Case: Vanha puutarha, n. 1500 m2, josta tähän asti on niitetty nurmi viikatteella 1-2 kertaa kesässä. Nyt pitäisi löytää joku kevyempi tapa tehdä tuo työ. Pohja ei ole ihan tasainen, siellä on ruohomättäitä, jokunen kivi ja omenapuun kanto, joten mikään kovin pienipyöräinen ja herkkä vekotin ei varmaankaan toimi. Pahimmat paikat ja pensaanaluset voisi ehkä käydä edelleen viikatteen kanssa, mutta mieluummin saisi hoitua koko ala yhdellä koneella. Olisiko kokemuksia, millä se sujuisi parhaiten?
Trimmeri, niittokone vai mikä?
16
7266
Vastaukset
- ongelmaasi
osta lammas ja ongelmasi on poistunut.
- viikatteelle lopputili
Lampaat ovat kyllä ihan mukavia eläimiä, mutta:
- puutarha pitäisi aidata, ja silti ne karkailevat
- vieressä kulkee valtatie, joten niille pitäisi ottaa törkeän kallis vakuutus
- niille pitäisi järjestää lisärehua suolaa, vesipaikka yms. valvonta
- pitäisi järjestää talvihoito/ saada lainaksi jostain
- byrokratia = paperit, korvamerkit, siirtoilmoitukset...
- jos ongelmia tulee, eläinlääkärikulut ovat pian samaa luokkaa kuin jonkun teknisen vempeleen hankintahinta
Olisiko muita ehdotuksia?
- mf...
et harkitsisi puutarhan pohjan kunnostusta kone niitolle sopivaksi ?
Kivet kaivetaan maahan tai siirretään paremmille paikoille , omenapuun kanto jyrsitään jne...
Apuna voit käyttää puutarha suunittelu palvelua , josta osataan neuvoa sopiva urakoitsija.
Toinen vaihtoehto on jättää alue "luonnonniityksi" .- viikatteelle lopputili
Puutarhan kunnostus olisi ehkä yksi vaihtoehto. Meinaat, että jonkin sortin niittokone olisi paras vaihtoehto? Tässä tulee vaan se ongelma, että perikunnan systeemeissä isoihin investointeihin "ei ole varaa", eikä kenelläkään ole aikaa tehdä itse (paitsi jos "minä itte" haluaa tehdä itse taidoista ja tietämyksestä riippumatta ->ennustettavissa aika huono lopputulos).
Luonnonniityksi jättäminen toimisi varmasti jossain muualla, syrjemmässä ja karummalla maaperällä. Valtatien varressa täytyy miettiä näkymää, eikä se 1,5 metrinen heinänokkosvattupusikko ole kovin nätti. - ontällaine
viikatteelle lopputili kirjoitti:
Puutarhan kunnostus olisi ehkä yksi vaihtoehto. Meinaat, että jonkin sortin niittokone olisi paras vaihtoehto? Tässä tulee vaan se ongelma, että perikunnan systeemeissä isoihin investointeihin "ei ole varaa", eikä kenelläkään ole aikaa tehdä itse (paitsi jos "minä itte" haluaa tehdä itse taidoista ja tietämyksestä riippumatta ->ennustettavissa aika huono lopputulos).
Luonnonniityksi jättäminen toimisi varmasti jossain muualla, syrjemmässä ja karummalla maaperällä. Valtatien varressa täytyy miettiä näkymää, eikä se 1,5 metrinen heinänokkosvattupusikko ole kovin nätti.http://www.hautalaservice.com/tuotteet_bearcat_trimmerit.php
Tällä on ajettu joen penkereet ja muut ryteiköt - MTD USA:sta
ontällaine kirjoitti:
http://www.hautalaservice.com/tuotteet_bearcat_trimmerit.php
Tällä on ajettu joen penkereet ja muut ryteikötOtin riskin pari vuotta sitten ja ostin työnnettävän siimatrimmerin. Kaksi isoa pyörää sivuilla ja kannus perässä, alla viuhuu 4 siimaa ja hakkaa ruohoa maahan.
Hyvin korvaa viikatetta ja pystyy paksumpaankin heinään, märkänä on vaan vaikeampaa. Ja huonolla pohjalla aika raskas liikutella. Siimat kuorivat tehokkaasti puut ja pensaat, jos menee liian liki. Toisaalta jos osuu kiveen tms kovaan siimat katkeavat, siimat on helppo vaihtaa eivätkä pahan kalliita.
Ostaisin uudelleenkin tämmöisen suurpiirteisen ruohonleikkurin. - viikatteelle lopputili
MTD USA:sta kirjoitti:
Otin riskin pari vuotta sitten ja ostin työnnettävän siimatrimmerin. Kaksi isoa pyörää sivuilla ja kannus perässä, alla viuhuu 4 siimaa ja hakkaa ruohoa maahan.
Hyvin korvaa viikatetta ja pystyy paksumpaankin heinään, märkänä on vaan vaikeampaa. Ja huonolla pohjalla aika raskas liikutella. Siimat kuorivat tehokkaasti puut ja pensaat, jos menee liian liki. Toisaalta jos osuu kiveen tms kovaan siimat katkeavat, siimat on helppo vaihtaa eivätkä pahan kalliita.
Ostaisin uudelleenkin tämmöisen suurpiirteisen ruohonleikkurin.Ehkäpä tuo on se suunta, josta koneita olisi etsittävä. Niitä siimakoneita taitaa olla myös itsekulkevana, mutta hintakin on sitten sen mukainen.
Onko kellään kokemusta kahdella jalalla kulkevista siimakoneista, eli ruohoraivuri / raivaussaha siimalla tai ruohoterällä? Miten ne toimivat tällaisessa hommassa? - kokemuksella
Ehkäpä tuo on se suunta, josta koneita olisi etsittävä. Niitä siimakoneita taitaa olla myös itsekulkevana, mutta hintakin on sitten sen mukainen.
Onko kellään kokemusta kahdella jalalla kulkevista siimakoneista, eli ruohoraivuri / raivaussaha siimalla tai ruohoterällä? Miten ne toimivat tällaisessa hommassa?Olen raivaussahan omistajana ajanut siimaleikkuri lisälaitteella myös epätasaisessa maastossa "saniais-viidakkoa". Paksu siima kestää yllättävän hyvin kunhan huomio kivet yms. esteet. Eikä aja pienten koristepuiden ja pensaiden kuoria rikki. Muuten siimalla saa ilmastettua sammaloituneen nurmikonkin. Apilanurmen juuri kestää yllättävän hyvin sammalen "kurituksen".
- Husse Jonsered tai Stihl
Ehkäpä tuo on se suunta, josta koneita olisi etsittävä. Niitä siimakoneita taitaa olla myös itsekulkevana, mutta hintakin on sitten sen mukainen.
Onko kellään kokemusta kahdella jalalla kulkevista siimakoneista, eli ruohoraivuri / raivaussaha siimalla tai ruohoterällä? Miten ne toimivat tällaisessa hommassa?Itse olen muutaman vuoden "niittänyt" vatukot ja nokkospusikot raivaussahalla jossa on siimapää. Ei siis mukää ruohotrimmeri, niissä ei teho riitä.
Raivurilla saa siistittyä ojat, kivikkoiset ja kumpareiset maastot, seinänvierustat.
Raivaussahaan tarvitaa paksu siima jos raivattavan on vatukkoa ja pikku pusikkoa. Metalliterällä katkotaan paksummat puvartiset kasvit. - viikatteelle lopputili
Husse Jonsered tai Stihl kirjoitti:
Itse olen muutaman vuoden "niittänyt" vatukot ja nokkospusikot raivaussahalla jossa on siimapää. Ei siis mukää ruohotrimmeri, niissä ei teho riitä.
Raivurilla saa siistittyä ojat, kivikkoiset ja kumpareiset maastot, seinänvierustat.
Raivaussahaan tarvitaa paksu siima jos raivattavan on vatukkoa ja pikku pusikkoa. Metalliterällä katkotaan paksummat puvartiset kasvit.Raivaussahasta:
-miten paksu siima olisi hyvä olla? (heinää, nokkosta, vähän vattua ja jokunen muu risu)
-paljonko koneessa pitäisi olla tehoa? Taloudesta löytyy jo yksi isäntäluokan raivaussaha, mutta se on vähän turhan kookas näihin "naisten hommiin". Eli riittäisikö joku 30-35 cc, vai pitääkö mennä yli 40 koneisiin? Samalla sahalla voisi toki tehdä kevyttä raivaushommaakin, jolloin se tienaisi hintaansa pois. - Joko kasvaa
Raivaussahasta:
-miten paksu siima olisi hyvä olla? (heinää, nokkosta, vähän vattua ja jokunen muu risu)
-paljonko koneessa pitäisi olla tehoa? Taloudesta löytyy jo yksi isäntäluokan raivaussaha, mutta se on vähän turhan kookas näihin "naisten hommiin". Eli riittäisikö joku 30-35 cc, vai pitääkö mennä yli 40 koneisiin? Samalla sahalla voisi toki tehdä kevyttä raivaushommaakin, jolloin se tienaisi hintaansa pois.Helpointapa ja halvin ois löytää naapurista isäntä jolla ois sopiva niittukone traktorin perässä.
Seuraava vaihtoehto ois ostaa siihen isäntämiehen mallin raivuriin kolmioterä, halpa ratkasu mutta hetken aikaa joutus voimisteleen. - kokemuksella
Raivaussahasta:
-paljonko koneessa pitäisi olla tehoa? Taloudesta löytyy jo yksi isäntäluokan raivaussaha, mutta se on vähän turhan kookas näihin "naisten hommiin". Eli riittäisikö joku 30-35 cc, vai pitääkö mennä yli 40 koneisiin? Samalla sahalla voisi toki tehdä kevyttä raivaushommaakin, jolloin se tienaisi hintaansa pois.Kaikki kun on suhteessa tehtävän vaativuuteen, niin tavalliselle pihanurmelle riittää pienempikin siimaleikkuri.
Kun puhutaan saniais- ja vatukkoviidakosta, pitää koneen olla "metsurikokoa"ja siiman vähintään 3 mm paksu. Pienetkin risut tarvitsevat vähintään kolmioterää, mielellään kuitenkin oikeaa "sirkkeliterää".
Itselläni on "Jonsse" RS40 vm-88, ja olen ollut tyytyväinen laitteisiin. Jos "isännän" isossa koneessa on siimaleikkurivarustus ja valjaat saa säädettyä pituuttasi vastaavaksi, niin kokeile ihmeessä tehokasta yhdistelmää. - kuten minä
kokemuksella kirjoitti:
Kaikki kun on suhteessa tehtävän vaativuuteen, niin tavalliselle pihanurmelle riittää pienempikin siimaleikkuri.
Kun puhutaan saniais- ja vatukkoviidakosta, pitää koneen olla "metsurikokoa"ja siiman vähintään 3 mm paksu. Pienetkin risut tarvitsevat vähintään kolmioterää, mielellään kuitenkin oikeaa "sirkkeliterää".
Itselläni on "Jonsse" RS40 vm-88, ja olen ollut tyytyväinen laitteisiin. Jos "isännän" isossa koneessa on siimaleikkurivarustus ja valjaat saa säädettyä pituuttasi vastaavaksi, niin kokeile ihmeessä tehokasta yhdistelmää.Hitsasin raivurin sahanterään sivuista kiinni kaksi puimurin silppurin terää, joiden päät n.70 mm kehän ulkopuolella.
Nyt paksukin vatukko lakoaa lähes tyhjäkäynnillä. Työleveyttä on riittävästi. Ruoho ei pakene ilmavirrasta, siimaa ei kulu, sahaa ei tarvi huudattaa, vain pientä pintakaasua.
Näin olen tehnyt omalla riskillä vuosikymmenen verran. - Joko kasvaa
kuten minä kirjoitti:
Hitsasin raivurin sahanterään sivuista kiinni kaksi puimurin silppurin terää, joiden päät n.70 mm kehän ulkopuolella.
Nyt paksukin vatukko lakoaa lähes tyhjäkäynnillä. Työleveyttä on riittävästi. Ruoho ei pakene ilmavirrasta, siimaa ei kulu, sahaa ei tarvi huudattaa, vain pientä pintakaasua.
Näin olen tehnyt omalla riskillä vuosikymmenen verran.Ei varmaankaan yhtään tehokkaampi kolmio tai neli sakaraseen terään verrattuna, onnistuka tasapainotus?
- neliöterä
Joko kasvaa kirjoitti:
Ei varmaankaan yhtään tehokkaampi kolmio tai neli sakaraseen terään verrattuna, onnistuka tasapainotus?
mutta se hylki ainakin kevyempää heinää. En suosittele. Kolmioterästä ei ole kokemusta, mutta oma versio on työleveydeltään selvästi isompi.
Suojusta ei ole.
Tasapainoitus ei ole paras mahdollinen. Pitäisi tehdä kartio terän reikään. Pitämällä kartion pohjasta piikillä terää ylhäällä, saisi sen tasapainoon.
Toisaalta kun kierroksia ei paljon ole, niin ei se kohtuuttomasti ravista.
Teriä en hitsannut kuin sivuista, ettei katkea. - korjaus
neliöterä kirjoitti:
mutta se hylki ainakin kevyempää heinää. En suosittele. Kolmioterästä ei ole kokemusta, mutta oma versio on työleveydeltään selvästi isompi.
Suojusta ei ole.
Tasapainoitus ei ole paras mahdollinen. Pitäisi tehdä kartio terän reikään. Pitämällä kartion pohjasta piikillä terää ylhäällä, saisi sen tasapainoon.
Toisaalta kun kierroksia ei paljon ole, niin ei se kohtuuttomasti ravista.
Teriä en hitsannut kuin sivuista, ettei katkea.Siis en hitsannut sahanterään, kuten aiemmin sanoin, vaan juuri tähän neliöterään ne kaksi Record Clipperin terää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185171- 472839
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332802Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302478Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231819- 1181647
En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101610Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231334Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101298- 961197