Hakeminen ilman yo-tutkintoa

Gleb76

Hei!

Onko mitää jakoa yliopistoon? Suoritettuna on aikanaan merkantin tutkinto, tällä hetkellä iltalukiossa josta on 9 op.
Kannattaako edes hakea vai kituutanko lukion loppuun?

4

1790

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kannattaa hakea

      mutta mahdollisuutesi päästä yliopistoon ja opiskelutaitosi ja pohjatietosi paranisivat, kun kävisit lisää lukiota.
      Riippuu tietysti siitäkin, mitä ainetta pyrit lukemaan.
      Mutta älä anna periksi!

    • Itsekin hakenut ilman yo:ta

      Keskiasteen koulutus pitää olla, merkonomin 3-vuotinen vähintään tai jokin muu ammatillinen koulutus tai mainitsemasi iltalukio (jonka suositan suorittamaan loppuun). Tietääkseni alle kolmivuotinen keskiasteen tutkinto ei kelpaa yliopistoon eikä varsinkaan kesken jäänyt lukio. Eihän merkantin tutkintoa ole enää olemassakaan? Olet varmaan aikuisopiskelija?

      Olen itse vanhalla ammattitutkinnolla päässyt sisään yliopistoon aikuisena. Minulla ammatillista koulutusta ennestään neljä vuotta. Ilman yo-todistusta vain pääsykoepisteet tarkastellaan, hakijalla on oltava paremmat pisteet, kuin vähiten pisteitä saaneella ylioppilashakijalla.

      Ilman lukiota tai kieltenharrastusta (mitä meikäläisellä oli) pakollisten kielten opiskelu yliopistossa käy hankalaksi, pakolliset ruotsi/suomi ja yksi vieras kieli samoin kuin äidinkielessä kirjallinen ja puheviestintä on suoritettava riippuen tietysti tiedekunnasta ja aineesta mihin haet. Muuten, lääkikseen tms ei sinulla taida olla kyllä mahdollisuuksia ilman yo-tutkintoa. Varsinkin ruotsin pakollinen näyttää olevan opiskelijoille se viimeinen pakkopulla, josta valmistuminen jää monesti riippumaan. Myös vieraskielisen tenttikirjallisuuden hallinta (etupäässä englanninkielinen) voi olla vaikeaa ilman kielipohjaa, jos et ole kaksi- tai monikielinen ennestään, mikä olisi suuri etu. Tosin kaikkea, varsinkin ko. kieliä voi opiskella tarpeen mukaan yliopistossakin.

      Jos lukiokin ottaa voimille jo tässä vaiheessa, en kyllä tajua miten arvelet jaksavasi opiskella yliopistossa? Työ vaatii pitkäjännitteisyyttä, peräänantamattomuutta ja sitkeyttä, varsinkin gradun loppuun saattaminen ainakin näin aikuisena ja muitakin kuin opintovelvollisuuksia omaavana elinikäisenä oppijana. Yliopisto-opiskelu on muuta kuin valmiiksi pureskellun tiedon ulkoaoppimista. Olen itse valmistunut maisteriksi v. 2006 ja suoritin ylioppilastutkinnonkin (ammattitutkinnon omaavana on myös yo-kirjoitusoikeus)kuta kuinkin kylmiltään kun olin päässyt jo sisään yliopistoon.

      Jos edellisistä opiskeluista on pitkä aika, kannattaa mennä jollekin opiskelutekniikan kurssille.

      • edellinen maisterisihminen

        "Ilman yo-todistusta vain pääsykoepisteet tarkastellaan, hakijalla on oltava paremmat pisteet, kuin vähiten pisteitä saaneella ylioppilashakijalla."

        Tarkoitan edellisellä tietenkin vähiten pisteitä saaneella SISÄÄN PÄÄSSEELLÄ eli pisterajan ylittäneellä ylioppilashakijalla pääsykoepisteissä. Ylioppilaillahan sisäänpääsypisteet koostuvat yo-tutkintotodistuksen arvosanoista sekä pääsykoepisteistä.

        ;D


      • kyllä ylioppilaatkin..
        edellinen maisterisihminen kirjoitti:

        "Ilman yo-todistusta vain pääsykoepisteet tarkastellaan, hakijalla on oltava paremmat pisteet, kuin vähiten pisteitä saaneella ylioppilashakijalla."

        Tarkoitan edellisellä tietenkin vähiten pisteitä saaneella SISÄÄN PÄÄSSEELLÄ eli pisterajan ylittäneellä ylioppilashakijalla pääsykoepisteissä. Ylioppilaillahan sisäänpääsypisteet koostuvat yo-tutkintotodistuksen arvosanoista sekä pääsykoepisteistä.

        ;D

        voivat päästä sisään pääsykoekiintiössä eli ilman että yo-todistusta otetaan huomioon. Eli se kiintiö, jossa pääsee sisään yliopistoon pääsykokeen perusteella ei ole varsinaisesti vain ammattikoulusta tuleville..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe