

      • soriaasi

        hipheijaa,
        olen sairastanut yli 20 vuotta sekä nivel että ihopsoria ja tällä hetkellä iho oireilee tosi paljon. on itsestä kiinni miten suhtautuu,
        itsekin ennen peittelin kovasti iho-oireita, toki nykyäänkin pukeudun mieluummin pitkähihaisiin vaatteisin, mutta esim käsissä kun oireet näkyy, niin niiden peittelimen ei auta, ne näkyvät. ole itsesi älä kiinnitä itse niihin huomiota, niin eivät muutkaan niitä niin huomaa. jos joku huomaa tai katsoo, anna katsoa, niinkuin sanotaan ei haukku haavaa tee, niin ei tee katsekaan. ole ylpeästi vaan itsesi ja kestä katseet. tsemppiä - meitä on monia muitakin. minullakin on niveloireet niin pahat että kunnon liikunnasta ei voi kuin edes haaveilla, mutta elämä on mitä on ja sen kanssa on elettävä, ja psori on mitä luultavimmin elämänikäinen kumppani, joten helpompaa itselle ottaa se asenne että tässä sitä ollaan ja tämän sairauden kanssa on elettävä. tsemppiä ja jaksamista


      • ph-ruokavalio
        soriaasi kirjoitti:

        hipheijaa,
        olen sairastanut yli 20 vuotta sekä nivel että ihopsoria ja tällä hetkellä iho oireilee tosi paljon. on itsestä kiinni miten suhtautuu,
        itsekin ennen peittelin kovasti iho-oireita, toki nykyäänkin pukeudun mieluummin pitkähihaisiin vaatteisin, mutta esim käsissä kun oireet näkyy, niin niiden peittelimen ei auta, ne näkyvät. ole itsesi älä kiinnitä itse niihin huomiota, niin eivät muutkaan niitä niin huomaa. jos joku huomaa tai katsoo, anna katsoa, niinkuin sanotaan ei haukku haavaa tee, niin ei tee katsekaan. ole ylpeästi vaan itsesi ja kestä katseet. tsemppiä - meitä on monia muitakin. minullakin on niveloireet niin pahat että kunnon liikunnasta ei voi kuin edes haaveilla, mutta elämä on mitä on ja sen kanssa on elettävä, ja psori on mitä luultavimmin elämänikäinen kumppani, joten helpompaa itselle ottaa se asenne että tässä sitä ollaan ja tämän sairauden kanssa on elettävä. tsemppiä ja jaksamista

        Terve!

        Ystävälläni 28 on ollut usean vuoden tämä sama tauti. Alettuaan syödä terveellisesti. Ja alkalisoimaan kehoansa nyt hänellä ei sitä enää ole.

        Tutustukaa kirjaan PH-Tasapaino, Robert O Young, PhD. Shelley Redford Young.

        Kannattaa tutustua kaikkien


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 109
      2118
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1986
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1915
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe