Kelakorvaus?

Vatsa Vaivainen

Mikä ihme se Kela-korvaus on, jossa näin jostain maininnan? Saako Kelasta jotain alekuponkeja glueiinittomien tuotteiden ostamiseen vai?

Uteliaisuuttani kyselen, kun itselläni on ollut vatsavaivoja pitkään ja mieluummin kokeilisin omin päin viljatonta ruokavaliota kuin lähtisin lääkäriin ronkittavaksi. Olin 1995 vatsalaukun tähystyksessä ja se oli niin hirveä kokemus että en halua sellaista kokea enää ikinä. Jos nyt on keliakia tullut, niin mitä tarkalleen taloudellisesti hyötyy ja missä siitä että hankkii diagnoosin tutkimuksella?

Oireina jatkuva vatsanpolttelu, välillä ylävatsan turvotus, ilma ja kivistys varsinkin aamuisin, jatkuva pahoinvointi (en oksentele kuitenkaan). Enemmänkin ummetusta, ei ripulia.

Vaivoja tulee sellaisenkin aterian perään kun en ole käyttänyt maitotuotteita. Olen koko ajan pitänyt niitä katarrivaivoina; että esim. vihreä tee tai mausteet tai rasva aiheuttaisi (en juo kahvia enkä alkoholia, enkä tupakoi), tai lääkkeet (mitkä tahansa lääkkeet). Mutta nyt on ollut jo niin pitkään jatkuvasti paha olla ja nimenomaan kautena jolloin olen tullut syöneeksi aika paljon vehnätuotteita.

4

823

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitätön

      Eli kelakorvaus on 21e/kk. Ei siis hirveän paljon.

      • kyllä kelpaa

        Vuosien mittaan ihan hyvä summa!


    • vaatii

      Korvauksen saaminen edellyttää diagnoosia ja se taas gastroskopiaa. Gastroskopiaan ei kannata mennä jos on noudattanut gluteenitonta ruokavaliota.

      Oletko ajatellut että vaivasi voivat johtua sapestakin. Sappikivitautista vaivaavat hyvinkin monenlaiset ruoka-aineet.

      • Vatsa Vaivainen

        Ajattelin että olen esim. kk ajan syömättä vehnää etc. ja jos olo helpottaa, ryhdyn jossakin vaiheessa syömään taas normaalisti ja jos ja kun sitten tulee kamala olo, hakeudun pitkin hampain siihen hirveään gastroskopiaan. Nyt en jaksa enää yhtään enempää kärsiä kivuista (ranteitakin särkee kuin viimeistä päivää) ja odotella tutkimuksia (eihän niihin heti pääsisi kumminkaan). Katsotaan sitten vuoden varrella.

        Äidilläni saattaa olla keliakia ja hänellä on sappivaivaakin, joten kaikkihan on itsellänikin mahdollista. Olen ajatellut tuota keliakiaa miettiessäni että ehkä oikeastaan jatkuvaluonteinen katarrini (polte, turvotukset, huono olo) johtuisi siitä ja SEN vuoksi saisin ajottain esim. lääkkeistä, teestä ja kalanrasvasta vaivoja (kalasta tulee rintapistoa). Jos ei kerta oikein mikään sula eikä toimi suolinukan puuttuessa.

        Olin 2006 vähähiilihydraattisella ruokavaliolla hiivan takia ja silloin vatsani oli paljon parempi, eikä ollut näitä iänikuisia nivelkipujakaan jotka tuppaavat tulemaan talvisin.

        Tuo mainittu kelakorvaus auttaisi kyllä jonkin verran meikäläisen köyhässä taloudessa. Joten varmastikin hakeudun tutkimuksiin - jos vaiva helpottaa viljattomuudella ja saan sen takaisin viljalla. Eihän siitä keliakiasta enää pääse jos sellainen on, ainahan ne oireet palannevat kun syö "normaalisti"...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5559
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3425
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1548
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1346
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1337
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe