Miten mahtavat pionit kestää lumettoman talven?
Onneksi ei maakaan ole kovin jäässä, mutta jo kuukausi sitten on alkanut näkyä pionien kärkiä mullasta.
Pitäisiköhän niitä peittää jollakin. Aikaisempina vuosina heitin lapiollisen lunta päälle, mutta etelässä ei ole lunta.
Pioni ei saisi olla jatkuvasti märässä maassa. Hukkuu.
On mielenkiintoista nähdä, mitä tällainen talvi pioneille tekee.
Pionit ja talvi
4
2331
Vastaukset
- kalissa
Havuja laitoin itse päälle ettei ihan pakkanen pure niin pahasti.
Jollain kannattaa peittää.
Itsellä se ongelma, että vesi tainnut jäätyä kukkapenkkiin ja tehnyt luisteluradan siitä eli varmasti osa taimista menetetty.
Kelju talvi!!!- Huolissani
Minä en uskalla panna havuja, koska sataa vain vettä täällä Etelä-Suomessa. Maa on ihan märkä. Havuthan pitäisivät juurakon märkänä. Nyt edes vähän kuivuu, kun ei ihan joka päivä sada.
Piha on täysin lumeton.
- Huolissani
Ei ongelmaa! Hyvin kestivät kaikki pionini talven rasitukset. Ei ollut lunta nimeksikään, mutta sitä innokkaammin vain lähtivät kasvamaan, ja kaikkiin on tulossa nuppuja. Vanhimmat taimet ovat jo korkeita ja varmaan kukkivat jo paljon ennen Juhannusta.
En suojannut juurakoita mitenkään, kun ajattelin, että liika kosteus haihtuu niistä paremmin, kun en peittele havuilla. Minulla ainakin paras ratkaisu näköjään. - Huolissani
No niin, kauniit ja talvesta hyvin selviytyneet pionini tekivat hyvän määrän nuppuja. Sitten alkoi sataa!
Nyt ovat suurimmaksi osaksi kukkineet likomärkiä, erivärisiä riepuja. Nuokkuvat varren päässä vettä tippuen.
Osa on vielä nuppuina. Toivon palavasti, että olisi edes viikon verran aurinkoa, että voisin ihailla edes näitä viimeisinä avautuvia kukkia.
Puutarhurin elämä on täynnä yllätyksiä vuodenajasta riippumatta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1696901
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes622452- 562138
Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se611271Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3531244- 561234
Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l141121Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni79970Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <384958Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä14957