Sarjan merkitseminen vuoden vaihduttua?

Kaapo-Kaaleppi

Vedostan laatasta sarjaa, jonka vedostuksen olen aloittanut viime vuonna. Tuleeko tänä vuonna otettuihin vedoksiin merkitä kuitenkin tämä eikä viime vuosi? Eli sarja ei tavallaan muutu toiseksi sarjaksi, jos vuosi vaihtuu. Onko epäammattimaista ottaa samasta laatasta usea sarja eri värisenä? Joskus olen lukenut, että sarjoja "saa" ottaa vaan yhden. Kiitokset.

5

847

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysymys!

      Minä merkitsisin sarjan sen vuoden puolelle, jolloin laatta on tehty.

      Samasta laatasta ei tulisi ottaa useita sarjoja eri värisenä. Voit tietysti sisällyttää samaan sarjaan erivärisiä vedoksia ja merkitä sarjan e.v.

      Nykyään kaikki säännöt ovat aikalailla harkinnanvaraisia. Käyttäväthän monet samoja laattoja eri teosten ja "kollaasien" yhteydessä. Aika harva varmaan myöskään mitään mitätöintivedoksia tekee ja arkistoi. Tärkeintä lienee, ettei yritä merkinnöillään johtaa ostajia ja katsojia harhaan.

      • Kaapo-Kaaleppi

        ottaa uuden sarjan (sääntöjen vastaisesti, heh) useiden vuosien kuluttua laatan tekovuodesta, tai jatkaa sarjaa vasta monen vuoden kuluttua? Ehkä on kuitenkin selkeämpää merkitä todellinen vedostusvuosi, tai mistäpä mie tiedän. Toi e.v. on hyvä vinkki. Onko se ihan yleisen käytännön mukainen?

        Aloittelevana taiteilijana tulee näiden grafiikoiden merkitsemisten kanssa kohellettua melkoisesti ihan tietämättömyyttään.


      • E.v.
        Kaapo-Kaaleppi kirjoitti:

        ottaa uuden sarjan (sääntöjen vastaisesti, heh) useiden vuosien kuluttua laatan tekovuodesta, tai jatkaa sarjaa vasta monen vuoden kuluttua? Ehkä on kuitenkin selkeämpää merkitä todellinen vedostusvuosi, tai mistäpä mie tiedän. Toi e.v. on hyvä vinkki. Onko se ihan yleisen käytännön mukainen?

        Aloittelevana taiteilijana tulee näiden grafiikoiden merkitsemisten kanssa kohellettua melkoisesti ihan tietämättömyyttään.

        on ihan yleinen käytäntö. Lyhennys tulee ranskan kielen sanoista edition variée ja tarkoittaa siis muunneltua vedosta tai sarjaa, jossa on muunneltuja vedoksia.

        Voit merkitä esim. T.p.l'a E.v. 1/40 Eli taiteilijan vedostama muunneltu sarja.

        Minun järkeni sanoisi että työ on tavallaan "tehty" sinä vuonna kuin laatta on valmistunut, ja vedokseen merkittäisiin nimenomaan se työn valmistumisvuosi eikä vedostamisvuosi. Voidaanhan samaa sarjaa vedostaa vaikkapa kymmenen vuoden ajan. Ei olisi loogista, että osa sarjan töistä olisi "valmistunut" kymmenen vuoden päästä joistakin toisista. Useinhan näyttelyihin vaaditaan esim. kolmen viime vuoden aikana valmistuneita töitä. Tällöinhän taiteilija voisi vedostaa jotain kymmenen vuotta sitten valmistunutta laattaa ja väittää vedosta juuri valmistuneeksi työksi. Aivan 100% varma en tästä ole, mutta tällaista arvelen.

        Muuten, samalta laatalta otettuja sarjoja kyllä joskus on useampia, mutta ainakin ne sitten yleensä poikkeavat toisistaan selvästi. Jos ensimmäinen sarja on vedostettu punaisella ja toinen vihreällä, ongelmaa ei mielestäni ole, koska työ on olennaisesti muuttunut. Jos taas vain esim. lisää mustan joukkoon hitusen sinistä ja vedostaa sitten "uuden" sarjan, on se mielestäni harhaan johtamista, koska eri sarjojen vedoksia voi olla vaikea erottaa toisistaan. Omalla harkinnalla ja hyvällä maulla siis.

        E.v.-sarja on oikein hyvä keino jos haluaa ottaa laatalta erivärisiä vedoksia. Vedosmäärän voi etukäteen määrätä vähän runsaammaksi, jos ounastelee, että vedoksia menee paljon. Jos taas samalta laatalta on otettu vain hitusen toisistaan poikkeavia pieniä sarjoja, on se minusta harhaanjohtamista. Pienillä sarjoilla kalastellaan silloin usein ostajia, koska pienen sarjan vedokset ovat pääsääntöisesti arvokkaampia kuin suuren.


      • Kaapo-Kaaleppi
        E.v. kirjoitti:

        on ihan yleinen käytäntö. Lyhennys tulee ranskan kielen sanoista edition variée ja tarkoittaa siis muunneltua vedosta tai sarjaa, jossa on muunneltuja vedoksia.

        Voit merkitä esim. T.p.l'a E.v. 1/40 Eli taiteilijan vedostama muunneltu sarja.

        Minun järkeni sanoisi että työ on tavallaan "tehty" sinä vuonna kuin laatta on valmistunut, ja vedokseen merkittäisiin nimenomaan se työn valmistumisvuosi eikä vedostamisvuosi. Voidaanhan samaa sarjaa vedostaa vaikkapa kymmenen vuoden ajan. Ei olisi loogista, että osa sarjan töistä olisi "valmistunut" kymmenen vuoden päästä joistakin toisista. Useinhan näyttelyihin vaaditaan esim. kolmen viime vuoden aikana valmistuneita töitä. Tällöinhän taiteilija voisi vedostaa jotain kymmenen vuotta sitten valmistunutta laattaa ja väittää vedosta juuri valmistuneeksi työksi. Aivan 100% varma en tästä ole, mutta tällaista arvelen.

        Muuten, samalta laatalta otettuja sarjoja kyllä joskus on useampia, mutta ainakin ne sitten yleensä poikkeavat toisistaan selvästi. Jos ensimmäinen sarja on vedostettu punaisella ja toinen vihreällä, ongelmaa ei mielestäni ole, koska työ on olennaisesti muuttunut. Jos taas vain esim. lisää mustan joukkoon hitusen sinistä ja vedostaa sitten "uuden" sarjan, on se mielestäni harhaan johtamista, koska eri sarjojen vedoksia voi olla vaikea erottaa toisistaan. Omalla harkinnalla ja hyvällä maulla siis.

        E.v.-sarja on oikein hyvä keino jos haluaa ottaa laatalta erivärisiä vedoksia. Vedosmäärän voi etukäteen määrätä vähän runsaammaksi, jos ounastelee, että vedoksia menee paljon. Jos taas samalta laatalta on otettu vain hitusen toisistaan poikkeavia pieniä sarjoja, on se minusta harhaanjohtamista. Pienillä sarjoilla kalastellaan silloin usein ostajia, koska pienen sarjan vedokset ovat pääsääntöisesti arvokkaampia kuin suuren.

        Olet varmasti oikeassa. Vielä kun muistaisi minä vuonna laatat on tehty. Ei kai se auta muu kuin yrittää tästä eteenpäin uusilla laatoilla tehdä oikein ja toivoa, ettei kukaan huomaa vanhoja virheitä. Ehkei minusta koskaan niin suurta taidegraafikkoa tule, että kukaan jaksaisi selvitellä mokiani ;)

        En kuitenkaan haluaisi tahattomastikaan johtaa ostajaa harhaan. En ole töitä myydessäni (täysin nimettömänä taiteilijana) tullut aiemmin ajatelleeksikaan, että ostajaa saattaisi kiinnostaa laatasta otetun sarjan suuruus. Mutta eiväthän ostajat välttämättä tiedä, että olen tumpelo...


      • tekujä2
        Kaapo-Kaaleppi kirjoitti:

        Olet varmasti oikeassa. Vielä kun muistaisi minä vuonna laatat on tehty. Ei kai se auta muu kuin yrittää tästä eteenpäin uusilla laatoilla tehdä oikein ja toivoa, ettei kukaan huomaa vanhoja virheitä. Ehkei minusta koskaan niin suurta taidegraafikkoa tule, että kukaan jaksaisi selvitellä mokiani ;)

        En kuitenkaan haluaisi tahattomastikaan johtaa ostajaa harhaan. En ole töitä myydessäni (täysin nimettömänä taiteilijana) tullut aiemmin ajatelleeksikaan, että ostajaa saattaisi kiinnostaa laatasta otetun sarjan suuruus. Mutta eiväthän ostajat välttämättä tiedä, että olen tumpelo...

        Muistin apuna pidät vedostuskirjaa, johon merkitset signeeraukset.
        Joka teoksesta teet siis dokumentin, siinä on valmistusvuosi, koko, paperi, mitat, tekniikat sarjan suuruus ja signeeratut vedokset.

        Viime vuonna valmistunut teos signeerataan vuodelle 2007 vaikka ottaisit vedoksen 2011.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      193
      4566
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      122
      2853
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2274
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      133
      2260
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1962
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1526
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      114
      1441
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1362
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1190
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1081
    Aihe