1,5 vuotias ei vielä kävele..

tipsyTyTy

Moi..
Meillä on 1,5 vuotias lapsi joka ei kävele vielä,ei nouse edes tukea vasten seisomaan,hieman kyllä yrittää jo.. Ei ole koskaan kontannut eikä ryöminyt..
Istumaan nousee lattialta ja vetää/työntää käsillään itseään huoneesta toiseen istuma asennossa. Ollaan käyty lasten neurologilla ja fysioterapiassa,mutta tuntuu ettei ole mitään apua :/
Onko muita joilla lapsen kävelemään lähtö on viivästynyt? Minkä ikäisenä sitten loppujen lopuksi ovat lähteneet kävelemään?

14

5195

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valois*

Minä itse olen lähtenyt vasta 1v6kk:n iässä, kuulemma. Konttasin kyllä ja ryömin ennen sitä, mutta esim veljeni tytär eteni ainoastaan pyörimällä ennen kävelemään oppimista, taisi hänkin ns normaalia myöhemmin lähteä kävelemään.

• vaan..

pidä lasta kävelytuolissa? sehän ainakin hidastuttaa.

• tipsyTyTy

En ole pitänyt.. Joskus oli pari päivää kaverilta sellainen lainassa,mutta ei lapsi edes viihtynyt siinä :D

• .....

päiväkodissa sellainen lapsi joka lähti kävelemään vasta 1v10kk iässä.kolmisen kuukautta myöhemmin käveli ja juoksi kovaa vauhtia.. kävi myös fysioterapiassa löysän lihasjäntevyyden takia.

• tipsyTyTy

Elikkäs muitakin mattimyöhäsiä löytyy :)
        Joo,meidänkin lapsella havaitsivat pienempänä sitä lihasjäntevyyden puuttumista,mutta viimeks kun käytiin lastenlääkärillä ja fysioterapeutilla niin sanoivat sen olevan jo ok..

• ei myöskään vielä kävele

Hei!

Kiva että löytyy kohtalotovereita, meillä tyttö täyttää kohta 1v 5kk eikä myöskään vielä kävele=) Kontannut jo alle vuoden ikäisestä, kävellyt tukea vasten myös usean kuukauden mutta tuntuu ettei rohkeus riitä irti päästämään. Pari metriä menee (esim. minun luota isänsä luokse) mutta sitten tyssää matkanteko=)

Fys. terapeutti sanoi meillekin että kaikki ookoo, konttaus loistavaa ja jalkojen asento ihan oikea yms. Käski vain odotella ja rohkaista. On kuulemma lapsia jotka lähtevät vasta 1v 8kk ja sit jos ei lähde niin uudestaan fysioterapiaan.

• ...mutta...

Kyllä siinä on jo yleensä muutakin takana, jos ei puolitoistavuotias edes konttaa tai kipua tukea vasten pystyyn. Tutkimuksista ei ole mitään haittaa, mutta mahdollisesti tarvittavan kuntoutuksen viivästymisestä on, joten itse kyllä olisin asiassa jo aktiivinen.

Meillä nuorin oli puolitoistavuotias, kun otti ensimmäiset askeleensa. Hän oli muutoinkin sellainen mietiskelijätyyppi. Kaikki taidot tulivat suhteellisen myöhään, mutta hyvin "valmiina". Kävely oli alusta asti varmaa ja tukevaa, kupsahteluja ei ollut juurikaan. Myöskin ensimmäisiä sanoja odoteltiin lähes kaksivuotiaaksi, mutta sitten kun puhetta alkoi tulla, niin se oli alusta asti hyvin selvää, ja sanoja tuli lisää hurjaa tahtia. Nyt puolivuotta myöhemmin jo laulaa monia lauluja, loruilee, saa itsensä mainiosti ymmärretyksi, ja lauseetkin ovat pitkiä.

• tipsyTyTy

Meillä lapsi siis ei ole koskaan edes kontannut :D Eka meni pyörimällä pitkin lattioita eteenpäin,sitten kun oppi nousemaan istumaan niin istualtaan on hilonut itseensä..Mutta onhan nuo neuvolassa,fysioterapiassa ja lastenlääkärillä sanonu että konttaus ei ole mikään pakko :P

Lapsi on muutenkin kamalan arka kokeilemaan mitään uusia juttuja :/ On kyllä koetettu rohkaista kaikkeen,mutta todella varauksellisesti suhtautuu uusiin asioihin..

No ensi kuussa on taas aika lastenneurologialle,saas nähdä mitä palautetta sieltä tulee =)

• fjhl

normaalia joillakin se vaan kestää ja onko mahdollista kun meillä lapsi konttasi ja nousi tukea vasten vain kun oli yksin eikä kukaan nähnyt että jos teillä on samanlailla?
      Kerran meijän tytön yllätin ja sen jälkeen tyttö ei enää nousut ylös vähään aikaan mutta lopuksi oli ylpeä kun oli oppinut taidon ja nyt juoksentelee innolla

• tipsyTyTy

Juu voi kyllä hyvinkin olla! Koska muutenkin touhuaa/yrittää kaikkia asioita paljon enemmän kun ei ole ketään katsomassa :P (salaa olen kurkkinut kulman takaa :D )

• .sogspö

miettiä tommosia. Eikö riitä että lapsi on muuten terve eikä oo mitään vakavia sairauksia tms? lapset pois tommosilta.

• tipsyTyTy

Riittää se mulle,mutta neuvvolan täti,lääkärit muut papattaa että lapsen PITÄISI jo kävellä..

• Oliivi

Meillä on 2,5 v tyttö. Hänellä on kaikki jutut tulleet viiveellä. Istumaan oppi 11 kk iässä, konttaamaan lähti vähän alle vuoden ikäisenä ja kävelemään oppi 1v4kk. Puhetaidot on näin 2,5v noin vuoden ikäisen tasolla eikä vieläkään syö kokkareista ruokaa. Se aiheuttaa oksennusrefleksin, joka tytöllä on äärimmäisen herkkä. Neurologisissa tutkimuksissa on käyty noin 1,5-vuotiaasta asti syömisongelmien takia. On tutkittu tyttöö ihan hirveesti ja ainoa vaiva, joka on diagnosoitu on aistinsäätelyongelma. Tyttö käy terapiassa ja sen pitäisi helpottaa aistien yliherkkyyksiä ettei ne sitten aikuisena vaivaa elämää niin paljon. Olen onnellinen, että tyttö on muuten terve. Tiedän kuitenkin, että ympäristön paineet on aivan valtavat. "Eikö se teidän tyttö jo puhu" tai "kyllä meidän tyttö jo tuon ikäisenä osasi puhua lauseilla, annatko sille tarpeeksi virikkeitä". Tulee niin huono olo, että on epäonnistunut äitinä ettei lapsikaan kehity niin kuin pitäsi. Vaikeita aikoja on ollut, mutta nyt olen saanut iskottettua itselleni ajatusmaailman, että minun tyttö kehittyy juuri sitä vauhtia kuin hänellä itsellään on valmiudet, kaikin puolin kyllä tuetaan ja opastetaan... Ne "täydelliset" äidit joilla on niin "täydelliset" lapset eivät ehkä ymmärrä, että tällaisissa perheissä joissa on vaikeuksia kehityksen suhteen tehdään lapsen eteen kaikki!!!
      Terve huoli ja asianmukaiset tutkimukset on aina tarpeen, mutta lapset on niiiiin erilaisia.

• tipsyTyTy

Meillä lapsella on puhepuoli ihan kunnossa,kauhiasti tulee jo sanoja ja kaikki koettaa toistaa perässä..
        Tottahan se on että lapset kehittyy eri tahdissa jne. mutta tosiaan ympäristön paineet on valtavat..
        Ärsyttää jo välillä kyselyt: "No eikö se lapsi vieläkään kävele? Meillä lähdettiin kävelemään 8 kk iässä ja plaa plaa.."
        On tässä jo kovasti harppailtu asiassa eteenpäin,että eiköhän tämä tästä :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3105
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2875
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2115
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1575
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1338
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1270
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe