Leikkikehä

Vastavuoroisuus?

Vieläkö nykyperheet käyttävät leikkikehiä? Olen yrittänyt sanoa pojalleni että hankkisivat 10 kk:n ikäiselle meneväiselle pikkuprinsessalle leikkikehän että lapsen äiti saisi enemmän vapautta kotona.
Siis tarkoitan että voisi käydä rauhassa esim. suihkussa, WC:ssä tai tehdä opiskeluhommiaan kun lapsi leikkisi vieressä kehässä, eikä tarvitsisi pelätä koko ajan että lapsi teloo itsensä.
Minulla oli molemmilla lapsillani kehä ja viihtyivät hyvin lempilelujensa kanssa ja vaihtelin aina välillä leluja. En toki tarkoita että lasta pidettäisiin aamusta iltaan kehässä mutta esim. ruoanlaiton yhteydessä voi tulla vaaratilanteita ja siivotessa on hankalaa. Miniäni vastustaa kehän hankkimista. Kuitenkin hän tarvitsisi jatkuvasti apua kun on rasittunut. Monilla pienillä nikseillä voi helpottaa lapsenhoitoa kun vain ottaisi ne neuvot vastaan. Eihän se ainoa ratkaisu voi olla että aina joku säntää apuun kun jokaisella on omakin elämä elettävänään eikä nuorilta saa kuitenkaan vasta-apua jos esim. sairauden takia tarvitsisi kaupassakäyntiapua.
Itse en saanut koskaan hoitoapua lapsilleni koska äitni oli niin sairas ja anoppi taas oli silloin mukavuudenhaluinen ja työikäinen.

54

12727

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mumi

      minäkin aikanaan.
      Mun mielestä myös leikkikehä toisi ratkaisun moniin ongelmatilanteisiin, myös nykyäideille.
      Niitä vain ei vissi8in oikein mistään saa enää, eikä nykyäidit ymmärrä niiden päälle.
      ennen lapset laitettiin sinne ja äiti voi tehdä hommansa pelkäämättä, että lapsi on vaarassa.
      Ne oli ennen vähän kuin pakollisia. Äidit halusivat turvata lapsensa, mutta samalla hoitaa kotityöt ja just vessassa käynnit ym.
      Lapset taas olivat tyytyväisiä siinä omassa tutussa kehässään. Harmi, kun myös ne hyvät jutut entisestä ajasta unohtuvat ja poistuvat käytöstä kokonaan. Moni lapsi oppi kävelemäänkin leikkikehän pinnoista kiinnipitäen.

      • valois*

        Näkemyksemme ovat vain olleet asiasta täysin eriävät, aloittaja kuulostaa minun anopiltani, paitsi että anoppini ei osaa nettiin kirjoittaa... :)

        Minun mielipiteeni oli se, että emme todellakaan sitä tarvitse. Olen saanut siivottua ja tehtyä muutkin kotityöt siinä sivussa ilman mitään aitauksia, hommaa tosin helpottaa portit, joilla lapsen liikkumista voi rajoittaa. Mielestäni leikkikehä on todellakin historiaa, juuri siksi niitä ei enää myydä.

        Kotimme ei ole aina ollut tip top, mutta mielestämme siisti kuitenkin. Imuroimme ja pyyhimme lattiat ja tasot kerran viikossa.

        Kummastutti anopin jatkuva juputus aiheesta, kun minä en kokenut lainkaan tarpeelliseksi koko asiaa. Jos ei siivous ottanut sujuakseen, otin lapsen rintareppuun tai siivosin sitten kun lapsi nukkuu tai kun mies on kotona.

        Kyse oli kuitenkin siitä, tarvitsenko minä leikkikehää, kyse ei ole lapsen tarpeesta, vaan siitä että äiti nyt saisi rauhassa tehdä askareitaan eikä tulla häirityksi.

        Minä koen lapsen muuksi kuin häiriöksi ja kotimme on sen verran turvallinen, että senkään vuoksi ei kehää ole tarvittu.

        Ennen piti hakea polttopuita, käväistä huussissa tai vaikka navetassa, ymmärrän toki, että on ollut joskus tarpeellinen.

        Varmasti lapsi on oppinut kävelemään pinnoista pitäen, vaan ei ole yhtään lasta jäänyt oppimattakaan, vaikka ei ole leikkikehässä kasvanut.

        70- luvulla, jolloin minä olen syntynyt, meillä oli leikkikehä. Isä istui sen sisällä, että sai rauhassa lukea lehden. Anoppi oli sen lahjoittanut.. Lapsia siinä ei pidetty ;)

        En oikein ymmärrä anoppini logiikkaa siinä, jos minä en jotain tarvitse, miksi hän kuvittelee, että meille pitäisi sellainen hankkia?

        Anoppi sittn osti meille väkisin lapsen matkasängyn... vaikka emme olisi halunneet (ollut meillä kohta vuoden, kertaakaan emme ole tarvinneet, siksi en halunnut) ilmoitti sitten, että minun pitää pitää lapsi siinä siksi että lattia on kova ja lapsi voi satuttaa itsensä. Oli silloin n 9kk tuo lapsi ja kovasti opetteli liikkumaan...

        Anoppi olkoon omaa mieltään, mutta toive olisi, että ei asioista jankuttaisi ja väkisin yrittäisi tuputtaa omia mielipiteitään. Kyse on kuitenkin minun ja mieheni lapsesta, ei anopin.


      • on edelleen myynnissä

        esim. lastentarvikeliikkeissä.
        Jos ei koe kehää tarvitsevansa,niin pitääkö se hankkia siksi,että se vanhemman sukupolven mielestä oli hyvä? Kaikki ei sitä vain yksinkertaisesti tarvitse.


    • rauhaan!

      Miniäsi vastustaa kehän hankkimista ja se onkin vain ja ainoastaan heidän perheensä asia, ei todellakaan sinun asiasi!

      Onhan jo vastuutontakin jättää lapsi valvomatta kehään suihkun ajaksi!

      Tuskin leikkikehän puuttuminen miniäsi stressiä lisää vaan pikemminkin perheasioihin kouluttamaton poikasi (kehässä kasvanut), joka ei osallistu lapsenhoitoon, ruuanlaittoon ja siivoukseen vaan jättää kaikki vaimonsa hoidettavaksi. Lisästressiä tuot vielä sinä tunkemalla neuvoinesi toisten elämään.

      Taidat olla vain katkera, kun jouduit muinoin kaiken itse hoitamaan. Ethän vain kuvittele, että jos sinä olet avun tarpeessa niin silloin muillakin on samat tarpeet. Jos ei ole apua pyydetty niin ei pidä mennä tunkeilemaan!

      Oletat varmaan, että sukusi jäsenet ovat sinun kaupassakäyntejäsi varten. Jos apua tarvitset, pyydä vaikka sosiaalihuollosta kotiapua niin ei tarvitse noin katkerana olla.

    • anopin vai lapsen asia?

      Kun kerran olet siitä sanonut, eivätkä sitä halua, niin annappa asian sitten kokonaan olla. Ymmärrät varmaankin puhetta: HE EIVÄT HALUA LEIKKIKEHÄÄ!

      Se ei ole mikään ratkaisu äidin väsymykseen tai avun tarpeeseen. Varmman munkin anoppi ajattelee noin, että oon kokoajan avun tarpeessa, kun kokoajan tuputtaa apuaan, mitä en aina halua ja tarvitse. Anoppini on siivoufanaatikko, minä siivoan noin kerran viikossa...

      Eihän ainoa ratkaisu voi olla leikkikehä, varsinkaan jos sitä ei haluta!

      Onko miniälläsi edes sellaista ongelmaa, että lapsi liikkuu liikaa? Vai onko ongelma sinun mielessäsi?

      Osaathan sinäkin sanan EI, jos et halua mennä auttamaan? Vai oletko vain jääräpää, joka miettii katkerana, että en minäkään apua saanut? Leikkikehä ei ole mikään nykypäivän ratkaisu ongelmiin.

      Ajat muuttuu.

      Mun entinen anoppi sanoi, että leikkikehä oli tosi kätevä, lapsen sai jättää sinne, kun käväisi lähikaupassa, pyykkituvassa, naapurissa, siivosi ja teki ruokaa, kävi vessassa... Oli varmaan tarpeellinen kyseiselle henkilölle.

      Eiköhän sen tarpeellisuus ole jo eilistä päivää, jos perhe jonkun kokee tarpeelliseksi, hankkii sellaisen, muuten neuvoisin anoppia pitämään suunsa kiinni, jos selväksi on tullut, että sellaista ei hankita, eikös niin?

    • ...

      Odotan kaksosia ja yritän katsella tarpeeksi suurta leikkikehää, ettei nimenomaan tarvi olla kokoajan juoksemassa kesken kotiaskareiden yms. pikkuisten perässä. Luulen, että monilla on sellainen mielikuva leikkikehistä, että lapset laitetaan "vankilaan". Juoskoon nämä äidit lastensa ehdoilla, mä ainakin yritän minimoida sen ja muunkin stressin.

      • saman asian

        Sinulla ei taida olla ennestään lapsia, kun kuvittelet, että kaksi lasta voi laittaa samaan häkkiin niin etteivät telo toisiaan..


      • Pitäsi löytyä

        Kyllä äidin joskus on saatava lapsi pois jaloista, kun tekee jotain tarkkuuta vaativaa hommaa.
        Itse ratkaisin sen nostamalla lapsukaisen laitasänkyynsä, josta hän sitten kurkki kaltereiden välistä minun touhujani.

        Leikkikehä olisi ollut minulle mieleen, sillä onhan siinä vähän enemmän tilaa kuin sängyssä, mutta vähistä rahoista ei löytynyt sitä summaa.
        Isovanhemmat taas olivat juuri sitä laatua, jollaisia tällä palstalla kovasti toivotaan: he eivät sekaantuneet mihinkään, eivät tuoneet rahaa, ei tavaraa, eivätkä ikinä kysyneet, mitä me tarvitsisimme.

        Äitini osti yhden pienen mekon lapselleni, ja sekin oli liian ahdas. Hän kutoi kintaita, se on myönnettävä.


      • ihana kamala miniä
        Pitäsi löytyä kirjoitti:

        Kyllä äidin joskus on saatava lapsi pois jaloista, kun tekee jotain tarkkuuta vaativaa hommaa.
        Itse ratkaisin sen nostamalla lapsukaisen laitasänkyynsä, josta hän sitten kurkki kaltereiden välistä minun touhujani.

        Leikkikehä olisi ollut minulle mieleen, sillä onhan siinä vähän enemmän tilaa kuin sängyssä, mutta vähistä rahoista ei löytynyt sitä summaa.
        Isovanhemmat taas olivat juuri sitä laatua, jollaisia tällä palstalla kovasti toivotaan: he eivät sekaantuneet mihinkään, eivät tuoneet rahaa, ei tavaraa, eivätkä ikinä kysyneet, mitä me tarvitsisimme.

        Äitini osti yhden pienen mekon lapselleni, ja sekin oli liian ahdas. Hän kutoi kintaita, se on myönnettävä.

        Meillä koti on turvallinen paikka.. Uunin luukku on toki kuuma, jos on päällä, mutta turvalasin ansiosta ei polta. Takka on kuuma, mutta 1,5 vuotias osaa sitä varoa, joten ei ongelmia. Meillä on sohva, jolle lapsi kiipeää mielellään, mutta kertaakaan ei ole sieltä pudonnut, osasi tulla oikeinpäin alas jo ennen kun oppi kävelemään. Meillä on ovia, jotka voi sulkea ja pari lapsiporttia niissä oviaukoissa, joissa ei ovea ole.

        Jos joku homma on, mitä en lapsen kanssa voi tehdä, teen sen silloin , kun en ole yksin.

        Jos on esin yh, ymmärrän, että täytyy juuri olla tuollaisia paikkoja, että lapsi pysyy paikallaan, mutta eikös se pinnasänky siihen tarkoitukseen riitä, kun kerran on lyhytaikaista.

        Mun anoppi on sellaista sekaantuvaa sorttia, joka luulee, että ainoa oikea tapa tehdä asioita on se, minkä hän on omaksunut. Leikkikehää hänkin tuputti... aikani kuuntelin, kunnes tuli mitta täyteen jatkuvaa tuputusta, vaikka olinkin jo sanonut, että emme halua sellaista.

        Ilmoitimme mummille, että tervetuloa jatkossakin kylään, kuinka usein tahansa, mutta jos jatkuva mielipiteiden ja tavaroiden tuputtaminen ei lopu, niin pysyköön poissa.

        Anoppi oli kuukauden hiljaa, soitti kyllä pojalleen kyseli kuulumiset (minä siis olin nyt se ilkeä miniä :) sitten soitin, puhuttiin asiat halki ja sovittiin. Nyt anoppi näkee lapsenlastaan ja loppu hyvin kaikki hyvin.

        Anopit, antakaa nyt lasten vanhempien itse päättää miten lastaan hoitavat ja jos vaikka miniä tarvitseekin joskus apua, niin ehkäpä tarvitseekin juuri sinua, eikä leikkikehää ;)


      • Kysyn kuitenkin
        ihana kamala miniä kirjoitti:

        Meillä koti on turvallinen paikka.. Uunin luukku on toki kuuma, jos on päällä, mutta turvalasin ansiosta ei polta. Takka on kuuma, mutta 1,5 vuotias osaa sitä varoa, joten ei ongelmia. Meillä on sohva, jolle lapsi kiipeää mielellään, mutta kertaakaan ei ole sieltä pudonnut, osasi tulla oikeinpäin alas jo ennen kun oppi kävelemään. Meillä on ovia, jotka voi sulkea ja pari lapsiporttia niissä oviaukoissa, joissa ei ovea ole.

        Jos joku homma on, mitä en lapsen kanssa voi tehdä, teen sen silloin , kun en ole yksin.

        Jos on esin yh, ymmärrän, että täytyy juuri olla tuollaisia paikkoja, että lapsi pysyy paikallaan, mutta eikös se pinnasänky siihen tarkoitukseen riitä, kun kerran on lyhytaikaista.

        Mun anoppi on sellaista sekaantuvaa sorttia, joka luulee, että ainoa oikea tapa tehdä asioita on se, minkä hän on omaksunut. Leikkikehää hänkin tuputti... aikani kuuntelin, kunnes tuli mitta täyteen jatkuvaa tuputusta, vaikka olinkin jo sanonut, että emme halua sellaista.

        Ilmoitimme mummille, että tervetuloa jatkossakin kylään, kuinka usein tahansa, mutta jos jatkuva mielipiteiden ja tavaroiden tuputtaminen ei lopu, niin pysyköön poissa.

        Anoppi oli kuukauden hiljaa, soitti kyllä pojalleen kyseli kuulumiset (minä siis olin nyt se ilkeä miniä :) sitten soitin, puhuttiin asiat halki ja sovittiin. Nyt anoppi näkee lapsenlastaan ja loppu hyvin kaikki hyvin.

        Anopit, antakaa nyt lasten vanhempien itse päättää miten lastaan hoitavat ja jos vaikka miniä tarvitseekin joskus apua, niin ehkäpä tarvitseekin juuri sinua, eikä leikkikehää ;)

        Miksi leikkikehää ei suvaita? Mitä vikaa siinä on?


      • murtunut nenäluu
        saman asian kirjoitti:

        Sinulla ei taida olla ennestään lapsia, kun kuvittelet, että kaksi lasta voi laittaa samaan häkkiin niin etteivät telo toisiaan..

        Kun pinnasängystä putoaa, käy huonommin kuin jos tulisi leikkikehän laidan yli.
        Oma naamani muistuttaa hautaan asti siitä, että tulin vauvana naama edellä pinnasängystä lattialle.


    • mutta harvinaisia

      nykyään. WC-käynnin ajaksi tai kuumaa uunin luukkua aukaistessa voisin lapsen kehään laittaakin, mutta suihkun ajaksi en. Leikkikehällä on aika lyhyt käyttöikä ja joillekin se ei vain sovi sisustukseen.

      Meillä oli leikkikehä (vanha 70 luvun malli) satunnaisessa käytössä, ja 1 v 3 kk lapsi kiipesi siitä reippaasti yli samalla tavalla kuin pinnasängystäänkin. No, vessaan pystyi aina menemään lapsen kanssa ja suihkussa piti käydä aamulla ennen kuin mies lähti töihin, lapsen päiväunien aikaan tai ottaa lapsi sitterissä suihkuhuoneeseen.

      Ei kukaan tullut minua koskaan auttamaan vauvan eikä lapsen hoidossa lapsieni ollessa alle 3 vuotta. Esikoisen ollessa pieni hän kulki mukana kampaajalla, lääkärissä, kaupassa, ihan kaikkialla. Kahden lapsen kanssa vein vanhimman avoimeen päiväkotiin tai leikkipuistoon maksua vastaan ja hoidin asiat kuopuksen kanssa. Muutaman kerran pyysin anopilta ja apelta apua ruokakaupassa käyntiin, kun olin itse kipeä ja mies työmatkalla. En saanut, kun kuulemma flunssa voi tarttua, vaikka tulee vain ulko-ovelle. Omat vanhemmat asuvat kaukana, joten itse oli kauppaan mentävä pahasti kuumeisena kahden lapsen kanssa. Sen jälkeen en ole apuja kysellyt, enkä omaa apuani tarjonnut.

    • ..ostoaikeissa

      Tuttavaperheiltä on kyllä tullut kommenttia, nykyään kun leikkikehät, lasten valjaat ym. ovat "alistavia" ja kuulemma verrattavissa suoraan eläinten kuritukseen(??). Omat veljeni olivat valjaissa aikoinaan, pakko oli äidin pitää tai olisivat kaksi rasavilliä poikaa juosseet ties minne!

      • ..............

        Sehän on kyllä jokaisen henk koht asia, tarvitseeko vai ei (ei anopin asia, hän on jo lapsensa hoitanut).

        Minust myös tuttavaperheet voi pitää suunsa kiinni.

        Mun oma ajatus noista aitauksista ja valjaista on se, että emme ole sellaisia tarvinneet, miksi siis hankkia turhaa roinaa?

        Valjaat ovat vähän vieras asia mulle, jos on tilanne, että lapsi ei voi vapaana olla, hän on rattaissa tms, jos taas voi olla vapaana niin sitten ollaan vapaana. Sellainen valjaissa kävelytys on miellestäni turhaa ja kummallista, mutta jos joku kokee tarpeelliseksi, niin se on oma asiansa.

        Minust oman kodin pitää olla sellainen, että se on turvallinen lapselle ilman mitään aitauksia.


      • mummu.
        .............. kirjoitti:

        Sehän on kyllä jokaisen henk koht asia, tarvitseeko vai ei (ei anopin asia, hän on jo lapsensa hoitanut).

        Minust myös tuttavaperheet voi pitää suunsa kiinni.

        Mun oma ajatus noista aitauksista ja valjaista on se, että emme ole sellaisia tarvinneet, miksi siis hankkia turhaa roinaa?

        Valjaat ovat vähän vieras asia mulle, jos on tilanne, että lapsi ei voi vapaana olla, hän on rattaissa tms, jos taas voi olla vapaana niin sitten ollaan vapaana. Sellainen valjaissa kävelytys on miellestäni turhaa ja kummallista, mutta jos joku kokee tarpeelliseksi, niin se on oma asiansa.

        Minust oman kodin pitää olla sellainen, että se on turvallinen lapselle ilman mitään aitauksia.

        Minulla on ihana lapsenlapsi ja hänellä hyvät rakastavat vanhemmat. Olen kuitenkin pienestä huolissani, kun pelkään, että kolhii itsensä koviin pöydänkulmiin ja satuttaa itsensä kaatuessaan. Olen leikkikehää ehdottanut, mutta sellainen ei tule kysymykseenkään. Nähtävästi sitä ei paljoakaan suosita nykypäivänä.

        Minä pidin leikkikehää korvaamattomana, kun olin nuori äiti, sain kaikki kotityöt hoidettua, ei tarvinnut lasta kokoajan vahtia, kun oli liikkuvassa iässä. Mieheni oli vuorotyössä tehtaalla ja sukulaiseni asuivat muualla, olin yksin lapseni kanssa.

        Välillä meinaa yöunet mennä, kun mietin pientä kultaani, miten hän pärjää, pihalla miniäni antaa mennä vapaasti, vaikka on kiviä ja betoonirapun reunoja, minä pitäisin valjaissa tai rattaissa pientä, tai ainakin kädestä kiinni, ettei mitään satu.

        Olen miniälle useasti sanonut, kuinka huolissani olen, ei tunnu ymmäerävän ollenkaan.

        Kovasti yritän tarjota siivousapua ja muutakin apua, mutta ei tunnu kelpaavan. Kyllä se leikkikehä olisi hyvä, että saisi miniä rauhassa kotitöihin perehtyä.


      • sdvfodhsögoha
        mummu. kirjoitti:

        Minulla on ihana lapsenlapsi ja hänellä hyvät rakastavat vanhemmat. Olen kuitenkin pienestä huolissani, kun pelkään, että kolhii itsensä koviin pöydänkulmiin ja satuttaa itsensä kaatuessaan. Olen leikkikehää ehdottanut, mutta sellainen ei tule kysymykseenkään. Nähtävästi sitä ei paljoakaan suosita nykypäivänä.

        Minä pidin leikkikehää korvaamattomana, kun olin nuori äiti, sain kaikki kotityöt hoidettua, ei tarvinnut lasta kokoajan vahtia, kun oli liikkuvassa iässä. Mieheni oli vuorotyössä tehtaalla ja sukulaiseni asuivat muualla, olin yksin lapseni kanssa.

        Välillä meinaa yöunet mennä, kun mietin pientä kultaani, miten hän pärjää, pihalla miniäni antaa mennä vapaasti, vaikka on kiviä ja betoonirapun reunoja, minä pitäisin valjaissa tai rattaissa pientä, tai ainakin kädestä kiinni, ettei mitään satu.

        Olen miniälle useasti sanonut, kuinka huolissani olen, ei tunnu ymmäerävän ollenkaan.

        Kovasti yritän tarjota siivousapua ja muutakin apua, mutta ei tunnu kelpaavan. Kyllä se leikkikehä olisi hyvä, että saisi miniä rauhassa kotitöihin perehtyä.

        Aivan kamalalta kuulostat!!! Ihan kuin nyt voisi pumpuliin laittaa mummun pikkuisen pullukan... Voi taivas mikä emäntä......


      • mumi
        mummu. kirjoitti:

        Minulla on ihana lapsenlapsi ja hänellä hyvät rakastavat vanhemmat. Olen kuitenkin pienestä huolissani, kun pelkään, että kolhii itsensä koviin pöydänkulmiin ja satuttaa itsensä kaatuessaan. Olen leikkikehää ehdottanut, mutta sellainen ei tule kysymykseenkään. Nähtävästi sitä ei paljoakaan suosita nykypäivänä.

        Minä pidin leikkikehää korvaamattomana, kun olin nuori äiti, sain kaikki kotityöt hoidettua, ei tarvinnut lasta kokoajan vahtia, kun oli liikkuvassa iässä. Mieheni oli vuorotyössä tehtaalla ja sukulaiseni asuivat muualla, olin yksin lapseni kanssa.

        Välillä meinaa yöunet mennä, kun mietin pientä kultaani, miten hän pärjää, pihalla miniäni antaa mennä vapaasti, vaikka on kiviä ja betoonirapun reunoja, minä pitäisin valjaissa tai rattaissa pientä, tai ainakin kädestä kiinni, ettei mitään satu.

        Olen miniälle useasti sanonut, kuinka huolissani olen, ei tunnu ymmäerävän ollenkaan.

        Kovasti yritän tarjota siivousapua ja muutakin apua, mutta ei tunnu kelpaavan. Kyllä se leikkikehä olisi hyvä, että saisi miniä rauhassa kotitöihin perehtyä.

        olisi kenties syytä niihin kotitöihinkin perehtyä?

        Kaikki naiset eivät välitä kodin siisteydestä ja syyksi epäsiisteyteen voikin sitten sanoa, että ei saa lapselta mitään tehtyä, kun pitää juosta perässä.
        Jos olis leikkikehä mihin laittaa,niin pitäis sitte roveta siivoomaan, kun ei voisi millään puolustella.
        Tämä nyt vain yksi näkökanta ja puolileikillään sanottuna, että älkää nyt leikkikehättömät, kotinne siisteydestä huolehtivat miniät riemastuko taas turhaan.
        Meitä on joka lähtöön.
        Mulla ei myöskään ollut kummallakaan lapsella leikkikhää, mutta asunnot joissa silloin asuimme olivat myös melko pieniä, joten helppo oli vahtia ja toisaalta leikkikehä olisi vienyt liikaa tilaa ja siksi ollut hankala.
        Pinnasänkyä myös itse käytin hätätilanteissa ja siivoukset tein, kun lapsi nukkui. Kyllä yhden lapsen kanssa jotenkin pärjäilee. Eri asia on jos vahdittavia on useita.
        Leikkikehä voi olla ihan hyvä ratkaisu joillekin ja joka kokee, ettei sitä tarvii, niin miksi pitäisi, turha tuputella. Jokainen itse vastaa lapsistaan. Äidin helpotukseksihan ne leikkikehätkin on keksitty.


    • saas nähä kui käy

      Meile leikkikehä tuli kaiken muun vauvaromppeen ohella serkulta. Serkku ei kai siinä ollut viihtynyt, enkä tiedä mistä se heille tuli, en usko että ostivat.

      Vielä ei ole tarvittu kun vauva ei edes ryömi. Olen kyllä aikonut sitä kokeilla sillä meillä on puuhella ja se on käytössä talvisin päivittäin. Arvelin, että taapero voisi ensi syksynä olla kehässä ja minä saan lämmittää hellaa ja laittaa ruokaa tms.

      Keksittekö muita keinoja pitää kävelemään oppinut erossa puuliedestä? Se keittolevyhän on tulikuuma ja sellaisella korkeudella että vuoden vanha ylettää koskemaan... ja se on sitten kunnon palovamma eikä mikään pieni punotus.


      Mummulle joka kirjoitti: "pihalla miniäni antaa mennä vapaasti, vaikka on kiviä ja betoonirapun reunoja, minä pitäisin valjaissa tai rattaissa pientä, tai ainakin kädestä kiinni, ettei mitään satu".
      Minkä ikäisestä lapsesta on kyse? Kädestä voi pitää kiinni juuri kävelemään oppinutta, kuukauden päästä aiti on auttamatta liian hidas ja lapsi ei suostu talutettavaksi. Valjaissakin voi kaatua. Ja pitäähän sen lapsen oppia... toki varotaan ja opetetaan kulkemaan portaissa ja kivillä, mutta jossainkohtaa se napanuora on katkaistava. Kolhuja tulee, pumpulissakaan kasvaminen ei ole hyväksi.

      • on myös

        puuhella ja neljäs lapsi tulossa. Yksikään ei ole koskaan edes yrittänyt puuhellassa polttaa itseään. Se kun hohkaa sitä kuumaa sen verran pitkälle, että lapset ihan itsestään oppii, ettei kannata mennä lähelle, kun kuumuus vain pahenee. Paljon vaarallisempi on sähköhella.


      • valois*

        Meillä on takka, jossa on tuli melkein joka päivä, kertaakaan ei ole lapsi itseään polttanut siinä. Ollaan yhdessä kokeiltu läheltä, että on kuuma, aika nopeasti oppi, ettei kannata mennä lähelle. Kun lapsi opetteli kävelemään, pidimme tuolia takan luukkujen edessä, ettei vahingossa horjahtanut siihen.

        Ei koskaan ole ollut ongelmaa, että miten saa lapsen pidettyä erossa, kiertää kaukaa koko uunin...

        Jos ongelmaa olis ollut, oltais varmaan joku este rakenneltu takan eteen, leikkikehä tuskin olis siltikään tullut kysymykseen.


      • saas nähä kui käy
        valois* kirjoitti:

        Meillä on takka, jossa on tuli melkein joka päivä, kertaakaan ei ole lapsi itseään polttanut siinä. Ollaan yhdessä kokeiltu läheltä, että on kuuma, aika nopeasti oppi, ettei kannata mennä lähelle. Kun lapsi opetteli kävelemään, pidimme tuolia takan luukkujen edessä, ettei vahingossa horjahtanut siihen.

        Ei koskaan ole ollut ongelmaa, että miten saa lapsen pidettyä erossa, kiertää kaukaa koko uunin...

        Jos ongelmaa olis ollut, oltais varmaan joku este rakenneltu takan eteen, leikkikehä tuskin olis siltikään tullut kysymykseen.

        Jospa meilläkin kävis niin, ettei muksu ole kiinnostunut tai välttelee kuumaa. Olisi elämä helpompaa. Jotenkin vain mielessäni näen, että ohi kulkiessaan tällää kätensä siihen levylle ja AUTS.


      • mummu.

        Lapsi on 1,5 vuotias, oppi kävelemään vähän yli vuoden ikäisenä. Minä olen myöskin huolissani siitä, että lapsi polttaa sormensa takassa, olen ehdottanut, etteivät lämmittäisi takkaa, että voin vaikka antaa rahaa sähkölaskuun, ettei kävisi hullusti ja lapsi polttaisi näppejään. Eivät minua kuuntele, sanovat vaan,että turhaa huolehdin... En voi silti olla huolehtimattakaan.


      • . . . . . . .
        mummu. kirjoitti:

        Lapsi on 1,5 vuotias, oppi kävelemään vähän yli vuoden ikäisenä. Minä olen myöskin huolissani siitä, että lapsi polttaa sormensa takassa, olen ehdottanut, etteivät lämmittäisi takkaa, että voin vaikka antaa rahaa sähkölaskuun, ettei kävisi hullusti ja lapsi polttaisi näppejään. Eivät minua kuuntele, sanovat vaan,että turhaa huolehdin... En voi silti olla huolehtimattakaan.

        Jos olet sama kuin tuossa vähän aikaisemmin pelkäsi vaikka mitä.... niin luulenpa että lapsenlapsesi vanhemmat eivät enää kuuntele sinua. Tunnut olevasi niin huolissasi aivan joka asiasta, että uusimmat huolesi menevät toisesta korvasta suoraan taivaan tuuliin. Ei millään pahalla, mutta älä ainakaan joka kerta kun kylässä käyt kerro kaikista huolista mitkä lapsen elämässä SAATTAA sattua. Relaa.


    • Mummi minäkin

      leikkikehään, sillä leikkikehä on tarkoitettu sellaiselle lapselle, joka ei vielä kävele. Moni kymmenkuinen jo opettelee kävelemään. Leikkikehässä pitäminen tulee aloittaa alle puolivuotiaana, silloin kun lapsi ei vielä edes ryömi. Kuopuksellani (nyt 12-vuotias) oli leikkikehä, mutta sen käyttöaika jäi hyvin lyhyeksi.

      Tyttäreni panee 7-kuisen esikoisensa kävelytuoliin, kun haluaa tehdä kotitöitä. Vauva viihtyy siinä hyvin. Tyttärentyttäreni on istunut jo pari kuukautta, mutta ei osaa vielä kontata, ryömii vasta. Toinen tyttäreni pani lapsensa hyppykiikkuun hyppelemään siksi ajaksi, että pääsi itse käymään vessassa. Konsteja on siis monenlaisia. Kysy miniältäsi tai pojaltasi haluaisivatko he jonkin tällaisen laitteen lapselleen?

      • saa nähä kui käy

        Minkä ihmeen vuoksi puolivuotias sinne kehään pitäis laittaa?? Sehän pysyy paikoillaan muutenkin.... eikä ole "pahanteossa". Mä olen kyllä käsittänyt että leikkikehä on just niille vilperteille jotka on kirjahyllyn ylimmällä hyllyllä heti kun katseensa kääntää. (No ok, sellasen kiipeilijän leikkikehässä on oltava katto!) Mutta kuitenkin, liikkuville lapsille.


      • Mummi minäkin
        saa nähä kui käy kirjoitti:

        Minkä ihmeen vuoksi puolivuotias sinne kehään pitäis laittaa?? Sehän pysyy paikoillaan muutenkin.... eikä ole "pahanteossa". Mä olen kyllä käsittänyt että leikkikehä on just niille vilperteille jotka on kirjahyllyn ylimmällä hyllyllä heti kun katseensa kääntää. (No ok, sellasen kiipeilijän leikkikehässä on oltava katto!) Mutta kuitenkin, liikkuville lapsille.

        mutta ei juuri koskaan vielä kävele. Omassa perheessäni nuorin lapsi lapsi alkoi kävellä 7-kuisena, muut lapset 9-10 kk:n ikäisinä.

        Jo totuttelun vuoksi lapsi on laitettava kehään ennen liikkeelle lähtöä. Tahdoin siis sanoa, että istuva, ryömivä tai konttaava lapsi viihtyy vielä kehässä, mutta ei enää taapero. Kehä on liian pieni reviiri kävelevälle lapselle.


      • mikspäei
        Mummi minäkin kirjoitti:

        mutta ei juuri koskaan vielä kävele. Omassa perheessäni nuorin lapsi lapsi alkoi kävellä 7-kuisena, muut lapset 9-10 kk:n ikäisinä.

        Jo totuttelun vuoksi lapsi on laitettava kehään ennen liikkeelle lähtöä. Tahdoin siis sanoa, että istuva, ryömivä tai konttaava lapsi viihtyy vielä kehässä, mutta ei enää taapero. Kehä on liian pieni reviiri kävelevälle lapselle.

        En oo ajatellut sitä noin.... Enneminkin niin, että se kävelevä täystuho laitetaan kehään, silloin kun on jotain kiireellistä tai vaarallista tehtäävää, eikä ehdi lapsen perään katsoa. Eli lapsi ei joudu asumaan kehässä vaan vain vierailee siellä. Esim imurointi varmaankin sujuu ihan kivasti taaperon kanssa yhdessä touhuten, muttei tuo puuhellan lämmitys.


      • isukki...
        mikspäei kirjoitti:

        En oo ajatellut sitä noin.... Enneminkin niin, että se kävelevä täystuho laitetaan kehään, silloin kun on jotain kiireellistä tai vaarallista tehtäävää, eikä ehdi lapsen perään katsoa. Eli lapsi ei joudu asumaan kehässä vaan vain vierailee siellä. Esim imurointi varmaankin sujuu ihan kivasti taaperon kanssa yhdessä touhuten, muttei tuo puuhellan lämmitys.

        Puuhellan lämmmitys sujuu taaperon kanssa oikein hyvin. Meillä 1,5v tapaus.Hän antaa puut ja minä sytytän, ja homma toimii.


      • Näinä aikoina
        saa nähä kui käy kirjoitti:

        Minkä ihmeen vuoksi puolivuotias sinne kehään pitäis laittaa?? Sehän pysyy paikoillaan muutenkin.... eikä ole "pahanteossa". Mä olen kyllä käsittänyt että leikkikehä on just niille vilperteille jotka on kirjahyllyn ylimmällä hyllyllä heti kun katseensa kääntää. (No ok, sellasen kiipeilijän leikkikehässä on oltava katto!) Mutta kuitenkin, liikkuville lapsille.

        Kyllä ainakin meidän huushollisa on sähköjohtoja joka puolella. Tietokoneessa, tv:ssä digisovittimessa, kaikki lamput, puhelin - meillä on sellainenkin vielä - joten ryömiväinen lapsi löytää joka puolelta mielenkiintoista kiskottavaa.
        Johdot keräävät pölyä, eivätkä ne pysy koukuissaan, vaikka ollaan niitä yritetty raivata näkymättömiin.

        Siksi ainakin minun mielestäni leikkikehä on hyvä silloin, kun lapsi on puuhakkaalla päällä, ja minun pitäisi saada aikaan vaikkapa ruokaa, tai levittää pyykit.

        En oikein ymmärrä, miksi sanotaan, että ei ole "tarvinut" leikkikehää. Lapsihan sitä tarvitsee, ja on turvassa, kun äiti ei joka hetki ehdi vahtia.
        Annetaan ikään kuin se kuva, että lapsi on kuin petoeläin häkissä, ja äiti vain loikoilee soffalla ja katsoo kauniita ja rohkeita.

        Jotkut istuttavat lasta sitterissä päivät pitkät, että saavat hommansa hoidetuksi. Minusta se on pahempi asia kuin leikkikehä.
        Mitä vikaa asiassa on?


      • sittereitä
        Näinä aikoina kirjoitti:

        Kyllä ainakin meidän huushollisa on sähköjohtoja joka puolella. Tietokoneessa, tv:ssä digisovittimessa, kaikki lamput, puhelin - meillä on sellainenkin vielä - joten ryömiväinen lapsi löytää joka puolelta mielenkiintoista kiskottavaa.
        Johdot keräävät pölyä, eivätkä ne pysy koukuissaan, vaikka ollaan niitä yritetty raivata näkymättömiin.

        Siksi ainakin minun mielestäni leikkikehä on hyvä silloin, kun lapsi on puuhakkaalla päällä, ja minun pitäisi saada aikaan vaikkapa ruokaa, tai levittää pyykit.

        En oikein ymmärrä, miksi sanotaan, että ei ole "tarvinut" leikkikehää. Lapsihan sitä tarvitsee, ja on turvassa, kun äiti ei joka hetki ehdi vahtia.
        Annetaan ikään kuin se kuva, että lapsi on kuin petoeläin häkissä, ja äiti vain loikoilee soffalla ja katsoo kauniita ja rohkeita.

        Jotkut istuttavat lasta sitterissä päivät pitkät, että saavat hommansa hoidetuksi. Minusta se on pahempi asia kuin leikkikehä.
        Mitä vikaa asiassa on?

        ne on pahaksi lapsen selälle.
        Leikkikehässä ei tosiaan ole mitään pahaa.


      • valois*
        Näinä aikoina kirjoitti:

        Kyllä ainakin meidän huushollisa on sähköjohtoja joka puolella. Tietokoneessa, tv:ssä digisovittimessa, kaikki lamput, puhelin - meillä on sellainenkin vielä - joten ryömiväinen lapsi löytää joka puolelta mielenkiintoista kiskottavaa.
        Johdot keräävät pölyä, eivätkä ne pysy koukuissaan, vaikka ollaan niitä yritetty raivata näkymättömiin.

        Siksi ainakin minun mielestäni leikkikehä on hyvä silloin, kun lapsi on puuhakkaalla päällä, ja minun pitäisi saada aikaan vaikkapa ruokaa, tai levittää pyykit.

        En oikein ymmärrä, miksi sanotaan, että ei ole "tarvinut" leikkikehää. Lapsihan sitä tarvitsee, ja on turvassa, kun äiti ei joka hetki ehdi vahtia.
        Annetaan ikään kuin se kuva, että lapsi on kuin petoeläin häkissä, ja äiti vain loikoilee soffalla ja katsoo kauniita ja rohkeita.

        Jotkut istuttavat lasta sitterissä päivät pitkät, että saavat hommansa hoidetuksi. Minusta se on pahempi asia kuin leikkikehä.
        Mitä vikaa asiassa on?

        Vai oikeastikko lapsi jo vauvana tietää mikä on hyvästä, eikös se vanhempi sen tarpeen tee pölyisine johtoineen, vai mitä. Miten joku toinen tietää, paremmin kuin minä itse, mitä tarvitsen?

        Minä en ole tarvinnut, ei ole oikeasti tullut mieleenkään, so what? Mitä se esim anoppia haittaa tai jotain muuta?

        Hyvin on kotityöt sujuneet. Ja oikeasti yhtä kaukaa haettua on toi "jotkut istuttavat lasta sitterissä päivät pitkät", kuin ajatus siitä, että lapsi olisi kokoajan leikkikehässä kuin häkissä, että äiti saa maata sohvalla, joten ylilyönnit voi heittää mun puolesta romukoppaan.

        Mitä "ymmärtämistä" siinä on, että joku toinen ihminen tekee asiat omalla tavallaan?

        Aloittaja ihmetteli, miksi miniä ei halua lapsella käytettävän leikkikehää... Se on miniän ja hänen perheensä oma asia, ei anopin.

        Varmasti sitterissä "päivät pitkät" istuttaminen on epäterveellistä, mutta on kyllä häkissä pitäminenkin "päivät pitkät" on haitallista lapsen kehitykselle.

        Turha makuasioista kiistellä, eiks vaan?

        Ja onhan se niinkin, ettävanhemmat tuntevat lapsensa parhaiten, onko lapsi vauhdikas rämäpää vai harkitseva rauhallinen tyyppi...

        Meillä ei ole lapsen 1,5 vuotisen eläämän aikana tullut kuin pari mustelmaa ja yksi turvonnut huuli... niitä ei olisi leikkikehällä voitu välttää.

        Minulle on taas täysin vieras ajatus, että olisin laittanut lapsen aitaukseen kun on puuhakkaalla päällä, että minä saan rauhassa laittaa pyykit... Kuten jo sanoin, kukin tekee, miten parhaaksi näkee.


      • yksilöllistä
        saa nähä kui käy kirjoitti:

        Minkä ihmeen vuoksi puolivuotias sinne kehään pitäis laittaa?? Sehän pysyy paikoillaan muutenkin.... eikä ole "pahanteossa". Mä olen kyllä käsittänyt että leikkikehä on just niille vilperteille jotka on kirjahyllyn ylimmällä hyllyllä heti kun katseensa kääntää. (No ok, sellasen kiipeilijän leikkikehässä on oltava katto!) Mutta kuitenkin, liikkuville lapsille.

        Vipeltäjät ei kyllä pysy missään leikkikehässä.Oma lapsenlapsi tuli yli laidan retkisängystä,vaikka tuskin kunnolla osasi kävellä.Puolitoistavuotias tuttavan lapsi kiipeää alta aikayksikön seisomaan syöttötuoliin tai olohuoneen pöydälle.Jotkut lapset ei ole kiinnostuneita kurkottelemaan taivaita,toiset taas haluaa niin korkealle kuin mahdollista.


    • ei ole

      leikkikehää ollut koskaan kenelläkään kolmesta lapsestani. Ei ole edes tullut mieleen sellaisen tarve. Nyt kun yritän miettiä, en parhaalla tahdollanikaan keksi yhtään tilannetta, missä sellaista olisin tarvinnut.

      Ei meillä ole kukaan lapsista vessareissuni aikana ehtinyt mitään erityistä vaarallista tai pahaa tehdä. Suihkussa olen käynyt yleensä iltaisin, kun lapset nukkuu tai sitten lasten kanssa. Opiskellutkin olen, mutta yleensä silloin on ollut vauva sylissä tai omissa leikeissään vieressä.

      Meillä lapset ovat teloneet itseään enemmän tai vähemmän jatkuvasti ja se sama meno jatkuu edelleen, vaikka vanhin on jo koulussa ja toiseksi vanhinkin eskarissa. Nyt se telominen oikeastaan on vasta alkanut, kun ei niitä enää pysty turvassa pitämään. Jos se leikkikehä olisi yhden kuhmun säästänyt, niin oisko sillä mitään merkitystä?

      Ruokaa laittaessani on lapset istuneet pöydän reunalla tai auttaneet jossain pikkuhommassa. Siivotessa pyörineet jaloissa. Ja jos joku homma ei meinaa onnistua, niin sitten sen voi tehdä toisella kertaa.

      Itse en ole koskaan apua keneltäkään pyytänyt tai saanut tai tarvinnut, enkä ole myöskään rasittunut. Itse olen kyllä hoitanut naapurin mummon kauppa yms asioita, kun hän on apua tarvinnut. Ja siinäkin on lapset olleet mukana. (Lapsen isovanhemmat ovat nuorehkoja, terveitä ja omillaan toimeentulevia, joten eivät tietääkseni apuani tarvitse ja asuvatkin 300 km päässä, joten ihan kauppaan ei kannata sinne mennä.)

      Fysioterapeuttini muuten kehui lasteni motorista kehittymistä ja kiitteli sitä, että heidän on annettu pienestä pitäen kulkea vapaasti, kiivetä portaita ja puissa ja touhuta varomatta liikaa. Kuulemma paljon on lapsia, joiden motoriikka ei ole kehittynyt tarpeeksi, koska vanhemmat eivät anna heidän treenata, vaan pitävät "kahlittuna" turvassa jossain. Näille lapsille niitä haavereita sitten sattuu, kun kerrankin pääsevät jotain tekemään.

      • suositeltiin

        muiden äitien toimesta leikkikehää. Pidin ajatusta naurettavana, mutta nyt olen alkanut etsiskellä sellaista. Tarkoitukseni on nimenomaan antaa vauvalleni mahdollisuus olla lattialla rauhassa, pinnasängyssä on liian vähän tilaa kääntyillä, kieriä ja opetella liikkumista. Onpa patjakin mielestäni väärä alusta liikkumisen opetteluun, lattia on parempi. Esikoistani olen pitänyt lattialla ja hoidellut pakolliset kuviot yhdessä miehen kanssa lapsen nukkuessa tai sitten vaan paljon hitaammin yhdessä pikku ryömijän kanssa. Nyt esikoinen on parhaassa uhmaiässä ja mustasukkainenkin tietysti. Laitan toki rajoja ja yritän parhaani mukaan kasvattaa pientä uhmaajaa, mutta joskus hän silti ehtii vauvan kimppuun kiukuspäissään. Haluaisin niin kovasti päästä joskus päivisin vessaan ilman puolen tunnin valmisteluja. Mitäpä jos voisin laittaa vauvan leikkikehään näköetäisyydelle ja antaa uhmaajan sitten riehua rauhassa?


      • tuplatohelot
        suositeltiin kirjoitti:

        muiden äitien toimesta leikkikehää. Pidin ajatusta naurettavana, mutta nyt olen alkanut etsiskellä sellaista. Tarkoitukseni on nimenomaan antaa vauvalleni mahdollisuus olla lattialla rauhassa, pinnasängyssä on liian vähän tilaa kääntyillä, kieriä ja opetella liikkumista. Onpa patjakin mielestäni väärä alusta liikkumisen opetteluun, lattia on parempi. Esikoistani olen pitänyt lattialla ja hoidellut pakolliset kuviot yhdessä miehen kanssa lapsen nukkuessa tai sitten vaan paljon hitaammin yhdessä pikku ryömijän kanssa. Nyt esikoinen on parhaassa uhmaiässä ja mustasukkainenkin tietysti. Laitan toki rajoja ja yritän parhaani mukaan kasvattaa pientä uhmaajaa, mutta joskus hän silti ehtii vauvan kimppuun kiukuspäissään. Haluaisin niin kovasti päästä joskus päivisin vessaan ilman puolen tunnin valmisteluja. Mitäpä jos voisin laittaa vauvan leikkikehään näköetäisyydelle ja antaa uhmaajan sitten riehua rauhassa?

        Meillä on kanssa leikkikehä harkinnassa. Meillä reilut puolvuotiaat kaksoset, jotka opettelevat ryömimään. Toinen itse asiassa meneekin jo aikamoista vauhtia. Tässä sirkuksessa on mukana vielä koira, joten oikeasti tarvitsen silmät myös selkään nyt kun nuo lapset alkavat liikkua.

        En tajua mikä ihme ihmisillä on leikkikehää vastaan. Ei mekään mitään metri kertaa metri kehää hankita vaan tehtäis sellainen jossa oikeasti mahtuu liikkumaan. Sitä voi sitten siirtää keittiön ja olohuoneen väliä. Äiti saisi laittaa ruokaa, imuroida, käydä vessassa ja jopa suihkussa ilman että tarvii pelätä missä vauvat liikkuvat. Meillä kun nukutaankin päivässä max. tunti samaan aikaan, joten ns. omaa aikaa ei päivisin ole. Pinnasängyssä en noita halua huudattaa ja sitterissäkään eivät nykyään kauaa viihdy.


      • sara
        tuplatohelot kirjoitti:

        Meillä on kanssa leikkikehä harkinnassa. Meillä reilut puolvuotiaat kaksoset, jotka opettelevat ryömimään. Toinen itse asiassa meneekin jo aikamoista vauhtia. Tässä sirkuksessa on mukana vielä koira, joten oikeasti tarvitsen silmät myös selkään nyt kun nuo lapset alkavat liikkua.

        En tajua mikä ihme ihmisillä on leikkikehää vastaan. Ei mekään mitään metri kertaa metri kehää hankita vaan tehtäis sellainen jossa oikeasti mahtuu liikkumaan. Sitä voi sitten siirtää keittiön ja olohuoneen väliä. Äiti saisi laittaa ruokaa, imuroida, käydä vessassa ja jopa suihkussa ilman että tarvii pelätä missä vauvat liikkuvat. Meillä kun nukutaankin päivässä max. tunti samaan aikaan, joten ns. omaa aikaa ei päivisin ole. Pinnasängyssä en noita halua huudattaa ja sitterissäkään eivät nykyään kauaa viihdy.

        Mistä esim. puisia leikkikehiä sais? Suurin osa lastentarvikeliikkeistä myy hölmöjä pinnasängyn kokosia ihme virityksiä, tarpeen olisi sellainen jonka laitoja vois siirrellä ja kehä olis suht isokokoinen. Ootteko löytäneet ihan liikkeistä? Kiitos!


      • tutti
        tuplatohelot kirjoitti:

        Meillä on kanssa leikkikehä harkinnassa. Meillä reilut puolvuotiaat kaksoset, jotka opettelevat ryömimään. Toinen itse asiassa meneekin jo aikamoista vauhtia. Tässä sirkuksessa on mukana vielä koira, joten oikeasti tarvitsen silmät myös selkään nyt kun nuo lapset alkavat liikkua.

        En tajua mikä ihme ihmisillä on leikkikehää vastaan. Ei mekään mitään metri kertaa metri kehää hankita vaan tehtäis sellainen jossa oikeasti mahtuu liikkumaan. Sitä voi sitten siirtää keittiön ja olohuoneen väliä. Äiti saisi laittaa ruokaa, imuroida, käydä vessassa ja jopa suihkussa ilman että tarvii pelätä missä vauvat liikkuvat. Meillä kun nukutaankin päivässä max. tunti samaan aikaan, joten ns. omaa aikaa ei päivisin ole. Pinnasängyssä en noita halua huudattaa ja sitterissäkään eivät nykyään kauaa viihdy.

        Ihan kuin mun suusta! Ainoastaan ettei meil ole koiraa. Toinen jo pyörii ympyrää ja kohta molemmat on liikkeellä. Meillä tytöt nukkuu puol tuntia kerrallaan (onneksi yhtäaikaa) ja ulkonakin nukkuessaan heräilevät vähän väliä. Ei siinä ajassa pestä pyykkiä, laiteta ruokaa, siivota eikä käydä suihkussa.

        Oon miettiny paljon tota leikkikehä-asiaa ja ollut aina kauhuissani et omiani en sellaseen kykene laittamaan. Mut kun näin kaverin muksun menevän sellaista kyytiä nelivetona ja kerroin sen kahdella, niin hyvä etten saman tien tilannut netistä kehää ittelleni. Kyllä mä ajattelen lasteni turvallisuutta ja oman elämäni helpotusta. Ei todellakaan ole tarkoitus laittaa lapsia päiväksi kehään et itse saisin tehdä mitä haluan, vaan vain silloin kun on ns. tosi tarve. Kyllä sitä äiskänkin täytyy turvallisin mielin päästä käymään vessassa tai tehdä muksuille ja ittelleen ruokaa ym. pieniä kotihommia. Meidän tytöt viihtyy kyl sitterissä mut vaihtelua niidenkin elämään. Tuskinpa sitä kehää kovin kauaa tarvitsee mut katotaan nyt. Kai sille jotain käyttö sittenkin keksii... Se vaan mietityttää et miten se pysyy pystyssä ellei siinä ole pohjaa (isäni luultavasti tekee kehän) ja muksut nousee seisomaan laitaa vasten ja nojaa kunnolla...


      • toisille ei...
        tutti kirjoitti:

        Ihan kuin mun suusta! Ainoastaan ettei meil ole koiraa. Toinen jo pyörii ympyrää ja kohta molemmat on liikkeellä. Meillä tytöt nukkuu puol tuntia kerrallaan (onneksi yhtäaikaa) ja ulkonakin nukkuessaan heräilevät vähän väliä. Ei siinä ajassa pestä pyykkiä, laiteta ruokaa, siivota eikä käydä suihkussa.

        Oon miettiny paljon tota leikkikehä-asiaa ja ollut aina kauhuissani et omiani en sellaseen kykene laittamaan. Mut kun näin kaverin muksun menevän sellaista kyytiä nelivetona ja kerroin sen kahdella, niin hyvä etten saman tien tilannut netistä kehää ittelleni. Kyllä mä ajattelen lasteni turvallisuutta ja oman elämäni helpotusta. Ei todellakaan ole tarkoitus laittaa lapsia päiväksi kehään et itse saisin tehdä mitä haluan, vaan vain silloin kun on ns. tosi tarve. Kyllä sitä äiskänkin täytyy turvallisin mielin päästä käymään vessassa tai tehdä muksuille ja ittelleen ruokaa ym. pieniä kotihommia. Meidän tytöt viihtyy kyl sitterissä mut vaihtelua niidenkin elämään. Tuskinpa sitä kehää kovin kauaa tarvitsee mut katotaan nyt. Kai sille jotain käyttö sittenkin keksii... Se vaan mietityttää et miten se pysyy pystyssä ellei siinä ole pohjaa (isäni luultavasti tekee kehän) ja muksut nousee seisomaan laitaa vasten ja nojaa kunnolla...

        Kaikki lapset ei todellakaan liiku viel 8kuisinakaan. Ja sitteko alkavat liikkumaan niin ainakin mein vauveli on ollut sellainen välistä, että on tarvinnut oikeesti juosta pelastamassa millon mistäkin. Ja meidän neiti 10kk ei sittereissä pysy kovinkaan kauaa, ei ainakaan vessa reissun aikaa. Vaihtoehtona on siis ottaa laps mukaan. No onneks on pieni asunto.
        Muistan et 80 luvulla oll mein äiteellä moinen, ja on vielläkin. nii olihan tuo hyvä, nii äitee sai rauhassa maatilan pihahommia tehdä ilman, että tarvii juost yhden vauvan, ja kahden lapsen perässä pitkin pihoja. Ja onhan tuo nyt ollut mein tytöllä mummolassa käytössä. niin ei tarvii olla jatkuvasti pelastamassa lasta millon mistäkin, tai eläimistä irrottamassa. Toisille se on tarpeelline. toisille ei. Toiset käyttää vaippoja, toiset ei... Asioista voi olla montaa eri mieltä. mä olen ehkä sitä mieltä, että meillä sitä ei niin välttämättä tarvita. mummolassa siitä on mein tytölle enempi turvaa.


      • faktahomma
        toisille ei... kirjoitti:

        Kaikki lapset ei todellakaan liiku viel 8kuisinakaan. Ja sitteko alkavat liikkumaan niin ainakin mein vauveli on ollut sellainen välistä, että on tarvinnut oikeesti juosta pelastamassa millon mistäkin. Ja meidän neiti 10kk ei sittereissä pysy kovinkaan kauaa, ei ainakaan vessa reissun aikaa. Vaihtoehtona on siis ottaa laps mukaan. No onneks on pieni asunto.
        Muistan et 80 luvulla oll mein äiteellä moinen, ja on vielläkin. nii olihan tuo hyvä, nii äitee sai rauhassa maatilan pihahommia tehdä ilman, että tarvii juost yhden vauvan, ja kahden lapsen perässä pitkin pihoja. Ja onhan tuo nyt ollut mein tytöllä mummolassa käytössä. niin ei tarvii olla jatkuvasti pelastamassa lasta millon mistäkin, tai eläimistä irrottamassa. Toisille se on tarpeelline. toisille ei. Toiset käyttää vaippoja, toiset ei... Asioista voi olla montaa eri mieltä. mä olen ehkä sitä mieltä, että meillä sitä ei niin välttämättä tarvita. mummolassa siitä on mein tytölle enempi turvaa.

        Turhaan mummit ym yrittävät ehdottaa apua näille nuorille äideille esim leikkikehän tms muodossa. Sehän on ihan väärin, tehkööt vaan mitä haluavat ja antakoot lastensa päät kumahtaa mihin sattuu. Sitä kovapäisempiä niistä tulee.
        Jos itsellä olisi nyt pieni lapsi, hommaisin taatusti kehän vaikka siitä ei ole kauaa iloa.
        Kyllä niitä on myynnissä vieläkin. Mutta sehän on aivan kauheaa, pienten pitää saada olla ihan kuin itse haluavat, jos halutaan polttaa näppinsä hellalla, sekin pitää antaa. Ei saa lasta kieltää.
        Hauska lukea näitä juttuja vaikka ovat viimevuotisia, ajatukset pysyvät samoina ikuisuuden.
        "Kyllä minä osaan itse lapseni hoitaa jne jne."
        Muut älkööt neuvoko jne.
        Niin että jos teillä on lastenlapsia, sulkekaa silmät ja antakaa heidän kaatua ja iskeä päänsä,
        kyllä vanhemmat itse hoitavat. Ja mitä väliä sillä on jos tulee mustelmia, eihän niitä katso kukaan muu kuin neuvolan täti ehkä.
        Mitään ei saa kieltää. Se on fakta.


      • "nuori äiti"
        faktahomma kirjoitti:

        Turhaan mummit ym yrittävät ehdottaa apua näille nuorille äideille esim leikkikehän tms muodossa. Sehän on ihan väärin, tehkööt vaan mitä haluavat ja antakoot lastensa päät kumahtaa mihin sattuu. Sitä kovapäisempiä niistä tulee.
        Jos itsellä olisi nyt pieni lapsi, hommaisin taatusti kehän vaikka siitä ei ole kauaa iloa.
        Kyllä niitä on myynnissä vieläkin. Mutta sehän on aivan kauheaa, pienten pitää saada olla ihan kuin itse haluavat, jos halutaan polttaa näppinsä hellalla, sekin pitää antaa. Ei saa lasta kieltää.
        Hauska lukea näitä juttuja vaikka ovat viimevuotisia, ajatukset pysyvät samoina ikuisuuden.
        "Kyllä minä osaan itse lapseni hoitaa jne jne."
        Muut älkööt neuvoko jne.
        Niin että jos teillä on lastenlapsia, sulkekaa silmät ja antakaa heidän kaatua ja iskeä päänsä,
        kyllä vanhemmat itse hoitavat. Ja mitä väliä sillä on jos tulee mustelmia, eihän niitä katso kukaan muu kuin neuvolan täti ehkä.
        Mitään ei saa kieltää. Se on fakta.

        Meillä ei ole leikkikehää ollut, joten olemme vastuuttomia "nuoria äitejä", jotka antavat lapsensa polttaa hellaan sormensa ja lapsen pää kumahtelee minne sattuu. Mitään ei kielletä.

        Eiköhän se kuule ole niin, että hyvät niksit kyseiseen perheeseen (=äiti, isä ja lapsi) otetaan vastaan ja toteutetaan, ja epäsopivat jätetään toteuttamatta. Moni lapsi on niin kiinni äidissä noin pienenä, ettei halua jäädä yksin eri huoneeseen vaikka olisi mitä hienoja leluja leikkikehässä. Tai sitten leikkikehälle ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi tilaa. Syitä on monenlaisia.

        Ja jos ruokaa ei voi tehdä turvallisesti ilman leikkikehää, niin silloin on jo mielikuvituksen puutetta. Eiköhän jokainen äiti keksi OMAT niksinsä näihinkin tilanteisiin, esim. istuttamalla lapsen syöttötuoliin porkkanan palan kanssa.

        Ja leikkikehässä jos jossin ei tarvitsekaan kieltää lasta, kun pidetään niin turvassa ja pumpulissa, ettei vaan edes satu pääse kävelemään. Siinähän voisi vaikka kaatua! Mutta minä olenkin vain nuori äiti, joka ei ymmärrä lapsensa parasta kuuntelemalla kaikkitietävää anoppia...


      • löytyy....
        sara kirjoitti:

        Mistä esim. puisia leikkikehiä sais? Suurin osa lastentarvikeliikkeistä myy hölmöjä pinnasängyn kokosia ihme virityksiä, tarpeen olisi sellainen jonka laitoja vois siirrellä ja kehä olis suht isokokoinen. Ootteko löytäneet ihan liikkeistä? Kiitos!

        Vastaan vanhaan juttuun mutta meillä on kesämökillä vanhanajan puinen reilunkokoinen leikkikehä, jossa omat lapseni aikoinaan viihtyivät vallan mainiosti pieniä hetkiä.

        Ei kelvannut tyttäreni lapselle. Pitäisikö myydä pois?


    • Arvostan leikkikehää

      Mielestäni leikkikehä on todella hieno ratkaisu ei vain vanhemmille vaan erityisestio myös lapselle. Lapsi saa rajat. Lapsi kokee ehkä aluksi pienoista pettymystäkin, kun on rajojen sisällä, mutta oppii siinä samalla myös pääsemään pettymystensä yli. Välttämättömiä taitoja. Jos lapsi on "vapaana" ja vanhempi koko ajan lapsen perässä, siinä kyllä nopeasti opetetaan lapselle tapa toimia: Aikuinen juoskoon perässäni.
      Kehään laittaminen tuo oman turvallisuuden lapselle: tuttu, turvallinen, omat lelut sisältävä leikkialue..
      Moni vanhempi ei ymmärrä, että lapsen elämä ei voi olla vain sitä, että aikuinen on koko ajan kintereillä.
      Moni nuori pari voivottelee jaksamistaan tai oikeastaan uupumistaan pienen lapsen kanssa. Totta toki sitä uupuu, jos on joka hetki kiinni lapsessa. Lapsen on hyvä olla, kun hän voi itsekseen rauhassa leikkiä leluillaan, pohtia ja miettiä samalla omissa oloissaan lelujen toimivuutta ja samalla näkee lähellä äitinsä ruoanlaitossa, siivouspuuhassa tms. On hyvä, että lapsi oppii myös, ettei hän ole maailman napa, jonka ympärillä kaikki pyörivät.
      Ei ole lapsen heitteillejättöä, jos lapsi leikkii vanhemman suihkussa oloajan tai WC:ssä käynnin ajan leikkikehässä.
      Suokaa vanhemmat lapselle myös rauhallista oloa leikkikehän turvassa muun yhdessäolon lisäksi.

    • no mutta

      Ap, jos kerran miniä ei halua leikkikehää, niin anna hänen tulla toimeen ilman. Ei sinun todellakaan tarvitse olla apuun säntäilemässä, sanovat nuoret sitten mitä tahansa.

    • Kehäkettu2013

      Täällä jotkut ei näytä tietävän/ymmärtävän, mitä varten leikkikehä on. Eihän leikkikehä 1-1,5 -vuotiaita käveleviä lapsia varten ole..? Leikkikehä on ajoittain ikäänkuin "oma huone huoneen sisällä" lapselle, joka liikkuu, mutta ei vielä kävele. Lisäksi leikkikehähän on mitä oivallisin paikka antaa lapsen opetella kävelemään sen reunoilla, kun alkaa nousta kahdelle jalalle...
      Lapsilla pitää olla myös tietyssä määrin rajoja, ja leikkikehä antaa pienellä lapselle ensimmäiset käsitykset rajoista. Leikkikehä on mielestäni yksi pienen lapsen kasvatuksen parhaimpia keksintöjä, äiti/isä saa esim. siivota rauhassa ym.

      Toinen juttu on vielä, että jos on esim. omakoti- tai rivitalo, leikkikehä sopii kesäaikaan myös ulos, kuistille tms. Esim. jos haluaa ajaa nurmikkoa tai tehdä vaikka puutarhatöitä, lapsi voi olla näköetäisyydellä kehässä...

      • nää oli

        kyl parhaimmat että hankinpa leikkikehän kun lapsi tarvitsee rajat..Ihan tikahdun.


    • erkki

      Minun puolivuotias olisi tullut pinnasängyn reunankin yli käsin vetämällä. Pudonnut ehkä päälleen? Ei taida leikkikehien reunatkaan olla paljon korkeammat? Pinnasänky jäi hyvin vähälle käytölle...

      • nykyään

        Suihkussa olo ajan vauva on mukana kylpyhuoneessa. Makaa kiinni sitterissä tai istuu bumbossa.


    • Kehä Kettunen

      Ehdottomasti lapsillani tulee olemaan leikkikehä. Valjaitakin käytetään, jos niille on tarvetta.

      Leikkikehät ovat varsin yleisiä monissa maissa. Esimerkiksi Itä- ja Etelä-Euroopassa niitä käytetään paljon. Monissa kulttuureissa yksi syy lapsen leikkikehässä pitämiseen on mm. lattioiden pitäminen likaisena ja/tai kylmänä paikkana. Suomi on itse asiassa niitä harvoja maita, joissa vauvojen ja pikkulasten annetaan ryömiä vapaasti lattioilla. Monissa maissa sitä pidetään huonona, sillä a) lapsi tosiaan "altistuu" lattioiden lialle ja vedolle, b) lattioilla makaaminen on todella noloa (vrt. kerjäläiset ja narkomaanit maassa), c) lasten ei haluta oppivan rajattomuutta (menee minne haluaa ja aikuinen juoksee perässä) ja d) edellä mainituista syistä "kunnon äiti" hoitaa ja kasvattaa lastaan kantamalla tätä sylissään ja kantoliinassa sekä laittamalla lapsen muina aikoina leikkikehään, kiikkuun tms.

      Myös vauvojen ja lasten riippumatot (kunnolliset on varustettu valjailla) ovat hyviksi havaittuja ja monissa eteläisemmissä maissa suosittuja. Leikkikehässä lapsi voi kuitenkin liikkua itsenäisesti.

      En ymmärrä leikkikehien tuomitsemista sillä perusteella, että esimerkiksi motorinen kehitys kärsisi. Jos leikkikehää käytetään niin kuin sitä tulisi käyttää, vauvalle/taaperolle kertyy riittävästi motorista harjoitusta muista päivän tilanteista. Nykyajan vanhemmista lisäksi monet vievät lapsiaan vauvauinteihin, -jumppiin, -hierontaan ynnä muualle. Meillä on jo nykyään Suomessa nuoria aikuisia ja teinejä, jotka ovat kasvaneet ilman leikkikehään "vangitsemista". Käsittääkseni he eivät kuitenkaan ole motorisesti taitavampia tai liikunnallisesti motivoituneempia kuin 60-luvulla ja aiemmin kehissä leikkineet pikkulapset.

      Jotkut vaikuttavat uskovan, että leikkikehällä on jopa suotuisa psyykkinen vaikutus, kun pikkulapsi oppii olemaan itsekseen (pääsääntöisesti huoltaja on kuitenkin lapsen näkyvillä), pienelläkin lapsella on jo oma reviiri oman sänkynsä lisäksi ja joidenkin mielestä leikkikehä on jopa parantanut pikkulasten kykyä syventyä (=keskittyä?) omiin leluihinsa ja leikkeihinsä. Toki on kyse myös siitä, että lapsella on konkreettisestikin rajat ympärillään, eikä hän voi esim. sinnetänne säntäilemällä pakottaa aikuista juoksemaan perässään, siivoamaan jälkiään ja keskittymään (vain) häneen.

      • ????

        Hyllyllekkös mainasit leikkikehän laittaa kun lattialla makaaminen viittaa narkkareihin? ;)


      • Wake up

        Jaa täällä onkin taas joku lapseton keskustelemassa tulevista lapsistaan. Oli minullakin periaatteeni ja ihanteeni lastenkasvatuksen suhteen tuossa vaiheessa, mutta lasten kanssa niiden jääräpäinen pitäminen oli täysin turhaa, koska homma ei toimi ihanteiden mukaisesti. Näet sitten kun ne lapsesi ovat omina persooninaan sinulla ja elät heidän kanssaan. Ei niiden kimpussa tarvitse koko ajan häärätä vaan riittää kun lapsella on katsekontakti hoitajaan.

        Kummallista hysteriaa jostain leikkikehästä. Jokainen nyt saa päättää aivan itse tai lapsen isän kanssa yhdessä siitä millä tavoin lapsesta pidetään huolta ja millaisia vempeleitä hommataan. Kylmiä ja likaisia lattioita? Elämmekö Romaniassa? Tsat-tsat. Lapsi saa hyvän psyykkisen pohjan elämälleen kun häntä rakastetaan ja hänestä huolehditaan ja hänestä iloitaan. Jollain valjailla ja leikkikehillä ei ole mitää väliä.

        Minun lapseni olivat sitterissä tai sylissä silloin kun eivät olleet valvottuna lattialla. Sitterin nostin esim keittiön pöydälle ruokaa tehdessä lieden ääressä. Samoin suihkussa sitteri oli minulla mukana. Kahden lapsenkin kanssa se onnistui.

        Aivan vapaa on valinta mitä hankkii. Kukin taaplaa tyylillään.


    • sjjsjsjk

      Omat lapseni olisivat tulleet ulos kehästä jo puolivuotiaina. Sellaiset käsivoimat heillä oli. Suurin työ on vahtia 1-2 vuotiasta lasta. Eivätkä he varmasti pysy leikkikehässä! Ystäväni lapsilla oli leikkikehä, kunnes lapsi tuli sen reunan ylitse. Onneksi pää kopsahti vain vähän. Tarvittaisiinko kehään myös katto? Lattiakin tarvittaisiin, sillä eikös hänen lapsensa pian jo nostanut kehää ilmaan.

      Leikkikehästä on siis apua vain muutaman kuukauden verran. Jotkut lapset varmastikaan eivät viitsisi liikauttaa eväänsä ja pysyisivät kehässä kauemminkin? Toisella tutulla on sellainen lapsi, jota tutkittiin, kun ei kehittynyt liikkumisessa muiden tahtiin.

    • ymmällään

      Miniä valittaa ettei saa kotitöitä tehdyksi ja on rättiväsynyt kun lasta täytyy koko ajan pitää sylissä ja viihdyttää. Tulee myös vaatimuksia että sukulaisten pitäisi auttaa siivouksissa ja ottamalla lasta luokseen, kun nuoret aivät jaksa. Eivät jaksa, kun koko ajan vahtivat ja viihdyttävät lasta On vaikea katsoa tuota sanomatta mitään, kun tietää itse kokemuksesta, miten paljon helpommalla pääsisivät jos käyttäisivät sitteriä, valjaita tai leikkikehää, eri tilanteissa soveltaen. Lapsi väsyykin jatkuvaan sylissä pitämiseen, ja oppii vaatimaan aina seuranpitoa. mutta ei saa sanoa, tulee ipakka vastaus takaisin jos varovasti ehdottaa jotai helpotusta lastenhoitoon.

      • Tyytyväinen

        Kyllä leikkikehiä nytkin myydään ja käytetään. Meillä sitä käytetään nyt jo toiselle lapselle ja kätevä on. Lapsi viihtyy siellä omissa leikeissään välillä vielä parivuotiaanakin ja mielellään myös seisoo kaidetta vasten katselemassa toisten puuhia. Jpkainen ratkaisee lasten vahtimisen itselleen sopivalla tavalla. En ymmärrä miksi leikkikehään suhtaudutaan niin tunteella ja kiihkeän vastustavasti.


    • Meillä on

      Ihan hyvä väline sille joka sitä tuntee tarvitsevansa. Jos haluaa vähän helpompaa lapsenhoitoa ja mahdollisuuden tehdä omia hommia katsomatta joka sekuntti lapsen perään, on leikkikehä hyvä. Turvallisuuttakin se lisää. Jos isoäiti suosittelee sitä jotta miniä pääsisi hiukan helpommalla, miksi miniä suuttuu?

      Jos miniä pystyy tekemään lapsen vahtimisen ja muut kotihommat helposti yhtäaikaa, hän ei tietenkään tarvitse siihen tällaista apuvälinettä. Mutta jos ei tarvitsekaan, ei ole myöskään mitään syytä suuttua, vaikka välinettä hänelle ehdotettaisiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8186
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2519
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2233
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1899
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1163
    Aihe