Laitetaanpa nyt kaikki migreenikot tähän oireitamme ym. että muut sitten saavat lukea ja mahdollisesti saavat apua omaan migreeniinsä.
1.Milloin sait ensimmäisen kohtauksesi?
2.Syötkö reseptilääkkeitä migreeniisi?
3. oletko köynyt erikoislääkärin tutkittavana?esim.neurologi?
4.Onko pääsi kuvattu esim.tt,mri...
5.Mitä kuuluu kohtaukseesi, näköhäiriöt ym..?
6.Kuinka usein saat kohtauksia, ja kaunako ne kestävät?
7.Onko sinulla ennakoivia oireita?
8.Sukupuolesi ja ikäsi?
Itse vastaan:
-Olin 16-vuotias ja sain ensimmäisen kohtaukseni koulutunnin päättyessä.
-En saanut kuin burana reseptin :(
-Neurologi tutki, teki kokeita ym. diagnoosina:hemipleginen migreeni
-En ole käynyt kuvattavana, ei kuulemma tarvitse kun oireeni ovat ihan puhdasta migreeniä.
-Kohtaukseni alkaa näköhäiriöinä(sahalaita,palloja,viivoja, mustia kohtia näkökentässä) se kestää noin 30minuuttia,jonka jälkeen alkaa puutumisoireet, yleensä käteen ja kasvoihin, mutta onpa niitä tullut jalkaankin, tämän jälkeen alkaa helvetillinen päänsärky joka kestää koko loppupäivän, seuraavana aamuna olo on vielä todella pökkelö.Oksentelua minulla on todella harvoin.
-Kohtauksia tulee vaihtelevasti, joskus monta kertaa kuussa joskus parin vuoden taukoja, nyt oli viimeksi väliä 7kk, eli hyvin vaihtelevasti nuo tulevat.
-Ennakko oireina väsymys ja haukottelu, joka alkaa jo yleensä muutama viikko ennen kohtausta.
-nainen 25vuotta
Migreenigallup??!!
16
6166
Vastaukset
- migreenini
1. Sain ensimmäisen kohtauksen alle vuosi sitten 23-vuotiaana.
2. Estolääkkeenä Atacand 4mg päivässä. Kohtauslääkkeenä Almogran. Toimivat hyvin.
3.Olen käynyt neurologin tutkimuksissa parikin kertaa. Dg: aurallinen migreeni
4. Pääni on kuvattu tt.
5. Tunnin kestävät näköhäiriöt, jolloin näkökenttäni kapenee koko ajan ja yhtäkkiä näköhäiriöt häviävät. Kipu alkaa noin 10 min näköhäiriöitä myöhemmin. Estolääkkeiden ansiosta kipu yleensä hyvin siedettävää, en aina tarvitse mitään lääkkeitä. Yleensä otan Almogranin tai Diclomex rapid tulehduskipulääkettä. Joskus palelen myös paljon ja vatsa menee sekaisin. Harvoin oksennan.
6. Kohtauksia on 2-5 kertaa kuussa. Yleensä 2. Kohtaus kestää 2 tunnista 5 tuntiin.
7. Ennakoivina oireina lähes aina mieletön yhtäkkinen väsymys ja jatkuva haukottelu.
8. Nainen 24v. - migreeni diagnoosi
on vieläkin hieman epäselvä. Yks sanoo ett selvä migreeni ja toinen sanoo ettei ainakaan ole migreeni...
1. Raskauden aikana, kolme päivää makasin ja oksensin kaiken, sitten sairaalaan nesteytykseen ja kipulääkettä suoneen, 8vuotta sitten
2. Beetasalpaaja Bisopropol Actavis 5mg 1tabl. aamulla, Noritren 25mg 2tabl. illalla ja täsmälääke Maxalt Rapitab 10mg(hyvä lääke, sulaa suussa ja aika edullinen migreenilääkkeeksi). Lisäksi Panadol forte, Tramal ja Ketorin. Buranasta se vahvin tabu.
3. Neurologin tykönä olen käynyt nöyryytettävänä ja itkien lähdin pois (kädet niskan taakse, ylimielinen ilme ja sano ett "minä en voi pakottaa sinua liikkumaan ja venyttelemään"). Lisäksi lukuisia tk-käyntejä vuosien varrella. Fysioterapeutti ja hieroja sanoo ett niskat ja hartiat ei ole niin jumissa ett aiheuttais noin kovaa kipua, purenta pielessä mutta ei niin pielessä ett aiheuttais tälläsen helvetin, näkö ja silmät tarkastettu silmälääkärillä (sanoi migreeniksi)
4. Raskauden aikana ct-kuva ja vuosi sitten ct-kuva varjoaineella
5. Pahimmillaan kauhea pahoinvointi, oksennan kaiken. Kerran oon nähny sahalaidan ja pari kirkasta välähdystä, yleensä ei siis näköhäiriöitä. Pää aivan saatanallisen kipeä ja lamaannuttaa koko sen hetkisen elämän-> pystyn vain makaamaan ja seiniä pitkin raahaudun oksentamaan. Sekava olo, kuin kehno 2promillen känni, toisinaan puutumista kasvoissa ja nykimistä päässä.
6. Ennen beetasalpaajan käyttöä noin kolme päivää viikossa saattoi olla huonoja. Tosin saattoi olla myös parinkin viikon taukoja ettei ollut kipua. Pisin kipujakso oli viikon, kun ei olut muuta lääkettä kuin nää buranat yms. On kuulema epätyypillisiä oireita ja osittain elementtejä jännityspäänsärystä ja osittain migreenista, siksi diagnoosi vieläkin epävarma ja tk-lääkärin tekemä. Neurologin mukaan ei migreeniä ole. Ketä tässä enää uskois.... Aika lailla olen jo antanut periksi enkä enää edes halua muuta apua kuin noita tabuja. Henkisesti siis aivan poikki tän vuosien taistelun jälkeen. Siis helvetti: ihmisiä lähetetään kuulennoille mut yhtä päänsärkyä ei saada parannettua.
7. Melkein heti aamusta tietää ett tästä päivästä tulee huono. Kipu yltyy iltaa kohti. Mitään laukaisevaa tekijää en ole keksinyt.
8. Nainen ja ikää 35- että kärsit
Niinsanotusta sekapäänsärystä jossa mukana migreeniä ja jännityspäänsärkyä. Kannattaaa googlata tuo sekapäänsärky, siitä selviää aika paljon. Itselläni on ajoittain sekapäänsärkyä ja juuri tuo jännityspäänsärky on sellaista että pahenee iltaa kohden, kasvaimissa ym. verenkiertohäiriöissähän päänsärky yleensä alkaa aamuyöstä. Ja migreeninhän pitäisi ruveta helpottamaan sitten vaihdevuosien jälkeen...sitä odotellessa... Ja venyttely ja hierojalla käynti ei tee ainakaan pahaa tuolle päänsärylle, kannattaa siis kokeilla kaikki mitä vain pystyy.
- Ja käyttämäni
että kärsit kirjoitti:
Niinsanotusta sekapäänsärystä jossa mukana migreeniä ja jännityspäänsärkyä. Kannattaaa googlata tuo sekapäänsärky, siitä selviää aika paljon. Itselläni on ajoittain sekapäänsärkyä ja juuri tuo jännityspäänsärky on sellaista että pahenee iltaa kohden, kasvaimissa ym. verenkiertohäiriöissähän päänsärky yleensä alkaa aamuyöstä. Ja migreeninhän pitäisi ruveta helpottamaan sitten vaihdevuosien jälkeen...sitä odotellessa... Ja venyttely ja hierojalla käynti ei tee ainakaan pahaa tuolle päänsärylle, kannattaa siis kokeilla kaikki mitä vain pystyy.
lääkkeet ovat myös sekasärkyyn. Diagnosointia nimenomaan on vaikeuttanut tuo että säryssä on elementtejä molemmista säryistä. Esim. kestoltaan särkyni muistuttaa jatkuvaa jännityspäänsärkyä mutta sijainniltaan (on aina samassa kohdassa) migreeniä. Samoin että liikunta pahentaa kipua, oksentelu ja kovuus myös viittaisi migreeniin.
Kasvainten mahdollisuus on tosiaan poissuljettu ja ennen tutkimuksia tk-lääkäri sanoinkin ettei se ainakaan kasvain ole tai olisit jo kuollut :O. Aivan äärettömästi potuttaa tuo lääkärien nurja kohtelu, koska en todellakaan turhaa viitsisi valittaa vuositolkulla. Jos huomiota hakisin niin juoksisin sitten vaikka alasti kauppaan ;)
- Haadidi
olen sairastanut migreeniä noin 7-vuotiaasta ja ensimmäiset migreenilääkkeet sain jo ala-asteella(Anervan). Murkkuiässä oli taukoja migreenin kanssa mutta koko elämäni olen siitä tasaisesti kärsinyt. Eri estoja on kokeiltu verenpanelääkkeistä mielialalääkkeisiin, auttavat aikansa, sit menee teho. Tällähetkellä, jo vuosia, mulla on kohtauksiin Imigran-injektio. Just viikko sitten olin färkkilän-tipassa, kun kohtaus ei mennyt piikilläkään ohi.
-Nainen 37.v.-- piritta12
Olen 32v. nainen.
Minäkin olen 7-vuotiaasta lähtien kärsinyt migreenistä. Pää on kuvattu ja sydänfilmit yms. otettu aikoinaan. Kävin ensin terveyskeskuksessa ja sitten myöhemmin neurologin luona.
Minulla on lähinnä kuukautismigreeni.(kohtauksia tulee kyllä muulloinkin, mutta aika harvoin). Särky alkaa pari päivää ennen vuotoa, kestää sen ajan ja päivän kaksi sen jälkeen.
Raskausaikana minulla ei ollut kuin 2 kohtausta ja vielä vuosi synnytyksen jälkeenkin meni ihan hyvin, mutta nyt ollaan taas "normaalissa" rytmissä.
Minulla ei ole auroja, nuorempana oli niitäkin, pahoinvointia ei juurikaan ole. Jos on niin se tulee, kun pää on särkenyt 3 päivää yhteen menoon ja kun oksennus on tullut särky helpottaa hetkellisesti.
Estolääkkeitä minulla ei tällä hetkellä ole. Kohtauslääkkeinä käytän Relerttiä ja Almogrania. Joskus koitan selvitä tavallisella särkylääkkeellä, mutta eihän se auta kuin aniharvoin. Noissa kohtauslääkkeissä on vaan niin kurjat nuo sivuvaikutukset ja jos olen tyttären kanssa kaksin kotona ei huilaamisesta tahdo tulla oikein mitään.
Ennen aikaisia oireita en ole juurikaan huomannut, ehkä ärtyisyyttä on hiukan ilmassa. Tilanteita joista migreeni voi helpostikkin tulla tiedän kyllä muutamia, esim. liian vähäinen nukkuminen, punaviini ja savun haju!!!
- migreenini...
1.Migreeni todettiin oireiden perusteella jo 8-vuotiaana.
2.Estolääkkeenä: triptyl 25mgx2, lyrica 75mgx1, Atacand 8mg 1/2x2, Täällähetkellä menossa myös kortisonikuuri Prednisolon. Täsmälääkkeenä kohtaukseen: Migard ja Panadol 1g.
3.Olen käynyt neurologilla, ja käyn nykyäänkin joka kuukausi.
4.Pari vuotta sitten kävin magneettikuvauksessa, siellä kaikki ok.
5.Migreeni on auraton, ei anna mitään ennakko-oireita. Alkaa yhtäkkiä vaihtelevasti joko silmistä, takaraivosta tai sitten suoraan ohimosta.
6.Migreeni kohtauksia tulee noin 15/kk. Vaihtelevasti, jokatoinen päivä, 4 päivää peräkkäin... maksimissaan 2 päivää peräkkäin on migreenitöntä elämää.
Ennen menkkoja, migreeni on poissa n. viikon.
Kohtaukset kestävät n.2-7 tuntia.
7.Vastaus tulikin jo kysymyksessä 5.
8.Nainen 23vuotta- Aureelia
Aika hurjalta näytti toi sun teksti, ei neurologi ole vihjassut mitään Topimax -kokeilusta? Vai oletko kokeillut? Mulla meni pari kolme viikkoa ensin puoli unessa ja sitten hävis koko migreeni. Ei sekään toki kaikilla auta mutta vaikuttaa että olet kuin kävelevä lääkekaappi. Olen toki itsekin aikaisemmin syönyt Triptylit ja Sirdaludit Imigranin kanssa iltapalaksi mutta toivoisin ettei enää tarvitsis sellaisia lääkemääriä kenenkään syödä. Tsemppiä.
- vewFWefFew
1. raskaus aikana, 6vuotta sitten
2. estolääkkeenä beettasalpaaja, aikasemmin yks epilepsia lääke. lisäks kohtauslääkkeet ja tavallinen panadol burana yhdistettynä
3. erikoislääkärillä olen käyny muutaman kerran.
4. pää kuvattu 4 kertaa.
5. kohtauksen aikana pahoinvointia, oksentelua, ja julmetunmoista päänsärkyä
6. kohtauksia tulee muutama kuukaudessa kun syön estolääkkeitä. jos lopetan lääkityksen kohtauksia jatkuvasti. kohtaus kestää 6h useaan päivään, joskus migreenin katkasuun tarvitaan sairaala reissu.
7. alkaa oksettavalla ololla
8. nainen 28-v - Merinka
1. Ensimmäisen kohtaukseni muistan saaneeni 7-vuotiaana, todennäköisesti niitä on ollut kuitenkin jo nuorempanakin.
2. Syön estolääkkeenä Deprakinea ja kohtauslääkkeenä 1200 mg Buranaa. Aina välillä, nykyisin onneksi harvoin, joudun käymään sairaalassa Färkkilän tipassa. Sopivaa estolääkettä etsittiin pitkään, lääkkeitä kokeiltu Verpamilista Lamictaliin ja lähes kaikkea siltä väliltä.
3. Minut neurologi on tutkinut jo lapsena ja diagnoosi migreeni. Neljä vuotta sitten sain erittäin pahan kohtauksen ja silloin olin sairaalassa tutkittavana useamman päivän, pääni kuvattiin sekä tt:ssä että MRI:ssä useammankin kerran. Diagnoosina oli familiaalinen hemipleeginen migreeni, eli periytyvä halvausoireinen migreeni. Kaikki lapsenikin ovat migreenikkoja, yhdellä hemipleeginen muoto. Nykyisin käyn hoidossa yksityisellä neurologilla, jolla hyvät tiedot juuri minun sairastamastani migreenimuodosta.
5. Lapsena kohtaukseni olivat vain oksentelua ja päänsärkyä. Murrosiästä lähtien oireisiin ovat kuuluneet enemmänkin muut neurologiset oireet, eli jopa useita päiviä kestävät näköhäiriöt, halvaus- ja puutmisoireet, puhevaikeudet sekä huimaus. Näköhäiriöt ovat näkökenttäpuutoksia tai katseenkohdistamisongelmia. Halvausoireet esiintyvät toisella puolella kehoa kädessä, jalassa ja kasvoissa. Nykyisin kohtauksia ei ole onneksi kovin usein, johtuen varmaankin estolääkityksestä.
8. Olen alle 40 v. nainen
Ja sitten vielä vähän gallupin ulkopuolelta: Itselläni laukasevina tekijöinä on esim. auringon välkkyminen puiden tai rakennusten takaa autolla ajaessa, ja esim musiikkivideoissa käytettävät spiraaliefektit. Stressi, unen määrä tai ruoka-aineet eivät vaikuta migreeniini. Sitä muiden ihmisten tuntuu joskus olevan vaikea ymmärtää. Sanoisin melkoisella kokemuksella migreenistä, että tärkein asia sen hoitamisessa on löytää asiantunteva ja erityisesti potilastaan kuunteleva lääkäri ja mennä lääkäriin aina jos migreeni muuttuu tiheämmäksi tai alkaa oirehtia eri tavalla, jolloin on ehkä syytä muuttaa lääkitystä. Estolääkkeitä kannattaa myös kokeilla rohkeasti. Itse sain aika kaameita sivuvaikutuksia monista lääkkeistä, tai sitten ne eivät tehonneet. En meinannut edes rohjeta enää kokeilla Deprakinea, koska siitä saattaa tulla todella paljon pahojakin sivuvaikutuksia, onneksi kokeilin, koska olen saanut siitä hyvän avun. Tieto ja se että oppii ymmärtämään sairauttaan, auttaa elämään sen kanssa ja vähentää esim. "outojen" oireiden aiheuttamaa pelkoa.
Jokainen on itse oman sairautensa paras asiantuntija!- Hemipleginen
Täällä toinen hemipleegikko, tosin lääkärit kiistelevät onko kyse hortonista vai hemiplegiasta, vai molemmista. Mielummin olisin ilman kumpaakin...
1. Eka varsinainen kohtaus 26-vuotiaana, silloin aura kesti useita kuukausia. Luulin kipua poskiontelontulehdukseksi, ja pyysin antibioottia. Joskus teininä päänsärkyjäni hoidettiin terveydenhoitajalla migreeninä, vaikkei se tainnut sitä silloin olla. Lapsuus oli kultainen, ei ollut mitään kolotuksia. Nykyinen 4 vuoden jaksoni alkoi 29-vuotiaana.
2. Syön "estolääkkeenä" Verpamilia, joka lieventää auraoireita ja puutumista, muttei vie kipua pois. Aloitin opiaattipohjaisen kipulääkityksen viime vuoden elokuussa (4 x 30 mg kodeiinia / vrk). Toimii. Tosin nyt olen opiaattiriippuvainen, mikä jonkun mielestä voi olla huonompi asia, kuin kärsiä kroonisesta kivusta. Itse opettelen elämään tosiasioiden kanssa, ja yritän nauttia uudesta elämästäni 4 vuoden kipuhelvetin jälkeen. Pyydän tuota mainitsemaasi Deprakinea kokeiltavaksi estolääkkeksi.
3. Diagnoosin hortonin neuralgiasta sain Postitalon läääkäriasemalta. Helsingin Lääkärikeskuksessa sain neurologilta familial hemiplegia-diagnoosin, joka perustui tähän perinnöllisyyteen.
4. Magneettikuvaus kerran kahdessa vuodessa. Lisäksi tehtiin EEG hemiplegiatutkimuksen yhteydessä. Suositus on, että käyn kuvattavana säännöllisesti.
5. Horton-oireina verestävä silmä, voimakas kipu silmän takana, roikkuva silmäluomi ja kirkas neste valuu nenästä. migreenioireista pahoinvointia ei onneksi ole, mutta oikea puoli kehosta ja kasvoista menee tunnottomaksi ja veltoksi, puhe menee puuroksi, nieleminen on vaikeaa ja olen aika herkkä äänille ja valoille. Kipu ei ole sietämätön, mutta kova, ja muistuttaa jotenkin suonenvetoa silmän takana, joka säteilee alas mahaan ja reiteen asti. Puutumisoire on päällä lähes jatkuvasti, kipukohtaus tulee ja menee päivässä useita kertoja. Nykyisin on kivuttomiakin päiviä, jos ajoitan kipulääkityksen oikein. Sairaalaan joudun noin kerran vuodessa. Yleensä syynä on voimakas halvausoire joka jatkuu useita tunteja. Saan sellaisen, jos valvon ja nukun liian vähän. Kerran kokeilin estolääkkeeksi hemipleegikolta kiellettyjä triptaaneja, ja siinä oli vähällä käydä hullusti.
6. Viimeiset 4 vuotta olen kärsinyt yhtäjaksoisesti päivittäin useista kipukohtauksista (4-10 kohtausta /pv). Remissiota ei ole kuulunut, eli kuulun siihen ilmeisesti vain alle 10 suomalaisen joukkoon, jolla on jatkuva migreenikohtaus päällä vuodesta toiseen.
7. En osaa oikein jäsentää, mikä on ennakoiva oire, kun edellisen kohtauksen jälkeen kestää toisinaan vain tunti tai kaksi, kun saan jo seuraavan. Tätä kirjoittaessani oli yksi kohtaus menossa pois ja nyt taitaa olla toinen alkamassa. Ääni- ja valoherkkyys ehkä on ennakoivia oireita, samoin kömpelyys ja puheen puuroutuminen. Lisäksi tulee roskan tunne kipupuolen silmään. Halvausoire on enemmän ehkä kohtauksen jälkeinen oire. Samoin silmän verisuonten katkeilu kipupuolella.
8. Olen 33-vuotias nainen. Suvussani tämä tauti on ilmeisesti ollut vain miehillä minua lukuun ottamatta.
- hpm79
1.Ensimmäinen migreenikohtaus tuli 12-vuotiaana koulutunnilla, minkä ansiosta tutkittiin näkö ja olin silmälasien tarpeessa:)
2.En syö reseptilääkkeitä, reseptivapaat usein auttavat kun osaa ajoissa ottaa.
3.En ole käynyt erikoislääkärin tutkittavana, enkä muutoinkaan migreenin takia lääkärissä.
4.Ei ole kuvattu.
5.Migreeni alkaa sahalaidoilla ja mustilla kohdilla näkökentässä, kesto vaihtelee. Tuntuu kuin toinen puoli näkökentästä sokeutuisi. Harvoin ollut puutumista, silloin kun on ollut, ovat olleet kädessä ja toispuoleisesti kasvoissa. Pääkipu jälkeenpäin joka saattaa kestää pari päivää, joskus vain kyseisen päivän...
6.Nuorempana oli migreeni melko usein ja vääränlaisten e-pillerien syönnin aikaan jopa pari kertaa kuukaudessa! Nyt harvemmin, muutamia kertoja vuodessa ehkä?
7.Ennakoivia oireita ei ole.
8.Nainen 28v. - LouLouLou
No minäkin ajattelin nyt vastata, vaikka tästä onkin jo jonkun verran aikaa...
1. Ensimmäinen kohtaus tuli noin 10-vuotiaana
2. Joo, kokeiltu ollaan Voltareenia, Diklofenaakia, Naprosyyniä, Maxalt, Imigran, Naramig, Almogran ja Zomig. Tällä hetkellä taas Imigran 100 mg. Yleensä täsmät lakkaa toimimasta jonkun ajan kuluttua, eli pitää vaihtaa. Nykyään ainoastaan triptaanit puree. Estolääkityksiäkin on kokeiltu. Seloken, Inderal, Atacand, Stemetil ja Topimaxia. Tällä hetkellä Atacand 16 mg ja Stemetil 5 mg/päivä.
3. Joo, päänsärkykeskuksen neurologin luona kerran. Nyt tavallisella yleislääkärillä terveyskeskuksessa =/
4. Ei ole vielä, mut todennäköisesti kuvataan
5. Ei kuulu auraa, mutta pahoinvointia, oksentelu, haju, näkö ja kuuloherkkyys y.m.
6. Noin 3/viikko, kestää yleensä päivän-kolme.
7. Ei ole ennakko-oireita. Kohtaus tulee yhtäkkiä. Joskus haukottaa ennen kohtausta, myöskin kiukuttaa.
8. Nainen, 19 vuotta
Siinäpä lyhyesti minun migreeni. - Lollou
No minäkin ajattelin nyt vastata, vaikka tästä onkin jo jonkun verran aikaa...
1. Ensimmäinen kohtaus tuli noin 10-vuotiaana
2. Joo, kokeiltu ollaan Voltareenia, Diklofenaakia, Naprosyyniä, Maxalt, Imigran, Naramig, Almogran ja Zomig. Tällä hetkellä taas Imigran 100 mg. Yleensä täsmät lakkaa toimimasta jonkun ajan kuluttua, eli pitää vaihtaa. Nykyään ainoastaan triptaanit puree. Estolääkityksiäkin on kokeiltu. Seloken, Inderal, Atacand, Stemetil ja Topimaxia. Tällä hetkellä Atacand 16 mg ja Stemetil 5 mg/päivä.
3. Joo, päänsärkykeskuksen neurologin luona kerran. Nyt tavallisella yleislääkärillä terveyskeskuksessa =/
4. Ei ole vielä, mut todennäköisesti kuvataan
5. Ei kuulu auraa, mutta pahoinvointia, oksentelu, haju, näkö ja kuuloherkkyys y.m.
6. Noin 3/viikko, kestää yleensä päivän-kolme.
7. Ei ole ennakko-oireita. Kohtaus tulee yhtäkkiä. Joskus haukottaa ennen kohtausta, myöskin kiukuttaa.
8. Nainen, 19 vuotta
Siinäpä lyhyesti minun migreeni. - MIGREENIKKO
1. Sain ensimmäisen pahan kohtaukseni tänä vuonna alkuvuodesta töissä (seisomatyö spottivalojen paahteessa)Mutta pääkivuista olen kärsinyt lapsesta asti...
2. Tällä hetkellä syön Clotam 200mg useita tabuja kohtauksen iskiessä mutta lääkäriltä saan huomenna pari muutakin reseptiä kun ei Clotamit enää auta.
3. Ihan tavallisella lääkärillä vaan
4. Ei ole nuppiani kuvattu mutta ei varmaankaan olisi pahitteeksi...
5. Sietämätön "sykkivä" kipu koko pään alueella. Voimakasta pahoinvointia ja joskus oksentelua. Valoherkkyyttä silmissä ja käsien "tikkuilemista". Myös aika usein huimausta ja puhekyvyn menetys. Mitään sahalaitaa eikä muitakaan näköhäiriöitä ei ole ollut.
6. Pahempia kohtauksia on 1-4 kertaa kuussa. Normaalia päänsärkyä on viikoittain parina päivänä.
7. Väsymystä on jonkin verran mutta yleensä kohtaus alkaa yöllä tai pikkuisella pääkivulla josta sitten yltyy karmeaksi! Pahat kohtaukset ovat aina olleet kuukautisten aikana tai juuri muutamaa päivää ennen menkkoja, ja kestää yleensä päivän tai pari.
8. Nainen 26-vuotta.
Kun aloitin uuden työni vaateliikkeen myyjänä alkoivat myös migreenikohtauset. Päiväni töissä kuluvat kassalla seisoen ja liikkeessä juosten. Töissä meillä on kirkkaat spottivalot ja yleensä tosi kuuma muutenkin. Voisiko uusi työni olla laukaiseva tekijä! Syön e-pillerinä Yasminia. Voisiko olla syy? En polta. Isälläni on ollut migreeniä ainakin aikaisemmin. - ...
1. 6 luokalla, eli pari vuotta sitten
2. kaksi kohtauslääkettä minulla on, mutta yllätysyllätys kohtauksia ei lääkkeiden saannin jälkeen olekkaan tullut kuin muutama pieni
3. kyllä
4. ei vielä, mutta kuvataan tässä kuussa
5. ei näköhäiriöt, mutta on puutumista ja joskus puheen sammallusta ja sellaista
6. riippuu, yleensä menevät lepäämällä ohi
7. puutumista
8. nainen, 15
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Dannysta tulee isä 83-vuotiaana
Huh huh sentään sellaista naista, joka laitattaa itsensä paksuksi ikälopulle papalle ! Ajatellaanko lapsen oikeuksia oll1505883Seida Sohrabi: Suomi ei ole rasistinen maa
Seidalta taas täyttä asiaa. Miksi punavihreät naiset eivät pysty samaan - no se ideologia estää. "Meillä on valitettava2143907Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?
Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi563271Henkirikos kiuruvedellä
Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut622292Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs32016100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es01500Gallup: Mitä teillä syödään pääsiäisenä, onko juhlaruokaa vai meneekö arkiruoilla?
Monessa perheessä pääsiäisenä pöytään pistetään vähän parempaa herkkua. Pääruokaan panostetaan ja lisäksi leivotaan vaik421348Loimaan k-citymarketilla puukotus
Jonka on puukotettu Loimaan citymarketilla tänään iltapäivällä noin klo 14. Kuulin kun ambulanssi huusi kaupungilla kun421262Kunnanjohtaja haista sinä
Kyvytön johtamaan kuntaa! Täysin kyvytön. Toivottavasti Hattula saa sinut vaivoikseen. Epäpätevä, ammattitaidoton, yhtei341242Martinan ex-rakas ulkoilutti Espanjassa koiraa.
No on hyvä asia, että heillä on kuitenkin hyvät välit, vaikka eroneet jo viimme syksynä.3271216