Tapanin haastatteluista

toimittajienko tietämättömy...

Olen lukenut pari haastattelua, jossa Tapani kertoo sairaudestaan. Niissä annetaan ymmärtää, että sairaus on ohi.
Suvussani on kaksisuuntaista mieliala häiriöstä, eli ( maanis-depressiivisyyttä ) sairastavia henkilöitä. Kyllä se on sellainen, että uusiutuu sykleittäin. Vuoron perään maaninen jakso ja sitten taas masennus. Lääkärit ovat sanoneet, ettei siitä koskaan parane. Tosin hyvällä lääkityksellä on merkittävä osa. Voi elää täysin normaalia elämää, mutta ei siitä täysin parane.

En nyt arvostele, enkä puhu Tapanista pahaa, ettei väärin ymmärretä. Pidän Tapanin musiikista, ja arvostan häntä TODELLA.

35

2420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • **********

      Niin minäkin olen asian ymmärtänyt, että oikealla lääkityksellähän tuon maanis-depressiivisyyden voi pitää hyvin aisoissa. Minusta tuo maanisdepressiivisyys on enemminkin luonteelaatu, kuin varsinainen sairaus.

    • Varmaan se on noin, että just esim. monilla herkillä ja taiteellisilla ihmisillä se maanis-depressiivisyys on sellasena piilevänä piirteenä aina, mut kuten sanottu, niin siihen "tautiin" on tehokkaat ja toimivat lääkkeet, suht terveet elämäntavat yms. pitävät ne mahdolliset oireet poissa tehokkaasti.

      • wanharouwa

        Olen taas kerran todella vihainen TK:lle!
        Että aikuinen mies jaksaakin esittää yli-ihmistä joka asiassa.
        Maanis-depressiivisyys ei todellakaan parane koskaan. Lääkityksellä ja jatkuvalla seurannalla se saadaan aika hyvin pysymään aisoissa.

        Eikä maanis-depressiivisyyttä todellakaan ole piilevänä (mitä sillä sitten mahdatkaan tarkoittaa, Luoja tietää, muttei kerro) "herkillä ja taiteellisilla". Herkkä ja taiteellinen ovat aivan eri asia kuin sairaus. Maanis-depressiivisyys on SAIRAUS, ei mikään luonteenpiirre.

        Olisi ollut tuhannen taalan paikka TK:lla puhua asiasta suoraan. Nyt hän vain tekee tyhjäksi lukemattomien ihmisten kamppailun ko. sairauden kynsissä. Kaikki eivät pääse hoitoon noin helposti, kaikilla kun ei ole varaa mennä yksityislääkärille. Hyvin moni on myös menettänyt työpaikkansa kyseisen sairauden vuoksi. TK:lla ei ollut sitä(kään) pelkoa.

        TK teki todella karhunpalveluksen sairaille ihmisille. Vähän vastaavan, kuin kaikenkarvaiset "2 viikon masennuksen" sairastajatkin.

        Ottaisit Justiinax-hyvä asioista selvää, etkä vaan käärisi pumpuliin jokaista TK:ta koskevaa asiaa.


      • Öynöy
        wanharouwa kirjoitti:

        Olen taas kerran todella vihainen TK:lle!
        Että aikuinen mies jaksaakin esittää yli-ihmistä joka asiassa.
        Maanis-depressiivisyys ei todellakaan parane koskaan. Lääkityksellä ja jatkuvalla seurannalla se saadaan aika hyvin pysymään aisoissa.

        Eikä maanis-depressiivisyyttä todellakaan ole piilevänä (mitä sillä sitten mahdatkaan tarkoittaa, Luoja tietää, muttei kerro) "herkillä ja taiteellisilla". Herkkä ja taiteellinen ovat aivan eri asia kuin sairaus. Maanis-depressiivisyys on SAIRAUS, ei mikään luonteenpiirre.

        Olisi ollut tuhannen taalan paikka TK:lla puhua asiasta suoraan. Nyt hän vain tekee tyhjäksi lukemattomien ihmisten kamppailun ko. sairauden kynsissä. Kaikki eivät pääse hoitoon noin helposti, kaikilla kun ei ole varaa mennä yksityislääkärille. Hyvin moni on myös menettänyt työpaikkansa kyseisen sairauden vuoksi. TK:lla ei ollut sitä(kään) pelkoa.

        TK teki todella karhunpalveluksen sairaille ihmisille. Vähän vastaavan, kuin kaikenkarvaiset "2 viikon masennuksen" sairastajatkin.

        Ottaisit Justiinax-hyvä asioista selvää, etkä vaan käärisi pumpuliin jokaista TK:ta koskevaa asiaa.

        Vaikka tuo "Wanharouwan" kirjoitus on aika kipakka, niin täytyy sanoa, että tässä asiassa olen kyllä samaa mieltä hänen kanssaan.
        Se toipumisen maailmanennätyksellä kehuskelu ei ollut ehkä ihan loppuunasti harkittu lausuma Tapsalta.


      • wanharouwa kirjoitti:

        Olen taas kerran todella vihainen TK:lle!
        Että aikuinen mies jaksaakin esittää yli-ihmistä joka asiassa.
        Maanis-depressiivisyys ei todellakaan parane koskaan. Lääkityksellä ja jatkuvalla seurannalla se saadaan aika hyvin pysymään aisoissa.

        Eikä maanis-depressiivisyyttä todellakaan ole piilevänä (mitä sillä sitten mahdatkaan tarkoittaa, Luoja tietää, muttei kerro) "herkillä ja taiteellisilla". Herkkä ja taiteellinen ovat aivan eri asia kuin sairaus. Maanis-depressiivisyys on SAIRAUS, ei mikään luonteenpiirre.

        Olisi ollut tuhannen taalan paikka TK:lla puhua asiasta suoraan. Nyt hän vain tekee tyhjäksi lukemattomien ihmisten kamppailun ko. sairauden kynsissä. Kaikki eivät pääse hoitoon noin helposti, kaikilla kun ei ole varaa mennä yksityislääkärille. Hyvin moni on myös menettänyt työpaikkansa kyseisen sairauden vuoksi. TK:lla ei ollut sitä(kään) pelkoa.

        TK teki todella karhunpalveluksen sairaille ihmisille. Vähän vastaavan, kuin kaikenkarvaiset "2 viikon masennuksen" sairastajatkin.

        Ottaisit Justiinax-hyvä asioista selvää, etkä vaan käärisi pumpuliin jokaista TK:ta koskevaa asiaa.

        Joo joo, "Wanharouwa" se tietää aina kaiken kaikesta....tai on ainakin tietävinään. Mut kyllä siitä sairaudesta toipuminen on yksilöllistä. Toiset toipuu nopeammin ja toiset hitaammin.
        ja mun mielestä ennemminkin se että Tapsa kertoi toipuneensa tuosta sairaudesta rohkaisee muita, sitä sairastavia, niin että he tietävät, että siitä voi toipua ja saa hoitoa hyvällä lääkityksellä, niin että voi elää ihan normaalia täyspainoista elämää.


      • tietoa on
        Justiinax kirjoitti:

        Joo joo, "Wanharouwa" se tietää aina kaiken kaikesta....tai on ainakin tietävinään. Mut kyllä siitä sairaudesta toipuminen on yksilöllistä. Toiset toipuu nopeammin ja toiset hitaammin.
        ja mun mielestä ennemminkin se että Tapsa kertoi toipuneensa tuosta sairaudesta rohkaisee muita, sitä sairastavia, niin että he tietävät, että siitä voi toipua ja saa hoitoa hyvällä lääkityksellä, niin että voi elää ihan normaalia täyspainoista elämää.

        Maanis-depressivisyys joka on sama kuin kaksisuuntainen mielialahäiriö, siihen on hyvä lääkitys mutta ei sen kanssa voi koskaan elää ihan normaalia täysipainoista elämää.
        Koska taudinkuvaan kuuluu joko depressisivyys tai maaninen vaihe jotka vuorottelevat, niin se juuri tekee tästä sairaudesta sen että elämän laatu heittelee. Eikä tästä sairaudesta voi koskaan parantua, lääkkeet tosin auttavat kestämään sitä.
        Näin se vain on. Tiedän sillä tunnen useita ihmisiä joilla sairaus on.


      • wanharouwa
        Justiinax kirjoitti:

        Joo joo, "Wanharouwa" se tietää aina kaiken kaikesta....tai on ainakin tietävinään. Mut kyllä siitä sairaudesta toipuminen on yksilöllistä. Toiset toipuu nopeammin ja toiset hitaammin.
        ja mun mielestä ennemminkin se että Tapsa kertoi toipuneensa tuosta sairaudesta rohkaisee muita, sitä sairastavia, niin että he tietävät, että siitä voi toipua ja saa hoitoa hyvällä lääkityksellä, niin että voi elää ihan normaalia täyspainoista elämää.

        Olen kyllä täysin eri mieltä tuosta "toipumisesta".

        Ottaisit nyt hyvä ihminen jo selvää asioista, etkä hölöttäisi mutu-juttujasi.

        TK:n "toipumisestakin" voidaan olla eri mieltä. Se, ettei hän tunnusta enää sairastavansa, voi olla (ikävä kyllä) myös merkki siitä, että maanisuus tunkee pintaan ja olisi aika taas ottaa yhteyttä lääkäriin ja katsoa mitä on tehtävissä.

        Työni puolesta tiedän todellakin asiasta jotakin.


      • särkynyt sydän
        wanharouwa kirjoitti:

        Olen kyllä täysin eri mieltä tuosta "toipumisesta".

        Ottaisit nyt hyvä ihminen jo selvää asioista, etkä hölöttäisi mutu-juttujasi.

        TK:n "toipumisestakin" voidaan olla eri mieltä. Se, ettei hän tunnusta enää sairastavansa, voi olla (ikävä kyllä) myös merkki siitä, että maanisuus tunkee pintaan ja olisi aika taas ottaa yhteyttä lääkäriin ja katsoa mitä on tehtävissä.

        Työni puolesta tiedän todellakin asiasta jotakin.

        Eiköhän ole wanharouva paree kun vain harrastelet sitä näyttelemistä, etkä sekaannu kenenkään sairasteluihin.
        Eikähän Tapani ja lääkärit ymmärrä paremmin sairauksista , kuin sinä ,minä ja hentun Liisa.


      • wanharouwa
        särkynyt sydän kirjoitti:

        Eiköhän ole wanharouva paree kun vain harrastelet sitä näyttelemistä, etkä sekaannu kenenkään sairasteluihin.
        Eikähän Tapani ja lääkärit ymmärrä paremmin sairauksista , kuin sinä ,minä ja hentun Liisa.

        Toisaalta....jos ei ole mitään sanottavaa niin silloin voisi olla hiljaa.
        Sinulla nykyisin ei todellakaan tunnu olevan mitään sanottavaa kenellekään. Tunnut olevan vaan vihainen kaikille ja kaikesta.

        Oletko milloinkaan kuullut, että asioista voi myös keskustella ja jopa niiden oikeilla nimillä. Psyykkiset sairaudet ovat sairauksia muiden joukossa. Niistä voi keskustella siinä kuin murtuneista luistakin.


      • särkynyt sydän
        wanharouwa kirjoitti:

        Toisaalta....jos ei ole mitään sanottavaa niin silloin voisi olla hiljaa.
        Sinulla nykyisin ei todellakaan tunnu olevan mitään sanottavaa kenellekään. Tunnut olevan vaan vihainen kaikille ja kaikesta.

        Oletko milloinkaan kuullut, että asioista voi myös keskustella ja jopa niiden oikeilla nimillä. Psyykkiset sairaudet ovat sairauksia muiden joukossa. Niistä voi keskustella siinä kuin murtuneista luistakin.

        Ole sitten hiljaa.Tapani puhuu kokemuksen äänellä, eikä minkään kirjaviisauden.Sille annan arvoa, ei sinulla eikä minulla ole mitään oikeutta sekaantua kenenkään sairauksiin.
        Luulotautisten kanssa en vihasta ja muustakaan keskustele.Tapanihan on esimerkillään arkipäiväistänyt psyykkisen sairauden. Sinulle Tapani on vain väärä henkilö asiasta puhumaan.


      • et allora?
        särkynyt sydän kirjoitti:

        Ole sitten hiljaa.Tapani puhuu kokemuksen äänellä, eikä minkään kirjaviisauden.Sille annan arvoa, ei sinulla eikä minulla ole mitään oikeutta sekaantua kenenkään sairauksiin.
        Luulotautisten kanssa en vihasta ja muustakaan keskustele.Tapanihan on esimerkillään arkipäiväistänyt psyykkisen sairauden. Sinulle Tapani on vain väärä henkilö asiasta puhumaan.

        just niin, eihän tuollaisesta noin vaan "toivuta", sen kanssa eletään loppuelämä. ja ihan sairaaksi menee tuo esille tunkeminen ennen pääkonserttia. olin ajatellut mennä, mutta antaa olla.


      • ****************************
        et allora? kirjoitti:

        just niin, eihän tuollaisesta noin vaan "toivuta", sen kanssa eletään loppuelämä. ja ihan sairaaksi menee tuo esille tunkeminen ennen pääkonserttia. olin ajatellut mennä, mutta antaa olla.

        Mistä lähtien maanis-depressiivinen on ollut hullu ? Sittenhän Suomessakin on hulluja varsin runsaasti, sillä tuo on nykyään varsin yleinen sairaus ja kokoajan on vaan lisääntymään päin.

        Eikä Tapani sitäpaitsi ole väkisin tunkenut itseään yhteenkään lehteen. Kyllä se lehdistö ihan itse päättävät, että kenestä juttuja kirjoittavat,eli toisinsanoen kuka tarpeeksi kiinnostava ja ajankohtainen on.
        Ja lisäksi sanoisin vielä ,että miten minusta tuntuu ,ettet oikeasti ollut aikaeissakaan mennä Tapsan konserttiin ? Jos olisit toissasi ollut menossa ,niin et sitä kylläkään minkään lehtijutun takia olisi perunut.


      • et allora? kirjoitti:

        just niin, eihän tuollaisesta noin vaan "toivuta", sen kanssa eletään loppuelämä. ja ihan sairaaksi menee tuo esille tunkeminen ennen pääkonserttia. olin ajatellut mennä, mutta antaa olla.

        Sä ja sun tunkemiset. Kun Paula Koivuniemi juhli taannoin 40-vuotis taiteilijajuhlavuottaaan oli hän jokaikisessä lehdessä ja monta kertaa hölisemässä. Ja kyllä se Kari Tapiokin on auliisti tilittämässä tuntojaan euroviisuista, unettomuudestaan, alkoholismistaan ja ties mistä milloinkin.


      • ZaiZai
        et allora? kirjoitti:

        just niin, eihän tuollaisesta noin vaan "toivuta", sen kanssa eletään loppuelämä. ja ihan sairaaksi menee tuo esille tunkeminen ennen pääkonserttia. olin ajatellut mennä, mutta antaa olla.

        Eipä ole T.Kansa ollut viikon aikana yhtään sen useammin otsikoissa, kuin esim. Kari Tapio. Jari Sillanpääkin on ollut useammin.

        http://blogit.hs.fi/julkkismittari/top40.php?limit=40&type=2


      • ei jaksa kuunnella
        ZaiZai kirjoitti:

        Eipä ole T.Kansa ollut viikon aikana yhtään sen useammin otsikoissa, kuin esim. Kari Tapio. Jari Sillanpääkin on ollut useammin.

        http://blogit.hs.fi/julkkismittari/top40.php?limit=40&type=2

        johan on sullakin tekemiset vähissä kun tuollaisia asioita jaksat etsiä ja jauhaa hei haloo hanki elämä ja jotain muuta tekemistä


      • sinä taivaan ihme
        wanharouwa kirjoitti:

        Olen kyllä täysin eri mieltä tuosta "toipumisesta".

        Ottaisit nyt hyvä ihminen jo selvää asioista, etkä hölöttäisi mutu-juttujasi.

        TK:n "toipumisestakin" voidaan olla eri mieltä. Se, ettei hän tunnusta enää sairastavansa, voi olla (ikävä kyllä) myös merkki siitä, että maanisuus tunkee pintaan ja olisi aika taas ottaa yhteyttä lääkäriin ja katsoa mitä on tehtävissä.

        Työni puolesta tiedän todellakin asiasta jotakin.

        sinä tiedät työsi puolesta jos mitäkin, kun sinun tekstejäsi on lukenut vaikka nyt viimeisen vuodenkin vaan.
        Musta tuntuu, että sinä olet TK, niin katkera sinä olet ollut Tapsalle. Just niinkun eron saanut tai ottanut avo- tai aviovaimo.
        Ja sit vielä klabbi hävis. Ja ihan mitäänsanomattomalla laululla. Tosin minulle se oli iskelmän voitto, että kuitenkin toiseksi. Konttisen olisi pitänyt voittaa, mutta kun Iskelmäradion ihmiset käskivät äänestää vaan klabbia. Ensi vuonna Paula on ehdokas, siitä lyön vetoa jo nyt. Katsotaan vaan!


      • Yökyöpeli_*
        sinä taivaan ihme kirjoitti:

        sinä tiedät työsi puolesta jos mitäkin, kun sinun tekstejäsi on lukenut vaikka nyt viimeisen vuodenkin vaan.
        Musta tuntuu, että sinä olet TK, niin katkera sinä olet ollut Tapsalle. Just niinkun eron saanut tai ottanut avo- tai aviovaimo.
        Ja sit vielä klabbi hävis. Ja ihan mitäänsanomattomalla laululla. Tosin minulle se oli iskelmän voitto, että kuitenkin toiseksi. Konttisen olisi pitänyt voittaa, mutta kun Iskelmäradion ihmiset käskivät äänestää vaan klabbia. Ensi vuonna Paula on ehdokas, siitä lyön vetoa jo nyt. Katsotaan vaan!

        T.Kansan olisi pitänyt laulaa se Konttisen esittämä biisi"MILLOIN". Se oli hyvä ja myös tarpeeksi mahtipontinen viisubiisi, mutta esittäjä oli huono ja mitäänsanomaton.Mikael Konttisella ei ole tippaakaan karismaa ja ääni ei meinannut edes kuulua musiikin yli. T.Kansa kun olisi sen biisin laulanut, niin varmasti olisi ainakin kolmen parhaan finalistin joukkoon päässyt.


    • ei fani

      Kansa jauhaa sairauttaa pitäs suunsa kiinni
      Eikö sillä ukolla ole muuta elämässä kuin jauhaa tuota lehtien palstoilla.

      • särkynyt sydän

        Tapani on harvinaisen rohkea, kun jaksaa puhua näin arasta sairaudesta.Alkoholismista saa suu vääränä vaahdota ja maine vain kasvaa.
        Suomalaiset tappavat itseään ja ryyppäävät hengiltä, koska eivät osaa puhua tunteistaan.
        Jos yksikin Tapanin esimerkin vuoksi osaa hakeutua hoitoon , on saavutettu jo pajon.
        Tapani on arkipäiväistänyt henkisen sairauden ja tuonut sen lähemmäksi tavallista ihmistä.Tapani on esimerkillään näyttänyt, että psyykkisestä sairaudesta voi puhua , aivan samoin kuin jalan katkeamisesta ja siitä voi parantua.
        Amerikassa psykiatrilla käynti on aivan tavallista, ei sitä hävetä.
        Meillä on vain yksi elämä, ei sitä kannata murheen laaksoon hukata.Tapani on vai joidenkin mielestä aina väärässä , sanoo hän mitä tahansa.
        Mitä useimmin asia toistetaan ,sitä parempi , ainakin tässä asiassa.
        On asioita, joita ei voi kuitata vain sanomalla:Kyllä mua nyt vituttaa ja vetää lärvit päälle.
        Jos sinua kiusaa Kansan jauhaminen, niin ei ole pakko lukea.


      • OK.
        särkynyt sydän kirjoitti:

        Tapani on harvinaisen rohkea, kun jaksaa puhua näin arasta sairaudesta.Alkoholismista saa suu vääränä vaahdota ja maine vain kasvaa.
        Suomalaiset tappavat itseään ja ryyppäävät hengiltä, koska eivät osaa puhua tunteistaan.
        Jos yksikin Tapanin esimerkin vuoksi osaa hakeutua hoitoon , on saavutettu jo pajon.
        Tapani on arkipäiväistänyt henkisen sairauden ja tuonut sen lähemmäksi tavallista ihmistä.Tapani on esimerkillään näyttänyt, että psyykkisestä sairaudesta voi puhua , aivan samoin kuin jalan katkeamisesta ja siitä voi parantua.
        Amerikassa psykiatrilla käynti on aivan tavallista, ei sitä hävetä.
        Meillä on vain yksi elämä, ei sitä kannata murheen laaksoon hukata.Tapani on vai joidenkin mielestä aina väärässä , sanoo hän mitä tahansa.
        Mitä useimmin asia toistetaan ,sitä parempi , ainakin tässä asiassa.
        On asioita, joita ei voi kuitata vain sanomalla:Kyllä mua nyt vituttaa ja vetää lärvit päälle.
        Jos sinua kiusaa Kansan jauhaminen, niin ei ole pakko lukea.

        Kirjoitit totisinta totta Särkynyt sydän.
        Tapanin avoimuus ja suoruus näinkin arasta asiasta puhuttaessa on ihailtavaa. Arvostan todella hänen rohkeutta ja rehellisyyttään.


      • c-d

        vissiin et kaivetaan just ennen uudenlevyn tuloa, esiin vanhat sairaala reissut! Aika tavalla raadollista julkisuudenhakuisuutta! OLis liittänyt vielä mukaan sairaskertomuksensa, niin kaikki olis ollut täydellistä! Hyi helvetti koko äijää!


    • aloittaja

      Kyllä minun sukulaisilleni on selvitetty asia näin. Kaksisuuntainen mielialahäiriö, jota myös nykyisin bipolaarihäiriöksi kutsutaan, on psykiatrinen SAIRAUS.

      Tästä on kaksi muotoa, tyyppi 1 ja tyyppi 2. Ellen väärin muista, niin vielä erilaisia hypomaanisia muotoja. Juuri siksi psykiatrin on vaikea huomata mistä on kysymys.

      Vaikka sairaus on pysyvä, välillä voi olla TERVEITÄ JAKSOJA, mutta ei siitä KOSKAAN PARANE.

      • Luojan salaisuus

        Kyllä se on loppujen lopuksi niin, että tällä palstalla ei ole tietoa ja sitä ei ole vielä lääkäreilläkään tarpeeksi! Huvittaa tuo täällä jauhettu sanonta EI KOSKAAN....Ihminen ei sitä vielä tiedä kehityksensä tässä vaiheessa.....Aivojen toiminnasta tiedetään ylipäätänsä hyvin vähän...
        psyyke...sielu...etc....vertaa vaikkapa keskusteluissa maapallon ulkopuoliseen elämään!!!
        Hienoa, että Tapani puhuu avoimesti asiasta!!!
        Teki henkilökohtaisella panoksella todella paljon
        Lapinlahden sairaalan hyväksi!. Moniko tämän palstan lukija teki jotain kys. asian hyväksi???
        Jokainen olisi voinut aivan varmasti jotain tehdä!
        Siihen on turha vedota, että on "tavis"!!!! ei onnnistu! Halu ja sisäinen voima saa aikaan ihmeitä!!!!


      • Lääkärin faktaa
        Luojan salaisuus kirjoitti:

        Kyllä se on loppujen lopuksi niin, että tällä palstalla ei ole tietoa ja sitä ei ole vielä lääkäreilläkään tarpeeksi! Huvittaa tuo täällä jauhettu sanonta EI KOSKAAN....Ihminen ei sitä vielä tiedä kehityksensä tässä vaiheessa.....Aivojen toiminnasta tiedetään ylipäätänsä hyvin vähän...
        psyyke...sielu...etc....vertaa vaikkapa keskusteluissa maapallon ulkopuoliseen elämään!!!
        Hienoa, että Tapani puhuu avoimesti asiasta!!!
        Teki henkilökohtaisella panoksella todella paljon
        Lapinlahden sairaalan hyväksi!. Moniko tämän palstan lukija teki jotain kys. asian hyväksi???
        Jokainen olisi voinut aivan varmasti jotain tehdä!
        Siihen on turha vedota, että on "tavis"!!!! ei onnnistu! Halu ja sisäinen voima saa aikaan ihmeitä!!!!

        Kyllä se on niin, että kannattais vaikka googleta kyseisestä sairaudesta, että olisi tietoa.
        Jos sairastaa koko ikänsä kyseistä sairautta, niin varmasti tietää. Lääkityksestä huolimatta tulee nk. nousukausia, ja depressiojaksoja. Niin, että kyllä täällä joku tietää, mistä kirjoittaa.


      • wanharouwa
        Luojan salaisuus kirjoitti:

        Kyllä se on loppujen lopuksi niin, että tällä palstalla ei ole tietoa ja sitä ei ole vielä lääkäreilläkään tarpeeksi! Huvittaa tuo täällä jauhettu sanonta EI KOSKAAN....Ihminen ei sitä vielä tiedä kehityksensä tässä vaiheessa.....Aivojen toiminnasta tiedetään ylipäätänsä hyvin vähän...
        psyyke...sielu...etc....vertaa vaikkapa keskusteluissa maapallon ulkopuoliseen elämään!!!
        Hienoa, että Tapani puhuu avoimesti asiasta!!!
        Teki henkilökohtaisella panoksella todella paljon
        Lapinlahden sairaalan hyväksi!. Moniko tämän palstan lukija teki jotain kys. asian hyväksi???
        Jokainen olisi voinut aivan varmasti jotain tehdä!
        Siihen on turha vedota, että on "tavis"!!!! ei onnnistu! Halu ja sisäinen voima saa aikaan ihmeitä!!!!

        ""Halu ja sisäinen voima saa aikaan ihmeitä!!!!""

        Vastaan nyt vain tähän osaan vuodatuksestasi.

        Maanisessa vaiheessa ihmisellä onkin halua ja voimaa vaikka toisille jakaa...siis omasta mielestään. Ei tarvita unta, velat ovat saatavia ym.
        Mutta...Maanista vaihetta seuraa aina depressiivinen vaihe ja silloin ei ole halua, eikä voimaa mihinkään. Hyvä jos saa kammettua itsensä sängystä ylös, hiusten pesukin on jo liian rankka suoritus.

        Eli kyllä maanis-depressiivisyys on todella inha sairaus.


      • 100 vuotta sitten
        wanharouwa kirjoitti:

        ""Halu ja sisäinen voima saa aikaan ihmeitä!!!!""

        Vastaan nyt vain tähän osaan vuodatuksestasi.

        Maanisessa vaiheessa ihmisellä onkin halua ja voimaa vaikka toisille jakaa...siis omasta mielestään. Ei tarvita unta, velat ovat saatavia ym.
        Mutta...Maanista vaihetta seuraa aina depressiivinen vaihe ja silloin ei ole halua, eikä voimaa mihinkään. Hyvä jos saa kammettua itsensä sängystä ylös, hiusten pesukin on jo liian rankka suoritus.

        Eli kyllä maanis-depressiivisyys on todella inha sairaus.

        Niin, esim sata vuotta sitten oli paljon sairauksia,
        jotka eivät parane koskaan..... Nykyisiäkin sairauksia tullaan voittamaan samalla tavalla....
        Siksi jättäisin tuon ei koskaan pois...


      • Gilla*
        wanharouwa kirjoitti:

        ""Halu ja sisäinen voima saa aikaan ihmeitä!!!!""

        Vastaan nyt vain tähän osaan vuodatuksestasi.

        Maanisessa vaiheessa ihmisellä onkin halua ja voimaa vaikka toisille jakaa...siis omasta mielestään. Ei tarvita unta, velat ovat saatavia ym.
        Mutta...Maanista vaihetta seuraa aina depressiivinen vaihe ja silloin ei ole halua, eikä voimaa mihinkään. Hyvä jos saa kammettua itsensä sängystä ylös, hiusten pesukin on jo liian rankka suoritus.

        Eli kyllä maanis-depressiivisyys on todella inha sairaus.

        Se on vähän yksilöllinenkin juttu. Maanis-depressiivisyyttä on myös eritasoista. Ei kaikilla välttämättä ne mielialan vaihtelut ole niin rajuja ja voimakkaita ja kyllähän sopiva lääkitys niitä oireita myös tehokkaasti lieventää ja ehkäiseekin, ja kyllä mielestäni myös liikunta harrastamalla pystyy mielialaa tasaamaan.


      • wanharouwa
        Gilla* kirjoitti:

        Se on vähän yksilöllinenkin juttu. Maanis-depressiivisyyttä on myös eritasoista. Ei kaikilla välttämättä ne mielialan vaihtelut ole niin rajuja ja voimakkaita ja kyllähän sopiva lääkitys niitä oireita myös tehokkaasti lieventää ja ehkäiseekin, ja kyllä mielestäni myös liikunta harrastamalla pystyy mielialaa tasaamaan.

        Tämä juttu lähti nyt vähän rönsyilemään. Alunalkaen kritisoin sitä, että TK sanoi parantuneensa sairaudesta.
        Ja koska täällä nyt saivarrellaan niin muotoilenpa asian sitten näin.
        Tämän päivän lääketieteellisellä osaamisella ei ko. sairautta pystytä parantamaan. Oireita toki helpotetaan.

        TK:lla sairaus pääsi tosi pahaan jamaan silloin kymmenkunta vuotta sitten, eli kyllä hän itse, läheisensä ja lääkärinsä varmasti aika varpaillaan ovat.

        Liikunta on tietty hyvä juttu kaikille. Kyseinen sairaus vaan on niin ilkeämielinen, että liikunnassakin maanisessa vaiheessa menee helposti överiksi ja sitten depis-vaiheessa jää helposti sohvaperunaksi.


      • Jättää kommentoimatta!
        100 vuotta sitten kirjoitti:

        Niin, esim sata vuotta sitten oli paljon sairauksia,
        jotka eivät parane koskaan..... Nykyisiäkin sairauksia tullaan voittamaan samalla tavalla....
        Siksi jättäisin tuon ei koskaan pois...

        Kannattaisi olla kommentoimatta, ellei itse sairasta. Tai edes lähipiirissä on kyseistä sairautta.
        Psykiatriassa ollaan vielä lääkityksien ja tutkimuksien kanssa jäljessä moneen muuhun sairauteen verrattuna.
        Suomi ei ehkä 100- vuoden kuluttuakaan ole psykiatrisen hoidon kärjessä!


      • jakomäki 6
        wanharouwa kirjoitti:

        Tämä juttu lähti nyt vähän rönsyilemään. Alunalkaen kritisoin sitä, että TK sanoi parantuneensa sairaudesta.
        Ja koska täällä nyt saivarrellaan niin muotoilenpa asian sitten näin.
        Tämän päivän lääketieteellisellä osaamisella ei ko. sairautta pystytä parantamaan. Oireita toki helpotetaan.

        TK:lla sairaus pääsi tosi pahaan jamaan silloin kymmenkunta vuotta sitten, eli kyllä hän itse, läheisensä ja lääkärinsä varmasti aika varpaillaan ovat.

        Liikunta on tietty hyvä juttu kaikille. Kyseinen sairaus vaan on niin ilkeämielinen, että liikunnassakin maanisessa vaiheessa menee helposti överiksi ja sitten depis-vaiheessa jää helposti sohvaperunaksi.

        Miten voi tehdä keikkoja ja syödä pillereitä??Ei se ei onnistu.


      • wanharouwa
        jakomäki 6 kirjoitti:

        Miten voi tehdä keikkoja ja syödä pillereitä??Ei se ei onnistu.

        Miksei muka onnistu?

        Nykyisin päästään jo varsin hyviin tuloksiin lääkkeillä. Pitää vaan löytyä sopiva lääkitys. Eivät psyyken lääkkeet estä elämistä, päin vastoin, ne helpottavat ihmisen elämää aivan samoin kuin vaikkapa verenpainelääkkeetkin.


      • wanharouwa kirjoitti:

        Miksei muka onnistu?

        Nykyisin päästään jo varsin hyviin tuloksiin lääkkeillä. Pitää vaan löytyä sopiva lääkitys. Eivät psyyken lääkkeet estä elämistä, päin vastoin, ne helpottavat ihmisen elämää aivan samoin kuin vaikkapa verenpainelääkkeetkin.

        Tästä olen "Wanhanrouwan" kanssa jetsulleen samaa mieltä. Ei ole mitään lisäämistä siihen.


      • myös samaa mieltä
        Justiinax kirjoitti:

        Tästä olen "Wanhanrouwan" kanssa jetsulleen samaa mieltä. Ei ole mitään lisäämistä siihen.

        Mutta koko laajan skaalan läpi luettuani, olen ERITTÄIN ERI MIELTÄ tämän 100 vuotta sitten tyypin kanssa.
        Hän lukekoon itse, mitä mieltä muut hänen kirjoittelustaan ovat. Ja ne ovat aivan asiaa.


      • ***********
        myös samaa mieltä kirjoitti:

        Mutta koko laajan skaalan läpi luettuani, olen ERITTÄIN ERI MIELTÄ tämän 100 vuotta sitten tyypin kanssa.
        Hän lukekoon itse, mitä mieltä muut hänen kirjoittelustaan ovat. Ja ne ovat aivan asiaa.

        Asioistahan on aina erillaisia näkemyksiä. Se sallittakoon toki.


      • Anonyymi
        Justiinax kirjoitti:

        Tästä olen "Wanhanrouwan" kanssa jetsulleen samaa mieltä. Ei ole mitään lisäämistä siihen.

        Ihanaa Keittiöpsykologiaa..
        Hoidettaisiin vain omat vaivat ja keskitytään niihin..


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1977
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1516
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1428
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe