Voi ripuli

Ripuliton

Olen laihtunut vuodessa n. 9 kg. Jatkuva nälkä vaivaa, nivelsärkyjä, hiuksia lähtee, suupielissä usein haavaumia, ummetusta ja väsymystä. Lääkärillä olen rampannu, otettu labroja (ei keliakia testi) ja vatsan uä, joissa ei mitään. Olen sanonut pari kertaa lääkärille voisiko olla keliakia ja hän on sitä mieltä ettei koska ei ole ripulia. Mulla myös laktoosi intoleranssi joka ei ole koskaan mulla aiheuttanut sekään ripulia. Kertokaahan vatsavaivoista -aiheuttaako keliakia aina vatsan turpoamista, ripulia ja ilmavaivoja? Nyt olen saanut lähetteen sistautilääkärille, mutta en tiedä kuinka pitkään joudun odottamaan. Ai niin vatsavaivoista sen verran, että vatsaani polttelee.

4

939

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ripulia

Ei se aina aiheuta ripulia, oireet on niin monimuotoiset. Tai sitten on myös oireettomia keliaakikkoja....

• Ripuliton taas

Nyt sitten näyttää siltä, että en minnekkään jatkotukimuksiin enää pääse.. Opiskelijana ei ole varaa käydä yksityisellä lääkärillä, joten vaihtoehdoksi ei taida jäädä muuta kuin kokeilla itse olla ilman gluteenia jos auttaisi. Eli kuinka nopeasti oireet katoavat?

• ..minä vielä

Osta apteekista parinkympin keliakiatesti jonka voit tehdä kotona.

Jos saat siitä positiivisen tuloksen, sen luulisi olevan riittävä näyttö jotta pääset terveyskeskuksen verikokeisiin saman asian varmistamiseksi.
        Jos sinulla on keliakia ja nyt aloitat dietin, et saa sitä virallista diagnoosia. Sitä tarvitaan, jotta saa kelan ruokavaliokorvauksen, myös esim. koulut vaativat lääkärintodistuksen saadaksesi gluteenitonta ruokaa. Ensin diagnoosi, sitten vasta ruokavalio!

• Ripuliton
        ..minä vielä kirjoitti:

Osta apteekista parinkympin keliakiatesti jonka voit tehdä kotona.

Jos saat siitä positiivisen tuloksen, sen luulisi olevan riittävä näyttö jotta pääset terveyskeskuksen verikokeisiin saman asian varmistamiseksi.
        Jos sinulla on keliakia ja nyt aloitat dietin, et saa sitä virallista diagnoosia. Sitä tarvitaan, jotta saa kelan ruokavaliokorvauksen, myös esim. koulut vaativat lääkärintodistuksen saadaksesi gluteenitonta ruokaa. Ensin diagnoosi, sitten vasta ruokavalio!

Apteekin testin tein n. vuosi sitten ja näytti negatiiista. Käsittääkseni nämä testit ei ole 100%. Tiedän etten saa kelan korvausta jos ei asianmukaista diagnoosia tule, mutta en näytä pääsevän tk:n kautta gastroskopiaan. Ei kai tässä auta muuta kuin kokeilla itse. Poissuljettu labrassa diabetes ja kilpirauhas vaivat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      282
      4150
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      135
      2365
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      2016
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      141
      1511
    5. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      39
      998
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      133
      972
    7. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      959
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      337
      901
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      877
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      62
      820
    Aihe