Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kylpylöistä

Tuisku

Onko kellään kokemuksia siitä miten kylpylä ihmiset eli lähinnä henkilökunta ja asiakkaat suhtautuu psoriin?? ollaan miehen kanssa menossa "ihanalle ja rentouttavalle" kylpyläreissulle ja mua oikeesti vaan ahdistaa se, että pitää näyttäytyä saunassa ja uimapukusillaan..

tykkään ihan hirveästi uimisesta mut en uskalla käydä missään kun pelkään ihmisten reaktioita.. :( tuntuu et oon suurinpiirtein ainoa ihminen maailmassa jolla on läikikkäät jalat ja kaikki tuijottaa niitä uimahalleissa ja kylpylöissä? saako mistään koko kropan peittäviä uikkareita?! ;)

kanssasisaret ja -veljet, käyttekö uimahalleissa, kylpylöissä? miten väki suhtautuu? luuleeks ihmiset et tää tarttuu veden mukana?

10

3132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Camel boots

      En tiedä, kuinka uimahalleissa suhtaudutaan, koska en niissä käy - kloorivesi kun kuivattaa entisestään korppuihoa ja hajukin on kamala.

      Voi olla, että siihen suhtaudutaan kuten muuhunkin ns. normaalista poikkeavaan. Aivan kuten kesälläkin shortseissa ja T-paita päällä kulkiessa. Jotkut eivät ole nähdäkseen, toiset taas toljottavat häpeilemättä kuin lehmä uutta veräjää.

      Pääasia, että itse tulee sairauden kanssa toimeen muista sen enempiä välittämättä. Jokainen kulkekoon omia polkujaan... ; ) Oikein mukavan rentouttavaa kylpylälomaa!

    • Eivät päästä

      Psoriattikoita sisälle, koska kyseinen ihottuma voidaan sekoittaa sieni-ihottumaan. Jos haluat varmasti päästä sisälle, ota mukaan ihotautilääkärin todistus, että ihottumasi on psoria, eikä sieni-ihottumaa. Voi myös ennen kylpylään menoa tarkistaa heidän käytännön.

      • tuisku

        jotenkin aavistelin jotain tällaista.. mikäs sen mukavampaa kuin pahimmassa tapauksessa joutua ite eristetyksi.. täytynee varautua ottamalla joku todistukseks kelpaava. oon kyllä yrittäny ottaa tässä hoitokuuria ja yrittää saaha isoimpia länttejä vähä piiloon jottei ne niin paistais.


    • ...kokenut

      Ei ne sua tuijota. Sitäpaitsi vedessä psoriasista tuskin erottaa.

      • kuitenkin

        uimavalvoja näkee, lähtö voi tulla, jos ei ole tositetta sairaudesta. esim. sienisairaita ei kylpylöihin pääse..


    • kanssa massamatkoille
    • Kyllä pääset minne vain kylpylään. Ei sinulta kukaan tule kyselemään lippuluukulla, et onko psoria/sientä!
      Jokaisessa uimahallissa/kylpylässä on koulutuksen saaneita uinninvälvojia, siistijöitä, joita valaistaan vuosittain psorista työnsä puolesta, tätä valistustyötä tekevät eri iho-järjestöt, kuten iholiitto, ja psoriasisliitto kampanjoillaan.
      Eli, jos joku tulee jotain kyselemään työntekijöpuolelta, mitä suuresti ihmettelen, sanot vain että on psori, ja sillä siisti. Voit vielä mainita, jotta ihosi on haavaton, ja voit kylpeä siinä, kuin muutkin.
      Jos rasvaamisen kanssa on ongelmia esim pienten pukutilojen vuoksi, mene rasvaamaan vessaan. Näillä ohjein minä olen pärjännyt ja monessa kylpylässä olen käynyt ilman henkilökunnan ihmettelyä.
      Kanssakylpijöille ei voi mitään, sanoo vain, että psoritietous on yleisisvistykseen kuuluvaa, ja jos sinulla on puutteita sen suhteen, menepäs kysymään vaikkapa siistijältä, mitä mieltä hän on psorin tarttuvuudesta... Pariin kertaan olen tuon sanonut, ja siihen on jäänyt..
      Leppoisia kylpyhetkiä!

      • Pikkunäppy

        montaa eri laatua. Kaikki lääkäritkään eivät tunnista psoria, miten sitten maallikko. Esim. pieniläiskäinen psori näyttää ihan joltain rokkotaudilta silloin kun näpyt ovat tuoreita ja kohollaan sekä tulehtuneita. Ei siis näytä lainkaan klassiselta laaja-alaiselta hilsehtivältä psoriasikselta. Perinteinen psori on niin helppo tunnistaa mutta nuo ainakin 8 eri muuta variaatiota ovat hankalammin tunnistettavia. Tarttis varmaan killua joku lattaa isoilla kirjaimilla kaulassa jossa lukee "sairastan pieniläiskäistä psoriasista"


    • ahistus

      Itselläni sama ongelma. Mies on hoitanut kaiken vuosipäiväksi,ja kysyin varmuudeksi mitä pitää ottaa mukaan ja sain tietää uikkareista. Uskon että tiedossa on siis kylpyläloma. Mulla on pisarapsori ja loma on parin viikon päästä. Olen ainakin 50% täynnä läikkiä ja lääkäriinkin pääsen vasta ensiviikolla. En ehdi parantua valohoidolla, enkä halua pilata yhteistähetkeämme murehtimalla. Mä en voi näyttäytyä tän näkösenä missään. Olen 21 ja paininu tän kanssa vasta puol vuotta joten en ole todellakaan sinut tän sairauden kanssa. En haluaisi sanoa että peruuttaisi loman, tuntuu että menee koko elämä pilalle.

    • Rituliini-60

      Hei, miten peitätte sormissa ja jalkapohjissa olevat haavaumat kun menette kylpylöihin? Haavoihin ei saisi mennä bakteereja...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2277
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2093
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1698
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1516
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1417
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1384
    8. 52
      1278
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      63
      1221
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe