opinto-ohjaajan opinnot

lispetti-

Onko opinto-ohjaajaksi vaikea päästä opiskelemaan? Millaista opiskelu on? Rankkaa, mukavaa? Itseä kiinnostaisi nuo opinnot kovasti :) Ja lähinnä haluaisin kuulla niiden kommentteja, jotka ovat ensin lukeneet kasvatustieteiden maisteriksi ja sen jälkeen hakeneet opinto-ohjaajan erillisiin opintoihin. Toki voit kertoa kokemuksistasi maisteriopinnoissa :)

5

3395

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on kiinnostusta

      alaan, mutta kehottaisin tutustumaan virkaehtosopimukseen ja työllisyystilanteeseen. Ei paras mahdollinen mielestäni....

      • mielestäni

        opinto-ohjaajista, nimen omaan pätevistä sellaisista, on puutetta... korjatkaa toki jos olen väärässä :)

        t:sarita


      • lkodlektlvpk
        mielestäni kirjoitti:

        opinto-ohjaajista, nimen omaan pätevistä sellaisista, on puutetta... korjatkaa toki jos olen väärässä :)

        t:sarita

        Hei,

        eipä näyt tällä hetkellä olevan pulaa, avoinna koko maassa vain kolme paikkaa.


      • on hyvä.
        lkodlektlvpk kirjoitti:

        Hei,

        eipä näyt tällä hetkellä olevan pulaa, avoinna koko maassa vain kolme paikkaa.

        Pätevä opo työllistyy varmasti. Juuri pätevöitynyt ei tosin ole vahvoilla kun hakee paikkaa Jyväskylästä tai Oulusta tai Tampereelta tai esim. Joensuusta mutta alueilla paikkoja on epäpätevien hoitamana. Niitä on pitkin vuotta auki. Keväällä pasahtaa taas auki paikkoja mutta kannattaa lähettää kouluille tai koulutoimistoihin avoimia hakemuksia. Sitä kautta voi päästä yliopistokaupunkeihin aivan kuin sivuovesta ja sitä myöten vakihommiin. Työ on raskasta ja periodiluonteista. Aina kun yhden ison vaiheen ohittaa, alkaa uusi ja työläskin. Niin mennään lukuvuoden loppuun ja hieman ohikin. Näin lähes kymmenen vuoden opoilun ja sitä ennen viiden vuoden aineen opettamisen jälkeen toteaisin että aina välillä kadun opoksi alkamista mutta en vaihtaisi poiskaan. Opot on erityisopettajien ohella eniten koulutettu ja valintakokeita läpäissyt porukka kouluissa. Saisi näkyä palkassakin. Eipä muuta kuin Lappia kohti, lomille lomps...


    • Ikuinen opiskelija

      Olen itse opiskelemassa ohjauksen sivuaineopintoja(60op.)ensimmäistä vuotta ja hyvin olen viihtynyt. Taustalla minulla on kasvatustieteen opinnot joista vielä gradu puuttuu. Nämä ohjauksen sivuaineopinnot antavat pätevyyden toimia opona eri kouluasteilla.

      Tämä reitti jota itse olen tullut ohjauksenkoulutukseen vie melko paljon aikaa, sillä ensiksi pitää päästä opettajan pedagogisiin(n.3 vuosi) ja suorittaa ne jonka jälkeen voi vasta hakea näihin ohjauksen sivuaineopintoihin jotka kestävät kaksi lukukautta. Tämä tietysti sillä edellytyksellä että pääset ensimmäisellä yrityksellä opettajan pedagogiisiin ja sekä näihin ohjauksen opintoihin. Itselläni kävi onneksi sen verran tuuri, että pääsin kumpaankin nopeasti.

      Verrattaessa kasvatustieteen ja ohjauksen opintoja vaaka kallistuu kyllä ohjauksen puolelle sillä opinnot ovat lähempänä oikeaa elämää ja opitusta tiedosta on ollut todellista hyötyä etenkin harjoitteluissa. Ohjauksen opinnoissa keskitytään erilaisten ohjaustapojen lisäksi paljon ajankohtaisiin ja muuttuviin koulutuskäytäntöihin joten tylsistymään ei pääse.

      Vaikeinta opiskeluissa on ollut erilaisten teorioiden pänttääminen ja varsinkin opiskelu-uran alkupuolella pelkästään kasvatustieteellisen sanaston opettelu tuotti aika paljon töitä. Opiskeluissa on parasta ollut harjoittelujaksot joita riittää niin opettajan pedagogisissa kuin ohjauksen opinnoissakin riittämiin. Myös mainiot opiskelutoverit ovat auttaneet viihtymistä näiden vuosien ajan. Suosittelisin sinulle Joensuun yliopiston ohjauksen pääainekoulutusta sillä tämä sivuaineilijoiden tie on varsin mutkainen ja pitkä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8443
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2287
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1509
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1193
    Aihe