MB:n 3l dieselin marinointi

Meri_mersu

Moi!

Mahtaako kellään olla kokemusta tai tietoa, miten helposti onnistuu Mersun kolmelitraisen dieselin (309 pakusta) marinointi. Olisi tuollainen ylimääräinen moottori vain 300 000 ajettuna, joten käyttöikää sillä varmasti vielä olisi. Moottori on 80-luvulta, ahtamaton ja noin 80-90 hevosvoimainen.

Muuten kai lämmönvaihtimet yms. ovat tarviketavaraa, mutta mistä löytäisi tuohon malliin sopivan jäähdytetyn pakosarjan? Tekeekö joku tällaisia?

Entä merikytkin, saako valmiina, vai joutuuko räätälöimään erikseen?

23

7221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmmmm.

      Räätälöimällä saat juri haluamasi. Teet mahdollisesti muiden kokeilemat fibatkin.
      Yksi! Mieti öljynvaihto. Sitäpä ei sinne kölinreunaan vain mennäkään gallonan kanssa lorottamaan. Pitää suunitella kiinteä tyhjennyspumppu. Katso sen öljysuotimenkin vaihdon helppous.
      Lämmönvaihtajaa on monenlaista. Osa pruuttaa vaihtovetensä suoraan pakosarjaan. Osa suoraan mereen ja osa kierrättää veneen lämmitykseen. Mieti niitä.
      Pakosarjaa ei kai kukaan valmista kuin tilauksesta. Upeita rosteripönttöjä olen Helsingin alueella joillakin nähnyt. Ne on niin kehittyneitä, että sietävät kumiset pakoletkut äänenvaimentajineen heti kyljestä lähtien. Tarkoittaa, että pakokaasu todella jäähdytetään kunnon vesisuihkulla.
      Avaisin kyllä 300 000 km ajetun Mesen koneen. kun se nyt on siinä irti pöydällä. Näkee ainakin venttiilien kunnon ja mäntien yläpään väljyyden. Tiivistesarja Kiinasta maksaa kai 39 - 49€ ja samalla voi katsella öljypohjan ja miettiä sitä huoltoa sinne veneeseen.
      Moottori jos menee ensimmäisillä matkoilla, niin se vasta kesällä kallista lystiä onkin nostella pois korjaamolle.
      Olen katsellut Transitin V-konetta, jonka öljynvaihtoproppu kantoi teräskaaresta. Etsittiin turhaa "sivuääntä". Hiacen koneen öljysuodin oli syönyt puuveneen lankkuun pari senttisen kolon itselleen.
      Näihin sitten suunniteltiin kaiken maailman imupilliä öljynvaihtoon ja moottoria kallistellen akselistaan irti vaihdeltiin suodinta. Menee kerran, kun on kaveri tekemässä, mutta ei enää seuraavna vuonna.

      • Meri_mersu

        Toki huollon helppous täytyy ottaa huomioon, mutta se on enemmän veneen rakenne ja moottorin sijoituskysymys, kuin itse moottorista johtuva.

        Koneen hukkalämmön aion kyllä käyttää veneen lämmitykseen, mutta niin, että väliin tulee lämmönvaihdin (liitetään nyk. sisätilanlämmittimen tilalle). Tällöin venettä (vesikeskuslämmitys) voi lämmittää maasähköllä, nestekaasulla tai moottorilla. Tällainen tekniikka löytyy mm. matkailuautoista.

        Kone on vielä kiinni autossa, mutta kun sen siitä irrotan, niin varmaan ainakin kannen avaan ja ehkä öljypohjan. Samalla voi vaihtaa ruiskuputket, hehkutulpat ja pestä ja maalata koko höskän. Iso hommahan tuo on, mutta valmiit tuon kokoluokan moottorit maksavat helposti 15 000 euroa.

        Sen verran löysin jo tietoa, että Bowman valmistaa tuolle pakosarjoja. Maahantuojiakin näyttää olevan tarjolla, joten pitääpä soitella.

        http://www.ejbowman.co.uk/products/ExhaustHeatExchangers.htm


    • kuivanana

      eli kölijäähdytyksellä saman koneen samoilla kilometreillä ja pelaa kuin enkeli,nuo mersut on tuossa iässä vasta sisäänajettuja.

      • Meri_mersu

        Tarkoittaako, että kölin sisällä kulkee jäähdytysputkisto?

        Mersun koneen luotettavuus minua viehättääkin. Tuolla moottorilla olen itse ajanut yli 100 000 km ja mitään ongelmia ei ole ollut. Auto vain ruostui ympäriltä.


      • moottori..
        Meri_mersu kirjoitti:

        Tarkoittaako, että kölin sisällä kulkee jäähdytysputkisto?

        Mersun koneen luotettavuus minua viehättääkin. Tuolla moottorilla olen itse ajanut yli 100 000 km ja mitään ongelmia ei ole ollut. Auto vain ruostui ympäriltä.

        on mielestäni OM617, ja pakosarjat on OM 615/6 koneelle?


      • Meri_mersu
        moottori.. kirjoitti:

        on mielestäni OM617, ja pakosarjat on OM 615/6 koneelle?

        on 5 sylinterinen OM 617, ja sille on oma pakosarja olemassa. Jos katsoit Bowmanin katalogia niin vikalla sivulla on OM 617.


      • kuivana
        Meri_mersu kirjoitti:

        Tarkoittaako, että kölin sisällä kulkee jäähdytysputkisto?

        Mersun koneen luotettavuus minua viehättääkin. Tuolla moottorilla olen itse ajanut yli 100 000 km ja mitään ongelmia ei ole ollut. Auto vain ruostui ympäriltä.

        kiertää suoraan kölikotelossa,kyseessä oli teräsvene,voidaan toteuttaa myös veneen ulkopuolisella putkistolla tms.


      • löytyi
        kuivana kirjoitti:

        kiertää suoraan kölikotelossa,kyseessä oli teräsvene,voidaan toteuttaa myös veneen ulkopuolisella putkistolla tms.

        oli se siellä vikalla sivulla. Hintaa en löytänyt, mutta maksanee lähellä 3000€..
        Nuo vanhat vitoskoneet halkaisevat usein mäntiä.

        Harkitsisin vanhan koneen korjaamista...


      • Meri_mersu
        löytyi kirjoitti:

        oli se siellä vikalla sivulla. Hintaa en löytänyt, mutta maksanee lähellä 3000€..
        Nuo vanhat vitoskoneet halkaisevat usein mäntiä.

        Harkitsisin vanhan koneen korjaamista...

        puotiin, ja tuo bowman maksaa reilut 500 euroa.

        Mistä olet kuullut, että vanhat mersun vitoskoneet halkovat mäntiä. Itselläni on se käsitys, että ovat hyvin kestävän moottorin maineessa. Taannoin kun kyselin Veholta nokkaketjun huoltoa, niin sanoivat, että puolen miljoonan kohdalla kannattaa ketju ja kiristin vaihtaa.

        Jos koneella nyt on ajettu 300 000 ja oletetaan kestoiäksi tuo 500 000, niin vielä on jäljellä 200 000 km, eli noin (200 000h / 80 km/h) 2500 tuntia, ja täysremontilla paljon lisää. Mersun etu on myös se, että osia on helppo löytää.


      • Meri_mersu
        kuivana kirjoitti:

        kiertää suoraan kölikotelossa,kyseessä oli teräsvene,voidaan toteuttaa myös veneen ulkopuolisella putkistolla tms.

        idea tuokin. Kölin ulkopuolinen putkisto ei tosin kuulosta kovin kestävältä idealta, vaikka ei kai se törmäyksittä hajoa.

        Teräsrunkoa olen itsekin suunnitellut, kun sellainen saisi olla jäissä talven yli.

        Mutta eikö systeemi kuitenkin vaadi jäähdytetyn pakosarjan?


      • tuollainen
        Meri_mersu kirjoitti:

        puotiin, ja tuo bowman maksaa reilut 500 euroa.

        Mistä olet kuullut, että vanhat mersun vitoskoneet halkovat mäntiä. Itselläni on se käsitys, että ovat hyvin kestävän moottorin maineessa. Taannoin kun kyselin Veholta nokkaketjun huoltoa, niin sanoivat, että puolen miljoonan kohdalla kannattaa ketju ja kiristin vaihtaa.

        Jos koneella nyt on ajettu 300 000 ja oletetaan kestoiäksi tuo 500 000, niin vielä on jäljellä 200 000 km, eli noin (200 000h / 80 km/h) 2500 tuntia, ja täysremontilla paljon lisää. Mersun etu on myös se, että osia on helppo löytää.

        om 617 kone ollut, ei siitä sen enempää.

        Perustelin tuon hinnan Mepratuotteen hinnastoon, jossa bowmanin pakosarjojen hinnat olivat yli 2000€.


      • Meri_mersu
        tuollainen kirjoitti:

        om 617 kone ollut, ei siitä sen enempää.

        Perustelin tuon hinnan Mepratuotteen hinnastoon, jossa bowmanin pakosarjojen hinnat olivat yli 2000€.

        tuo OM617 mielletään varsin kestäväksi koneeksi. Siksi olisi mielenkiintoista tietää, jos noinkin vakavia ongelmia, kuten haljennut mäntä on ilmennyt. Ja tietysti mikä siihen on voinut olla syynä.


    • R K-S

      Mersun OM-616 ja 617 koneiat on kyllä marinoitu, mutta on niissä omat ongelmatkin. Nykyisin on saatavana helpompia ja parempia koneita. Ja sitten on käyettyjä valmiita merikoneita. Aloita siitä, mikä vene sinulla on? Minkälainen kone sinne sopii parhaiten? Paljonko tarvitset tehoa?

      • Meri_mersu

        vielä minkäänlaista venettä, mutta olen sellaista hankkimassa. Hakusessa on 10-12 m pitkä pitkäkölinen , colin archer -tyyppinen runko, josta voisi rakentaa purjeveneen/moottoripurjehtijan.

        Sen sijaan tuollainen moottori olisi jo olemassa, ja mielestäni tuo 80 hp sopisi aika hyvin projektiini. Perushuollolla, ehkä nokkaketju/kansiremontilla ja marinoinnilla siitä saisi pitkäikäisen koneen. Toinen syy on edulliset varaosat, joista puuttuvat venelisät.

        Juuri nuo marinoinnin ongelmat minua kiinnostavat, koska sen verran on jo selvinnyt, että marinointiosia tuntuu saavan.


      • R K-S
        Meri_mersu kirjoitti:

        vielä minkäänlaista venettä, mutta olen sellaista hankkimassa. Hakusessa on 10-12 m pitkä pitkäkölinen , colin archer -tyyppinen runko, josta voisi rakentaa purjeveneen/moottoripurjehtijan.

        Sen sijaan tuollainen moottori olisi jo olemassa, ja mielestäni tuo 80 hp sopisi aika hyvin projektiini. Perushuollolla, ehkä nokkaketju/kansiremontilla ja marinoinnilla siitä saisi pitkäikäisen koneen. Toinen syy on edulliset varaosat, joista puuttuvat venelisät.

        Juuri nuo marinoinnin ongelmat minua kiinnostavat, koska sen verran on jo selvinnyt, että marinointiosia tuntuu saavan.

        Hanki ensin vene ja sitten siihen sopiva kone. Mersun kone ei ole kovin hyvin isoon raskaaseen veneeseen sopiva. 1. Liian korkea kierrosluku 4.400 rpm. 2. Hankala marinoida. Imu ja pakosarjat samalla puolella. 3. Jo kauan sitten valmistus lopetettu.


      • Meri_mersu
        R K-S kirjoitti:

        Hanki ensin vene ja sitten siihen sopiva kone. Mersun kone ei ole kovin hyvin isoon raskaaseen veneeseen sopiva. 1. Liian korkea kierrosluku 4.400 rpm. 2. Hankala marinoida. Imu ja pakosarjat samalla puolella. 3. Jo kauan sitten valmistus lopetettu.

        ettei tuo ole paras mahdollinen marinointikohde. Venedieseleiden huippukierrokset ovat yleensä kai jossain 3000 rpm:n hujakoilla, kun tuossa OM 617 lienee jotain 5000 (ainakin tyhjäkäyntikierrokset katsastuksessa)

        Mikä mahtaa olla haitta korkeasta kierroluvusta? Ääni?

        Valmistuksen lopettaminen tuskin on haitta, koska sekä uusien, että käytettyjen varaosasaanti on yhä erittäin hyvä. Koneita on, monista meridieseleistä poiketen tehty miljoonia kappaleita. Sen lisäksi osia saa ympäri maailman ja edullisesti.

        Imu ja pakosarjan samanpuolisuudella ei liene suurta haittaa, kun kkoneeseen on saatavana valmis jäähdytetty pakosarja.


      • tällanen...
        Meri_mersu kirjoitti:

        ettei tuo ole paras mahdollinen marinointikohde. Venedieseleiden huippukierrokset ovat yleensä kai jossain 3000 rpm:n hujakoilla, kun tuossa OM 617 lienee jotain 5000 (ainakin tyhjäkäyntikierrokset katsastuksessa)

        Mikä mahtaa olla haitta korkeasta kierroluvusta? Ääni?

        Valmistuksen lopettaminen tuskin on haitta, koska sekä uusien, että käytettyjen varaosasaanti on yhä erittäin hyvä. Koneita on, monista meridieseleistä poiketen tehty miljoonia kappaleita. Sen lisäksi osia saa ympäri maailman ja edullisesti.

        Imu ja pakosarjan samanpuolisuudella ei liene suurta haittaa, kun kkoneeseen on saatavana valmis jäähdytetty pakosarja.

        eli volvo kuorma autonkone, kölijäähdyts jossa noin 50mm putki kölin ympäri, puolestavälistä paattia perään päin. Pakosarja oli kuiva, putki vain katosta läpi. Öljypohja oli alkuperäinen, kuten nykyisessäkin, öljynvaihto on helppoa alipainepumpun kanssa, letku vain tikun reijästä sisään ja tupakaksi. Helppoa eikö (ja halpaa)!!!


      • kannattaisi
        Meri_mersu kirjoitti:

        ettei tuo ole paras mahdollinen marinointikohde. Venedieseleiden huippukierrokset ovat yleensä kai jossain 3000 rpm:n hujakoilla, kun tuossa OM 617 lienee jotain 5000 (ainakin tyhjäkäyntikierrokset katsastuksessa)

        Mikä mahtaa olla haitta korkeasta kierroluvusta? Ääni?

        Valmistuksen lopettaminen tuskin on haitta, koska sekä uusien, että käytettyjen varaosasaanti on yhä erittäin hyvä. Koneita on, monista meridieseleistä poiketen tehty miljoonia kappaleita. Sen lisäksi osia saa ympäri maailman ja edullisesti.

        Imu ja pakosarjan samanpuolisuudella ei liene suurta haittaa, kun kkoneeseen on saatavana valmis jäähdytetty pakosarja.

        marinoida, koska jos saat 3000€:n pakosarjan viidelläsadalla, olet syntynyt onnellisten tähtien alla ja kaikki onnistuu.

        Mutta jos ostat veneen, niin melkein mikä tahansa siinä on valmiina on parempi,siis käyttöön soveltuvampi kuin tuo mersun moottori johon olet rakastunut tai se ei saa mennä hukkaan.

        Ilman sarvia ja hampaita.


      • Meri_mersu
        kannattaisi kirjoitti:

        marinoida, koska jos saat 3000€:n pakosarjan viidelläsadalla, olet syntynyt onnellisten tähtien alla ja kaikki onnistuu.

        Mutta jos ostat veneen, niin melkein mikä tahansa siinä on valmiina on parempi,siis käyttöön soveltuvampi kuin tuo mersun moottori johon olet rakastunut tai se ei saa mennä hukkaan.

        Ilman sarvia ja hampaita.

        ovat parempia? On helppo heitellä moisia väitteitä, mutta löytyykö niiden tueksi mitään ennakkoluuloja vahvempaa.

        Suurin osa meridieseleistä on kuitenkin ihan samoja koneita, jotka liikuttavat pyöriä ja muita maahärveleitä. Ero on lähinnä lisälaitteissa.


    • tuo kone on tiensä

      päässä. Valitettavasti.

      • Meri_mersu

        juurikaan koneista ymmärtää. Moottorin runko vain paranee iän myötä, kun metallin eläminen lakkaa. Suurin ongelma on varaosien saanti, ja harva kone hylätään iän vuoksi.


      • Paattiostoksille seuraavksi
        Meri_mersu kirjoitti:

        juurikaan koneista ymmärtää. Moottorin runko vain paranee iän myötä, kun metallin eläminen lakkaa. Suurin ongelma on varaosien saanti, ja harva kone hylätään iän vuoksi.

        Usko nyt ammattimiehiä vaan, niin saat luotettavan vaihtoehdon ja säästät rahaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      153
      11031
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      54
      5278
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      45
      2483
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      31
      2169
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1741
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      42
      1604
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      31
      1280
    8. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      35
      1216
    9. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      956
    10. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

      Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      98
      952
    Aihe