Kummiuden loppu

"aika vie elämää"

Tuntuu jotenkin hullulta......

Lupauduin kummiksi kolme vuotta sitten. En hirveästä halusta, mutta taivuin vanhempien aneluun ja päätin edes jotenkin hoitaa tehtäväni.

Nyt olen sitten se paljon puhuttu etä-kummi, joka ei edes tunne kummilastaan. Käyn vanhalla kotipaikallani, missä kummityttöni asuu, enää todella harvoin, ehkä pari kertaa vuodessa. Joskus soittelemme äitinsä kanssa, jolloin saan kuulla jatkuvia aneluita tulla käymään.

Pahimmalta tuntuu huomata se kuinka yksipuolista suhdetta lähdin hoitamaan. On ihan OK mukava keskustella joskus puhelimitse, mutta itse toivoisin ihmissuhteiltani myös sitä, että tavattaisiin kasvostusten ja joskus myös sen toisen aloitteesta.

Olen nyt odotellut viimeiset kaksi vuotta kylään tätä kummiperhettäni, eikä heitä kuulu. Saan vaan pyyntöjä mennä tapaamaan heitä ja kuulemaan selityksiään siitä kuinka taas ei olla saatu aikaiseksi...ja aika vaan menee niin nopeaaan.
Käsittämättömintä on se, että heillä on kyllä aikaa käydä muissa riennoissa ja matkustella ihan minne muualle tahansa paitsi omaan suuntaani.

No, nyt olen jo asennoitunut siihen, että tämä yksi ihmisuhde vaan kääntyy luonnollisesti kohti loppuaan. Ajatus siitä, että tapaan ujostelevan kummityttöni kerran-kaksi vuodessa kun käyn kotiseudulla ei oikein viehätä. En usko että tämä on kovin mukavaa hänellekään, kohdata minut aina vieraana uudestaan.

Mutta kummius ei kai loppuviimein tarkoitakaan muuta kuin paineita ja syyllisyyttä kummiosapuolelle, vanhempien ladellessa kummiuden ehtoja, toimimatta itse yhtään suhteen eteen.

Lopullisen kyllästynyt....

8

1468

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oli alunperin

      3 kummia.Tällä hetkellä ei näköjään enää yhtään ei muisteta jouluna saati syntymäpäivänä. On jo ollut useamman vuoden näin.
      Tyttärelläni olisi rippijuhlat kesällä saa nähdä pyydetäänkö turhaa juhliin, luulen niin. :(

      • edell.

        Oletteko itse muistaneet kummeja? Et kirjoittanut vastavuoroisuudesta mitään...


      • kummina
        edell. kirjoitti:

        Oletteko itse muistaneet kummeja? Et kirjoittanut vastavuoroisuudesta mitään...

        oleminen muistamista jouluna ja syntymäpäivänä!?! Kannattaisko sun kattoa peiliin, ennenku ryhdyt rippijuhlien laittoon ja miettiä kummin tehtävää.


      • tuo sun juttus!

        Sun mielestä näköjään kummin tehtävä on lahjoa jo melkein täysi-ikäistä tytärtäsi! Mene vähä ittees. Kutsu toki juhliin kaikki mahdolliset, ketä vaan voit, se tietää paljon rahaa!


    • oikein hyvin

      Kummiksi ei pitäisi suostua, jos ei itse tunne sitä roolia omakseen. Mutta joskus kieltäytyminen on tietysti vaikeaa.

      Toisinaan taas lapsen vanhempien käsitys kummiudesta on täysin toinen kuin kummilla itsellään. Monet vanhemmat kun pitävät kummeja vain raha- ja lahjasampoina, joiden tehtävänä on ostaa juuri oikeanlainen kummilusikka ja antaa tarpeeksi paljon rahaa rippilahjaksi. Ja osallistua kaikenmaailman pönötysjuhliin. Pelkkä arkinen läsnäolo ja henkisen tuen tarjoaminen ei näköjään riitä kaikille vanhemmille. Kummien paremmuutta arvioidaan sen mukaan, kuinka hienoja ja kalliita lahjoja he ovat lapselle hankkineet.

      • yhdyn sanoihisi

        joillekin vanhemmille kummit ovat vain rahasampoja. mieheni valittiin kummiksi myös asemansa perusteella, tarkoitan siis että nuo vanhemmat pitävät hänen työtään ja asemaansa "niin hienona, että kannattaa ottaa kummiksi että tarpeen tulle pääsee lypsylle". minä tosin pidän huolen siitä ettei kummilasten lahjoihin, leluihin, siis tuhlata penniäkään liikaa rahaa (max.5 e). sitä saa mitä pyytää.


      • epämieluisaa
        yhdyn sanoihisi kirjoitti:

        joillekin vanhemmille kummit ovat vain rahasampoja. mieheni valittiin kummiksi myös asemansa perusteella, tarkoitan siis että nuo vanhemmat pitävät hänen työtään ja asemaansa "niin hienona, että kannattaa ottaa kummiksi että tarpeen tulle pääsee lypsylle". minä tosin pidän huolen siitä ettei kummilasten lahjoihin, leluihin, siis tuhlata penniäkään liikaa rahaa (max.5 e). sitä saa mitä pyytää.

        sinulle että miehesi on kummi.
        kovin rahakeskeinen on sinunkin ajattelusi.
        jos on kummina lapselle niin sitä varmasti haluaa osallistua lapsen elämään, toki muutenkin kuin rahallisesti/lahjoin.


      • kypsänä
        epämieluisaa kirjoitti:

        sinulle että miehesi on kummi.
        kovin rahakeskeinen on sinunkin ajattelusi.
        jos on kummina lapselle niin sitä varmasti haluaa osallistua lapsen elämään, toki muutenkin kuin rahallisesti/lahjoin.

        En asu enää koti kunnassani mutta käyn muutaman kuukauden välein viikonloppuisin. Minulla on useampi kummilapsi nimenomaan tuolla kotipaikkakunnallani. Myös suurin osa ystävistäni, perheeni, isovanhempani, sisarukseni ym asuvat kaikki siellä samalla paikkakunnalla. Huvittaa semmoinen että kun minä autoton ihminen menen kyläilemään kotiin kahdeksi vajaaksi päiväksi ja yhdeksi kokonaiseksi päiväksi, niin minun oletetaan kyläilevän kaikki ystävät, sukulaiset sekä kummilapset läpi. Olen yrittänyt selittää heille etten ehdi millään kylään joka kerta kaikkien luo, en edes joka toinen kerta.
        Olen pyytänyt kummilapsiani perheineen minun luokseni kylään, heillä kun on autot eikä meille aja autolla kuin pari tuntia. Nämä perheet kiertelevät milloin missäkin reissussa mutta meille tuntuu olevan liian pitkä matka. Eli jos minä en kierrä kyläilemässä kaikilla niin turha on toivoa näkevänsä heitä.

        Kuitenkin hyvissä ajoin ennen joulua, syntymäpäiviä ym minulle soitellaan että mitäs olen tänä vuonna ajatellut lahjaksi ostaa. Tuntuu niin kurjalta että moneen kuukauteen minä olen ainut yhteyden pitäjä mutta kun lähjoja pitäisi alkaa saamaan niin johan alkaa taas puhelin soida.

        Kaiken huippu oli se kun olin aikaisemmin työttämänä ja rahat olivat todella tiukilla, niin minulle ilmoitettiin että lahjaksi kolme vuotias tyttöm tarvitsee Benettonin vaatteita. Oli inhottava mennä syntymäpäiville kun ei ollut sitten varaa ostaa lapselle oikeasti mieluisaa lahjaa vaan äitiä miellyttääkseni ostin Benettonin t-paidan, se oli ainut kyseisen merkin vaate minkä raaskin ostaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 189
      2286
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      54
      2104
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      173
      1919
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      172
      1702
    5. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      38
      1409
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1267
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1195
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      16
      1188
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1187
    Aihe