rintakivut/paniikkihäiriö

Tässä tarina:
Kaveri sai selittämättömän sydänkohtauksen vähän aikaa sitten ja itse sairastuin viikkoa myöhemmin rintalihastulehdukseen (??) (kovia rintakipuja,hengenahdistusta ja haukkomista...), laittoivat lievän astman piikkiin ja hoidettiin tulehduskipulääkkeillä.
Nyt pari kuukautta myöhemmin rintakivut jatkuneet kohtauksittain lievinä ja mukana pelkoa,hengen haukkomista ja hapen "loppumisen" tunnetta. niska ja selkä aivan jumissa ja kylkiluiden lihakset kipeinä. kävin lääkärillä ja sydän kuullosti "loistavalta" ja keuhkotkin toimi hyvin.antoi allergialääkkeet astmaan. Mietin vain olisiko kaikesta johtuvaa paniikkihäiriötä, kun tulee pelko että kohta se sydänkohtaus mutkin vie ja sydän takoo kahta kauheammin ja ahdistus kaikkoaa vasta itkulla.Pää on ihan kondiksessa ja elämä muuten hyvin, stressiä kyllä (mitä en tahdo myöntää):)ei osaa oikein noi lääkärit antaa diagnoosia ja itse pitää elää huolessa et onko jotain vakavampaa...Kiitos jos joku jaksaa vastailla:)
p.s onkohan osteopaatista apua noihin rintakipuihin??
65085
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 6

Vanhimmat

Ahdistuneisuuteen/paniikkiin tuntuu kuuluvan lihasjäykkyys, joka taas aiheuttaa hermopinteitä ja sitä kautta aika omalaatuisia tuntoaistimuksia, puutumista, pistelyä, kuuman tai kylmän tuntemuksia. Nämä oireet kohdistuvat useimmiten sellaisille alueille missä esim. pelkää olevan jotain vikaa, kuten sydämen paikkeille ja siitä rintalastaan, rintakehään, ja hengityslihasten kautta jopa selän puolelle.

Niskajumitus on yleinen paniikissa ja aiheuttaa paineen tunnetta päähän, päänsärkyä, tunnottomuutta kasvoissa tai päänahassa jne.

Voit todeta itse vaivojesi laadun ottamalla esim. 0,5mg Xanorin tai jotain muuta bentsoa, tällä lähtee ahdistuneisuus ja kaikki fyysisetkin tuntemukset helpottuvat tai katoavat ja siten tiedät että koko riesa syntyy omasta päästäsi. En sitten kyllä suosittele käyttämään bentsoja yhtään pitempään kuin on pakko, lääkeriippuvuus ajaa sinut sellaiseen kuseen että paniikkihäiriö on huviretki sen rinnalla.

Äänestä
  • Paniikin äärimuoto. Ihminen alkaa panikoida ja haukkoa henkeä. Vereen liikkuu nopeasti liikaa happea mikä aiheuttaa sydäkohtausta muistuttavan tilan.
    Xanorin kanssa tulee olla varovainen ettei toleranssi kasva ja sitä tulisi käyttää vain tarvittaessa. Tästä syystä jokin uudenpolven dep.lääkkeistä olisi parempi ylläpitoon nk. pohjalääkkeeksi.

    Äänestä

kokonaan ilman kofeiinia, ei kahvia, ei cokista, ei energiajuomia tai mustaa teetä.

Kofeiini kohottaa stressihormonitasoa joka puolestaan kohottaa aivojen glutamaattitasoa aiheuttaen lihasjäykkyyttä ja tuntohäiriöitä sekä myös ahdistuneisuutta ja paniikkihäiriötä.

Äänestä

En halua tässä mitään diagnoosia tekemään ja arvelemaan oireitteisi syitä, koska sen tekee lääkäri. Haluaisin vain kertoa, että minulla vastaava tilanne, kaverini sai yllättäen sydänkohtauksen ja hänet elvytettiin henkiin, laukaisi myöhemmin paniikkikohtauksia ja ahdistuneisuushäiriön. Pikkuhiljaa aloin tarkkailemaan omia oireitani ja olin jatkuvasti varma, että sydämessä oli jotain vikaa. Kävin useasti lääkärillä mutta kaikissa tutkimuksissa sydän oli aina kunnossa. Vasta myöhemmin muutaman vuoden kuluttua tajusin, että kaikki oireeni sydämessä johtuu ahdistuksesta, jota koin ystäväni sydänkohtauksesta. En ollut aiemmin tajunnut, että kuolema voisi viedä nuoriakin. Kuolema ei ollut millään lailla koskettanut koskaan aiemmin. Minulla pelko sydänkohtauksesta kasvoi lopulta ihan liioitelluksi. Aloin välttelemään kaikkea, missä voisin rasittaa itseäni. Tässä nyt sitten yritetään toipua tästä mielialalääkkeillä, sairaslomalla ja terapialla. Haluan vain tällä sanoa, että jos asia vaivaa mieltäsi hae jostain keskusteluapua. Ota vaikka yhteys terveyskeskukseen.

Äänestä
  • kiitos kaikille, kun jaksoitte vastata...helpotti kummasti oloa ja sai mielen hetkeksi lepoon..kohtauksiakaan ei ole tullut pariin päivään!ihana juttu...ja ton kahvin vois kyl jättää.:)

    Äänestä

Luulen et se laukaiseva tekijä sulla oli kaverin ongelmat. mulla kävi niin isän sydänvaivojen takia.

Sittemmin löysin liikunnan, varsinkin kuntosalin. Auttaa myös kun pitää huolta ihmissuhteistaan, eikä liikaa huolehdi (vaikee taito sinänsä olla huolehtimatta...!)

Äänestä

Kommentoi aloitusta


tyttis22 kirjoitti:

Tässä tarina:
Kaveri sai selittämättömän sydänkohtauksen vähän aikaa sitten ja itse sairastuin viikkoa myöhemmin rintalihastulehdukseen (??) (kovia rintakipuja,hengenahdistusta ja haukkomista...), laittoivat lievän astman piikkiin ja hoidettiin tulehduskipulääkkeillä.
Nyt pari kuukautta myöhemmin rintakivut jatkuneet kohtauksittain lievinä ja mukana pelkoa,hengen haukkomista ja hapen "loppumisen" tunnetta. niska ja selkä aivan jumissa ja kylkiluiden lihakset kipeinä. kävin lääkärillä ja sydän kuullosti "loistavalta" ja keuhkotkin toimi hyvin.antoi allergialääkkeet astmaan. Mietin vain olisiko kaikesta johtuvaa paniikkihäiriötä, kun tulee pelko että kohta se sydänkohtaus mutkin vie ja sydän takoo kahta kauheammin ja ahdistus kaikkoaa vasta itkulla.Pää on ihan kondiksessa ja elämä muuten hyvin, stressiä kyllä (mitä en tahdo myöntää):)ei osaa oikein noi lääkärit antaa diagnoosia ja itse pitää elää huolessa et onko jotain vakavampaa...Kiitos jos joku jaksaa vastailla:)
p.s onkohan osteopaatista apua noihin rintakipuihin??

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu