Onko kellään kokemuksia DIA-kuvien ja negatiivien
skannaamisesta digitaalisiksi?
Mikä laite siihen tarvitaan ja onko lisäksi muita
huomioita tehty työn aikana?
Diat ja Negat digitaalisiksi?
3
522
Vastaukset
- skannerin ja
sen pitää olla sellainen joka pystyy optiselta tarkkuudeltaan VÄHINTÄÄN 2400*2400 dpi:tä skannaamaan, mielummin tuota tarkempi. Mitkään interpolointitarkkuudet eli ohjelmalliset tarkkuudet ei käy, eli vaikka skannerin softa pystyisi interpolointitarkkuudella 9600*9600 mutta optisesti vaan esim. 600*600 niin sellasen skannerin voi unohtaa, vain optisella tarkkuudella on merkitystä.
Se skanneri voi sitten olla joko dia/nega-skannaukseen kykenevä tasoskanneri eli pitää olla erityiset dia/nega-skannaukseen tehdyt varusteet mukana, yleensä kehys jossa on myös samalla taustavalo jotta skanneri pystyisi skannaamaan sen. Tai se voi olla ihan nimenomaisesti dia/nega-skannaukseen tehty diaskanneri, eli sillä ei sitten paperikuvia voi skannata vaan vain diojen ja negatiivien skannaukseen, mutta nämä on yleensä kalliimpia kuin tasoskanneri jossa on dia/nega-skannaus tarvikkeet mukana.
Hyviä merkkejä skannereista on esim. Epson, Ricoh ja HP. - niuniu
Just skannailen isoa negavarastoani, olen vuodessa 1975. Hyvin hidasta puuhaa, sopii esim. minulle, osaeläkeläiselle.
Minulla on Epson 4990 Photo tasoskanneri, josta 2,5 vuotta sitten uutena maksoin 204e. Minulla on isoja negoja, joten tyydyin tasoskanneriin. Hyvä filmiskanneri on parempi, mutta se on vain dioille ja filmeille, eikä toimi yleisskannerina. Jos on kyse harrastuksesta, mielestäni tasoskanneri riittää.
Taas vaihdoin kuvaa, skanneri ilmoitti ajaksi 7 minuuttia ja jos on tärkeähkö kuva, korjailu vie ainakin saman ajan. Joten esim. 15000 kuvaa tekee noin 470 8-tunnin työpäivää, eli noin 1,9 työvuotta. Mutta vanhat kuvat ovat mukavia ja mielenkiintoisia tutkittavia. Onneksi tuli säilöttyä negatiivit ja positiivit kunnolla ja monissa on jopa päiväys. Nyt huomaa, ettei muistin varaan pidä jättää nimiä, paikkoja tai päiväyksiä. - on erilaisia
videokamera, digikamera, skanneri mihin käyttöön aikoo digitoida. Tuolla yksi esimerkki: http://www.mediazoo.fi/diat.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743355
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t311951Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681919Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian171466- 281391
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja261318Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61306Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu641220Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101197Kerro nainen
Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.53965