sosiologia kiinnostaa

ja pelottaa!!

Olin harkinnut pitkään Sosiologian opintoja. Kuitenkin luettuani vanhoja kirjoituksia tällä palstalla, en ole enää yhtään varma haluanko edes hakea.
Joku "mustapää" -niminen sosiologia opiskelija kirjoitteli aiheesta, ja sai minut toteamaan että en halua muuttaa koko elämänkatsomustani kuten hän oli tehnyt opiskelujensa myötä, enkä myöskään tulla samanlaiseksi ihmiseksi kuten hän ja muut opiskelijat. Hyvin töykeiltä ja ylimieliseltä vaikutti heidän kirjoituksensa...

Ajattelin nyt kuitenkin ottaa vielä vähän selvää asioista... Milaiset ihmiset sitä sosiologiaa lukevat ja mitä heistä tulee? Onko jo pääsykoekirja kovin vaikeaa tekstiä? Kirjastostahan varmaan saisin lainattua ja tutustuttua, mutta olen ulkomailla...

Saa nähdä millaista vastausta tulee takaisin...:D

6

3789

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..sivustaseuraaja..

Itse en alaa opiskele, vaan kaveripiiristä löytyy sitäkin useampi. Ja pakko myöntää, aivan normaaleita ovat. :D Omat mielipiteet saa pitää, niihin ei suinkaan pyritä vaikuttamaan.. Eikä porukasta taas löydä yhtäkään varsinaista "maailmanparantajaa". Ja tottakai opinnot tarjoavat uusia näkökulmia!

Eli ainakin Tampereen yliopiston Porin yksikössä (Porin yliopistokeskus) ei tuo stereotypia pidä paikkaansa. Pääsykoekirjoissa on luettavaa, mutta periaatteessa ensimmäinen vuosi meneekin niiden tiedoilla. Eli mikäli sisälle on päässyt jollakin toisella keinolla, on opiskelu raskaampaa. Joten niiden lukeminen kannattaa. :) Yleissivistystähän tuo on. Siksi itseäni kiinnostaa.

• ei-pelottava sosiologi

Ei kai sitä nyt yhden tyypin perusteella voi yleistää koko tieteenalan porukkaa... :D Näitä yleistyksiä ja stereotypioitakin tutkii mm. sosiologia. Sosiologia ei ole ainakaan missään nimessä mitään aivopesua! :D Samanlaisia kusipäitä sitä on kaikki tiedekunnat täynnä, ja yhtä lailla mukavia ihmisiä mahtuu joka porukkaan. 1970-luvulla olisi ollut erittäin kiinnostavaa olla sosiologian opiskelija.
      Jotkut synkkämieliset nuoret resupekkasällit (oik. pappa betalar-tekoköyhäilijät) ja tiukkanutturaiset ja suu viivana käyskentelevät sosiologineitoset nyt joskus kuvittelevat olevansa Che Guevaran tai Jeesuksen tai Isabella Allenden inkarnaatioita, mutta näitä mahtuu joka tiedekuntaan. Suuri suu ja kova ääni usein peittää vähäiset tiedot ja varsinkin puuttuvan viisauden. Olen todennut, että kaikkein uskottavin on omana itsenään. =)))

Sosiologia on kiinnostavaa ja opiskellessa oikeasti joutuu pohtimaan yhteiskunnassa vallitsevia lainalaisuuksia ja muuta mukavaa. Mitään ei tarvitse purematta niellä ja jos sinulla on joku parempi teoria tarjottavana, sen saa toki tuoda julki, sosiologia pakottaa ajattelemaan asioita eikä mitään päntätä valmiiksi muussattuna. Pohtimisen ja kyseenalaistamisen kauttahan sitä ihminen avartuu ja kehittyy. Sosiologiaan mahtuu niin paljon kaikenmoista yhteiskuntaelämän saralta, että jokainen saa tutkia jossain vaiheessa opintoja itseä kiinnostavilta erityisaloiltaan sitä mitä haluaa. Kaiken näköistä mahtuu mukaan ja opetushenkilökunta on huippua! Jopa huumoria on runsain mitoin! Elämäni parasta aikaa tuo sosiologiaika :))

• se pelokas....

Kiva kyllä kuulla! Täytyypä ottaa lisää selvää asioista... Sekin kyllä huolettaa, että mihinkä sitä mahtaisi sitten työllistyä, kun ei kuitenkaan valmistu mihinkään tiettyyn ammattiin. Luin kylläkin Turun yliopiston sivuilta, että erittäin hyvin ovat sosiologit työllistyneet, kiva juttu!

Muuten en ole kovinkaan yeistävä ja musta-valkoinen ihminen, mutta olen vaan sattunut kuulemaan aika paljon negatiivista tästä asiasta. Lisäksi en ymmärtänyt paljon mitään noiden sosiologien väittelystä, taisi olla jotain sisäpiiri juttua... :D

Mitä kannattaa ottaa sivuaineeksi, jotta olisi hyvät työllistymismahdollisuudet? Onko järkeä ottaa vaikka psykologiaa tai kauppatieteitä? Sosiologien palkat ovat varmaan laidasta laitaan, joten niitä taitaa olla turha kysellä...

• ei-pelottava sosiologi
        se pelokas.... kirjoitti:

Kiva kyllä kuulla! Täytyypä ottaa lisää selvää asioista... Sekin kyllä huolettaa, että mihinkä sitä mahtaisi sitten työllistyä, kun ei kuitenkaan valmistu mihinkään tiettyyn ammattiin. Luin kylläkin Turun yliopiston sivuilta, että erittäin hyvin ovat sosiologit työllistyneet, kiva juttu!

Muuten en ole kovinkaan yeistävä ja musta-valkoinen ihminen, mutta olen vaan sattunut kuulemaan aika paljon negatiivista tästä asiasta. Lisäksi en ymmärtänyt paljon mitään noiden sosiologien väittelystä, taisi olla jotain sisäpiiri juttua... :D

Mitä kannattaa ottaa sivuaineeksi, jotta olisi hyvät työllistymismahdollisuudet? Onko järkeä ottaa vaikka psykologiaa tai kauppatieteitä? Sosiologien palkat ovat varmaan laidasta laitaan, joten niitä taitaa olla turha kysellä...

Kyllä näin on, sosiologien ammattikäytäntöjä on kymmeniä. Sivuaineita kannattaa miettiä tosiaan sen mukaan, mitä töitä on ajatellut tekevänsä myöhemmin.

Sosiologit ovat paljolti täyttämässä niitä työpaikkoja, joissa vaatimuksena on "soveltuva korkeakoulututkinto". Taloustiedettä kannattaa ottaa, samoin oikeustiedettä jos ei oikein tiedä mihin aikoo. Jos aikoo viestinnän ja tiedottamisen alalle median palvelukseen, niin sitten mediatutkimusta ja sen semmoista. Psykologiasta ei ole ainakaan haittaa. Itselläni oli aivan mahdottomat sivuaineet, mutta kappas vain, tässä nykytilanteessa ne osuvat kuin nyrkki silmään! Voin hyödyntää kybällä kaikki sivuaineet. Kauppatieteet ovat varmasti tosi hyödyllisiä, hallinto ja johtaminen jne. Eikä tilastotiedettä kannata unohtaa, jos olet numeroihmisiä.

Olen itse työllistynyt pian valmistumisen jälkeen ja ainakin Turun yhteiskuntatieteellisen tdk:n työllistymisprosentti on todella korkea. Itse osuin lukemaan sosiologiaa aivan vahingossa, sivuaineesta tulikin pääaine. Tämä on hyvä muistaa: Sivuaine saattaa alkaa kiinnostaa enempi kuin pääaineeksi valittu, ja hienoa on, että voi siirtyä sitä lukemaan jopa tiedekunnasta toiseen erioikeudella. Tosin ko. aineesta on sitten suoritettava iso osa, ennen kuin erioikeutta myönnetään.

Sosiologit ovat varmaan kriitikkoja luonnostaan, joten olet kai osunut johonkin kriittisen keskustelun keskelle. :D. Ainakin värikästä ja mielenkiintoista on taatusti yhteiskuntatieteellissä opiskelu verrattuna moneen muuhun. Esim. oikiksessa on aika helkutin kuivakkaa... :D

• ei-pelottava sosiologi

Piti vielä kommentoida tuota pääsykoekirjaan liittyvää huoltasi. Ei kirja tai kirjat ole siis mitenkään vaikeita. Tosin en itse ole aineeseen päässyt pääsykokeen vaan erioikeuden kautta. Pääsykoekirjat ovat kuitenkin tenttivaatimuskamaa, ja ne on jossain vaiheessa kahlattu läpi.

Mitä olen katsonut pääsykoekysymyksiä, niissä enemmän tarkastellaan pyrkijän kykyä soveltaa ja nähdä asioiden taakse ja hahmottaa kokonaisuuksia - siis älytä itsekin jotain. Kannattaa siis ehkä lukea muutakin kirjallisuutta alalta kuin varsinaiset pääsykoekirjat. Sisäänpääsy yliopistoon on mielestäni paljon helpompaa, kuin ulospääsy eli siis valmistuminen. :D

• ei enää pelokas

Tosi paljon kiitoksia avusta! En taida olla enää niin ennakkoluuloinen:D

Vaikuttaa kyllä todella mukavalta alalta tuo sosiologia, joten taidan pyytää ystävää postittamaan pääsykoekirjan, niin pääsee pänttäämään:)

Eihän kirjoja ole kuin yksi, niin eiköhän sen kerkeä opettelemaan ja ennen kaikkea omaksumaan, jotta osaa sitten tietoa soveltaa itse kokeessa.

Kiitti vielä!:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      319
      7544
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2176
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1843
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1382
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1287
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1251
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1221
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      55
      1171
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe