Nenän iho kuivuu ja hilseilee

rimrim

Mikäköhän avuksi nenääni, josta nahka lähtee hilseilemällä. Tuntuu että nenän iho on koko ajan ihan kuiva, vaikka laitan rasvaa. Meikkaamisen jälkeen nenä on kamalan näköinen, kun iho on ihan mosaiikkimainen ja nahka lähtee rapsuttamalla pois. Mitä pitäisi tehdä tai mistä moinen ylipäätään johtuu? Neuvoista olen kyllä todella kiitollinen.

19

19973

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • atooppinen iho

      Itselläni sama homma, muutenkin kasvot hilseilevät talvisaikaan ja lämmityskautena. Minulla syy on selvä: atooppinen iho. Ei tässä ole ollut muuta konstia, kuin rasvata. Samannäköinen nenä varmaan on mullakin tällä hetkellä, kun aamulla laitoin meikkivoidetta. Iho on niin epätasaisen värinen, että melkein pakko sitä on käyttää, että ilkeää edes töihin lähteä.

      Toivoisin minäkin kovasti, että joku keksisin jonkun kepulikonstin.
      Voisiko sinulla olla kyse samasta asiasta?
      Onko ihosi muualta kuiva varsinkin kylminä aikoina?

    • hilsenenä

      Voi ei, mulla on ihan sama ongelma! En ole tavannut ketään muuta ihmistä, jonka nenä olis samanlainen kuin mulla!
      Mun nenästä lähtee melkein aina nahkaa irti kuivina riekaleina ja meikkaaminen on tosi vaikeaa...Varsinkin kun puuterin laittaa, niin käyttää hirveältä.
      Mulla ei ihon kuoriminen auta mitään, sillä kuorinta-aineet eivät vain irrota noita riekaleita. Ihoa tuntuu irtoavan melkein aina, joskus enemmän, joskus vähemmän. Myös poskissa ja muualla kasvoissa iho vähän hilseilee, mutta nenä on pahin ongelma.
      Kerran, pahana kautena, yllyin repimään irti tuollaisen riekaleen ja alta ilmestyi punaista raa'an oloista ihoa, joka oli pitkään kipeä ja punainen ennen kuin parani... :(
      Äidilläni oli samanlainen iho nuorena eikä hänkään osannut tehdä sille mitään. Piti vain kuulemma meikata varovaisesti. Nykyään hänen ihonsa on muuttunut normaaliksi.
      Oma ihoni punoittaa helposti. Se on hivenen rasvainen, mutta myös pintakuiva. Olen ajatellut käydä kosmetologilla kyselemässä, kun en omin neuvoin tule toimeen. Kertaakaan en muuten ole kosmetologilla käynyt, vaikka olen jo 30.
      Olen pahoillani, mutta mitään apuneuvoja minulla ei ole antaa... Halusinpahan nyt kertoa, että et ole ainoa hilseilevän nenäsi kanssa :)

      • hilsedilemma

        Teidän viestinne helpottivat minua siinä mielessä, kun olen aina kuvitellut, ettei kenelläkään voi olla sellaista ihoa, joka sekä hilseilee että on hiukan rasvoittuva.
        Lopulta löysin ratkaisun-ei edes kallis:
        http://www.zona.fi/

        Ns. perinteiset kuorinta-aineet ovat vain lisänneet ongelmaa. Ohut kosteus ei riitä ja tukevampi voide ei imeydy. Toisin on nyt-kiitos Bergenin yliopisto ja parinkymmenen vuoden tieteellinen tutkimustyö.


    • rimrim

      Siis muutenkin on iho kuiva, vaikka hoidan hyvin. Vain leuka ja nenä rasvaiset. Kosmetologilla olen käynyt useasti ja aina sanoo, että pitäisi paremmin puhdistaa varsinkin nenän ja leuan seutua.Olen kuitenkin huomannut, että kuorinta aiheuttaa nenän ihon kuivumista, mutta ei aina. Nyt ei kuitenkaan ole muuten kuiva iho. Vaan tämä nenän iho kenkkuilee. Nytkin kuivuminen alkoi tuosta vaan. Välillä kalttaan saksen terällä kuolleen nahan pois nenän päältä, että saan ihon sileäksi. Kuorinta kun ei auta, eikä kuollut nahka sillä lähdekkään. Kuulostaa varmaan karmeelta, mutta muuta keinoa en ole keksinyt. Ja nahakariekalenenän kanssa en voi julkisesti kulkea.

    • jjun

      Minullakin on nyt tapahtunut sama juttu... Olen repinyt niitä pois mutta ei kannata, tulee vain punaiseksi :I
      Oon laittanu Bepanthenia, ja se auttoi! Hieman saattaa vielä reunoilta hilseillä, mutta mulla ainakin auttoi suuresti. Kai koska son nii rasvapitoista yms, lisää kuulema vain finnejä..

    • hilsehilse

      Vanha aihe, mutta täälläkin ainakin näin talvisaikaan sama ongelma :/ Itselläkin nenä ja otsa hilseilee ja nenä kans ''halkeilee'' eli on niinku mosaiikkisen näköinen... Meikin kanssa ihan hirveen näkönen.. Ihoa lähtee riekaleina ja jos repii sitä irti, niinkuin hilsenenä sanoikin alta tulee semmosta punoittavaa raa'an näköistä ihoa joka on tosi kipeä ja kirvelee.. Kaiken näköisiä rasvoja oon koittanu muttei mikään auta... :||| Apua?

    • hilseilee84

      täällä sama ongelma kans nenä hilseilee jopa ihan nenän vierestä rasvaan joko päivä mutta ei auta :/ ja jos nahan ottaa pois niin alta paljastuu punainen iho ja sitten on nenä kipee

    • noponenu

      Itselläni oli sama ongelma monet talvet, iho kuivui ja halkeili nenänpielistä ja otsasta. Rumat riekaleet revin aina pois. Mutta tänä talvena olen säästynyt tuolta, kun olen jättäny kokonaan repimisen ja etenkin kuorimisen. Kuoriminen pahensi vain tilannetta. Minulla iho kuivuu jos ei rasvaa ja jos rasvaa niin tulee kyllä finnejä ja rasvanen iho.. Vaihdoin meikkivoiteen kostuttavaan ja käytän meikin alla vain kevyttä kosteusvoidetta tai kasvovettä. Nahan repiminen vain pahentaa.. Nyt on nenä kunnossa :--))

    • Tweeny

      Kävin ihotautilääkärillä toisen vaivan vuoksi ja selvisi, että nenässä (sekä omaksi yllätyksekseni päänahassa) on psoriasista tai sen merkkejä ja sain tähän reseptillä rasvan jonka käyttö auttoi heti.

    • Hilseilee93

      Olen 20 vuotias mies ja minun nenäni sekä kasvoni hilseilee ja kun revin niitä pois niin nenä ja kasvoni alkaa puneuttua ja kirvelemään monia vuosia jo on tämä ongelma minulla ja sitten kun pistän voidetta niin seuraavana päivänä on taas hilseitä vaikka yrittäisin mitä vaan niin ei auta mikään olisiko jotain apuja tähän. ps. silloin kun olin lapsi niin ei ollut tämmöistä ongelmaa.

    • Merisuola

      Kohtasin pari kuukautta sitten vastaavan ongelman nenän ihon kuivumisesta "mannerlaatoittumiseen" asti. Pari kuukautta olen yrittänyt parantaa kuivunutta nenääni kaikilla mahdollisilla voitella ja nikseillä, joita mm. tässä keskustelussa mainitaan. Tuloksetta: ihoni on ollut samantien riekaleilla, jos Bepanthenia ei lisäillyt kahden tunnin välein. (Kumpi sitten on suurempi esteettinen haitta: punottava ja epätasainen vai rasvasta kiiltävä nenänpää?)

      Muutama päivä sitten löysin puolivahingossa keinon, jolla ongelma poistui yhdessä yössä ja jonka koen aiheelliseksi jakaa: merisuolavesi.
      Yksinkertainen keino on sekoittaa merisuolaa veden joukkoon ja käyttää merisuolaliuosta kasvoveden tapaan. Ihon kuivuttua huuhtelu vedellä ja rasvaus yövoiteella. Aamulla nenäni iho oli normalisoitunut täysin.

      Suolaveden sanotaan desinfioivan ja puhdistavan ihoa mutta myös sitovan kosteutta.
      Oman ihoni puolesta allekirjoitan väitteen. Joten suosittelen kokeilemaan, jos kuivumiseen eivät perinteiset rasvaukset tehoa.

      • Anonyymi

        Paljonko suolaa pitää lisätä esim. lasilliseen (2dl) vettä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko suolaa pitää lisätä esim. lasilliseen (2dl) vettä?

        Teelusikallinen juomalasilliseen vettä. Ja nimenomaan merisuolaa eikä mitään pan-suolaa tai Aromaattia.


    • kesiminen

      Oletteko kokeilleet omega 7 eli tyrni-mustikka kapseleita, pähkinöitä ja käyttää hamppuöljyä, sisäisesti ja ulkoisesti, se vähentää ihon kesimistä ja onko D- ja A - vitamiinitasot kunnossa.

    • Koettu_testattu

      Kuorinta säännöllisesti mineraalipitoisella luonnonsuolalla (hienoa). Ei maksa paljoa, ja iho on taivaallisen sileä. Olen lähes varma, ettette koskaan enää kuori millään kalliilla mömmöillä. Lisäksi rasvaa sisäisesti, eli kalaöljyä ja hyvää öljyä esim. salaattiin yms.

    • alkomahooli

      Lopettakaa juominen..

    • Anonyymi

      Minulla sama ongelma ollut viimeisen vuoden ympäri. Nenän alue on aivan irtoilevaa nahkaa eikä sille näy loppua. Taidanpa pistää noi vinkit testiin! Oisko vinkkejä jos on kuiva päänahka niin että irtoaa pieninä levyinä ja muruina mutta on kuivaa toisin kuin hilse

      • Anonyymi

        Jos tukkaa olemassa niin vaihda shampoota. Jos pelkkää skiniä niin ylempänä mainittu suolavesihoitoa.


    • Anonyymi

      Iho tarvitsee kosteutta eikä mitään rasvoja. Rasva pahentaa tilannetta. Suomalaiset nenät paleltuvat helposti talvipakkasilla jonka jälkeen kuollut pintakerros kuoriutuu pois.Siinäkään vaiheessa ei tulisi käyttää mitään rasvoja vaan pitää antaa ihon parantua oikealla kosteutuksella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      87
      4568
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      127
      3988
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2541
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      198
      1571
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1286
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1253
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1208
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1193
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1163
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1075
    Aihe