Kytkentäpakko

suomessa?

Hei, olen aikeissa muuttaa takaisin suomeen, ja koira tulee tietenkin mukana. Nyt kuulin kuitenkin, että suomessa nykyään on pakko pitää koira hihnassa. Miten kauan tuo sääntö on ollut voimassa ja miten koiranne ovat siihen sopeutuneet? Täällä meillä ei ole remmipakkoa, riittää kun koira on hallinnassa ja tarpeen tullen välittömästi kytkettävissä. Joten koira on tottunut juoksemaan vapaasti aika paljon, nyt vähän hirvittää, aikuista koiraa opettaa uusille, kurjemmille tavoille.

9

443

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-hatam

      Ei täällä mitään remmipakkoa ole.
      Riittää aivan hyvin että koira on taajamissa kytkettynä sinuun ja siihen kytkemiseen käy vaikkapa pätkä lankaa tahi siimaa. Remmistä ei laissa puhuta mitään.

      Ja koira saa myöskin olla vapaana määrätyillä alueilla; kuten esim koirapuistoissa ja jopa metsissä ja pelloilla, kunhan se on vain omistajan hallinnassa.

      Niin että tervetuloa koiran kanssa suomeen!!!

      • Taajamassa myös metsät ja pellot kuuluu taajamaa koskevan järjestyssäännön piiriin eli koirat pidettävä niissä kytkettynä.


      • ...
        molossi kirjoitti:

        Taajamassa myös metsät ja pellot kuuluu taajamaa koskevan järjestyssäännön piiriin eli koirat pidettävä niissä kytkettynä.

        Taajaman ulkopuolella koirat saa pitää vapaana vain maanomistajan luvalla.

        Koirien irtipito ei kuulu jokamiehenoikeuksiin.

        Lisäksi laki määrittää myös n.s. rauhoitusajan jolloin koiria ei saa pitää taajaman ulkopuolellakaan vapaina edes maanomistajan luvalla.


      • :::
        ... kirjoitti:

        Taajaman ulkopuolella koirat saa pitää vapaana vain maanomistajan luvalla.

        Koirien irtipito ei kuulu jokamiehenoikeuksiin.

        Lisäksi laki määrittää myös n.s. rauhoitusajan jolloin koiria ei saa pitää taajaman ulkopuolellakaan vapaina edes maanomistajan luvalla.

        Saa pitää taajaman ulkopuolella rauhoitusaikanakin vapaana omalla maallaan tai maanomistajan luvalla. Riittää kunhan koira on välittömästi kytkettävissä.


      • ... kirjoitti:

        Taajaman ulkopuolella koirat saa pitää vapaana vain maanomistajan luvalla.

        Koirien irtipito ei kuulu jokamiehenoikeuksiin.

        Lisäksi laki määrittää myös n.s. rauhoitusajan jolloin koiria ei saa pitää taajaman ulkopuolellakaan vapaina edes maanomistajan luvalla.

        Joo,aivan.Tuota ei monikaan tiedä,ja tuosta on on itseasiassa ollut täälläpäin hieman sanomisiakin,kun on ollut pieniä ongelmia koirien kanssa tietyillä alueilla.


      • ex-hatam
        molossi kirjoitti:

        Joo,aivan.Tuota ei monikaan tiedä,ja tuosta on on itseasiassa ollut täälläpäin hieman sanomisiakin,kun on ollut pieniä ongelmia koirien kanssa tietyillä alueilla.

        meilläpäin laki on niin kuin jo kerroin.


      • ex-hatam kirjoitti:

        meilläpäin laki on niin kuin jo kerroin.

        Oma laki onkin eri asia kuin virallinen laki,joka ei ole paikasta riippuvainen ;)

        Hyvä se on kysyjän ainakin tietää nimenomaan se virallinen,ettei ole huuli pyöreenä, jos vaikka karhukopla pysäyttää lenkillä,jos huono tuuri käy,kun koira on auki ;)


      • suomessa?
        ... kirjoitti:

        Taajaman ulkopuolella koirat saa pitää vapaana vain maanomistajan luvalla.

        Koirien irtipito ei kuulu jokamiehenoikeuksiin.

        Lisäksi laki määrittää myös n.s. rauhoitusajan jolloin koiria ei saa pitää taajaman ulkopuolellakaan vapaina edes maanomistajan luvalla.

        Joo, täällä ruotsissa on myös säännöt tuolle rauhoitusajalle, mutta se on sellainen, että toki koira saa irti olla, mutta oltava hallinnassa alueilla, jossa on riistaa. Eli ei saa juosta miten ja missä sattuu. No, näistä vastauksista saan kuitenkin kuvan, että suomessa koirakuri on kovempi, kuin täällä. Kuullostaa hieman hankalalta juosta kyselemässä maanomistajien lupia, joka paikassa , missä sattuu liikkumaan, mutta maassa maan tavalla sitten kai pitää yrittää.


      • ex-hatam
        molossi kirjoitti:

        Oma laki onkin eri asia kuin virallinen laki,joka ei ole paikasta riippuvainen ;)

        Hyvä se on kysyjän ainakin tietää nimenomaan se virallinen,ettei ole huuli pyöreenä, jos vaikka karhukopla pysäyttää lenkillä,jos huono tuuri käy,kun koira on auki ;)

        ja siksi oma laki onkin juuri se oma laki.
        Pitää olla aina skarppina, muuten se ei onnistu ja sinäkin kyllä tiedät sen;))


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1566
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      605
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      537
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      488
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      422
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe