Millainen Joensuu on?

Tiina

Hei hyvät ihmiset!
Olen muuttamassa Joensuuhun opintojen takia. Olisikin mukava kuulla, millainen paikka Joensuu on? (Hyvät/huonot puolet jne.)
Entä millaista Joensuun yliopistossa opiskelu on? (Ilmapiiri, tenttien vaikeus jne.)

Kiitos jo etukäteen, jos joku jaksaa näin kesähelteillä vastata!

27

5147

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kivaa

No meidän perhe muutti tänne Helsingistä ja umpistadilaisena olen viihtynyt mahtavasti.Talvella on lunta ja puhdas ilma,ihmiset välittömiä ja ventovieraan kanssa voi dösäpysäkillä rupatella.Näin kesällä tori on ihana paikka ja samoin Linnunlahti ja Ilosaari.Jos haluat pistä vaikka mailia [email protected] ja voin kertoilla lisää.

• Tiina

Tosi kiva kuulla! Pääkaupunkiseutulaisena olen itsekin saanut sen kuvan, että Joensuussa on "hyvä henki", ja siellä pari kertaa käydessäni tunnelma oli leppoisan oloinen. Heti kun katseltiin karttaa kadulla, eräs ihminen pysähtyi odottamaan, josko meidän tarvitsee kysyä neuvoa jonnekin...

Tuli mieleen, onko Joensuun kaupungin taloudellinen tilanne yhtä huono, kuin mitä täälläpäin kunnilla on ja Hesarista saa päivittäin lukea? Täällähän jatkuvasti huononnetaan sosiaali- ja terveyspalveluita, lakkautetaan yksiköitä, lyhennetään aukioloaikoja jne. jne. Joensuusta en ole kuullut mitään.

Ainoa huono mieleeni tuleva piirre on tuo Joensuun paikallisliikenne. Bussit nyt eivät ihan metromaisen tiheästi kulje...:/ Nauratti, kun käytiin siellä reilu viikko sitten, niin kaikki vastaantulijat ajoivat pyörillä. Eivät kai he talvellakin aja pyörillä hirveissä nietoksissa? :)

Onko Joensuussa muuten huonekaluliikkeitä tai esim. Kodin Anttilaa? Voisi ostaa jotain sitten sieltäkin kämpillensä.

Kiitos, kun viitsit vastailla!! :)

• Tervetuloa lämpimästi !
        Tiina kirjoitti:

Tosi kiva kuulla! Pääkaupunkiseutulaisena olen itsekin saanut sen kuvan, että Joensuussa on "hyvä henki", ja siellä pari kertaa käydessäni tunnelma oli leppoisan oloinen. Heti kun katseltiin karttaa kadulla, eräs ihminen pysähtyi odottamaan, josko meidän tarvitsee kysyä neuvoa jonnekin...

Tuli mieleen, onko Joensuun kaupungin taloudellinen tilanne yhtä huono, kuin mitä täälläpäin kunnilla on ja Hesarista saa päivittäin lukea? Täällähän jatkuvasti huononnetaan sosiaali- ja terveyspalveluita, lakkautetaan yksiköitä, lyhennetään aukioloaikoja jne. jne. Joensuusta en ole kuullut mitään.

Ainoa huono mieleeni tuleva piirre on tuo Joensuun paikallisliikenne. Bussit nyt eivät ihan metromaisen tiheästi kulje...:/ Nauratti, kun käytiin siellä reilu viikko sitten, niin kaikki vastaantulijat ajoivat pyörillä. Eivät kai he talvellakin aja pyörillä hirveissä nietoksissa? :)

Onko Joensuussa muuten huonekaluliikkeitä tai esim. Kodin Anttilaa? Voisi ostaa jotain sitten sieltäkin kämpillensä.

Kyllä on mukava kun jo etukäteen kyselet, miten täällä voidaan ja viihdytään. Minun on sanottava, että tunnen hyvin monta pääkaupunkiseudulta tänne muuttanutta ja he ovat viihtyneet erittäin hyvin.
        Itsekin muutin liki 30 vuotta sitten ja en ole katunut. Olen Itä-Suomesta syntyisin ja tännepäin veri veti , vaikka olin maailmaa kiertänyt ristiin rastiin tätä ennen. Ainoa ikävä puoli on se, että pääkaupunki on liian kaukana ja Tallinna. Käytäisiin viikonloppu ostoksilla, jos se olis lähempänä.
        Ihmiset ovat kyllä mukavia. Palveluja, kauppoja, kirpputoreja ja muuta mukavaa on liiankin kanssa. Tietysti kaikkea on kaikessa. Mitään ei voi yleistää. Mutta kaiken kaikkiaan, tosi miellyttävä kaupunki. Tervetuloa opiskelemaan, olemaan ja viihtymään.

• Teppo
        Tiina kirjoitti:

Syksystä 2001 paikkakunnalla opiskeleena voin sanoa seuraavaa:
        Kaupungin taloudellinen tilanne lienee vähintäänkin haastava. Mistään Helsingin kaltaisesta kriisistä ei ole kuitenkaan kyse. Väestö vanhenee eikä kaupungissa ymmärretä täysin että nuoret ovat se ryhmä jotka kymmenen vuoden tähtäimellä ratkaisevat kaupungin kohtalon.

Paikallisliikenne on mitä on ;) Ja huomasitko että busseissa ei ole opiskelija-alennuksia. Turha edes kysyä niitä. No jospa jonain päivänä olisi.

Ja pyörillä ne opiskelijat kyllä kulkevat täällä kesät ja talvet. Pienenä vinkkinä paikkakunnalle muuttavalle: ota oma pyörä mukaan. Käytettyvä et saa mistään kuin uusien hinnoilla. Joten oma mukaan tai osta uusi.

Joensuulaisia on helppo lähestyä, sellainen karjalainen puheliaisuus on paikkakunnan valttia.

Tervetuloa joukkoon, et pety

• Greenfox
        Tiina kirjoitti:

Kyllä vaan! Täällä ajetan ahkerasti polkupyörällä säästä välittämättä ja siis myös talvella nietosten keskellä! Kovimmilla pakkasilla vain tosi kovat pyöräilevät, minä en, silloin käytän bussia. Lumen auraus toimii todella hyvin talvella ja siksi on niin hyvä pyöräillä.

• Anonyymi

Nyt on lumet ja pakkanen vähissä, joten kunnon talvi on kaukana.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nyt on lumet ja pakkanen vähissä, joten kunnon talvi on kaukana.

Liian iäs yks suupala putelle...kouvest mie sanon.

• Jorma

Poliisi on parasta ja Alvilan Jorma siellä...
      HAJOO MOSA

• Mikko

Joensuu on mielestäni erittäin mukava paikka asua. Itse asuin elämäni 25 ensimmäistä vuotta stadissa ja nyt pari vuotta Joensuussa. Kertaakaan en ole katunut, että tänne muutin. Ja kyllä täällä huonekaluliikkeitäkin löytyy! Taitaa olla n. 6 liikettä samassa nipussa ja sitten muutama muukin ympäri kaupunkia :)

• Pate

Joensuussa asuneena ja kaupunkia tuntevana voin sanoa, että viihtyisä paikka se on. Opiskelijana kannattaa käyttää fillaria, koska siinä säästön ohessa saa myös kuntoa. Riippuu osittain tietysti siitä missä tulet asumaan. Eikä siellä nyt mistään opiskelija-asunnosta ole pitkä matka mihinkään. Aikanaan YTHS:n (Ylioppilaiden Terveydenhoitosäätiö) terveydenhoitaja kehui Rantakylässä asuvien pyöräilevien/kävelevien opiskelijoiden kuntoa huomattavan hyväksi ja arveli sen johtuvan osin hyötyliikunnasta. Tenttien vaikeus ei kai ole riippuvainen missä opiskelet. Ilmapiiri on kai aika paljon itsestä kiinni, mutta edellytykset viihtymiseen on hyvät!

• Tiina

Kiva kuulla paikkakuntalaisilta, millainen paikka Joensuu teistä on :) Saahan näiltä virallisilta nettisivuiltakin jotain tietoa, mutta se on aika markkinointipainotteista...

Hui, tosiaan, te pyöräilette kesät & talvet! Pitää kai varustautua rohkealla mielellä lumipyryjen saapuessa. Tuossa Pate taisi sanoakin, että Rantakylässä asuvilla usein hyvä kunto hyötyliikunnasta johtuen. Alkoi naurattaa, sillä sinne olen menossa :)

Kaiken kaikkiaan varmaan yliopisto-opiskelu on vaativaa, mutta myös antoisaa. Erilaista kuitenkin kuin ammattikorkeakoulu varmaan, josta valmistuin. Jääkö muuten vapaa-aikaa paljon vai sujuuko se lukien? :) Onko itse lukujärjestys helppo järjestää siten, että valmistuu kohtuullisessa ajassa? Mahtuuko aikatauluun hyvin myös osa-aikatyö?

Aika kummallista, ettei paikallisbusseista saa opiskelija-alennusta...hmm, pitäisi tehdä proteesi :))

Kiitos kaikille vastanneille ja kertoilkaa ihmeessä lisää kaupungista ja yliopistosta tai...mikä mieleenne juolahtaa. Tosi kiva lukea näitä!! :)

Auringonpaistetta sinne :)

• Linda
        Tiina kirjoitti:

Kiva kuulla paikkakuntalaisilta, millainen paikka Joensuu teistä on :) Saahan näiltä virallisilta nettisivuiltakin jotain tietoa, mutta se on aika markkinointipainotteista...

Hui, tosiaan, te pyöräilette kesät & talvet! Pitää kai varustautua rohkealla mielellä lumipyryjen saapuessa. Tuossa Pate taisi sanoakin, että Rantakylässä asuvilla usein hyvä kunto hyötyliikunnasta johtuen. Alkoi naurattaa, sillä sinne olen menossa :)

Kaiken kaikkiaan varmaan yliopisto-opiskelu on vaativaa, mutta myös antoisaa. Erilaista kuitenkin kuin ammattikorkeakoulu varmaan, josta valmistuin. Jääkö muuten vapaa-aikaa paljon vai sujuuko se lukien? :) Onko itse lukujärjestys helppo järjestää siten, että valmistuu kohtuullisessa ajassa? Mahtuuko aikatauluun hyvin myös osa-aikatyö?

Aika kummallista, ettei paikallisbusseista saa opiskelija-alennusta...hmm, pitäisi tehdä proteesi :))

Kiitos kaikille vastanneille ja kertoilkaa ihmeessä lisää kaupungista ja yliopistosta tai...mikä mieleenne juolahtaa. Tosi kiva lukea näitä!! :)

Auringonpaistetta sinne :)

Mä olen asunut Joensuussa nyt 2 vuotta. Mäkin opiskelen yliopistossa ja asun Rantakylässä eli ns. rantsikassa :) Mieluummin kyllä asuisin esimerkiksi Noljakassa tai Niinivaaralla, koska useat ystävänikin siellä asuvat ja mielestäni ne ovat muutenkin mukavampia paikkoja. Älä nyt säikähdä, ei rantsikkakaan aivan kauhea ole, mutta ei se ole se paraskaan.

Joensuussa pyöräillään varmaan senkin vuoksi paljon, että välimatkat ovat verrattain lyheitä ja pyörätiet aivan mahtavassa kunnossa verrattuna esim. stadiin tai sen ympäryskuntiin.

Mäkin fillaroin mieluummin joen vartta pitkin vartissa Rantakylään kuin venaan metroa deekujen ja muiden hyypiöiden ympäröimänä :) Kokemusta on metroista, kun olen niillä 10 vuotta liikkunut stadissa asuessani! Tosin talvella kuljen kyllä sitten linkalla tai kimppakyydeillä :)

Eli tervetuloa vaan! Kyllä täällä viihtyy, jos osaa asennoitua oikein ;)

• Tiina
        Linda kirjoitti:

Mä olen asunut Joensuussa nyt 2 vuotta. Mäkin opiskelen yliopistossa ja asun Rantakylässä eli ns. rantsikassa :) Mieluummin kyllä asuisin esimerkiksi Noljakassa tai Niinivaaralla, koska useat ystävänikin siellä asuvat ja mielestäni ne ovat muutenkin mukavampia paikkoja. Älä nyt säikähdä, ei rantsikkakaan aivan kauhea ole, mutta ei se ole se paraskaan.

Joensuussa pyöräillään varmaan senkin vuoksi paljon, että välimatkat ovat verrattain lyheitä ja pyörätiet aivan mahtavassa kunnossa verrattuna esim. stadiin tai sen ympäryskuntiin.

Mäkin fillaroin mieluummin joen vartta pitkin vartissa Rantakylään kuin venaan metroa deekujen ja muiden hyypiöiden ympäröimänä :) Kokemusta on metroista, kun olen niillä 10 vuotta liikkunut stadissa asuessani! Tosin talvella kuljen kyllä sitten linkalla tai kimppakyydeillä :)

Asennoituminen on juu tärkeää, asui sitten missä tahansa - jokaisella paikallahan on omat hyvät ja huonot puolensa! Olen kyllä sen kuvan saanut, että tuo Rantakylä on ilmeisesti Joensuun halvinta asuinaluetta? Siellä on runsaasti vuokra-asuntoja tms.? Onko joensuuhun muuten muodostunut "hyviä" ja "huonoja" kaupunginosia, kuten täällä pk-seudulla on? Sen huomasin "Rantsikassa" käydessäni, että se ostari siinä oli aika hyväkuntoinen, eikä mitään töhryjä tms.

Olen miettinyt myös tuota "akateemista vapautta". Itselläni on taipumus aina jättää kaikki viime tinkaan, joka ei varmaankaan onnistu jos kyseessä on 3-5 kirjan tentti :/ Olisi aika tylsää jäädä "roikkumaan" ja saada muutama opintoviikko vuodessa. Onko teidän mielesänne helppoa saada tutkinto "määräajassa" suoritetuksi? Onko helppo kasata lukujärjestys? Onko koskaan mitään ryhmässä tehtäviä töitä vai kostuuko opiskelu lähinnä kotona lukemisesta?

Kaiken kaikkiaan uskon kyllä, että hyvä paikka se Joensuu on :))

• Pate
        Linda kirjoitti:

En ole koskaan aiemmin kuullut Rantakylästä käytettävän nimeä "Rantsikka". Käytetäänkö tuota yleisesti vai onko se vain jonkin pienen ryhmän oma nimi alueelle? Linnunlahti on sitten "Lintsikka" tai tuttujen kesken ihan vaan "Lintsi"? :) Hukanhaudasta tehtäköön sitten Hugeli (Hgissä on Ogeli)!

• Eevi
        Tiina kirjoitti:

Asennoituminen on juu tärkeää, asui sitten missä tahansa - jokaisella paikallahan on omat hyvät ja huonot puolensa! Olen kyllä sen kuvan saanut, että tuo Rantakylä on ilmeisesti Joensuun halvinta asuinaluetta? Siellä on runsaasti vuokra-asuntoja tms.? Onko joensuuhun muuten muodostunut "hyviä" ja "huonoja" kaupunginosia, kuten täällä pk-seudulla on? Sen huomasin "Rantsikassa" käydessäni, että se ostari siinä oli aika hyväkuntoinen, eikä mitään töhryjä tms.

Olen miettinyt myös tuota "akateemista vapautta". Itselläni on taipumus aina jättää kaikki viime tinkaan, joka ei varmaankaan onnistu jos kyseessä on 3-5 kirjan tentti :/ Olisi aika tylsää jäädä "roikkumaan" ja saada muutama opintoviikko vuodessa. Onko teidän mielesänne helppoa saada tutkinto "määräajassa" suoritetuksi? Onko helppo kasata lukujärjestys? Onko koskaan mitään ryhmässä tehtäviä töitä vai kostuuko opiskelu lähinnä kotona lukemisesta?

Kyllä mäkin Joensuussa aluksi ihan viihdyin mutta ikävä kyllä se muuttui. Sitä niiden iloisuutta ja avoimuutta korostetaan aivan liikaa. Sitä vois pitää lähinnä myyttinä (pätee tietenkin osan kohdalla,mutta...) Ne ovat sulle hyviä silloin jos toimit ja elät niinkuin he haluavat, mutta sitten ovat vähän turhan helppoja kääntämään selkänsä ja unohtamaan puheensa ja lupauksensa. Mutta ei pelkästään negatiivista... Voi sieltä toki saada hyviäkin ystäviä, onneksi minäkin sain.

Yliopisto on ihan ok, mutta se kuinka tiukkaa on, riippuu hyvin paljon siitä, missä tiedekunnassa opiskelet. Myös opiskelun laatu/tyylit riippuvat paljon siitä. Mutta yleisesti ottaen on varmasti ainakin jonkun verran ryhmätöitäkin oman puurtamisen päälle. Ja minun mielestäni tutkinnot saa aika hyvin suoritettua "määräajassa".

Kaukanahan se on ja tuli siellä tosiaan pyöräiltyä, mutta säästyipä ne bussirahat sitten niille kalliille pitkille matkoille, kotona ja muualla käymiseen. Mutta varmaankaan en enää sinne muuttaisi; nyt kun on taas päässyt väljemmille vesille.

• dunc
        Pate kirjoitti:

En ole koskaan aiemmin kuullut Rantakylästä käytettävän nimeä "Rantsikka". Käytetäänkö tuota yleisesti vai onko se vain jonkin pienen ryhmän oma nimi alueelle? Linnunlahti on sitten "Lintsikka" tai tuttujen kesken ihan vaan "Lintsi"? :) Hukanhaudasta tehtäköön sitten Hugeli (Hgissä on Ogeli)!

rantakylä on aina ollu rantsikka.
        Hukanhauta on muuten hukitsu :)

• ex-joensuulainen
        dunc kirjoitti:

rantakylä on aina ollu rantsikka.
        Hukanhauta on muuten hukitsu :)

...ja niinivaara on niikka. :)

• Perkovic
        Tiina kirjoitti:

Itse asuin Rantakylässä 70-luvun puolivälistä jonnekin vuoteen 96-97. Ja aiempaan kirjoittajaan viitaten, minä en taas Niinivaaralla tai Noljakassa haluaisi asua. Eikä tähän mitään erityistä syytä ole, paitsi se että olen aina Rantsikassa asunut (ja kaverit myös) ja oppinut siitä tykkäämään. No Rantakylälle eduksi ovat luonnollisesti loistavat palvelut, jollaisia ei muissa kaupunginosissa ole.

Rantakylä, Joensuun suurin kaupunginosa kun on, pitää sisällään sekä huonoja että hyviä puolia, ja huomattavasti enemmän hyviä puolia. Huonoin puoli lienee tosiaan matka, joskin itsekin muutaman vuoden ajoin joka päivä ympäri vuoden pyörällä yliopistolle :-)

Tuo "halvimman asuinalueen" käsite on aika suhteellinen, ottaen tosiaan huomioon, että Mutala-Rantakylä-Utra-akselilla asuu varmaankin yli 15000 ihmistä. Noinkin suurelle alueelle mahtuu (halpoja?) kaupungin vuokra-asuntoja ja toisaalta hienoja (kalliita!) omakotitaloja.

Mutta mukava on paikka. Nykyisin käyn Joensuussa kenties kerran kahdessa kuussa, ja aina tuntuu yhtä hyvälle pyöräillä (Rantakylästä) keskustaan ja mennä Jokelaan kaljalle!

• Tiina
        Perkovic kirjoitti:

Itse asuin Rantakylässä 70-luvun puolivälistä jonnekin vuoteen 96-97. Ja aiempaan kirjoittajaan viitaten, minä en taas Niinivaaralla tai Noljakassa haluaisi asua. Eikä tähän mitään erityistä syytä ole, paitsi se että olen aina Rantsikassa asunut (ja kaverit myös) ja oppinut siitä tykkäämään. No Rantakylälle eduksi ovat luonnollisesti loistavat palvelut, jollaisia ei muissa kaupunginosissa ole.

Rantakylä, Joensuun suurin kaupunginosa kun on, pitää sisällään sekä huonoja että hyviä puolia, ja huomattavasti enemmän hyviä puolia. Huonoin puoli lienee tosiaan matka, joskin itsekin muutaman vuoden ajoin joka päivä ympäri vuoden pyörällä yliopistolle :-)

Tuo "halvimman asuinalueen" käsite on aika suhteellinen, ottaen tosiaan huomioon, että Mutala-Rantakylä-Utra-akselilla asuu varmaankin yli 15000 ihmistä. Noinkin suurelle alueelle mahtuu (halpoja?) kaupungin vuokra-asuntoja ja toisaalta hienoja (kalliita!) omakotitaloja.

Mutta mukava on paikka. Nykyisin käyn Joensuussa kenties kerran kahdessa kuussa, ja aina tuntuu yhtä hyvälle pyöräillä (Rantakylästä) keskustaan ja mennä Jokelaan kaljalle!

Kiitos kun kommentoit sinäkin, Perkovic! Kuulosti varsin realistiselta kommentilta. En tiennytkään, että Rantakylä on isoin asuinalue ja ainoa lähiöistä, jossa tuollainen "ostari". Tai siis, "Rantsikka" :)

• Pate
        Tiina kirjoitti:

Kiitos kun kommentoit sinäkin, Perkovic! Kuulosti varsin realistiselta kommentilta. En tiennytkään, että Rantakylä on isoin asuinalue ja ainoa lähiöistä, jossa tuollainen "ostari". Tai siis, "Rantsikka" :)

...poljet kaupunkiin, älä poikkea liian usein legendaariseen Jokelaan! Vaikka se paikkahan on pakko nähdä! Vieläkö siellä on se keskisuurta metsäpaloa vastaava savu vai onko EU-direktiivit vaikuttaneet siihen? Se fillarimatka Rantakylä-keskusta on ihan inhimillinen, koska isoja mäkiä ei ole! Ahh...nauti jokinäkimästä!

• Tantta
        Linda kirjoitti:

Joensuu on pyöräilyn kannalta senkin vuoksi mukava, että täällä ei isoja mäkiä ole kuin
        kaksi, toisella puolella jokea niinivaarassa ja vastakkaisella puolella kaupunkia
        noljakassa. Välissä on ihan tasasta ja siihen mahtuu kaikki tarpeellinen.

• ninnipinni
        ex-joensuulainen kirjoitti:

...ja niinivaara on niikka. :)

jos haluaa kuulostaa hienommalta hukanhauta sanotaan hugitsu ja muuten nuista muista nimityksistä:

eväskontti= eväri
        suvitori= suvari
        herkkutori= hevari
        ;)
        onko kukaan keksinyt samoja;)

• *21.v*

Olen asunut koko elämäni Joensuussa, ja hyvä paikka on! Ainut miinus on rantakylän rähinät, ja vaikeus saada asuntoa. Asuntojonot Joensuun keskustaan on jopa 1-2 vuotta! Saati sitten opiskelija-asuntoloilla! :/ Joensuu on tosin mukava vilinä kaupunki. Täältä en muuta KOSKAAN! Tervetuloa!

• rähinät

Siis rantakylän rähinät? Mitkä? Itse olen asunut 2 vuotta rantakylässä ja asun edelleen, mutta ei täällä ole rähinöitä vastaan tullut. Kuulemani mukaan Utra ja Marjala ovat huomattavasti rauhattomampia. No, kyllähän tännekin joskus jotain sattuu, mutta kumma kun Marjalassa poliisit kiertää päivittäin.. On se turvallista asuinseutua..

Ei täällä ole enää muita kahinoita kun tuhansittain rattijuoppoja joka viikonloppu..

• Anonyymi

Kaustisilla olisi hanuriopiskeltavaa tai huiluihin puhallusta.

• Anonyymi

ne osaa jo ja nuotit selvillä.

• Anonyymi

Kaikki narkit ja punaniska naapuri häiriköt kun poistas niin olisi oikein hyvä.paikka elellä.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      123
      2528
    2. 135
      1935
    3. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      63
      1276
    4. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      115
      1271
    5. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      35
      1122
    6. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      77
      1121
    7. HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp

Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio
      Seinäjoki
      27
      1100
    8. Tykkäsit nainen

Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      45
      1079
    9. Kerroppas nyt

M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      83
      1029
    10. Helppo selvittää onko oma täällä

Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      57
      973
    Aihe