Pionit ja talvi

Huolissani

Miten mahtavat pionit kestää lumettoman talven?
Onneksi ei maakaan ole kovin jäässä, mutta jo kuukausi sitten on alkanut näkyä pionien kärkiä mullasta.
Pitäisiköhän niitä peittää jollakin. Aikaisempina vuosina heitin lapiollisen lunta päälle, mutta etelässä ei ole lunta.

Pioni ei saisi olla jatkuvasti märässä maassa. Hukkuu.
On mielenkiintoista nähdä, mitä tällainen talvi pioneille tekee.

4

2138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kalissa

      Havuja laitoin itse päälle ettei ihan pakkanen pure niin pahasti.
      Jollain kannattaa peittää.
      Itsellä se ongelma, että vesi tainnut jäätyä kukkapenkkiin ja tehnyt luisteluradan siitä eli varmasti osa taimista menetetty.
      Kelju talvi!!!

      • Huolissani

        Minä en uskalla panna havuja, koska sataa vain vettä täällä Etelä-Suomessa. Maa on ihan märkä. Havuthan pitäisivät juurakon märkänä. Nyt edes vähän kuivuu, kun ei ihan joka päivä sada.

        Piha on täysin lumeton.


    • Huolissani

      Ei ongelmaa! Hyvin kestivät kaikki pionini talven rasitukset. Ei ollut lunta nimeksikään, mutta sitä innokkaammin vain lähtivät kasvamaan, ja kaikkiin on tulossa nuppuja. Vanhimmat taimet ovat jo korkeita ja varmaan kukkivat jo paljon ennen Juhannusta.

      En suojannut juurakoita mitenkään, kun ajattelin, että liika kosteus haihtuu niistä paremmin, kun en peittele havuilla. Minulla ainakin paras ratkaisu näköjään.

    • Huolissani

      No niin, kauniit ja talvesta hyvin selviytyneet pionini tekivat hyvän määrän nuppuja. Sitten alkoi sataa!
      Nyt ovat suurimmaksi osaksi kukkineet likomärkiä, erivärisiä riepuja. Nuokkuvat varren päässä vettä tippuen.
      Osa on vielä nuppuina. Toivon palavasti, että olisi edes viikon verran aurinkoa, että voisin ihailla edes näitä viimeisinä avautuvia kukkia.

      Puutarhurin elämä on täynnä yllätyksiä vuodenajasta riippumatta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe