AUTTAKEE VIISAAMMAT!

kitta

Meillä tuo nuorin amstaffi narttu on liian laiha! Kylkiluut näkyy todella rumasti, ja tuntuu käteen tosi pahoin silitellessä. Muutoin koira voi todella hyvin ja on pirteä, touhukas ja elivoimainen.

Olen ruokkinut sitä Royal caninin energy nappuloilla joita annan aamuin illoin n-5 dl kerrallaan lisänä kermaviiliä tai raejuustoa. Päivällä saa n. 500g alt.tia tai neu.ta tai raakaa lihaa ja lisänä luita välistä korvaan tämän jauhetulla kalalla. Ruokaan lisään omega 3 ja 6 öljyä. Koira on madotettu , terve eläinlääkärin mukaan... Muttei vaan liho ei millään. Ja enempää en saa sitä syömään, paitsi ehkä perunankuoria :D. Niin tosiaan saa myös kotiruuan loppuja, eläinlääkäri suositteli antamaan että nti söisi..

Me liikumme aikas paljon ulkona, kun nämä eivät viihdy sisällä. "Mummolassa saavat touhuilla omiaan omakotitalon pihassa ja liikettä riittää. Jos tämän ei anna liikkua ei syö :(.

19

2777

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pysyvät hoikkina. Oletko ajatellut sillä pentuja?? Tokihan näet että se on muutoin kunnossa, mutta jotkut nartut valmistuvat. ns vasta pentujen jälkeen.
      Toisaalta voithan koettaa vaihtaa ruokintaa ja nyt tulee hullua tekstiä, yrittää hieman vähentää liikuntaa. Koira ilmeisesti kuluttaa kaiken minkä saa.

      • kitta

        Tuota narttua ei koskaan pennuteta. Ulkonäöltään se on, laihuuttaan lukuunottamatta, todella upea, mutta muutoin ei sovellu periyttäjäksi.

        Jotkut amstaffit ovat todellisia adhd yksilöitä ja tämä on sellainen! Meillä kalsi vanhempaa narttua paljon pienemmällä ruokinnalla ja paljon paljon paremmassa lihassa, samalla liikunta määrällä. Jos antaisin ruokaa samat määräy ne lyllertäisivät. Niitä ruokitaan Royalin sensiblellä.

        tällä koiralla takana rankka menneisyys. Palautunut kasvattajalle. Olin venäjältä hakemassa pentua kun tapasin tämän rääpäleen joka oli lopetus uhan alla, rakastuin. Ja tuossa se nyt kuorsaa niinrakkaan miehekkäästi.
        Oli kova työ saada vanha ystäväni uskomaan että haluan juuri tämän koiran enkä sitä upeaa pentua joka minulle oli varattu. Mutta olisitpa nähnyt perheeni ilmeen kun rääpäle saapui...


      • Kun ..

        kyseessä on koira joka ei saa ravintoa edes itsensä pitämiseen hyvässä lihassa vaan polttaa kaiken niin miten se voisi ravita pennut kantoaikana.


    • Telpet

      tuo laihuus ongelma. Tosin rotuna irlanninsetteri narttu 4 v.
      Pojallani on tämä koira ja kylkiluut oikein paistoi selvästi ulospäin.
      Ruokana samat nappulat ja raaka liha ja rustoluut ym.herkut.
      Lääkärin mukaan koira on ollut aina terve,mutta lihaa ympärille pitäis saada.
      Sitten sattui meille kesällä kylään vanha metsästyskoira kasvattaja, joka tokas, että tuo koira tarvii lihotuskuurin.
      Todettiin, että ei liho.
      Hän sanoi, että lihoo se, te vaan syötätte väärin.
      Hän antoi ohjeet tähän yrjölänpuuron syöttämiseen.
      Tuolle koiralle alettiin syöttämään 2:sti päivässä kunnon puuroannos ja nappuloita lisäksi.
      Siihen lisäksi raakaa lihaa, viiliä, raejuustoa, öljyä ja rustoluita.
      Ja tietysti makupalojakin.
      Uskokaa,tai älkää, ei mennyt paria kuukautta kauempaa, kun koira oli tosi uljaassa kunnossa, ei näkynyt kylkiluut ulospäin.
      Jatkossa annettiin yksi puuroannos päivässä ja nappuloita toinen annos. Nyt tuolla koiralla on jo ikää, mutta ruoka samaa.
      Edelleen hyväkuntoinen.
      Tuosta alkoi meillä yrjölänpuuron syönti koirilla.
      Nykyään sitä syö kaikki koirat pennusta asti.

      • kitta

        vielä hoksannut kokeillakkaan. Kaikkea muuta tuolle onkin jo syötetty.

        Kiitoksia vinkeistä huomenna painelen kauppaan ja alkaa uudet ttulet ruokavaliossa tuolla neidillä.


    • Liikuntaa

      että kasvattaa lihaksia. Lihakset painaa enemmän kuin läski. Koiraahan ei pidä sillä lailla "lihottaa", vaan massan pitää olla lihaksia, eikä läskiä. Lihaksia saa ainoastaan tekemällä töitä, eli lisää liikuntaa, mielellään pyöräilyä ja voimalajeja, kuten ehkä taakanvetoa. Ruoka sitten sitä mukaa, eli energianappulat varmaan hyviä.

    • Ikä vois mainita ;)

      Kun ensiksi kannattaa muistaa,että on koiria,jotka yksinkertaisesti syö,minkä käyttää eli kuluttaa.Ne voi olla aineenvaihdunnaltaan jo sellaisia,ettei "turhia" tule.Usein noit on koiria,jotka nuorena on hyvinkin laihoja,mutta siinä kypsässä iässä rupeaa saamaan tavaraa ympärilleen.Joskus yksinkertaisesti on myös ruoka,mikä ei sovi.Vaikka kuinka hyvin toiselle sopisi.Ei vain käytä sitä hyväkseen.Tosta ruuasta en muuta sano,kun en osaa arvioida kuivamuonanmääriä,kun en noita käytä,mutta muistaaksen neusta on tuhdimpi versio ollut,Hevi neu,jossa rasvaprossa on suurempi.Eli sitä voisi kokeilla.Ihan puhdas läski,ihra,on todellakin hyvä,mikä on jo mainittu,ja sitten ihan kunnon voi,mitä voi mäjäyttää ruokaan.Jos kuivamuonassa on paljon suolaa,niin sitten esim.suolatonta voita.Raaka naudanmaha on myös tuhtia tavaraa.
      Lihallakin voi vaikuttaa niin,että antaa rasvaisempaa,jos on käyttänyt kevyempää.

      Jos on kuitenkin kasvavasta kyse,niin en itse niin kauheen epätoivoinen olisi,vaikka pahimmassa kasvupiikissä vähän luirulta näyttäisikin.
      Itse kun ruokin pelkällä kotiruualla,niin kasvaa ja kehittyy hitaammin,mikä on minulla nimenomainen tarkoituskin.Eli toisin sanoen,vaikka on massakoiria,niin itse olen tyytyväinen,vaikka näyttäisivät kasvaessa enemmänkin vinttarilta,kuin omalta rodultaan,heh.
      Siksi siis tuo ikä aina kiinnostaa.

      • kitta

        Tuola toisella palstalla jonkin kerran kirjoitellut ja ne iät tullut mainittua niin nyt unohtui.. Nti on tosiaan jo aikuinen koira ikää 2.5v.. eläinlääkärimme mielestä sen pitäisi painaa sellaiset 28-30 kg mikä kuulostaa ihan kohtuulliselta. Toinen amstaffi narttuni painaa n.38kg ja on todella lihaksikas pakkaus.

        Täytyypä kysellä mustista ja mirristä sitä hevi neuta. mummolan herkkuja on paksulla voikerroksella voidellut leivät :). Mielummin ne kuin keksit. Töissä mummot syöttävät juusto paloja herkuina.

        Koiralle on annettu naudanlihaa, sianlihaa, karitsanlihaa, kanankoipia, kanan siipiä, sikanautajauhelihaa ja broilerinjauhelihaa ja kerran viikossa jauhettua kalaa.
        Joskus käy myös syömässä kissan kupit tyhjiksi. Kanin ruokiin ei koske :).


      • kitta kirjoitti:

        Tuola toisella palstalla jonkin kerran kirjoitellut ja ne iät tullut mainittua niin nyt unohtui.. Nti on tosiaan jo aikuinen koira ikää 2.5v.. eläinlääkärimme mielestä sen pitäisi painaa sellaiset 28-30 kg mikä kuulostaa ihan kohtuulliselta. Toinen amstaffi narttuni painaa n.38kg ja on todella lihaksikas pakkaus.

        Täytyypä kysellä mustista ja mirristä sitä hevi neuta. mummolan herkkuja on paksulla voikerroksella voidellut leivät :). Mielummin ne kuin keksit. Töissä mummot syöttävät juusto paloja herkuina.

        Koiralle on annettu naudanlihaa, sianlihaa, karitsanlihaa, kanankoipia, kanan siipiä, sikanautajauhelihaa ja broilerinjauhelihaa ja kerran viikossa jauhettua kalaa.
        Joskus käy myös syömässä kissan kupit tyhjiksi. Kanin ruokiin ei koske :).

        Aikuinen koira,mutta lasken sen kuitenkin vielä nuoreksi.Eikös noi amstaffitkin ole kuitenkin ns.massarotu,niin kyllä sillä iän puolesta vielä kehittymisen varaa kuitenkin on eli voi olla tuota mainitsemaani tyyppiä,joka syö minkä kuluttaa.Massa tulee sitten joskus myöhään,mikä on tullakseen.Myöskin jos ei ole leikattu narttu,niin pikkuhiljaa myös juoksuista suattaapi kypsyä.
        Niin tuota voita meillä moppet saa päivittäin,eli voit myös lisätä.Itse tyydyn sitten vaan halppismargariiniin...

        Ja kun kasvu on jo kasvettu,niin muniakin voi antaa jokusiakin viikossa.Niistä tulee protskua reippaasti,jotka taas vaikuttaa lihaksiin.Raakana tai keitettynä.Miten kukin tykkää.


      • kitta
        molossi kirjoitti:

        Aikuinen koira,mutta lasken sen kuitenkin vielä nuoreksi.Eikös noi amstaffitkin ole kuitenkin ns.massarotu,niin kyllä sillä iän puolesta vielä kehittymisen varaa kuitenkin on eli voi olla tuota mainitsemaani tyyppiä,joka syö minkä kuluttaa.Massa tulee sitten joskus myöhään,mikä on tullakseen.Myöskin jos ei ole leikattu narttu,niin pikkuhiljaa myös juoksuista suattaapi kypsyä.
        Niin tuota voita meillä moppet saa päivittäin,eli voit myös lisätä.Itse tyydyn sitten vaan halppismargariiniin...

        Ja kun kasvu on jo kasvettu,niin muniakin voi antaa jokusiakin viikossa.Niistä tulee protskua reippaasti,jotka taas vaikuttaa lihaksiin.Raakana tai keitettynä.Miten kukin tykkää.

        on se sellaisen kehittymättömän oloinen. Jotain "lihaksen paikkoja" on alkanut muodostua reisiin ja rintakehään.

        Pääsääntöisesti meillä koirat juoksee aina metsä poluilla irti. Liikunta epätasaisella joustavalla alustalla on todettu paremmaksi kuin asfaltilla liikkuminen. Harrastamme aikas paljon erään "vuoren" rinteellä intervalliharjoituksia frisbeen tai pallon kanssa. Tätä nuorinta ei hirveän paljon ole näihin harjoituksiin vielä otettu mukaan koska on aivan liian laiha. Normi kävely lenkeille joilla koirat juoksevat ja temuavat keskenään otan sen kyllä mukaan. Näillä lenkeillä saatan heittää palloa tai frisbeetä muutaman kerran rinnettä alas tai ylöspäin jotta noutavat ja tuovat sen minulle.

        Koiralle lisätään usein kotiruuan loppuihin voita/margariinia tai rypsiöljyä. Ja koira syö usein ihan oivariinilla voideltuja juutovoileipiä, ruisleipiä. Ja juo maitoa, tytär ei voi syödä kun kaveri ei saa kans...

        Koira syö 3-4 puolittain keitettyä kananmunaa viikossa. En ole useampaa antanut kun on sanottu niiden olevan haitaksi koiran munuaisille ja kolestroliarvoille. Jos voi enemmänkin antaa niin annan taatusti. Tämä eläinlääkäri joka nykyisin tuolla klinikalla asioitamme hoitaa ei tunnu osaavan vastata mihinkään mitä kysyn. Kananmunien syöttämisestä totesi "on makuasia"..

        koiralla oli juoksut nyt tammikuussa ja ja silloin ruuan kanssa kranttuilu meni huippuunsa. Tuntui et itku tulee kun ruoka jäi kuppiin koskemattomana kolmella kerralla peräkkäin. Koira vain pyrki ulos jatkuvasti eikä suostunut syömään. Eläinlääkäri ehdotti sterilointia. Tasoittaisiko se syömis ongelmia? Vai hidastuttaisiko kypsymistä?
        Tämän kanssa on suuri ongelma se kun ei yhtään tiedä miten sitä on ruokittu ja hoidettu pentuna. Nämä vanhemmat neitoset olen itse ruokkinut ja hoitanut ja nähnyt kypsymiset. Aikas honteloita olivat tuonne kolmansiin juoksuihinsa asti. Sitten alkoi lihasten kasvu oikein kunnolla.


      • kitta kirjoitti:

        on se sellaisen kehittymättömän oloinen. Jotain "lihaksen paikkoja" on alkanut muodostua reisiin ja rintakehään.

        Pääsääntöisesti meillä koirat juoksee aina metsä poluilla irti. Liikunta epätasaisella joustavalla alustalla on todettu paremmaksi kuin asfaltilla liikkuminen. Harrastamme aikas paljon erään "vuoren" rinteellä intervalliharjoituksia frisbeen tai pallon kanssa. Tätä nuorinta ei hirveän paljon ole näihin harjoituksiin vielä otettu mukaan koska on aivan liian laiha. Normi kävely lenkeille joilla koirat juoksevat ja temuavat keskenään otan sen kyllä mukaan. Näillä lenkeillä saatan heittää palloa tai frisbeetä muutaman kerran rinnettä alas tai ylöspäin jotta noutavat ja tuovat sen minulle.

        Koiralle lisätään usein kotiruuan loppuihin voita/margariinia tai rypsiöljyä. Ja koira syö usein ihan oivariinilla voideltuja juutovoileipiä, ruisleipiä. Ja juo maitoa, tytär ei voi syödä kun kaveri ei saa kans...

        Koira syö 3-4 puolittain keitettyä kananmunaa viikossa. En ole useampaa antanut kun on sanottu niiden olevan haitaksi koiran munuaisille ja kolestroliarvoille. Jos voi enemmänkin antaa niin annan taatusti. Tämä eläinlääkäri joka nykyisin tuolla klinikalla asioitamme hoitaa ei tunnu osaavan vastata mihinkään mitä kysyn. Kananmunien syöttämisestä totesi "on makuasia"..

        koiralla oli juoksut nyt tammikuussa ja ja silloin ruuan kanssa kranttuilu meni huippuunsa. Tuntui et itku tulee kun ruoka jäi kuppiin koskemattomana kolmella kerralla peräkkäin. Koira vain pyrki ulos jatkuvasti eikä suostunut syömään. Eläinlääkäri ehdotti sterilointia. Tasoittaisiko se syömis ongelmia? Vai hidastuttaisiko kypsymistä?
        Tämän kanssa on suuri ongelma se kun ei yhtään tiedä miten sitä on ruokittu ja hoidettu pentuna. Nämä vanhemmat neitoset olen itse ruokkinut ja hoitanut ja nähnyt kypsymiset. Aikas honteloita olivat tuonne kolmansiin juoksuihinsa asti. Sitten alkoi lihasten kasvu oikein kunnolla.

        Toi kananmunan määrä on aika passeli.Tosin kolestrolivaaraa koiralla ei pitäisi olla,kuten ihmisellä,yleensäkään.Eikä se ihan pelkkä makuasia ole.Kananmuna on erittäin vahva proteiininlähde,minkä koira käyttää miltei kokonaan hyväkseen.Sen lisäksi siinä on paljon vitaaliaineita.Se on esim.kotiruuassa olennainen osa ;)

        Liikuntahan teillä on tosi hienoa :)
        Asfalttia minä en käytä kuin pakolliset ja sitten noit "kaupunkikierrokset" silloin tällöin.
        Eli asfalttihan on epäterveellinen alusta,enkä yhtään ihmettele,vaikka yksi syy luustovikoihin saattaa nykypäivänä koirilla olla liiallinen asfaltilla liikuttaminen kasvuiässä.

        Hyvin harvat lekurit osaa ruokinnasta sanoa yhtään mitään,muusta kuin "anna kuivamuonaa".Se ruokintapuoli kun niiden koulutuksessakin on ollut aika olematonta.Ja jos vielä itse on käyttänyt vaan teollista,niin eipä niiltä mitään neuvoja pahemmin saa.

        Tuota narttujen kronklaamista juoksujen aikoihin on kylläkin.Minulla on ollut pari narttua sellaista,että vaikka ruoka muuten menee kuin häkä,niin tärppipäivänä on ollut ihan muut "herkut" visiin mielessä,eli eipä ole maittanut.

        Yksi mahdollisuus on(jollei pentuja harkitse),sterilointi.Koska joskus huono syöminenhän voi liittyä myös hormoonitoimintaan.
        Eli en näe sitä huonona vaihtoehtona.Kypsymiseen se ei mitään vaikuta.Joillekin koirillehan saattaa ruokahalu lisääntyäkin steriloinnnin/kastroinnin jälkeen.Varsinkin jos on ollut ongelmia hormoonien kanssa ja sitten leikkauksella saadaan tasaantumaan.

        Periaatteessahan ruokinta ei viimekädessä vaikuta siihen,millainen koira on aikuisena.Toisaalta tietenkin vaikuttaa.
        Lopullinen kokohan kuitenkin tulee geeneistä,osa massastakin,kuin myös lihaksien koko ja malli.Osa sitten tulee ruokinnasta ja sopivasta liikunnasta.

        Mutta rasvaa ja proteiinia(aikuiselle) voi hyvin siis lisätä.Noista kuivamuonista en voi neuvoa sen enempää vaihtamaan sun muuta,koska itse en niitä käytä.Mutta lisänä voit antaa niitä,mitä olen jo maininnut,koska on jo kasvunsa kasvanut.


      • kitta
        molossi kirjoitti:

        Toi kananmunan määrä on aika passeli.Tosin kolestrolivaaraa koiralla ei pitäisi olla,kuten ihmisellä,yleensäkään.Eikä se ihan pelkkä makuasia ole.Kananmuna on erittäin vahva proteiininlähde,minkä koira käyttää miltei kokonaan hyväkseen.Sen lisäksi siinä on paljon vitaaliaineita.Se on esim.kotiruuassa olennainen osa ;)

        Liikuntahan teillä on tosi hienoa :)
        Asfalttia minä en käytä kuin pakolliset ja sitten noit "kaupunkikierrokset" silloin tällöin.
        Eli asfalttihan on epäterveellinen alusta,enkä yhtään ihmettele,vaikka yksi syy luustovikoihin saattaa nykypäivänä koirilla olla liiallinen asfaltilla liikuttaminen kasvuiässä.

        Hyvin harvat lekurit osaa ruokinnasta sanoa yhtään mitään,muusta kuin "anna kuivamuonaa".Se ruokintapuoli kun niiden koulutuksessakin on ollut aika olematonta.Ja jos vielä itse on käyttänyt vaan teollista,niin eipä niiltä mitään neuvoja pahemmin saa.

        Tuota narttujen kronklaamista juoksujen aikoihin on kylläkin.Minulla on ollut pari narttua sellaista,että vaikka ruoka muuten menee kuin häkä,niin tärppipäivänä on ollut ihan muut "herkut" visiin mielessä,eli eipä ole maittanut.

        Yksi mahdollisuus on(jollei pentuja harkitse),sterilointi.Koska joskus huono syöminenhän voi liittyä myös hormoonitoimintaan.
        Eli en näe sitä huonona vaihtoehtona.Kypsymiseen se ei mitään vaikuta.Joillekin koirillehan saattaa ruokahalu lisääntyäkin steriloinnnin/kastroinnin jälkeen.Varsinkin jos on ollut ongelmia hormoonien kanssa ja sitten leikkauksella saadaan tasaantumaan.

        Periaatteessahan ruokinta ei viimekädessä vaikuta siihen,millainen koira on aikuisena.Toisaalta tietenkin vaikuttaa.
        Lopullinen kokohan kuitenkin tulee geeneistä,osa massastakin,kuin myös lihaksien koko ja malli.Osa sitten tulee ruokinnasta ja sopivasta liikunnasta.

        Mutta rasvaa ja proteiinia(aikuiselle) voi hyvin siis lisätä.Noista kuivamuonista en voi neuvoa sen enempää vaihtamaan sun muuta,koska itse en niitä käytä.Mutta lisänä voit antaa niitä,mitä olen jo maininnut,koska on jo kasvunsa kasvanut.

        mitä sanot eläinlääkäreiden ruokinta tietoudesta. Tuntuu välillä ettei koiralle pitäisi syöttää kuin nappuloita.
        Tunnustan joskus ajatelleeni (paljon ennen netin yleistymistä), että syötän koirilleni aina laadukkaita nappuloita jottei puutostiloja pääse syntymän. No ensimmäinen kunnon pitkä reissu sukuloimaan koirien ja pienten lasten kanssa muutti mieleni. Marinoimaton liha "pikaruokana" jota saa lähes joka kaupasta ja oli helpompaa hankkia tuoreena kuin raahata valtavaa säkkiä mukana. Ja tuntui kelpaavan paremmin :).

        Sitä sterilointia olen miettinyt koko akka laumalle. Tosin saan varmaan pienentää kahden muun koiran ruokamääriä, mutta helpottaa se kuitenkin elämää muutoin. Ja toisaalta pitää sitten liikkua enemmän.. Alkaa vaikka pelata jalista näiden sählien kanssa - kuulalla- niin ei puhkea heti :).


      • kitta kirjoitti:

        mitä sanot eläinlääkäreiden ruokinta tietoudesta. Tuntuu välillä ettei koiralle pitäisi syöttää kuin nappuloita.
        Tunnustan joskus ajatelleeni (paljon ennen netin yleistymistä), että syötän koirilleni aina laadukkaita nappuloita jottei puutostiloja pääse syntymän. No ensimmäinen kunnon pitkä reissu sukuloimaan koirien ja pienten lasten kanssa muutti mieleni. Marinoimaton liha "pikaruokana" jota saa lähes joka kaupasta ja oli helpompaa hankkia tuoreena kuin raahata valtavaa säkkiä mukana. Ja tuntui kelpaavan paremmin :).

        Sitä sterilointia olen miettinyt koko akka laumalle. Tosin saan varmaan pienentää kahden muun koiran ruokamääriä, mutta helpottaa se kuitenkin elämää muutoin. Ja toisaalta pitää sitten liikkua enemmän.. Alkaa vaikka pelata jalista näiden sählien kanssa - kuulalla- niin ei puhkea heti :).

        No joo,noi jutut koirien puutostiloista on jo vähän tiettyjen tahojen propagandaakin.

        Muusta kun teollisesta on tehty niin himskatin tieteellistä prosenttiruokintaa suurinpiirtein,heh.
        Eikä se sitä ole.Iät ajathan noita moppeja ruokittu ihan muulla kuin teollisella.
        Perusasiat toki pitää hanskassa olla,ja luustollisesti vaikeitten kanssa ehkä hieman enemmän taitoa vaatii.

        Ja voi hyvinkin olla,että ei sinun tartte pahemmin ruokaa vähentää.Sinulla kun tuota liikuntaa tuntuu koirat saavan aika mukavasti :=)

        Tuo on kuitenkin aika yksilökohtaista,tuppaako yhtään pulskistumaan vai ei.
        Ne mitkä roisemmin ja melkein onkhelmiin asti turpoo, taitaapi olla vähän niitä,jotka ei muuten sohvalta poistu kuin talonkulmalle...


    • massaa vasta

      noin kaksivuotiaina. Joten nou hätä, odottele ihan rauhassa...

      • lukea ..

        edelliset viestit, niistä käy ilmi että koira on jo 2,5 vuotias.


      • tarkoita etteikö
        lukea .. kirjoitti:

        edelliset viestit, niistä käy ilmi että koira on jo 2,5 vuotias.

        se vielä alkaisi massaa saamaan! Vai luuletko että se massa kertyy koiralle justiinsa 2-2,5 vuotiaana??? On koiria jotka saavat massansa vasta huomattavasti myöhemminkin!


      • ei varsinaisesti

        saada, vaan se hankitaan liikunnalla. Massa, joka on "saatu", ei yleensä ole kuin läskiä. Oikea massa muodostuu lihaksista, eikä sitä saada, vaan sen eteen pitää tehdä töitä, ja oikea ravinto tietenkin kuuluu sittten myös asiaan.


    • ollut pitti?

      Onko sulla pitin lisäksi amsukin? Tuleeko toimeen hyvin toimeen keskenään?

      Meillä 7-vuotias amerikantuonti pitti uros ja
      3 v. dobberi tyttö, aivan ehana ja ihku syvä
      ystävyys niillä...Amstaffi tyty kanssa hoidossa
      mulla 2 pv viikossa, siinä kolmen kopla :D
      Amsu-tyttö on vuoden vanha ja dobberi pitää sitä
      lemmikkinään, tuhansia pusuja päivässä, sulosia
      kaikki!

      • kitta

        3 kpl :). Reilu 6v amstaffi lady sitten reilu 4v pitti lady ja tämä pahnan pohjimmainen 2,5v amstaffi "vauva". Lisäksi meidän eläintarhaan kuuluu 3 kissaa ja sellainen karvapallo kani herra joka on lauman pomo tätä nykyä :D. Ulko elukoina on hevonen ja poni. Lehmää vielä pyysin muttei mies tahdo :(, vaikea yksilö kun on...

        Koirat tulevat mainiosti toimeen keskenään. Vanhin amstaffimme on päättänyt olevansa pittimme emo ja pitti on päättänyt olevansa tyttäreni emo :D ja kaniherra seuraa pittiä sisällä kaikkialle, nukkuukin vieressä. Nuorin amstaffi nti palvoo maatakin mieheni jalkojen alta, sen elämä pyörii sen mukaan milloin "isi" tulee. Eli vanha lady saa mamman omakseen :). Käveleviä pusukoneita ovat. Omistavat maailman kultaisimmat sydämet ja luonteet. Persoonina ovat melkoisia tapauksia :).


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      383
      8609
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2364
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      34
      1722
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1599
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      84
      1355
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      120
      1322
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      356
      1173
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      16
      1045
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      54
      1012
    10. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      121
      1004
    Aihe