Eli 1.8 Turbo passatissa tämän hetkinen täysin vakio ahdin on alkanut ilmaista kulumisen merkkejä,öljyä kuluu noin 1,5l tuhannella kilometrillä.Ajattelin että jos tässä pitää remppaa ruveta tekemään niin vaihdetaan koko ahdin.Eli minkä hintasia noi viritys ahtimet noin suunnilleen maksaa?Vaatiikko mitä muita toimenpiteitä,esim lastutusta tai vastaavaa?
Isompaa puhallinta
13
4249
Vastaukset
- taivas
taitaa olla rajana noille ahtimien hinnoille.
mutta noin tonnin paikkeilla taitaa pyöriä noi bolt-on ahtimet esim k04 jolla pääsee n.250hv:n asti mutta se vaatiikin sitten jo ainakin isommat suuttimet. passattia en paremmin tunne että miten siinä piisaa putkisto ja cooleri. mutta jos haluat päästä helpolla ni ostat k03 sport ahtimen. sillä pääset noin 220hv:n asti Esim. mun golf 220hv/311nm eikä tarvinnut koskea mihinkään muuhun. Mutta aina kun vaihdat viriosia, on moottorinohjaus ohjelmoitava uudelleen.- ei....
ole tarkotus tehdä mitään kiihdytys autoa.Tavote olis sellanen noin 200hv.
- kyllähän
ei.... kirjoitti:
ole tarkotus tehdä mitään kiihdytys autoa.Tavote olis sellanen noin 200hv.
vakio k03 saa sen päälle 190hv:a mutta se on sitte jo aika kovilla, joten suosittelen sitä k03 sport ahdinta. vähän käytettynä varmasti löytää kohtuu hintaan sellasen ite ostin 500km ajetun sportin 500 eurolla
- bolt-on
K04-015 on hyvä. Hieman ehkä kallis, ~1000e, verrattuna k03 Sportiin, mutta jääpähän pelivaraa.
Toimii aivan normaalisti muuttamatta mitään. Ei tarvitse välttämättä isompia suuttimia tms, mutta isommilla suuttimilla ja ohjelman optimoinnilla veikkaan että hymy leviää ennestään. (Kannattaa sitten myös harkita isompaa välijäähdytintä ja avarampaa putkistoa). - yliopistolta
hiukkaskiihdytin, tosin volkkarin vois laittaa tossa vaiheessa hiukan taivallisempaan nopeuteen.
Soita, jos haluat oikeasti puhallinta.... - Amerikan eläjä
Aika pappa-auto tuommoinen passatti on,kannattaa harkita toiseen kertaan.mut kukin tyylillään.
- kuulalaakeri
TT Audin käytetyn K04 ahtimen hommailet jostain käytetyn. Itsellä ainakin moinen jaksaa 270 nurkille softauksen voimin. Ja 1.8t A4:ssa mulla oli 215 heppaa vakio K03 ahtimella ABT lastulla.
- vaatii muutoksia
kuulalaakeri kirjoitti:
TT Audin käytetyn K04 ahtimen hommailet jostain käytetyn. Itsellä ainakin moinen jaksaa 270 nurkille softauksen voimin. Ja 1.8t A4:ssa mulla oli 215 heppaa vakio K03 ahtimella ABT lastulla.
K03:sta yli 200hv on ahtimen suorituskyvyn ylitystä. Tosin jos harvoin "polkee" niin kyllä ainakin se sen 100tkm kestää.
- buumisd
Kyseinen volsu ei paljon parane,vaikka olisi kymmenen turboa.Osta joku oikeesti sporttinen kiesi.
- katsastus
Eli turbon vaihto rinnastetaan moottorin vaihtoon eli tulee välitön hylky katsastuksessa.
Ja EU-tyyppihyväksyttyyn autoon ei saa vaihtaa mitään osia, jotka eivät ole tyyppihyväksyttyjä. Esim. putkistonkin vaihto aiheuttaa hylkäyksen katsastuksessa, jos katsastaja huomaa asian.
Lisäksi kannattaa miettiä tätä: Yleensä turboautoja viritetään vaihtamalla putkisto laajempaan (turbo toimii paremmin ja viive vähenee), ilmansuodatin ja uudelleenohjelmoimalla tai lastuttamalla auto. Harvoin se turbon vaihtaminen on alkuvaiheessa tarpeen- Pröööt
Ootko oikeen tosissa että turboa ja pakoputkee ei saa vaihtaa.XD kerro toki meille lisää noita iltasatuja.
- Keijo Keke
Saahan siihen vaihtaa ihan minkäkokosen puhaltimen tahansa. Kunhan vaihtaa leimalle sen orkkiksen takasin (ja suuttimet, dp:n, softan). Toisaalta onhan noita holsun 40 superejakin leimattu katsastajan hymyillessä...
- että ahdinta, pakoputkea vä...
Pröööt kirjoitti:
Ootko oikeen tosissa että turboa ja pakoputkee ei saa vaihtaa.XD kerro toki meille lisää noita iltasatuja.
Kyllähän se on periaatteessa totta
Luepa ensin vaikka tämä http://lyhytlinkki.net/?leqij61m
ja http://www.tmuukkonen.fi/Finska_sidor/Frames_lagtext_fi.htm
Jos vaihdat vähäpäästöiseen eu-tyyppihyväksyttyyn ahtimen eri malliseksi, pitäisi käydä teetättämässä päästömittaukset. Samoin vaihtaessasi välijäähdyttimen jne. Maksaa ~2t€, näitä tekee VTT ja TCT.
Pakoputken saa eu-tyyppihyväksyttyyn laittaa vain e-hyväksyntyn pakoputken eli omatekoinen ei ole hyväksytty.
Mutta onneksi katsastusmiehistä löytyy järkeviä yksilöitä jotka eivät nipota ainakaan vaihdetusta välijäähdyttimestä, itse tehdystä pakoputkistosta johon on sovellettu esim. kisakatti kun päästöt ovat ok eikä äänet ole häiritsevän suuria.
Ahtimista tuntuuvat olevan jo kiinnostuneita. Siksi kannattaakin esimerkiksi etuveto-1.8T Passatin ollessa kyseessä laittaa se K04-015, koska se on plug'n play ja täysin huomaamaton päällepäin ja kuitenkin sieltä saa sitä potkua sen 220hv turvallisesti. Mikä riittää aivan hyvin vajaavetoiseen autoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?
Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta781785Tietysti jokainen ansaitsee
Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt181679- 161494
En voi sille mitään
Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee12117450+ naiset kyl
Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin191163Välitän sinusta mies
Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv51161hieman diabetes...
Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo121116Annetaanko olla vaan
Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N291111Miten joku voi käyttää koko elämänsä
siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää61099Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata
Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot71084