Menee hermot kaavoilla pelleilyyn..

Ompelija-Eva

Hei kaikki! Ostin ekan ompelukoneeni ja aloin heti väsäämään edellisessä Suuressa Käsityölehdessä ollutta muodikasta olkalaukkua. Osaan ompelemisen perusjutut, mutta en kaavoittaa.. Jos joku hieman osaavampi osaisi vastata muutamaan tyhmään kysymykseeni.. :/

- Tein kaavat voipaperille, kannattaako mielummin ostaa kaavoituspaperia? Varma en ole mutta luulisin että sitä saisi ostaa vaikka Eurokankaasta. Vai kannattaisiko mielummin laittaa kontaktimuovia jäljennöksiin? Aion luultavasti säilyttää kaavat samassa pussissa kuin lehdet ja alk.per. kaavat..

- Kannattaako niihin jäljennöksiin piirtää myös saman tien saumanvarat? Tässä laukussa saumanvarat on 8mm ja ajattelin, että olisi helpompaa jos ne olisi valmiiksi kaavoissa..?

- Kuuluuko ne kaavat pistellä kiinni kankaaseen nuppineuloilla kun piirrän? En haluaisi reikiä kaavojani koska sittenhän ne hajoo, siksi utelin tuosta muovittamisesta.. Teippi ei varmaankaan voipaperissa pysy, olisin voinut laittaa vain joihinkin kohtiin teippiä joista aina sitten nuppineulat läpi? Nyt ainakin vain painoin kaavaa kädellä ettei liiku ja käsivaraisesti piirsin muodot.. Niin ei varmaankaan suositella tehtävän..

- Tyhmä kysymys tukikankaasta.. Leikkasin jo ne osat joihin tulee tukikangas. Leikkaanko tukikankaan täsmälleen samankokoiseksi vai niin että se tulee yli reunojen? Jos se tulee yli reunojen niin miten ihmeessä saan sen mukaman silitettyä ilman että jää johonkin kiinni.. Olisiko suotavaa leikattavan hieman isompi pala johon tukikangas ommellaan, ja vasta sitten leikata kokoonsa?

On aika rasittavaa tehdä tuota kaavaosuutta kun käytössä on vain keittiön pöytä, joka on hurjat 80cm x 90cm kokoinen ja kankaat roikkuvat yli eikä tila meinaa millään riittää. Lattialle en voi mennä, kissa tulee heti riehumaan päälle. Toivon että tuo ompeluosuus menee sitten vähän kivuttomammin..

ISO kiitos jos joku vaivautuu hieman vinkittämään.. :) Olen vähän kokematon tälläisissä "naisten" jutuissa ihan ruuanlaitosta ompelemiseen mutta kyllä ne taidot olis hyvä osata.. Jos joku haluaa tietää kuinka vaihtaa öljyt tai valmistaa kaappi niin sen kyllä osaisin. ;P

9

3300

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....................

Noh voipaperi käy ihan hyvin tarkoitukseen, mutta jos paljon ompelet niin kaavapaperille saa tehtyä suurempiakin kaavoja ilman yhteen teippaamista.

Saumanvarat voi ihan hyvin piirtää jo valmiiksi kaavaan tai sitten liidulla kankaaseen.
      Itse kiinnitän kaavan kankaaseen nuppineuloilla, tärkeää on, ettei kaava liiku vaan kankaasta saa juuri oikean malliset palat. Joitakin vanhoja kaavoja tallella eikä ne nuppineulan jäljet ainakaan minua haittaa.

• kertakäyttölakanaa

Kokeile piirtää kertakäyttölakanalle ne kaavat, on kestävämpää ja voit nuppineulojakin laittaa ilman et repeää.

• ei tarvitse olla

isompi, joten leikkaa siis samankokoiseksi kuin muutkin osat.
      Minä käytän kaavapaperina talouspergamiinia, on halvempaa kuin voipaperi ja siinä pysyy teippikin hyvin. Kaavapaperi on kallista.

• :))

Koitan katsella noita kaikkia vaihtoehtoja, ja aamulla on edessä silitys, toivottavasti homma toimii enkä silitä tukikangasta upouuteen sini-lautaani.. :P

Kiitos helpeistä. :)

• vahingosta viisastunut
        :)) kirjoitti:

Koitan katsella noita kaikkia vaihtoehtoja, ja aamulla on edessä silitys, toivottavasti homma toimii enkä silitä tukikangasta upouuteen sini-lautaani.. :P

Tukikankaan silityksessä laita leivinpaperi silityslaudalle ja toinen kankaiden päälle niin ei pääse vahinkoja sattumaan. Lämpö riittää kiinnittämään leivinpaperin läpikin.

• silityslaudalle
        :)) kirjoitti:

Vaikka olen ommellut parikymmentä vuotta tosi paljon, osaan yhä vain sotkea tukikankaiden kanssa. Ongelma ratkesi aikoinaan näin: tein silityslaudalle yksinkertaisen lakanakangaspäällisen tukikankaiden silitykseen. Ei maksa paljon, ja uuden tekee nopeasti. Ostopäälliset ovat vielä helpompia, mutta tarkoitukseen ihan liian kalliita.

• neuvosta kiitollinen
        silityslaudalle kirjoitti:

Vaikka olen ommellut parikymmentä vuotta tosi paljon, osaan yhä vain sotkea tukikankaiden kanssa. Ongelma ratkesi aikoinaan näin: tein silityslaudalle yksinkertaisen lakanakangaspäällisen tukikankaiden silitykseen. Ei maksa paljon, ja uuden tekee nopeasti. Ostopäälliset ovat vielä helpompia, mutta tarkoitukseen ihan liian kalliita.

Se on hyvä kun liimaa ei tule silitysalustaan. Kiinnitetäänkö liimakangas liimakangas päälläpäin vai alapuolella.

• paljon ommellut

Hei! Ymmärrän sua kyllä, vaikka olen itse ommellut lapsesta lähtien, inhoan kaavoitushommaa yli kaiken! Ja hienoa että alat opetella ompelemista, ei ole mitään hävettävää että et osaa "naisten" juttuja. Monikaan ei osaa. Mä olen ite perheestä jossa on ommeltu ja tehty käsitöitä lapsesta lähtien, lisäksi olen ite käynyt jotain kurssia. Mutta ei se silti hommasta niin helppoa tee. Aina tulee jotain uutta opittavaa ja mokia :) Joo, ja mä en osaa vaihtaa öljyjä enkä tehdä kaappia :D

Jos raaskit joskus ostaa kaavapaperirullan (en tiiä paljonko maksavat kun ite oon opiskelun yhteydessä saanut halvalla), niin siinä on sulle kyllä paperia loppuelämäks, ei tarvi voipaperin kanssa tuskailla. Neulatkin menevät helpommin läpi oikeasta kaavapaperista. Älä turhaan arastele neulojen käyttöä, tärkeää on tosiaan kaavan pysyminen kiinni että palasta tulee oikeanlainen. Se on perusta ompelemiselle. Ja neuloja ei tarvi laittaa paljon, esimerkiksi vain nurkkiin nätisti eikä ne reiät haittaa eikä pilaa kaavaa. Muista, että voit aina paikkailla kaavaa teipillä, maalarinteippi on parasta koska siitä menee neulakin hyvin läpi!
      Tiedätkö, ammattilaiset leikkaavat ja silppuavat kaavojaan ihan surutta, ja teippailevat taas uuteen uskoon :) Eli kaavoja ei tarvi turhaan "pelätä".
      En suosittele saumanvarojen piirtämistä kaavaan. eikä saumanvarojen kanssa tarvitse olla niin turhan tarkka, esim. jos sanotaan että 1cm:n saumanvara, opit sen kyllä silmämääräisesti leikkaamaan kun vähän harjaannut. Avuksi voit leikata vaikka sopivan mittaisen pahvin tms. ja sen avulla mittailla piirtää kangaskynällä/liidulla tai ihan vain puuvärillä saumanvarat kaavanreunoista mitaten.

Ja kovikekankaan kanssa kannattaa silityslaudalla tosiaan käyttää sitä leivinpaperia alla, niin ei tartu töhnää silityslautaan eikä rautaankaan. Muista painaa kuumalla raudalla kunnolla vähän aikaa. Eli kuumaa ja nopeasti, ei siis sellaista silitysliikettä jottei kangas liiku. Suosittelen höyryn käyttämistä, se auttaa liimakankaan tarttumista paremmin ja nopeammin.

Ompelun iloa! Olisipa kiva ommella kanssasi tai vaikka nikkaroida välillä :D

• käteviä

Minä käytän marmorisia tuikkukynttiläjalkoja kaavapainoina. Teen kaavat muoville, asetan kaavat kankaalle ja painot päälle. Ei tarvitse laittaa nuppineuloja, kun painot pitävät kaavan paikallaan. Kätevää ja nopeaa. Toimii kyllä myös paperisille kaavoille.

Tähän en huomannut vielä vastatun...
      tukikangas leikataan pienemmällä saumanvaralla kuin päällinen, kahdestakin syystä: se sotkuuntumisjuttu ja se, että saumanvarasta ei tulisi niin paksu, vaan hieman "porrastettu", jotta sv ei näkyisi oikealle puolelle niin kovin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      83
      6019
    2. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      47
      4055
    3. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      131
      4011
    4. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      69
      3793
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2968
    6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      7
      2567
    7. 33
      2379
    8. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      28
      2252
    9. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      204
      2141
    10. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      450
      1849
    Aihe