Saksa, Ranska vai espanja?

Kuumeisesti miettivä

Lukiossa ajattelin käydä opiskelemaan uutta kieltä. Én tosin osaa päättää minkä näistä ko. kielistä valitsisin.. Onko saksa vaikea kieli, prepositioita siinä on ainakin paljon.. (kun englannissa nuo prepositiot ei oo oikee hallussa :D). Entä mitens tuo ranska ja espanja? espanja kuuloistaisi mielenkiintoisemmalta mutta se tarpeellisuus.. Haluisin että ko. kielestä olisi paljon hyötyä tai aianakin jonkin verran.

17

5609

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ota mitään.

Paneudu silläkin ajalla englantiin. Mutta jos haluat aloittaa uuden kielen niin ota venäjä. Sen avulla pääset moniin virkoihin helpommin kuin jollet et osaisi sitä.

• asiasta oikeasti tietävä

Englantia osaatte kaikki kyllä lukion jälkeen, mutta muitakin kieliä tarvitaan! Ja heidän osaajistaan on pulaa, joten mars, lyhyiden kielten kursseille!

• Gluck

Koska "ylimääräisistä" kielistähän ei koskaan ainakaan haiyttaa ole, niin sinänsä ei ole niinkään väliä minkä noista kolmesta valitset

Toisaalta jos oikein halutaan ajatella hyödyllisyyttä, niin itse valitsisin saksan. Suomi käy eniten kauppaa Saksan kanssa (siis eniten verrattuna kauppaan Ranskan/Espanjan kanssa), sekä onhan se aika puhuttu kieli Keski-Euroopassa. Toisaalta puhutaanhan ranskaakin/espanjaa paljon muuallakin kuin itse valtioissa...

Kunkin kielen vaikeudesta en osaa sanoa, sillä itselläni on kokemusta ainoastaan saksasta ja sitäkin opiskelin vain yläasteella. Omasta mielestäni saksa ei tuntunut mitenkään erityisesn vaikealta, mutta en sitten tiedä olisiko vaikka ranskakaan tuntunut.

Jos kuitenkin saa ehdottaa jotain muuta kieltä kuin jotain noista, niin itse suosittelisin ensisijaisesti venäjää tai sitten vaihtoehtoisesti jotai itämaista kieltä, kuten japania. Venäjän kielen osaamisesta on suuri hyöty etenkin kaupan alalla, ja hyöty todellakin on suurempi kuin esimerkiksi saksan hyöty.

Eli panosta nytten ainakin näihin englantiin ja ruotsiin, äläkä ota mitään kieltä ainakaan niiden "kustannuksella". Esimerkiksi monen vihaamaamasta ruotsista on rutkasti hyötyä kaikissa valtion, kuntien ja miksei yhkityistenkin yritysten puolella oli ala sitten mikä tahansa. Onhan suomi kaksikielinen maa.

Tsemppiä lukioon!

• Kuumeisesti miettivä

Itse asun lähellä venäjän rajaa (n. 50 km) ja täällä olisi venäjästä hyötyä, mutta en haluaisi käydä opiskelemaan sitä kun siinä on eri aakkosetkin ja sen vaikeudet...
        Saksahan olisi kyllä täällä suomessa tärkeä kieli (eikös ruotsin ja saksan kieliopit oo aika samanlaisia), kun tuo ruotsi sujuu tosi hyvin. Espanjaa tarvisi kyllä maailmalla, mutta kannattaako käydä opiskelemaan sen tähden, että lomaillessa sitä voisi käyttää..

• vaikeita!!! Itselläni on
        Kuumeisesti miettivä kirjoitti:

Itse asun lähellä venäjän rajaa (n. 50 km) ja täällä olisi venäjästä hyötyä, mutta en haluaisi käydä opiskelemaan sitä kun siinä on eri aakkosetkin ja sen vaikeudet...
        Saksahan olisi kyllä täällä suomessa tärkeä kieli (eikös ruotsin ja saksan kieliopit oo aika samanlaisia), kun tuo ruotsi sujuu tosi hyvin. Espanjaa tarvisi kyllä maailmalla, mutta kannattaako käydä opiskelemaan sen tähden, että lomaillessa sitä voisi käyttää..

Tälläiset numorot ekana vuonna lukiossa kielistä kusseittain.:
        englanti: 7,8,7
        ruotsi:10,10
        venäjä: 9,10,9

Eli kuten huomaat venäjä on itselleni ainakin helpompaa kuin englanti. Itse en ole mikään kauhean hyvä kielissä eli ei se venäjä vaikeaa ole! Se on mukava kieli ja aakkoset oppii nopeasti.

• antala

Mikset, vaikka aloittaisin Venäjän kieltä. Koko ajan itä naapurista tulee ihmisiä täne Suomeen lisää.

• www.pakkoruotsi.net

on saksa, ranska ja espanja.

http://pakkoruotsi.net/kielten_tarve.shtml

Siis saksa, mutta aivan turja opiskella sellaista kieltä, joka on ei aidosti kiinnosta. Jos aioit todella kunnolla opiskella jonkin kielen, lue sitä kieltä, mikä kiinnostaa.

• suuuuuuuuuuuuuuuuuuu

Mä opiskelin 8. ja 9. luokan ranskaa ihan muuten vaan (sai ainakin kirjat ilmatteeks). Mutta siis numero oli suurimman osan ajasta 9, kerran 8.

Lukiossa aloin opiskelemaan saksaa ja voin sanoa, että on paljon helpompaa kuin ranska. Jotenkin selvempää, ei tartte koko ajan miettiä lausumista (eli helpompi lausua).

Mutta siis kuten sanottiin, mikään kieli ei oo turha. Ota se mikä kiinnostaa sinua eniten, ei sen perusteella mitä täällä vastataan. On vaan ajan hukkaa opiskella kieltä, johon ei ole motivaatiota.

• ~Española~

Valitse se kieli mikä kiinnostaa. So simple! :) Itse olen opiskellut pitkää saksaa 9-vuotiaasta asti ja lukiossa otin espanjan lyhyenä kielenä. :)

• moikkelis

Samaa mieltä, valitse se, mikä eniten kiinnostaa. Itse olen yläasteella valinnut saksan, sen kyllä oppii nopsasti. Aion myös lukiossa valita espanjan. Jos ei ole englanti kunnossa, niin en usko, että ranskan opettelu onnistuisi, sillä se on miljoona kertaa vaikeampaa, oikeesti!

• ugjkäp

venäjä

• ??????

Itse opiskelen saksaa ja espanjaa lukiossa ja voin sanoa, että espanja on paljon helpompaa. Ja mitä ihmettä porukka aina puhuu, että espanjasta ei olisi hyötyä. Riippuu ihan siitä, että minnepäin suuntaa. Euroopassa ranska ja saksa ovat hyödyllisempiä, mutta rapakon takana kyllä espanjan taidosta hyötyy paljon enemmän. Yhdysvalloissa espanja on miltein samassa asemassa kuin täällä ruotsi.

• 17

Riippuu siitä, missä aiot kielitaitoasi hyödyntää. Venäjä saattaa tulla tarpeeseen Suomessa, mutta on erittäin vaikea kieli oppia hallitsemaan. Saksa on keskivaikea ja on ranskan ja englannin ohella merkittävimpiä kieliä Euroopassa ja varsinkin EU-maissa. Espanja on yksi helpoimmista kielistä oppia, koska se muistuttaa paljon englantia ja siihen on olemassa laajat valikoimat oppimateriaalia, kun pääsee opinnoissaan alkuun. Espanjaa saatat kohdata maailmalla laajalti ja se onkin englannin ohella yksi käytetyimmistä kielistä maailmassa.

Lopulta kysymys on siitä, mikä kieli sinua kiinnostaa. Yleensä esimerkiksi espanjaa opitaan juuri sen takia, että sen opiskelu on mukavaa ja se onkin varmaankin englannin jälkeen yleisin itseopiskeltava kieli. Saksaa taas yleensä opiskellaan siitä saatavan hyödyn vuoksi, mitä en välttämättä 10 vuotta saksaa koulussa opiskelleena suosittelisi, koska moni oikealla tavalla motivoitunut voisi oppia saman verran saksaa puolessa vuodessa, kuin minä opin koko opiskeluaikanani. Saksan prepositiot tosiaan ovat hieman työläitä oppia, mutta prepositiot ovat kyllä käytössä lähes kaikissa indoeurooppalaisissa kielissä ja niiden oppiminen on loppujen lopuksi hyvin helppoa, jos jaksaa opiskella ne hyvin alusta asti.

Valitse siis se kieli, joka tuntuu tällä hetkellä kiinnostavalta, koska voit aina myöhemmin opetella uuden kielen, jos siltä tuntuu.

• huusianna

Jätä turharuotsi pois niin voit opiskella kahta noista kielistä - tarvii vain miettiä minkä yhden jätät lukematta.

• hihhul2

Espanja on ainakin tosi helppo kieli, voin sen sanoa. Ranska hiukan vaikeempi.

• Kenraali Kurppa

Kohta Venäjä on miehittänyt Suomen. Venäjää siis!

• minää

Itse otin lukiossa lyhyeiksi kieliksi saksan ja espanjan. Tyytyväisempi en voisi olla!! Kielistä on aina hyötyä.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      461
      2805
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      15
      2645
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      269
      1582
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      84
      1184
    5. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      440
      1121
    6. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      63
      1098
    7. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      156
      960
    8. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      928
    9. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      889
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      79
      875
    Aihe