Neljäs askel...

Vihdoinkin vapaa!

Olen jokin viikko sitten alkanut tekemään 4.ttä askeltani ja tuntuu että siinä tulee menemään aikaa ennen kun se on lähellekkään valmis!Minulla ei ole kummia joka auttaisi koska ketään sopivaa ei ole löytynyt,olen kysynyt joiltakin mutta he eivät ole pystyneet monista eri syistä. Nyt ymmärrän miten tärkeää se on että hankkii itselleen kummin jota jo perushoidon aikana kaikille suositeltiin mutta ei se ole helppoa löytää sitä oikeaa joka passaa juuri minulle koska olen vielä nainen niin minun pitäisi löytää naispuolinen,vai onko sillä todella merkitystä,tietääkö joku?Neljäs askel on suuri ja raskas ja olen tähän asti kirjoitellut listoja itsestäni,teoistani,vioistani jne,mutta juuri nyt on seinä edessä!!! Olisiko teillä neuvoja miten jatkaa? Te joilla on monivuotinen raittius ja läpikäydyt askeleet miten te teitte? Onko olemassa kysymyksiä joiden mukaan työskennellä?Se helpottaisi koska juuri nyt en tiedä miten jatkaa muuta kuin pysymällä raittiina myös tänään? Kiitos etukäteen ja raitista ja hyvää viikonloppua kaikille:)

23

2468

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Valmiit kysymykset tuohon neloseen ja ne saat vaikka minulta, kunhan pistät s-postia.

• sAAmari

Iso Kirja eli Nimettömät alkoholistit -teos niin sinulla on kaikki tarvittavat ohjeet ja kysymykset joita tarvitset neljännen askeleen tekemiseen.

Kummia tai ammattiauttajaa tarvitset viidennessä askeleessa. Jos et löydä sellaista kummia, joka olisi itse ottanut askeleet ison kirjan mukaan, niin suosittelen ammattiauttajaa. Vaikka et olisi uskossa tai et edes kuuluisi kirkkoon, niin voit käydä oman alueesi diakoniatyöntekijän luona ja kertoa hänelle kaiken sen, mitä neljännessä askeleessa olet kirjoittanut. Jos hän ei ole ennen työskennellyt AA:laisten kanssa, kerro hänelle mistä on kysymys.

Älä koskaan, koskaan tee viidettä askelta palaverissa! Ja kun valitset itsellesi kummia (pitemmän päälle sellainen on kuitenkin hyvä olla olemassa) niin odota niin kauan että löydät naispuolisen ja sellaisen joka nimenomaan on ottanut itsekin askeleet.

Voit kysyä neuvoja myös vastauspalvelusta 040 8484000, ehkä he tietävät sinun alueeltasi jonkun naisen, joka on ilmoittautunut halukkaaksi ohjaamaan tulokkaita.

• Turuuntyttö

Minusta kyllä mies käy yhtä hyvin, kokemus on. Riittävästi aikaa purkamiselle on varattava. Tuli mieleen joku viikonlopun kestävä kylpylä- tai lasketteluloma joka sisältää paljon omaa aikaa käydä läpi neljättä ja astua mahdollisesti muitakin. Itse teimme yhteisen erämaavaelluksen Lappiin ja toisen läheisyys pienessä pimeässä teltassa toi sitä kaipaamani antaumuksellista tunnelmaa mukaan.

• purkumies
        Turuuntyttö kirjoitti:

Minusta kyllä mies käy yhtä hyvin, kokemus on. Riittävästi aikaa purkamiselle on varattava. Tuli mieleen joku viikonlopun kestävä kylpylä- tai lasketteluloma joka sisältää paljon omaa aikaa käydä läpi neljättä ja astua mahdollisesti muitakin. Itse teimme yhteisen erämaavaelluksen Lappiin ja toisen läheisyys pienessä pimeässä teltassa toi sitä kaipaamani antaumuksellista tunnelmaa mukaan.

Tuli varmaan ainakin miehellä purettua ylimääräiset paineet antaumuksellisella erämaareissulla? Voi huhhuh ei voi muuta sanoa.

• Harhaluuloa

Tuo kirjoittamasi(Iso Kirja eli Nimettömät alkoholistit -teos niin sinulla on kaikki tarvittavat ohjeet ja kysymykset joita tarvitset neljännen askeleen tekemiseen.)Se on vähintään viikon homma kun nelonen tehdään, isonkirjan avulla sen tekee parissa tunnissa.

• alku_peräinen
        Harhaluuloa kirjoitti:

Tuo kirjoittamasi(Iso Kirja eli Nimettömät alkoholistit -teos niin sinulla on kaikki tarvittavat ohjeet ja kysymykset joita tarvitset neljännen askeleen tekemiseen.)Se on vähintään viikon homma kun nelonen tehdään, isonkirjan avulla sen tekee parissa tunnissa.

Nyt On Iso-Kirja lainassa. Miltä sivulta ne nelosen tekemis-ohjeet alkaa? Pitää palauttaa huomenna eikä ole aikaa koko kirjaa lukea. Ja sunnuntaina on aika vitoselle tilattuna.

ps. saa vastata muutkin anonyymit ja nimettömätkin jos heille kirja sattuu olemaan tuttu.

• ainakin painoksessa
        alku_peräinen kirjoitti:

Nyt On Iso-Kirja lainassa. Miltä sivulta ne nelosen tekemis-ohjeet alkaa? Pitää palauttaa huomenna eikä ole aikaa koko kirjaa lukea. Ja sunnuntaina on aika vitoselle tilattuna.

ps. saa vastata muutkin anonyymit ja nimettömätkin jos heille kirja sattuu olemaan tuttu.

vuodelta 1981.

• originel
        alku_peräinen kirjoitti:

yrittäisit pelkästään olemaan juomatta etkä stressaisi itseäsi moisilla askeleilla. Se voisi tuntua helpommalta, itsestäsi nimittäin.

• Pois vain viina, kun ei se ...
        originel kirjoitti:

yrittäisit pelkästään olemaan juomatta etkä stressaisi itseäsi moisilla askeleilla. Se voisi tuntua helpommalta, itsestäsi nimittäin.

ja liittyä esimerkiksi Uhtuan kanteleensoittajien sekakuoroon. Kumma kun ei ole aiemmin tullut mieleen?

• Oolofi

yhtään askelta, enkä aio tehdäkään. Raittius on pääasia, ei siinä mitään itsetutkisteluja tarvitse. Hulluksihan siinä vaan tulee, jos alkaa kaikkia tekemiään pahoja syntejä listailemaan, ihan kuin ne ei muutenkin olisi vaivannut mieltä jo tarpeeksi.

• voipytty

toinen puoli on löytää omat hyvät ominaisuutensa.
        Tiedämme, että meistä jokaisella on kykyjä ja hyviä taitoja. Neljäs askel auttaa ottamaan ne arkielämämme käyttöön.
        Tuntemalla vikamme voimme pyrkiä niistä eroon. Listailemalla pahat synnit niitä pääsee tarkkailemaan ja asettamaan ne oikeisiin mittoihin. Ohjelma jatkuu neljännestä askelesta eteenpäin.
        Raittiutta sinullekin päivä kerrallaan

• Oolofi
        voipytty kirjoitti:

Tiedämme, että meistä jokaisella on kykyjä ja hyviä taitoja. Neljäs askel auttaa ottamaan ne arkielämämme käyttöön.
        Tuntemalla vikamme voimme pyrkiä niistä eroon. Listailemalla pahat synnit niitä pääsee tarkkailemaan ja asettamaan ne oikeisiin mittoihin. Ohjelma jatkuu neljännestä askelesta eteenpäin.

jo niin kauan kuin muistan. Veikkaan, että tuo AA-ohjelma on tarkoitettu sellasille ihmisille, jotka ei ennen raitistumistaan ole harrastaneet edes ajattelua.

• voipytty
        Oolofi kirjoitti:

jo niin kauan kuin muistan. Veikkaan, että tuo AA-ohjelma on tarkoitettu sellasille ihmisille, jotka ei ennen raitistumistaan ole harrastaneet edes ajattelua.

aika lähelle totuutta ainakin minun kohdallani. Jos olisin ajatellut silloin juoma-aikana, en olisi joutunut vaikeuksiin itseni ja alkoholin kanssa.
        Harrastus voi olla pintahuitaisua tai syvälle menevää intohimoa.
        4. askel sensijaan ehdottaa suorittamaan.......

• calmato
        voipytty kirjoitti:

Saman olemme huomanneet Al-anonissa, että neljännessä askeleessa on tosi tärkeää löytää myös omat hyvät puolensa.

Tavallaan on niin, että kun keskittyy vahvistamaan omia hyviä ominaisuuksiaan pääsee helpommin yli niistä huonoista puolistaan.

Tämä ei tietenkään tarkoita että jättäisi hyvittämättä loukkaamiaan ihmisiä ja korjaamatta ne asiat, joita voi. Mutta kun myös tykkää itsestään, kaikki käy mukavammin.

• Vihdoinkin vapaa!

Kiitos teille asiallisista neuvoista ja erityisesti "raitis" joka lupasit kysymyksiä! Olen jo lähettänyt sähköpostia sinulle ja odotan innolla että pääsen jatkamaan 4.ttä askeltani niiden avulla! Nyt nukkumaan,kiva raitis päivä takana päin...tuntuu hyvältä ja olen kiitollinen:) Hyvää yötä kaikille!

• Tulemaan ne kysymykset.

• mutta kommentoin silti

En tiedä mikä on AA:n neljäs askel, mutta sen tiedän, etää itsetutkiskelu on tärkeää.
      Mieheni on raitistunut Minnesota-hoidossa ja pitää hoidon vahvuutena ja avaimena nimenomaan sitä, että käydään tavallaan läpi niin syvä "psykoterapia", perataan koko elämä, että kertakaikkiaan kun sen kaiken, miten viina on elämään vaikuttanut on joutunut itseleen tunnustamaan, ei kertakaikkian HALUA enää juoda. Ei tarvitse taistella juomisen himoa vastaan, vaan saa olla vapaa alkoholista, koska JÄRKI sanoo ja käskee asian niin.
      Toinen läheiseni on ollut 31 vuotta juomatta mutta kuivahumalassa ja korvannut alkoholin osin lääkkeillä ja terrorisoinut koko perhettä hyvin laajasti, koska hän on niin erinomainen, että jaksaa jokapäivä taistella viinanhimoa vastaan, hän saa tehdä mitä vaan.
      Näillä kokemuksilla suosittelen syvästi itsetutkiskelua ihan joka näkökulmasta, oli se sitten joku AA:n askeliin liittyvä tai muuta itsetutkiskelua.

• K.kaihomieli

Kyllä kummi voi olla mies naiselle, olen kummi 30v naiselle,itse olen 60v.AA taivalta on takana 31v.Kummisuhde on molemminpuolista vuorovaikutusta,tulokas kuulosteli ryhmässä ja koki kokemusten samankaltaisuutta.Keskustelimme ongelmista aina ryhmän jälkeen ja kummisuhde syntyi aika luontevasti.Onnistuessaan mies/nais kummisuhde on laajuudessaan vertaansa vailla. Sinäänsä koko sairaus ei ole sukupuoli kysymys..Tietysti on varottava iholle menoa Valitse huolella,olet oman elämäsi näköalapaikalla..Usko ja toivo,kyllä sinäkin voit selvitä.

• Harha-askelia

Miksi aa:ssa mielletään alkoholismi parantumattomaksi sairaudeksi, vaikka toinen askel antaa siihen tautiin ihan selkeästi parantumisen mahdollisuuden?
      Toinen askel: "Opimme uskomaan, että joku itseämme suurempi voima voisi palauttaa terveytemme."
      Esim. WHO:n määritelmän mukaan terveys on täydellisen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tila.
      Eikö aa:n raittiit alkoholistit voi tätä tilaa koskaan saavuttaa ja jos ei, niin mikä estää?
      Uskon puuteko?

• tulin järkiini

Minä aa-laisena alkoholistina uskon, että alkoholismiin altistavat geenit eivät poistu minusta, vaikka olisin raittiina. Kyseessä lienevät aivoissa vaikuttavat välittäjäaineet.

Alkuperäisessä ohjelmassa on sana "sanity" ja sille lienee nykyisin parempi ilmaisen sanakirjan käännös mielenterveys tai järki.

• Uskomuksia
        tulin järkiini kirjoitti:

Minä aa-laisena alkoholistina uskon, että alkoholismiin altistavat geenit eivät poistu minusta, vaikka olisin raittiina. Kyseessä lienevät aivoissa vaikuttavat välittäjäaineet.

Alkuperäisessä ohjelmassa on sana "sanity" ja sille lienee nykyisin parempi ilmaisen sanakirjan käännös mielenterveys tai järki.

"Minä aa-laisena alkoholistina uskon, että alkoholismiin altistavat geenit eivät poistu minusta, vaikka olisin raittiina."

Uskot, mutta et voi aivan varmasti tietää onko sinulla edes alkoholismiin altistavia geenejä.
        Entä jos uskoisit parantuneesi alkoholismista, niin muuttuisiko suhtautumisesi alkoholiin jotenkin myönteisemmäksi ja alkaisit juomaan siltä istumalta?

• tulin järkiini
        Uskomuksia kirjoitti:

"Minä aa-laisena alkoholistina uskon, että alkoholismiin altistavat geenit eivät poistu minusta, vaikka olisin raittiina."

Uskot, mutta et voi aivan varmasti tietää onko sinulla edes alkoholismiin altistavia geenejä.
        Entä jos uskoisit parantuneesi alkoholismista, niin muuttuisiko suhtautumisesi alkoholiin jotenkin myönteisemmäksi ja alkaisit juomaan siltä istumalta?

Olet oikeassa. En voi varmasti tietää, onko minulla alkoholismiin altistavia geenejä.
        Ei tee mieli kokeilla juomista, ainakaan tänään.

• 7 askel

Minulla on naiskummi, saan häneltä aina tuhveroa ja viinaa palaverin jälkeen. Anaaliseksi tulee mukaan vasta kun olla seitsämännessä askeleessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?

Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi
      Maailman menoa
      118
      4070
    2. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      69
      3934
    3. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      45
      2249
    4. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      56
      2224
    5. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      58
      2114
    6. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      53
      1786
    7. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      27
      1439
    8. Kehu kaivattuasi

Mikä hänessä on parasta? Jos osaat kertoa muuta kuin ulkonäköön liittyvää, niin ansaitset mitalin.
      Ikävä
      110
      1248
    9. Vuoksesi kaiken

Tekisin vuoksesi kaiken. Enemmänkin. Kunpa tietäisi ja hyväksyisit sen. Ymmärtäisit, en voi elää ilman sinua. En halua
      Ikävä
      115
      1193
    10. Missä yleensä törmäät kaivattuusi??

Tai näet hänet!!
      Ikävä
      60
      1129
    Aihe