Veimme autoni Opel Zafira turbo diesel 25.9.07 merkkihuoltoon Metro-autoon Hatanpäälle, koska auto ei käynnistynyt kunnolla. Korjaamo kertoi mitanneensa hehkutulpat ja kertoi minulle, että autoon täytyi vaihtaa hehkutulpat. Kolme neljästä hehkutulpasta saatiinkin vaihdettua, mutta neljäs katkesi irroitusyrityksessä. Tämän jälkeen tulppaa oli yritetty porata pois. Porausyrityksen yhteydessä poran terä oli katkennut reikään eikä neljättä hehkutulppaa saatu vaihdettua. Laskua tästä "korjauksesta" oli kertynyt 317,72 euroa.
Olin akillesjännevamman takia sairauslomalla ja vaimoni haki auton Metro-autosta 26.9.07. Hänelle ei kerrottu mitään, että tällainen vahinko oli tapahtunut. Kun sitten kotona luin korjausraporttia, havaitsin, että yllä oleva tarina oli kirjoitettu korjausraporttiin.
Otin yhteyttä Metro-autoon ja kerroin, mitä oli tapahtunut. Huoltoneuvoja sanoi hyvin ylimielisesti "sellaista sattuu". Hän kertoi myös, että seuraava konsti saada tulppa pois on irroittaa sylinterikansi ja ottaa hehkutulppa alakautta. Hän sanoi myös, että koska virhe oli heidän, tästä ei tule minulle kustannuksia. Samoin sanoi korjaampäällikkö puhelimessa.
Sylinterikansi otettiin irti, tulppa poistettiin ja moottori kasattiin toisella korjausyrityskerralla. Kun menimme hakemaan autoa, tyrmistyksekseni minulta vaadittiin koko tämän toisen korjausyrityksen maksamista, hinta 1.501,72.
Auto luovutettiin minulle kunnossa olevana. Heti ensi metreilla ajaessani huomasin, että autosta olivat tehot kokonaan kateissa. Auto kulki hädin tuskin 120 km/h ja vakionopeudensäätimellä hyytyi yli 10 km/h ylämäissä.
Vein auton takaisin Metro-autoon ja siellä todettiin ja tunnustettiin, että olivat kasanneet alipaineletkut väärin. Hain taas tämän kolmannen korjausyrityksen jälkeen auton ja se luovutettiin kunnossa olevana.
Kun sitten kotona käynnistin autoa, se ei edelleenkään käynnistynyt kunnolla. Vein auton neljättä korjausyritystä varten Metro-autoon. Kun menin hakemaan autoa, huoltoneuvoja sanoi, että eivät löytäneet vikaa ja eivät itsekään olleet saaneet autoa edes huoltohallissa kunnolla käyntiin. Huoltoneuvoja ehdotti kokeiltavaksi ruiskun vaihtoa, hinta yli 2.000 euroa. Tähän leikkiin en enää lähtenyt.
Vein auton Tampereella Dieselpoikiin ja siellä auto saatiin oitis kuntoon, hinta 60 euroa.
Tämä asia on nyt Kuluttajariitalautakunnassa tutkittavana.
Edellinen Zafirani paloi v. 2006 Tapaninpäivänä muutama päivä Merto-auton korjaamokäynnin jälkeen.
Älkää hyvät ihmiset viekö autoanne Metro-autoon peukaloitaksi.
Metro-auto Tampere ei osaa korjata
29
9406
Vastaukset
- ennenkin tämmöistä
Asiallinen ja yksityiskohtainen kertomus. Tämmöiset saavatkin tulla julkisuuteen. Jospa alkaisivat pitää asiakkaitaan enemmän arvossa.
- päivää
Noissa nykyajan merkkikorjaamoissa ei ole enää sitä ammattitaitoa, mitä löytyy vielä pienemmistä erikoiskorjaamoista. Ns. nyrkkipajoista.
On ikävää kun ei todellakaan voi olla enää varma onko auto kunnolla huollettu.- nuorehko
asentaja on kohtalaisen avuton jos jotakin pitäisi alkaa korjaamaan muuten kuin osa vaihtamalla. Ei ammattikoulussa juurikaan opeteta tällaisia vanhan ajan konsteja kuten hitsausta, koneistusta tai koneenasennuksen perusteita siten että pojat oppisivat mutta eihän se toki poikia enää nykyisin kiinnostakaan. Autokorjaamoiden romulavoilla näkee paljon poisheitettyä tavaraa jonka saisi aivan pikkuvaivalla kuntoon mutta nykyihminen ei enää tajua tällaista kulttuuria.
- Kakarat tilalle
Tämähän on vaan sitä nykypäivää.
Ajan hengen mukaan yli 35-vuotias on luutunut vanha surkimus, joka saa liikaa palkkaakin.
Kokemattomat kakarat hommiin pilkkahinnalla ja asiakashinnat kattoon. Kylläpä silloin business kannattaa, vaikkei mitään osaamista talossa olisikaan eikä kokemusta.
Autoala on tyypillinen mestari-kisälli-ala, jossa kokemusperäisen tiedon siirtyminen vanhoilta nuorille on hyvän laadun perusedellytys. Valitettavasti autoallallakin firmoja johtavat numeroita pyörittävät ekonomistit, jotka eivät ole koskaan nähneet autoa, jossa konepelti ylhäällä.- lopullisen kyllästynyt
En nyt antaisi kokeneille yhtään parempia pisteitä. Heillä on yleensä luutunut asenne vikakoodien lukuun ja diagnostiikan käyttöön ja vian etsintään. He ymmärtävät kyllä perustekniikan toiminnan mutta mm. moottorin ohjaus menee yli hilseen.
Kumpikin menee sieltä mistä aita on matalin, eli osia vaihdellaan asiakkaan laskuun ja odotetaan että vika korjaantuu.
Oma esimerkki:
Auto ei anna vikakoodeja, josta pitäisi pystyä päättelemään ainakin se että vikaa ei kannata etsiä ensimmäisenä sähkölaitteista jotka on diagnostiikan piirissä.
0. Auto hinataan huoltoon, koska sammui eikä käynnisty
1. Vaihdettu lambda (auto saatu käymään - lambdahan ei siihen vaikuta)
2. Vaihdetta nokka-akselin asentotunnistin
3. Väitetään että IC vuotaa -kallis vaihtaa
4. Esitetään lasku 1000e, vikaa ei kuitenkaan saatu korjattua. Haen auton pois.
Vika selviää lopulta kaikkia kysely kanavia käyttäen, että vika on 99% todennäköisyydellä polttoainepuolella. Vika korjaantuu pumpun vaihdolla.
Sain käsiini Nissanin HUOLLON täydellisen teknisen manuaalin ja vianhaku ohjeistuksen (1000 sivua) ja sillä se vika olisi kyllä löytynyt ihan sitä vuokaaviota seuraamalla eikä arpomalla. Ihan perusasia mitata bensanpaine ajossa.
Koko helvetin huoltojen asenne on rahastus. Kukaan ei perusta palvelua siihen että asiakkaalle etsittäisin paras ratkaisu. Eli sitä tuntia ei voida käyttää miettimiseen, helpompi on vaihtaa osia.
- asentaja66
Ihme kun tuota työtä kukaan uskaltaa ottaa, hehkutulpat ovat ohuet tikut ja katkeamiset ovat yleisiä.
Paljon on kiinni siitä onko kiristysmonemttia noudatettu kun ne on asennettu.Myös poraus ym. ulosottokonstit melko toivottomia. - Zarirassa
Ettei vain olisi yritetty vaihtaa ruiskupumppua vuotavien ruiskun paluuletkujen vuoksi? Jos näin on, niin silloin on ammattitaito pahasti hukassa. Tämä on vakiovikoja noissa VP44 ruiskupumppua käyttävissä autoissa.
Hehkun katkeaminen ei ole tekijän huonoutta, mutta kyllä se pitäisi hoitaa kuntoon ilman lisäkuluja.
Surkea tarina kaikenkaikkiaan.- Unto-Tapio
Dieselpojat mittasivat huolellisesti ruiskun. Metro-auton peukalointien jälkeen ruisku annosteli polttoainetta 0 mg/isku. Dieselpojissa ruisku säädettiin niin, että se annosteli tyhjäkäynnillä polttoainetta 5 mg/isku. Dieselpoikien säätöjen jälkeen auto toimii moitteettomasti.
Metro-auton huolto on alle kaiken arvostelun, samoin heidän asenteensa koko hommaan. - mekaanikko
Unto-Tapio kirjoitti:
Dieselpojat mittasivat huolellisesti ruiskun. Metro-auton peukalointien jälkeen ruisku annosteli polttoainetta 0 mg/isku. Dieselpojissa ruisku säädettiin niin, että se annosteli tyhjäkäynnillä polttoainetta 5 mg/isku. Dieselpoikien säätöjen jälkeen auto toimii moitteettomasti.
Metro-auton huolto on alle kaiken arvostelun, samoin heidän asenteensa koko hommaan.Joo,tuo hehkujen vaihtohan on korjaamoille oikein himohommaa.Sitähän voi vaikka kokeilla tyrkyttää eri pajoille,katsoo että löytyykö halukkaita...hatunnosto Metro-autolle että uskalsi edes alkaa koko hommaan.Siitä tulee kyllä miinusta,että ennen työn aloittamista olisi pitänyt tehdä asiakkaalle selväksi,että mitkä ne kustannukset sitten PAHIMMILLAAN ovat.Ei siellä korjaamolla ilmaiseksi irroitella kenenkään autosta sylinterikantta...
- irroitellaan.
mekaanikko kirjoitti:
Joo,tuo hehkujen vaihtohan on korjaamoille oikein himohommaa.Sitähän voi vaikka kokeilla tyrkyttää eri pajoille,katsoo että löytyykö halukkaita...hatunnosto Metro-autolle että uskalsi edes alkaa koko hommaan.Siitä tulee kyllä miinusta,että ennen työn aloittamista olisi pitänyt tehdä asiakkaalle selväksi,että mitkä ne kustannukset sitten PAHIMMILLAAN ovat.Ei siellä korjaamolla ilmaiseksi irroitella kenenkään autosta sylinterikantta...
Jos niitä hehkuja ei osata vaihtaa kantta irroittamatta, ei nimittäin kuulu hekujen vaihtoon.
- Nimetön
irroitellaan. kirjoitti:
Jos niitä hehkuja ei osata vaihtaa kantta irroittamatta, ei nimittäin kuulu hekujen vaihtoon.
Tässäpä taas yksi syy olla ostamatta Diesel-autoa!
- tuttua on...
Kuulostaa kovin tutulta! Tosin auto oli VW Golf 1,9TDI ja merkkihuolto Traktoauto Salo.
Ei käynnistynyt kunnolla jos nyt käynnistyi ollenkaan kylmänä, siis ei edes kesä lämpötiloissa. Lohkolämmitin käytössä kesäkuussakin ;)
Kuntoon saaminen kesti talvesta 2006 kesään 2007. Arvottiin oikeaa vikaa monta kertaa, osia vaihdettiin, laskutettavaa kertyi. Joka kerralla auto luovutettiin kunnossa olevana. Se lähtikin korjaamolta aina hyvin käyntiin, koska oli äskettäin ollut käynnissä (tuotu hallista ulos).
Jossain vaiheessa sanoivat, että he eivät voi mitään, vie muualle! Ilmeisesti liian vanha auto merkkihuollossa korjattavaksi (vm -97)? Minä olin muka ajanut sillä niin rajua/raskasta ajoa, että se nyt vaan on moottori niin väljä jo?! Kun sanoin, että ihan normaalisti sillä on ajettu. vastaus oli...jaa, no sitten sä olet varmaan ajanut sillä niin varovasti, että on karstaa päässyt kertymään!
Lopulta auto "jätti tielle", eli ei lähtenyt pitkän työvuoron jälkeen käyntiin, ei inahtanutkaan. Ajonesto sekoili kaiken muun lisäksi. Auto hinattiin VW huoltoon Takkatielle (Pitäjänmäki), jossa saivat viimeinkin auton kuntoon.- transportteri volkkari
Mitenniin vaativaa hommaa vaihtaa hehkut? maksavat alle kympin kappale ja voi vaihtaa parkkipaikalla. ei tartte mitään erikoistyökaluja. minkälaisilla kinnereillä te kädettömät ajatte?
- Unskin kaveri
Kyseinen ketjun aloittaja, keski-iän ylittänyt pikavippifirman isäntä itse on "ihminen" jonka tarinoita ei liian vakavasti kannata ottaa. Untolla ei oo kaikki kotona. Unski on kova poika selittämään ja värittämään tarinoita. Hyvä että edes jossain on miestä kohdeltu ansaitsemallaan tavalla!! Harmillinen tapaus, mutta unskille ihan oikein!!
- leos
mulle sanottiin kun menin vaihtamaan opel astran insigniaan: onks sulla raha? se oli näkemiin ja auto vaihdettu toisessa liikkessä
- Hukkatarjous
Eipä uskoisi,on todella karmeita kokemuksia Metro auton huolloista.
Ei taida olla asiaa vaihtaa ajopeliä sieltä.Kävin kuitenkin koeajolla katsastamassa uutta K-maasturia.Tarjouskin laskettiin (16.10.15) ja
päätellen siitä,ettei Metro Autolla ole paljoltikkaan haluja tehdä au-
tokauppaa sen tasoinen tarjous oli.
Taisi olla onneni kun vertaa minkälaista huoltopalvelua se harrastaa.
Tarjosin vaihtoon Toyota Yaris 1.33 Aktivea. vm 2014/6, ml.16.150 km
Vaihtotarjous autotostani 13.500 e.
Nuualla tarjottiin jo näkemättä autoani 14.900 e.
Tarjousta Toyotalta en ole pyytänyt.
Kiva että hillitsevät näin P---A huoltojen syntymistä. - Metroautohaiseejakauas
Vaimon Opel Mokka 2014 ajonesto löi päälle ja siihen jäi. Metroon katsottavaksi. Neljän päivän jälkeen ilmoittivat että akku pitää vaihtaa. Ok, mutta akkuja ei ole suomessa, vaan täytyy tilata Saksasata ja tulee laivalla viikon päästä. Kysseessä Tampereen lakalaivan Metroauto. Katsoin netistä ja vastaavaa akkua on joka helvetin puljussa hyllytavarana. Muija soittaa uudestaan ja ilmoittaa tämän, ja kas kummaa, olikin löytyynyt yksi akku Tampereelta, sen puolentunnin aikana kun asiaa vatvottiin, ja kas kummaa, sehän onkin jo autossa paikallaan , eli aution voitulla hakemaan pois saman tien.
Mitä vitun pelleilyä tämä on???- Anonyymi
Mistäs lähtien Lakalaivassa on ollu Metroauto? Ettet ny vaan Deltasta puhuis...
- Mazdaman
Tähän huijari liikkeeseen ei kannata mitään viedä korjattavaksi. Vaihtelevat itse osia kysymättä asiakkaalta ja tulee isot laskut perässä. Ja viat ei edes korjaantunut!
- Anonyymi
Tuoreita kokemuksia Metroautosta:
2016 Mazda 6 (diesel) viety huoltoon tiistaina 28.1. kun rupesi herjaamaan SCBS:stä ja rajotti tehoja. Tämä siis huollon sulkeutumisen jälkeen, tsekkaus sovittu seuraavalle päivälle (olin varannut 3. päivälle 100t määräaikaisen).
Seuraavana päivänä sain tiedon (kun itse soitin), että yksi anturi täytyy vaihtaa ja osa saadaan seuraavalle päivälle.
Torstaina (30.1.) soittivat, että auto ei enää käynnistynyt kun piti ottaa työn alle... joudutaan tutkimaan lisää.
Perjantaina (31.1.) soittivat, että vika on kaasuläpässä. Varaosa tulee Belgiasta viikon.
Tässä vaiheessa kysyin, onko valmistajalla/maahantuojalla/myyjällä intoa tulla vastaan kuluissa. Lupasivat selvittää asiaa.
Varmistin tässä yhteydessä, että tekevät(hän) sen 100t määräaikaisen tässä samoilla vauhdeilla.
4.2. sain sopivasti (automaattisen) viestin "Autosi luovutuksesta on kulunut muutama kuukausi. Asiakastyytyväisyys on meille kunnia-asia jne. Jos on herännyt kysyttävää, vastaa maksutta jne."
Vastasin (kun muistin) tostaina 6. päivä.
Auton minulle myynyt myyjä soittelikin hetken päästä, ja kun mainitsin autoni majailevan huollossa, hän ihmetteli asiaa ja sanoi että varmistaa ettei tästä tule minulle kuluja ja määräaikaisestakin saan alennusta.
Perjantaina 7. päivä soittivat huollosta, että kaasuläpän vaihto ei auttanutkaan, ja vika paljastui olevan moottorin ohjainyksikössä. Uusi ohjainyksikkö tulisi (tällä kertaa pika-lentorahtina) Belgiasta 3-4 päivässä.
Seuraavan puhelun sain perjantaina 14. päivä, klo 15:02, että tarvitsevat molemmat avaimet ohjainyksikön vaihtoa varten... koska kaikki avaimet pitää koodata kerralla. Kysyivät ehdinkö tuomaan ne ennen puolta neljää, koska asentajilla loppuu työaika neljältä (olisi kuulemma puolen tunnin homma).
No enpä ehtinyt, kun olin töissä ja avain kotona... n. puolen tunnin ajomatkan päässä.
Vein avaimen huoltoon neljän kulmilla, ihmetellen miksei tätä tietoa molempien avaimien tarpeesta saanut yhtään aikasemmin (en saanut vastausta), ja esitin sen jälkeen toiveen, että homma hoidettaisiin loppuun maanantaina asap.
Avaimen vastaanottaja lupasi välittää toiveen eteenpäin.
Tänään, tiistaina 18.2. odottelen edelleen, että koskahan ehtivät tuon "puolen tunnin homman" tekemään... ja myös sitä, minkälaisen hintalapun loppujen lopuksi arpovat tälle hommalle. Lupauksista huolimatta.- Anonyymi
Mainittakoon vielä, että olen toistaiseksi esittänyt asiani ja toiveeni hyvin asiallisesti... koska tiedän, että se tiskin takana oleva asiakaspalvelija ei välttämättä ole syyllinen tähän räpellykseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mainittakoon vielä, että olen toistaiseksi esittänyt asiani ja toiveeni hyvin asiallisesti... koska tiedän, että se tiskin takana oleva asiakaspalvelija ei välttämättä ole syyllinen tähän räpellykseen.
Juu, tuollaiset viat on aina hankalia kun niihin ei pääse kiinni kuin diagnostiikkalaitteilla, eikä ne ole erehtymättömiä ja voivat kertoa vian mihin se johtaa, mutta ei varsinaista juurisyytä. Nykyautoilun kiroja. Eipä siinä juurikaan auta huutaa tai raivota, sillä se ei paranna tilannetta mitenkään voi käydä juuri toisin päin, mutta tiukkaa kritiikkiä ja syytä kerrata mitä on tehty ja missä mennyt pieleen ja kerrata myös mitä ovat luvanneet. Varmasti saat sijaisauton jos et vielä ole saanut, tietysti ilmaiseksi. Takuu ja tuotevastuu tulee varmasti vastaan ainakin jollaintapaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, tuollaiset viat on aina hankalia kun niihin ei pääse kiinni kuin diagnostiikkalaitteilla, eikä ne ole erehtymättömiä ja voivat kertoa vian mihin se johtaa, mutta ei varsinaista juurisyytä. Nykyautoilun kiroja. Eipä siinä juurikaan auta huutaa tai raivota, sillä se ei paranna tilannetta mitenkään voi käydä juuri toisin päin, mutta tiukkaa kritiikkiä ja syytä kerrata mitä on tehty ja missä mennyt pieleen ja kerrata myös mitä ovat luvanneet. Varmasti saat sijaisauton jos et vielä ole saanut, tietysti ilmaiseksi. Takuu ja tuotevastuu tulee varmasti vastaan ainakin jollaintapaa.
Sijaisautoa ei ole tarjottu, en ole kyllä kysynytkään... vielä.
Tänään selvisi, kun itse soitin perään, ettei vika ollutkaan ohjainyksikössä. Homma siis jatkuu, eikä syykään ole vielä tiedossa.
Tällä kertaa esitin myös uuden toiveen, että ilmoittaisivat ihan omatoimisesti kun jotain uutta ilmenee. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sijaisautoa ei ole tarjottu, en ole kyllä kysynytkään... vielä.
Tänään selvisi, kun itse soitin perään, ettei vika ollutkaan ohjainyksikössä. Homma siis jatkuu, eikä syykään ole vielä tiedossa.
Tällä kertaa esitin myös uuden toiveen, että ilmoittaisivat ihan omatoimisesti kun jotain uutta ilmenee.Juu, kyllä ne parhaansa yrittää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, kyllä ne parhaansa yrittää.
Vähän kuin urheilussakin, parhaamme yritetään ja katsotaan mihin se riittää. Oho, kolmaskymmeneskuudes sija tuli.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vähän kuin urheilussakin, parhaamme yritetään ja katsotaan mihin se riittää. Oho, kolmaskymmeneskuudes sija tuli.
ja osallistujia sentään oli 18.
- Anonyymi
Useampi huono kokemus paikasta. Määräaikaishuollon jälkeen auto ei mene katsastuksesta läpi ja pomppaa vielä asiasta, joka on merkitty huollon tarkistamaksi.
Vaihdatin kerran jakohihnan ja vesipumpun ja parin viikon jälkeen uudestaan huoltoon koneen metelin takia.
En suosittele tai käy enään. Eikä kannata muidenkaan. - Anonyymi
Tuliko kuntoon?
- Anonyymi
Osta parempi auto 🤣🤣😂😂
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72545- 1211841
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1351636Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill541540Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1671362Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1741356- 1501305
- 521218
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.761163- 591158