lehtikalan

pullistunut silmä

1. AKVAARION TILAVUUS, IKÄ, JOS UUSI, KYPSYTYS TAPA (milloin kypsytetty ja miten, kauanko kypsytykseen kului aikaa, mitä käytit ymppinä jne...)

160 litranen akvaario ja pari vuotta vanha

2. VESIARVOT, pH, KOVUUSMITAT = dh, NITRIITTI NO2 JA NITRAATTI NO3 (mg/l) MITATTUNA ENNEN JA JÄLKEEN VEDEN VAIHDON, LÄMPÖTILA (nää pitäis nyky päivänä olla jokaisen alkavan akvaristin hallinnassa!)

just eilen vein näytteen eläinkauppaan ja oli ok vesiarvot. niin se myyjä ainakin sanoi.
lämpötila on 24-26 astetta
en käytä mitään vedenparannusaineita, vaikka eläinkaupassa suosittelevat aina(ei kai sitä oo pakko käyttää?)

3. KALASTO, KUKIN LAJI MÄÄRÄLLISESTI, KALOJEN IKÄ

lehtikala,partamonni ja 8 kpl ruusutetraa (oli ennen toinenkin lehtikala mut tuo toinen tappoi sen)

4. HIEMAN HOITORUTIINEISTASI, VIIKOTTAISET TEHTÄVÄT, KUUKAUDEN VÄLEIN HOITAMASI TOIMENPITEET JNE.
KALOJEN RUOKA TOTTUMUKSET.

vaihdan viikottain vedestä noin puolet ja joka toinen viikko lappoan pohjan ja puhdistan akvaarion seinät.
ruokana olen antanut best friend merkkistä hiutaleruokaa.
niin ja nyt parisen viikkoo sitten kokeilin ekaa kertaa antaa surviais toukkia lehtikalalle mutta ei oikein syönyt näykki vaan muutaman kerran ja jätti syömättä.

5.TEKNIIKKA, SUODATTIMEN MERKKI MALLI JOPA VIRTAUS TEHO TUNNISSA VALAISIMIEN MERKKI JA MALLI (lukee putkessa) JA KÄYTTÖ AIKA VUOROKAUDESSA SEKÄ IKÄ.

tuosta suodattimesta en tiedä kuinka vanha se on mutta ulkonäön perusteella vois luulla et useita vuosia. siksipä tilasinkin juuri eilen akvaarioon.fi verkkokaupasta uuden eheim merkkisen sisäsuodattimen.
valot on päällä semmosen 8-10 tuntia päivässä.

MITÄ AKVAARIOSSA ON TAPAHTUNUT VIIMEISTEN VIIKKOJEN AIKANA

MIKÄ ON NYT HÄTÄ JA ASIA JOSTA HALUAT LISÄ TIETOA

lehtikalan toinen silmä on pullistunut aika lailla.vitsi että pelottaa että se on se kalatuberkuloosi.voiko silmän pullistuminen johtua jostain muusta?
muut kalat on ihan kunnossa.tämä pullistuminen on tapahtunut ihan parin päivän sisällä.
niin ja tiedän että akvaarioni on liian pieni lehtikalalle mutta se kala on vasta tuommonen tosi pieni niin voi kuulemma olla tuon kokoisessa vielä.

voiko muuten olla että niistä surviaistoukista olisi tullut jotain tuolle kalalle?

mulla on toinenkin 160 litrainen allas ja siinä ei ole ollut mitään ongelmia ja allas on ollut noin 3.5 vuotta mulla.

4

731

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rihma

      Nyt pitäis tietää ne vesiarvot, eläinkauppiaan "ok"-vastaus ei riitä, vaan pH, kovuudet, nitraatti ja nitriitti pitäis tietää numeroina.

      Ei surviaiset turvota lehtikalan silmiä(jos se ei edes syönyt niitä), vaan vedessä on luultavimmin jotain vikaa, joko akvaariovedessä tai hanavedessä.

      Jos lehtikala on yhä turvonnut eikä parantumista ole havaittu, lopettaisin sen, sillä on liian pienessä akvaariossakin.
      Jos se taas paranee, luovuttaisin sen hetimiten isompaan akvaarioon.
      Liian pienen altaan vuoksi tämä toinen lehtikala "teurasti" toisen raukan. Lehtikala-akvaarion kokosuositus olisi 250-litraa!

      • silmä pullistunut

        niin no on kai niin että pitää ostaa niitä testejä ja ruveta ite mittailemaan. oon vaan aina luottanu mitä ne eläinkaupassa sanoo.
        siis ei lehtikala itse ole turvonnut vaan sen toinen silmä pullottaa, jännä että nuin yhtä äkkiä ja sen näytteen vein sillon kun olin vaihtanut akvaarioon vettä ja ei siinä ollut mitään, kaikki kunnossa.
        akvaarioni on 48.5 cm korkea ja lehtikala on noin 4cm, eli tosi pieni vielä.niin ja tiedän kyllä että se lehtikalalle sopiva allas suositus on se 250l,mutta kun mulle on toinen akvaarioharrastaja(eläinkaupassa)sanonut että voi olla vielä tuon kokoisessa koska on nuin pieni.
        mutta siitä piti vielä kysyä että voiko niistä surviaistoukista tulla ylipäätänsä kaloille mitää tauteja? oon jostain kuullu että elävästä ravinnosta voisi tulla.


      • fish KING
        silmä pullistunut kirjoitti:

        niin no on kai niin että pitää ostaa niitä testejä ja ruveta ite mittailemaan. oon vaan aina luottanu mitä ne eläinkaupassa sanoo.
        siis ei lehtikala itse ole turvonnut vaan sen toinen silmä pullottaa, jännä että nuin yhtä äkkiä ja sen näytteen vein sillon kun olin vaihtanut akvaarioon vettä ja ei siinä ollut mitään, kaikki kunnossa.
        akvaarioni on 48.5 cm korkea ja lehtikala on noin 4cm, eli tosi pieni vielä.niin ja tiedän kyllä että se lehtikalalle sopiva allas suositus on se 250l,mutta kun mulle on toinen akvaarioharrastaja(eläinkaupassa)sanonut että voi olla vielä tuon kokoisessa koska on nuin pieni.
        mutta siitä piti vielä kysyä että voiko niistä surviaistoukista tulla ylipäätänsä kaloille mitää tauteja? oon jostain kuullu että elävästä ravinnosta voisi tulla.

        Tosiaan lehtikalasi on liian pienessä akvassa, ei siitä sen enempää. Jos aiot hankkia sille suuremman akvan puolen vuoden sisällä on homma bueno ja sinun vstuullasi tuon lemmikkisi hoitaminen.

        Hanki ne tippamitta laitteet; pH, KH/GH, NO2, NO3
        - tuollaiset ok veden laadut ei kerro sulle mitään ja tiedätkö mittaako se kauppiaasi edes niitä vesiä vai kertoo takahuoneessa "tehdyn" mittauksen onnistuneen täydellisesti, itse on moiseen luottaisi

        Pakaste survareista tai muistakaan kaupallisista elävästä ravinnosta ei tule tauteja ellei välinpitämätön kauppias myy pilaantunutta ruokaa.
        Päivämääriä on stanssattu usein johonkin kohtaa pakettia, tarkoittaa joko pakkaus päivää tai viimeistä myynti päivää joskus on merkittynä molemmat. Kuulemasi huhut ovat bsää os niitä ei ole vastaavasti perusteltu.

        http://www.aquahoito.info/suomi/taudit/oirmuk.php .. tuota on hyvä käyttää apuna kun lähtee kartoittamaan taudin kuvaa


    • fish KING

      Lämpötila EI saa heitellä noin paljon troåpiikin kaloilla, olisi syytä pitää vesi - 1 asteen sisällä optimista joka voisi olla lehtikalalle lämpimämpääkin, asteen pari.

      Ruusutetratkin saattavat joutua kokonsa puolesta lehtikalan ruokalistalle kunhan se kasvaa mittoihinsa, kalston ja akvan muutosta siis tiedossa sillä juurikin liian pienen tilan takia ovat kaksi koirasta joutuneet liian pienelle reviirille ja vahvempi niistä on selviytynyt voittajana, ei reilua akvaario harrastusta kalojen kannalta.

      Tuon kokoisessa ja varsinkin tulevaisuudessa suuremmassa lehtikalan akvassa kannattaa jo pitää suurempi massatilavuudeltaan olevaa ULKOsuodatinta sen ominaisuudet ovat ylivoimaiset verrattuna onnettomaan vettä kierrättävään sisäsuodattimeen, sekin siis hankinta listalle tai kalaston muutosta on mietittävä vakavasti.

      Sairaudeksi viittaa ennemminkin kertomasi perusteella tiehytmadot kuin todennäköisempi tubi joka on akvaariossasi taatusti vielä piilevänä jos ei jopa jo todettavissa (kalojen ulosteen perusteella, kerro siitä lisää).

      Lukaise tuolta linkistä lisää...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      202
      8009
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4552
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2210
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2109
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1925
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1795
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1726
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1699
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1633
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1448
    Aihe