Hei!
Tässä yks tyhmä kysymys, mitä eroa on gluteenittomalla ja luontaisesti gluteenittomalla? Molemmat ei varmaankaan sovi kaikille? Mistä tietää mikä sopii itselle, pitääkö vain kokeilla?
Luontaisesti gluteenotin
3
703
Vastaukset
- maallikko¨
Ymmärtääkseni luontaisesti gluteenittomat tuotteet valmistetaan sellaisista raaka-aineista, jotka eivät sisällä gluteenia.
Tavalliset gluteenittomat tuotteet, kuten soijakastike valmistetaan vehnästä tms., mutta valmistusprosessissa gluteeni hajoaa tai poistetaan. - gluteeniton
sopii kaikille keliaakikoille. Gluteeniton ei välttämättä sovi niille joiden pitää noudattaa luontaisesti gluteenitonta ruokavaliota. Eli kuten edellnenkin vastaaja sanoi, tavallisesta gluteenittomasta on tehty gluteeniton poistamalla gluteeni, luontaisesti gluteeniton on nimensä mukaisesti suoraan jo gluteeniton ilman että sille tehdään mitään.
- testit
Kyllä vain.. luontaisesti gluteeniton tehdään täysin ilman gut. sisältäviä tuotteita. Itse se pitää testata, että saako oireita esim. tärkkelyssiirapista joka on alkuperältään esim. vehnästä. Tällainen siirappi on siis gluteeniton, muttei luont. glut.
Muita ainesosia, siis selkeistä poiketen, jotka eivät ole välttämättä luont. glut. on maltodekstriini, dekstroosi, glukoosifruktoosisiirappi, glukoosisiirappi. Mutta jos nämä ovat tehty siis esim. maissista ne tietenkin ovat sopivia luontaisesti gluteenittomaan ruokavalioon. Toivottavasti saat syödä perus gluteenitonta, koska valmistajien ei tarvitse "EU:ssa" tehdyn päätöksen takia ilmoittaa näiden ainesosien alkuperää tuotteissaan vaan siitä pitää itse ottaa aina selvaa. :( Onneksi jotkut valmistajat sentään ilmoittavat näistä jo suoraan pakkauksissa. Miksei keliakialiitto voi ottaa asiaa isoon keskusteluun kaikkien luontaisesti gluteenitonta syövien puolesta ja vaatia ilmoittamista. USA:ssa muuten kaikki gluteeniton on automaattisesti luontaisesti gluteenitonta. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1155965Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324067- 823352
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182986Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522054Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004- 1431795
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431787Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569