Istutusputki

Istuttaja

1,5ha olis istutettavaa ja olen nähnyt istutusputkia, onko niisä eroa ja mistä saa sellaisen edullisimmin?
MHY:n lainailuihin ei parane kai luottaa? Jos ne jakaa suosikeilleen...

26

13946

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on koko eroja sen mukaan millaisia taimia istutetaan tai oikeastaan nyky putket on pienempiä samoin kuin taimissa on pienempi paakku. Uittokalusto(löytyy netistä) myy kyseisiä putkia jos oman haluaa, yllättävän arvokkaita vaan ovat ja vakka vielä päälle niin hintaa tulee reilu satanen. kyllä mhy:ltä ne lainaan saa mutta se laina-aika ei välttämättä ole itselle paras ja sopivin kposka on ajatellut taimet laittaa..

    • Vaari on erilaisia taimia pannut maahan kymmenin tuhansin, vuosikymmenten mittaan. Ei ole ainuttakaan kuokkaa tai putkea tullut itse ostettua. Aina on välineet MHY:ltä löytynyt. Vai vielä suosikeilleen? Älä ole ennakkoluuloinen

      • aikoihin eletty

        Satasen putkesta ja taimivakasta aletaan inisemään muka kalliina kustannuksena. Saahan sen menoina vähennyksiin ... häh? Ja sitten vielä täällä uhotaan että ainuttakaan en ole ostanut. Kaikkiko pitää metsänomistajan saada ilmaiseksi? Varmaan kohta menette itkemään sinne MHY:n toimistoon jos vaikka ylimääräisiä kuitteja saisitte omiin vähennyksiin ... voishan sitä vaikka kahvit tarjota ... tosin ilman pullaa jos ei eilistä löydy.


      • kun perheen
        aikoihin eletty kirjoitti:

        Satasen putkesta ja taimivakasta aletaan inisemään muka kalliina kustannuksena. Saahan sen menoina vähennyksiin ... häh? Ja sitten vielä täällä uhotaan että ainuttakaan en ole ostanut. Kaikkiko pitää metsänomistajan saada ilmaiseksi? Varmaan kohta menette itkemään sinne MHY:n toimistoon jos vaikka ylimääräisiä kuitteja saisitte omiin vähennyksiin ... voishan sitä vaikka kahvit tarjota ... tosin ilman pullaa jos ei eilistä löydy.

        huokuttelee taimen istutukseen, putkien tarve 5-6
        kpl .
        Yhdistyksestä olen varannut kaluston ja käynyt pe hakemassa.
        Mielellään antavat.


      • Istuttaja

        Jos ei tee heidän kauttaan metsäkauppaa, niin eipä meinaa saada vastausta ihan tavalliseen kysymykseenkään? On tehneet muutaman mokan mulle ja en ole säästellyt sanoja, on ne tajunneet sen itsekin.
        Metsänhoitomaksut on kelvanneet, mutta palvelua ei ole..
        Kerro vaan vaari omiasi, mutta minä puhun mitä olen kokenut.


      • Istuttaja
        kun perheen kirjoitti:

        huokuttelee taimen istutukseen, putkien tarve 5-6
        kpl .
        Yhdistyksestä olen varannut kaluston ja käynyt pe hakemassa.
        Mielellään antavat.

        Meillä on muutama, saat jos sattuu olemaan paikalla? Me pyritään, että melkein kaikki ostaa(ja pakkohan se on ostaa, jos taimet on paikalla ja putkia "ei paikalla"). Tuohan on hyvä myyntitaktiikka, he saa myytyä juuri siihen hintaan mihin haluavat? Harva sitä lähtee enää silloin etsimään muualta...


      • Anonyymi
        aikoihin eletty kirjoitti:

        Satasen putkesta ja taimivakasta aletaan inisemään muka kalliina kustannuksena. Saahan sen menoina vähennyksiin ... häh? Ja sitten vielä täällä uhotaan että ainuttakaan en ole ostanut. Kaikkiko pitää metsänomistajan saada ilmaiseksi? Varmaan kohta menette itkemään sinne MHY:n toimistoon jos vaikka ylimääräisiä kuitteja saisitte omiin vähennyksiin ... voishan sitä vaikka kahvit tarjota ... tosin ilman pullaa jos ei eilistä löydy.

        Kateelline


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kateelline

        Tuo vikinä on tosiaan ihmejuttu, satkulla saa putken ja vakan, jota ammattimiehetkin käyttää toistakymmentä vuotta.

        Ihmettelen miten metsänomistaja voi olla niin persaukinen hakkuiden jälkeen ettei kärsi yhden puun hintaa sijoittaa istutusvälineisiin, joka kestää varmasti tulevallekkin sukupolvelle.
        Ja sen ostohinnan saa vielä vähennyksiin.


    • juntti----

      Melko älytöntä ostaa puolentoista hehtaarin alueelle omaa pottiputkea, on melko kalliita. Ihan rohkeesti vaan sinne mhy:n toimistoon kysymään ja ajoissa varaamaan. Niillä tahtoo noita putkia olla sen verran, että luulis sullekin lainaan riittävän..

      • Istuttaja

        MHY:n toimistossa sanottiin, että niitä ei varata? Taimetkin tulee silloin kun ajoauton reitti on meillä päin ja silloinhan kaikki tarvitsee yhtä aikaa sen istutus putken..


      • Mormooni :D
        Istuttaja kirjoitti:

        MHY:n toimistossa sanottiin, että niitä ei varata? Taimetkin tulee silloin kun ajoauton reitti on meillä päin ja silloinhan kaikki tarvitsee yhtä aikaa sen istutus putken..

        No kyllähän ne taimet siellä laatikossa viihtyy...meilläkin oli kuusen taimet parisenviikkoa ladon nurkalla laatikoissa ennenkö kerittiin istuttamaan...ja Mhy toi 2 putkee vaikka 3 pyydettiin :D huomenna lupas tuoda sen viimmesenkin...3000 taimee pitäis istuttaa ne asustaa 15 laatikos joista 3 saaatiin tänään istutettua kun parituntie heiluttiin...putket meni kyl heti tukkoon ku oli niin märkää että piti sit käsin istutella...


    • se kannatta

      Putkia saa sieltä mistä taimiakin.(Puun ostajilta, Metsäpalveluvirmoista(yksiniistä on mhy), Taimitarhoilta, Naapurilta, yms.

    • nuo putki ja vakka

      kovin paljoa kustanna, kun ajattelee kuinka monen (kymmenen) vuoden käyttöä varten ne tulee. Puolentoista hehtaarin taimi tarve 2700- 3000 kpl. Putki ja vakka n. 150€? Max. kustannus 5,5 snt/taimi. Puhumattakaan oikeasta metsänomistajasta, joka istuttaa joka vuosi min. 4000 tainta...
      Oikein käytettynä kestävät kymmeniä vuosia yksityiskäytössä.
      Omilla vehkeillä voit istuttaa sillon kun itselle sopii, laina vehkeillä istutettaessa pitäis ajatella, että muillakin on sillon samaan aikaan tarve istuttaa, joten niitä ei parane tyhjän panttina tallin nurkassa seisottaa. Istutus aika on kuitenkin hyvin rajallinen.

    • Puolueeton tarkkailija

      Istutusputki on patentoitu tuote ja patentti maksaa. Kuitenkin on se niin kätevä, että kannattaa maksaa. Hienoimpia keksintöja omatoimiselle metsänomistajalle.

      MHY:n putken saat varmasti lainaan, jos olet muistanut viedä alueneuvojalle konjakkipullon jouluna. Muuten saattaa olla epävarmaa. Kalliiksi tule sekä MHY:n putken saannin varmistus, että oma putki.

    • putkea

      netistä:

      www.uittokalusto.fi

      • Istuttaja

        Se on vielä enemmän kuin satanen?
        Ei se kaksinen ole, että jos olis parempi hitsi niin tekisi itse sen ja myis sitten sen voitolla:)) Jos vastaavaa tehtäisiin ja kilpailua olisi, noita saisi 50€:lla. Hinta on silkkaa hyvää bisnestä...


      • metsänomistaja ..
        Istuttaja kirjoitti:

        Se on vielä enemmän kuin satanen?
        Ei se kaksinen ole, että jos olis parempi hitsi niin tekisi itse sen ja myis sitten sen voitolla:)) Jos vastaavaa tehtäisiin ja kilpailua olisi, noita saisi 50€:lla. Hinta on silkkaa hyvää bisnestä...

        .. ei hikoile kuokkien ja putkien kanssa istutuksilla. Se ajelee metsätalouden kalustoon kirjatulla mönkijällä viskileuku povitaskussa ja katselee päältä kun palkolliset istuttaa.

        Taidat olla täys persaukinen ... kukaan muuten tuolla tavalla ala itkemään yhden vaivaisen putken perään.


      • Istuttaja
        metsänomistaja .. kirjoitti:

        .. ei hikoile kuokkien ja putkien kanssa istutuksilla. Se ajelee metsätalouden kalustoon kirjatulla mönkijällä viskileuku povitaskussa ja katselee päältä kun palkolliset istuttaa.

        Taidat olla täys persaukinen ... kukaan muuten tuolla tavalla ala itkemään yhden vaivaisen putken perään.

        Olkoon sitten minun sana mitätön ja sinun sana mitääntekemätön, mokomakin puliveivari:))
        Ethän sinä pysyisi edes pystyssä kun aina melkoisessa hönössä kekkulehtaa ja luulee olevansa vitsikäs:-o))

        Mottoni on jolla raha tulee rahan luokse, että ei ne suuret tulot mutta pienet menot!


      • neuvo oiva
        Istuttaja kirjoitti:

        Olkoon sitten minun sana mitätön ja sinun sana mitääntekemätön, mokomakin puliveivari:))
        Ethän sinä pysyisi edes pystyssä kun aina melkoisessa hönössä kekkulehtaa ja luulee olevansa vitsikäs:-o))

        Mottoni on jolla raha tulee rahan luokse, että ei ne suuret tulot mutta pienet menot!

        No kaiva sitten ne taimet vaikka paljain käsin maahan. Mutta lopeta ruikuttaminen!


      • yksintein
        Istuttaja kirjoitti:

        Se on vielä enemmän kuin satanen?
        Ei se kaksinen ole, että jos olis parempi hitsi niin tekisi itse sen ja myis sitten sen voitolla:)) Jos vastaavaa tehtäisiin ja kilpailua olisi, noita saisi 50€:lla. Hinta on silkkaa hyvää bisnestä...

        halkaisijaltaan 63 mm:n putki, niin 2-vuotiset taimet menevät hyvin läpi. Se maksaa 130€ postikulut, jos ei hae liikkeestä. Sisältää alvin ja käy kertavähennykseen verotuksessa. Mistä saa halvemmalla, ehkä käytetyn MHY:ltä? Itse yritin tehdä pottiputken, mutta kyllä siitä susi tuli ja ostin sitten oman. Kestää isältä pojalle, kun pitää hyvin.


      • Sivusta seuraava
        neuvo oiva kirjoitti:

        No kaiva sitten ne taimet vaikka paljain käsin maahan. Mutta lopeta ruikuttaminen!

        Kysymys oli asiallinen, mutta puliveivarit, jotka ei enää mihinkään pysty sotkeutuvat asiaan josta eivät ymmärrä mitään;))


      • Istuttaja
        yksintein kirjoitti:

        halkaisijaltaan 63 mm:n putki, niin 2-vuotiset taimet menevät hyvin läpi. Se maksaa 130€ postikulut, jos ei hae liikkeestä. Sisältää alvin ja käy kertavähennykseen verotuksessa. Mistä saa halvemmalla, ehkä käytetyn MHY:ltä? Itse yritin tehdä pottiputken, mutta kyllä siitä susi tuli ja ostin sitten oman. Kestää isältä pojalle, kun pitää hyvin.

        Kiitos!
        Eikös mekaniikka toiminut omassasi, vai eikö ollut tarpeeksi lujaa ainetta?


      • tuli
        Istuttaja kirjoitti:

        Kiitos!
        Eikös mekaniikka toiminut omassasi, vai eikö ollut tarpeeksi lujaa ainetta?

        Tuli otettua liian raskasta huonekaluputkea. Sitten kyllästyin koko hommaan, kun ensimmäisessä testissä polkasin jalalla putkea ja kärkiosan poljin hajosi. Lopuksi nauroin koko hommalle.


      • siemenen
        tuli kirjoitti:

        Tuli otettua liian raskasta huonekaluputkea. Sitten kyllästyin koko hommaan, kun ensimmäisessä testissä polkasin jalalla putkea ja kärkiosan poljin hajosi. Lopuksi nauroin koko hommalle.

        istutusputki on paras jossa siemenet laitetaan valmiiksi muokattuu istutus reikään


      • Mä täs
        Istuttaja kirjoitti:

        Se on vielä enemmän kuin satanen?
        Ei se kaksinen ole, että jos olis parempi hitsi niin tekisi itse sen ja myis sitten sen voitolla:)) Jos vastaavaa tehtäisiin ja kilpailua olisi, noita saisi 50€:lla. Hinta on silkkaa hyvää bisnestä...

        Se on patentoitu tuote. Sen voi siis valmistaa omaan käyttöön, mutta rikos tapahtuu, jos sen tuotteen myi.
        Voithan koittaa ostaa patentin itsellesi. Tai odottaa, että sen voimassaolo raukeaa; Ei kai ne ikuiseen ole voimassa. Parikymmentäkin vuotta jos jaksaa odottaa taimineen...


    • Istuttaja10

      Itse istuttelen toista kesää jo sinisellä istutusputkella. Uittokaluston verkkokaupasta kävin hakemassa. Samalla ostin myös taimivakan. Hyvin on asiansa ajaneet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      307
      2786
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      105
      2178
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      81
      1631
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      187
      1508
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      66
      1328
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1225
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1086
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1084
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1030
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      921
    Aihe