kuinka usein tarhassa

vaippa vaihdetaan?

Meillä kotona vaihdetaan n, kymmenen tunnin välein, jos ei ole kakat pöksyssä. Ohivuotoja ei ole ollut.

Nukkumastakaan en lasta yöllä herätä joten kyllä se on tuo 10 tuntia, noin.

Joskus kakkaa monta kertaa päivässä, minkäs sille sitten mahtaa, kuin vain vaihdella. Tosin joskus on kikkareet vain kolisteltu pyttyyn ja pantu vaippa takas, kun on ollut muutoin kuiva ja puhdas.


Eli tarkoitan kait, että vaihdetaankos niitä vaippoja tarhassa ihan muodon vuoksi, vai miksi niitä menee niin helkutin pajon enemmän kuin kotona? Miten saadaan esim. 6 vaipan kulutus/päivä yhdeksän tunnin ajalle? Vai laitetaanko meidän vaippa paketista vaan vaipat koko tarhalle kerrallaan?

Sama on kanssa vaatteiden kanssa, kun voi olla että vaatteet on vaihdettu lapselle neljä-viisikin kertaa päivässä puhtaisiin? Ei meillä mene kotona tohon tahtiin likaiseksi. Hoidetaanko siellä lapsia ollenkaan, vai annetaanko vain sotata? Minä vain kysyn?

Silti, minusta tarha on ykköspaikka lapselle, kivojen kavereiden, ja kivojen hoitotätien vuoksi, ainoastaan toiminta tavoissa lienee tuhlaamisen maku.

58

5846

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en kyllä

      ymmärrä, miten lapsi voi olla samassa vaipassa 10 tuntia päivällä. Yö on toki eri asia, kun silloin ei syö eikä juo, mutta päivisin. Paitsi tietysti, jos potalla käy jo ahkerasti. Silloinkaan ongelma tarhassa ei varmaan ole se vaipan vaihto, vaan laiska potatus. Ja varmaan samassa yhteydessä vaihtavat vaipat, vaikkei ne ihan täysiä olekaan. Tarhassa kun ei tarvitse säästellä niissä vaipoissa.

      Ei ne siellä hoidossa niin kauheasti ehdi varmaan vahtia jokaisen sotkemisia, eli sotkee siellä enemmän kuin ehkä kotona. Toisaalta siellä vaihtavat herkemmin puhtaat vaatteet, kotona en viitsi turhaan vaihtaa pikkulikaisia vaatteita.

      Tosin kyllä 6 vaippaa vakituisesti päivässä yhdeksän tunnin aikana kuulostaa paljolta. Silloin tällöin varmaan kakkien takia sen tarviikin vaihtaa, mutta ei kai nyt joka päivä.

    • vaippoja

      Jo 2-vuotta täyttäneellä pojalla kului 4-5 vaippaa päivässä päiväkodissa. Eivät suostuneet yrittämään vaipattaoloa, vaikka se oli kotona onnistunut viikonloppuisin. No, eipä auttanut muu kuin kuskata vaippoja päiväkotiin. Vaipat jätettiin sitten kertaheitolla kesälomalla pois, kun päiväkoti ei ollut vaikuttamassa kasvatusasiassa.

      Olettaisin, että vaippa vaihdettiin säännöllisesti ennen ulosmenoa aamulla, ennen päiväunia ja välipalan jälkeen. Tästä tulee vain 3 kertaa, että ehkä pk käytti vaippoja muillekin tai niitä vaihdettiin joka välissä... tai sitten poikaa ei pissatettu ollenkaan.

    • kikka

      Ap ennen ulos lähtöä käydään wc:ssä/tarkistetaan vaipat. Jos on märkä, vaihdetaan (1kpl) Ulkoa tultaessa käydään pesuilla ja pisuilla, tarvittaessa vaihdetaan (2kpl). Päiväunille mentäessä käydään tarvittaessa pisulla/vaihdetaan (3kpl) Päiväunien jälkeen taas (4kpl). Ulos lähtiessä ip tarpeen mukaan vessan/vaihdon kautta (5kpl)

      Näin ollen se kuusi ei ole mahdoton, jos pisuja tulee. Jos vaippa taas on kuiva, se laitetaan takaisin (ainakin joka paikassa, missä itse olen ollut töissä) eikä heitetä pois. Toisaalta, jos vaippa on yhtään kostea, se vaihdetaan. Päiväkodissa käydään paljon useammin vessassa kuin kotona, joten enemmän vaippoja kuluu. Toisaalta voi ajatella, että siksi mahdollisesti lapsi oppii nopeammin kuivaksi :-)

      • kikka

        ...tuli vähän tyhmästi noi vaippamäärät :-) Siis ei toki laiteta päiväunille kolmea kappaletta vaippoja :-D Tai en tiedä, joskus sitä on niin "sippi", että vois noin tapahtuakkin. Onneks en oo nyt pk:ssa duunissa ;-)


    • pphoitsuli

      sanoi. ja joskus voi tulla useemmat kakatkin. kakan jälkeen aina vaihtoon vaippa, en ymmärrä menetelmää että kakat kaadetaan pois ja vaippa takas. sehän haiseekin jo, enkä itsekkään laita kakan tahrimaa vaippaa lapselle takas, yök.
      kyllä niitä voi kulua vaikka 10 päivässä, kun jotkut muksut juo paljon, niin on se neste uloskin tultava. joskus se vaippa on ihan täynnä(siis aivan täynnä ja painavakin.) jo kahden tunnin ulkoilun jälkeen.
      ehkä se teijän muksu ei ole vielä täysin valmis tekemään potalle asioitaan, ainakaan kaikkia.
      kymmenen tuntia ja yks vaippa..hui hirvistys.

      • päivässä???

        kuinka mun korviin kuulostaa hätävarjelun liioittelulta, vaikka kuinka joka pisun jälkeen vaihtais.

        TUHLAUSTA TOI ON. Helppo heitellä turhaa roskiin kun ei itse tartte niitä maksaa. Ajatelkaa nyt edes sitä jäte vuorta jonka tollainen älytön kerskakulutus saa aikaan.


      • jo vie niitä
        päivässä??? kirjoitti:

        kuinka mun korviin kuulostaa hätävarjelun liioittelulta, vaikka kuinka joka pisun jälkeen vaihtais.

        TUHLAUSTA TOI ON. Helppo heitellä turhaa roskiin kun ei itse tartte niitä maksaa. Ajatelkaa nyt edes sitä jäte vuorta jonka tollainen älytön kerskakulutus saa aikaan.

        kotiinsa, omalle lapselleen. Kyllä herää epäilys.


      • kusimutteri jo olla

        että oikeasti ton kymmenen vaippaa päivässä tarvitsee, (siis tarhapäivässä)


      • pphoitsuli
        kusimutteri jo olla kirjoitti:

        että oikeasti ton kymmenen vaippaa päivässä tarvitsee, (siis tarhapäivässä)

        tekevät tosi paljon kakkaa ja pissiä päivässä. joskus kun mullakin lapsi on 6.30-16.00 kyllä siihen mahtuu vaipanvaihtoja. eikä ole vanhemmat valittaneet.(joskus jo vähäinenkin pissa saa punoittamaan pepun) eikä tuo nyt tarkoita että joka päivä tulis se 10 vaippaa. mulla oli yks muksu joka kakki aina ruuan päälle ja ulkoa tullessa oli kakat(söi hyvin)
        ei minun tarvitse teitä miellyttää vaan omien hoidokkieni vanhempia.
        jos joutuisin säästämään vaipoissa ja laittamaan takas hiukan märän vaipan, sanoisin hoitosopimuksen irti. hygienia on tärkeää, ja lapsen iho arka ja herkkä.
        ei ole tarkoitus että ne imeytetään täyteen kuin pesusienet.
        ja te jotka huokailette ympäristön likaantumista, kestovaipat(kankaiset uudelleen pestävät) on keksitty, kyllä käytän niitä jos vanhemmat vain haluaa, pesu vain jää kotiin.


      • ei raaski ostaa
        jo vie niitä kirjoitti:

        kotiinsa, omalle lapselleen. Kyllä herää epäilys.

        lapselleen vaippoja.
        tyhmä ees väittää et joku ottais niitä omalle muksulle kotiin. HALOO!


      • nimitys lapsesta
        kusimutteri jo olla kirjoitti:

        että oikeasti ton kymmenen vaippaa päivässä tarvitsee, (siis tarhapäivässä)

        sääliksi käy lapsiasi. T:äityli


      • vaippa per tunti
        ei raaski ostaa kirjoitti:

        lapselleen vaippoja.
        tyhmä ees väittää et joku ottais niitä omalle muksulle kotiin. HALOO!

        on kyllä haaskausta. Silloin joku niitä vie kotiinsa tai myy ohi käytön.

        Pitääkö prke, ruveta vaatimaan käytetyt vaippapussit nähtäväksi, niin eivät voi myydä niitä ohi?


      • ..............................
        vaippa per tunti kirjoitti:

        on kyllä haaskausta. Silloin joku niitä vie kotiinsa tai myy ohi käytön.

        Pitääkö prke, ruveta vaatimaan käytetyt vaippapussit nähtäväksi, niin eivät voi myydä niitä ohi?

        Meeppä ite sinne pk:hon töihin miettimään niitä vaippoja,tiiät sitten mistä puhut,senkin ääliö!


      • ..............................
        pphoitsuli kirjoitti:

        tekevät tosi paljon kakkaa ja pissiä päivässä. joskus kun mullakin lapsi on 6.30-16.00 kyllä siihen mahtuu vaipanvaihtoja. eikä ole vanhemmat valittaneet.(joskus jo vähäinenkin pissa saa punoittamaan pepun) eikä tuo nyt tarkoita että joka päivä tulis se 10 vaippaa. mulla oli yks muksu joka kakki aina ruuan päälle ja ulkoa tullessa oli kakat(söi hyvin)
        ei minun tarvitse teitä miellyttää vaan omien hoidokkieni vanhempia.
        jos joutuisin säästämään vaipoissa ja laittamaan takas hiukan märän vaipan, sanoisin hoitosopimuksen irti. hygienia on tärkeää, ja lapsen iho arka ja herkkä.
        ei ole tarkoitus että ne imeytetään täyteen kuin pesusienet.
        ja te jotka huokailette ympäristön likaantumista, kestovaipat(kankaiset uudelleen pestävät) on keksitty, kyllä käytän niitä jos vanhemmat vain haluaa, pesu vain jää kotiin.

        noin se kuuluu mennä!!!!!!Ei hoidossa vaippoja säästellä..(jääköön kotiin ne työläiset, jotka pelkäävät vaippakulutusta!)
        Ei me naisetkaan viittitä pissalla käydessään laittaa takas jotain haisevaa kuukautis rättiä!!! yök!!


    • ph93

      Päivähoidossa ei minun kokemukseni mukaan vain muodon vuoksi vaippoja vaihdella, vaan silloin, kun niissä on pissaa tai kakkaa. Pissan määrän suhteen käytäntö vaihtelee, mutta missään paikassa ei olla odoteltu sitä, että vaippa roikkuu polvissa painonsa takia. Kakkojen jälkeen itse vaihdan vaipan aina, en siis milloinkaan karistele vain kakkoja pönttöön. Vaikka omille lapsilleni olenkin joskus näin tehnyt, en toisten lasten kohdalla uskaltaisi näin toimia. Vanhemmillakin kun on niin erilaisia näkemyksiä ja tapoja näiden asioiden suhteen, ja eri lapsilla erilaiset ihot. Joidenkin iho ei moista kestäisi. Mielestäni päivähoidossa on myös hygieniasta huolehtiminen tärkeämpää kuin kotioloissa, koska päiväkodissa niitä erilaisia eritteitä ja tauteja jyllää muutenkin enemmän.

      Kuusi vaippaa yhdeksän tunnin aikana kuulostaa aika paljolta, mikäli tuo määrä kuluu joka päivä. Toisaalta lapsi saattaa tehdä useammat kakat päivän aikana. Meillä on esim. useampikin sellainen lapsi, jotka eivät kuulemma kotioloissa kakkaa kuin viikonloppuisin, koska tekevät päivähoidossa 3-4 kertaa päivässä kakat! Potalla käyminenkin on päivähoidossa eri juttu kuin kotioloissa, jossa on aikaa viihdyttää sitä yhtä potalla istuvaa vaikka yli puoli tuntia. Omat lapseni viihtyivät kotona potalla itsekseenkin, mutta päiväkodissa ei tulisi mieleenkään jättää lapsia valvomatta pottaistunnon ajaksi! Kotona on muutenkin rauhallisempi ilmapiiri, joka vaikuttaa lasten potalle tekemiseen paljonkin. Kuvittele, että itse yrittäisit tehdä tarpeesi samalla kun useampi muu ihminen pyörii ympärillä yhtäaikaa. Saattaisi ainakin itselleni tulla äkkiä varsin "ujo" pissa ja kakka :) Kotona saa oman rauhan ja yksityisyyden paremmin kuin hoidossa.

      Sama pätee kuivaksi oppimiseen. Varsin moni lapsi, joka kotioloissa kykenee jo sisällä ja valveilla ollessaan olemaan ilman vaippaa, ei päivähoidossa siihen vielä pystykään. On eri asia sanoa äidille tai isille, että nyt pitäisi mennä potalle kuin hoitajalle, vaikka kuinka tutullekin. Meillä kuivaksi oppiminen lähti siitä, että lapsi rupesi sanomaan kakka noin puoli minuuttia ennen kuin se tuli. Aika usein kerittiin potalle, mutta päivähoidossa tuskin olisi ehditty montaakaan kertaa. Kotona myös sen oman lapsensa sanomiset kuulee paremmin kuin hoidossa, jossa vieressä mölyää moni muukin lapsi.

      Vaatteiden likaantuminen selittynee sillä, että päivähoidossa ei useinkaan ole aikaa samalla tavalla vahtia vaatteiden likaantumista kuin kotona. Ja päivähoidossa jo vuoden ikäiset harjoittelevat itse syömistä! Kotona useimmat vanhemmat kai syöttävät vielä lähes kaksivuotiaatkin. Sanomattakin on selvää, että syömistä harjoitellessa sotkeentuu. Ja vaikka kotiloissa omilla lapsilla sama paita kelpaa koko päivän, vaikka siinä aamupuuronjämät hihoissa olisivatkin ja lounaskastiketta rinnuksilla, ei tilanne ole ihan sama hoitolasten kohdalla. Vieraiden lapsia ei voi eikä uskalla yhtä huolettomasti hoitaa kuin omiaan, vaan on oltava paljon tarkempi. Äkkiä tulee vanhemmilta valituksia, jos lapsi on likaisissa vaatteissa toistuvasti hoitopäivän päätyttyä!

      "Hoidetaanko siellä lapsia ollenkaan, vai annetaanko vain sotata?"

      Tämä on minusta erittäin omituinen kysymys. Minusta juuri se, että lapsi saa sotatakin on sitä hyvää hoitoa! Hyvää hoitoa on se, että pieni saa harjoitella itse syömistä, saa askarrella ja touhuta pelkäämättä vaatteiden sotkeentumista! Rapatessa roiskuu ja samalla myös lapsi oppii ja kehittyy paljon. Huonompana hoitoa pitäisin, jos lapset syötettäisiin täysin eikä annettaisi askarrella ja touhuta vain siksi, ettei vaatteet vain likaannu.

      • ja vaatteet aina

        puhtaat päällä. Tämä käytäntö on oikein, se on lapsen etu. Vanhempien vastuu on huolehtia lapsen tarpeista. Riittävä määrä vaippoja ja puhtaat vaatteet kuuluvat vanhemman vastuuseen, johon jokaisella lapsella on oikeus. Vai haluaisitko itse olla pissavaipoissa 10 tuntia tai laittaisitko pikkuhousut jalkaasi kakan karistamisen jälkeen. Lapsi on täysin aikuisten ihmisten "armoilla" tässäkin asiassa. Muistetaan lapsen oikeudet joka päivä. Hyvä alku pienelle ihmiselle on parasta. 20v pph


      • pitää olla?
        ja vaatteet aina kirjoitti:

        puhtaat päällä. Tämä käytäntö on oikein, se on lapsen etu. Vanhempien vastuu on huolehtia lapsen tarpeista. Riittävä määrä vaippoja ja puhtaat vaatteet kuuluvat vanhemman vastuuseen, johon jokaisella lapsella on oikeus. Vai haluaisitko itse olla pissavaipoissa 10 tuntia tai laittaisitko pikkuhousut jalkaasi kakan karistamisen jälkeen. Lapsi on täysin aikuisten ihmisten "armoilla" tässäkin asiassa. Muistetaan lapsen oikeudet joka päivä. Hyvä alku pienelle ihmiselle on parasta. 20v pph

        noin päivää kohden?


      • mä täältä
        ja vaatteet aina kirjoitti:

        puhtaat päällä. Tämä käytäntö on oikein, se on lapsen etu. Vanhempien vastuu on huolehtia lapsen tarpeista. Riittävä määrä vaippoja ja puhtaat vaatteet kuuluvat vanhemman vastuuseen, johon jokaisella lapsella on oikeus. Vai haluaisitko itse olla pissavaipoissa 10 tuntia tai laittaisitko pikkuhousut jalkaasi kakan karistamisen jälkeen. Lapsi on täysin aikuisten ihmisten "armoilla" tässäkin asiassa. Muistetaan lapsen oikeudet joka päivä. Hyvä alku pienelle ihmiselle on parasta. 20v pph

        Kyllä se kutakuinkin nuin menee!! ihana et on tollasia ihmisiä olemassa!!


    • 30 v pph-na

      Onpas tämä perhep. hoitajan työ rankkaa. Ainakin saa sen kuvan kun lukee tätä palstaa. Välillä nukutaan liian vähän, välillä liikaa. Vaippoja kuluu liian paljon, välillä liian vähän. Vaihdetaan puhtaat liian usein, sitten taas liian harvoin..Tekeekö miten hyvänsä aina valitetaan.
      Minä vaihdan aamulla ulosmentäessä.(joskus tuodaan lapsi märässä yövaipassa..kääk)Sitten ruokailun jälkeen. Joskus saa tehdä homman uudelleen kun onkin kakkinut just kun pitää ruveta päiväunille.Sitten vaihdan taas kun mennään iltap. ulos.Kolme neljä vaippaa normaali oloissa, mutta eihän lapsi pissaa ja kakkaa joka päivä yhtä paljon. Täytyyhän sitä käyttää maalaisjärkeäkin näissä asiossa.Tuo että heittää kakat vessaan ja laittaa sama vaippa takaisin on minun mielestä yök juttu.Niinkuin joku täällä sanoi, jäähän se haju kuitenkin siihen vaippaan.

      • sitä se on

        nykypäivänä. Purkkiruokaa ja kokopäivä vaipoissa. Nettipalstoilla kysellään latenhoitoon neuvoja ja samalla haukutaan ammattilaiset huonoiksi, oman egon kohottamiseksi. Sitä se kiireinen tuloshakuinen maailman meno teettää: uusavuttomuutta. Elämäntapa/hallinta koulu olis paikallaan näille vanhemmille. Niin ja maalaijärki käyttöön.


      • jo kohtuulliselta!

        Ja järkeen käypältä. Kuusi kuulostaa tupalasatsilta, ja kymmenen raa*alta kusetukselta.


      • tässä yhteydessä,

        kun olen täällä joskus ennenkin lukenut valituksia tuosta, että lapsi tuodaan yövaipassa hoitoon. Meillä on kaikki kolme lasta yleensä aina herännyt ihan kuivassa vaipassa. Vaikka aamulla ennen hoitoon viemistä olisi potatettukin, niin silloin ei heti herättyä tule juuri mitään. Niinpä laitan kuivan vaipan takaisin ja tiedän, että seuraavan puolen tunnin sisällä se on ihan täpö täynnä. Se puolituntia menee sitten yleensä pukemiseen ja hoitoon lähtemiseen ja hoidossa vaippa jo roikkuu. Eli yövaipassa tulee, mutta jos olisin kotona vaihtanut kuivan vaipan toiseen kuivaan, niin eipä se olisi tilannetta muuttanut.

        Oma rakkoni toimii samalla tavalla. Herättyäni vessassa käynti on käytännössä turhaa, mutta ennen kuin töihin pääsen, on jo kauhea hätä ja töissä juoksen ensimmäisenä vessaan. Enkä tosiaankaan aio herättää lasta sitä puolta tuntia aikaisemmin vain siksi, että ehtisi pissiä vaipan täyteen kotona.

        Sinänsä en kyllä näe mitään syytä, miksi lasta ei voisi tuoda täydessäkin vaipassa hoitoon aamulla. Hän ehtii olemaan siinä täydessä vaipassa herättyään melkoisen lyhyen ajan ja kaikki lapset eivät ole aamuisin välittömästi niin pirteitä, että tykkäisivät vaipan vaihdosta siinä vaiheessa. Lisää vain aamujen rasittavuutta.


      • yksit.pph
        tässä yhteydessä, kirjoitti:

        kun olen täällä joskus ennenkin lukenut valituksia tuosta, että lapsi tuodaan yövaipassa hoitoon. Meillä on kaikki kolme lasta yleensä aina herännyt ihan kuivassa vaipassa. Vaikka aamulla ennen hoitoon viemistä olisi potatettukin, niin silloin ei heti herättyä tule juuri mitään. Niinpä laitan kuivan vaipan takaisin ja tiedän, että seuraavan puolen tunnin sisällä se on ihan täpö täynnä. Se puolituntia menee sitten yleensä pukemiseen ja hoitoon lähtemiseen ja hoidossa vaippa jo roikkuu. Eli yövaipassa tulee, mutta jos olisin kotona vaihtanut kuivan vaipan toiseen kuivaan, niin eipä se olisi tilannetta muuttanut.

        Oma rakkoni toimii samalla tavalla. Herättyäni vessassa käynti on käytännössä turhaa, mutta ennen kuin töihin pääsen, on jo kauhea hätä ja töissä juoksen ensimmäisenä vessaan. Enkä tosiaankaan aio herättää lasta sitä puolta tuntia aikaisemmin vain siksi, että ehtisi pissiä vaipan täyteen kotona.

        Sinänsä en kyllä näe mitään syytä, miksi lasta ei voisi tuoda täydessäkin vaipassa hoitoon aamulla. Hän ehtii olemaan siinä täydessä vaipassa herättyään melkoisen lyhyen ajan ja kaikki lapset eivät ole aamuisin välittömästi niin pirteitä, että tykkäisivät vaipan vaihdosta siinä vaiheessa. Lisää vain aamujen rasittavuutta.

        mutta kyllä sen huomaa jos on yövaippa tai aamulla vaihdettu ja sitten vasta pissattu. Yövaippa haisee vanhalle pisalle ja on muutenkin "käytetyn" oloinen.
        Kyllä minusta vaipanvaihto käy niin äkkiä kun muutenkin lapsi täytyy pukea, ettei vanhassa haisevassa vaipassa tarvitse hoitoon tulla.
        Muuten huomaa että tämä on näköjään arka aihe. Tänne kun on niin paljon vastattu. Minulla on taas ollut sellaisia vanhempia joka tuo lisää vaippoja vaikka mulla puoli paketti vielä jälessä. Mulle on sitten tullut sellainen tunne että heidän mielestä vaihdan liian harvoin.Niin ei se aina helppoa ole.


      • kymmentä kertaa
        yksit.pph kirjoitti:

        mutta kyllä sen huomaa jos on yövaippa tai aamulla vaihdettu ja sitten vasta pissattu. Yövaippa haisee vanhalle pisalle ja on muutenkin "käytetyn" oloinen.
        Kyllä minusta vaipanvaihto käy niin äkkiä kun muutenkin lapsi täytyy pukea, ettei vanhassa haisevassa vaipassa tarvitse hoitoon tulla.
        Muuten huomaa että tämä on näköjään arka aihe. Tänne kun on niin paljon vastattu. Minulla on taas ollut sellaisia vanhempia joka tuo lisää vaippoja vaikka mulla puoli paketti vielä jälessä. Mulle on sitten tullut sellainen tunne että heidän mielestä vaihdan liian harvoin.Niin ei se aina helppoa ole.

        päivässä?


      • pphoitaja
        kymmentä kertaa kirjoitti:

        päivässä?

        vaihetaan kun tarvis.


    • tiedä...

      miten teidän hoidossa tehdään, mutt kymmenen tuntia samassa vaipassa on liikaa. Yö on eri asia. Mieti kuinka usein itse käyt vessassa, siihen voi verrata vaipanvaihtoväliä...

      • yhdeksässä tunnissa!

        hyvä jos kaksi kertaa. Että silleen.


    • vaihettiin kolmen tunnin

      välein. Eli yhdeksän jaettuna kolmelle olis kolme vaippaa päivässä. Mihin ne 7 ylimääräistä vaippaa sit menee, jos joku niitä kymmenenkin saa tuhlattua päivässä?

      • käytäntö

        Lapsi hoidossa 6.30 - 17.35
        1 kpl yövaipanvaihto klo 6.45
        2 " aamupalan jälkeen kakkavaippa klo 7.15
        3 " ulos lähtiessä pissavaipan vaihto klo 8.30 (ulkona pakkasta)
        4 " ulkoa sisälle tultaessa klo 10.30 märkä pissavaippa pois
        5 " ruokailun jälkeen, ennen päiväunille menoa kakkavaipan vaihto klo 12.15
        6 " päiväunien/välipalan jälkeen kakka/pissa vaipan vaihto klo 14.15
        7 " ulos lähdettäessä vaipan tarkistus/vaihto kuiviin (pakkasta ulkona) klo 15.15
        8 " sisälle tultaessa klo 16.45 märän ulkoiluvaipan vaihto
        9" iltaruokailun jälkeen pissa/kakkavaipan vaihto klo 17.30
        Lisäksi 10:s vaippa menee usein lapsen kakkiessa esim. ulos lähdettäessä, jolloinka vaippa "pakko" vaihtaa. Kyseessä on normaali ihoinen lapsi, herkkäihoiset on asia erikseen.

        Tässä Teille vaipanvaihto faktaa!


      • vaihtaa mutta
        käytäntö kirjoitti:

        Lapsi hoidossa 6.30 - 17.35
        1 kpl yövaipanvaihto klo 6.45
        2 " aamupalan jälkeen kakkavaippa klo 7.15
        3 " ulos lähtiessä pissavaipan vaihto klo 8.30 (ulkona pakkasta)
        4 " ulkoa sisälle tultaessa klo 10.30 märkä pissavaippa pois
        5 " ruokailun jälkeen, ennen päiväunille menoa kakkavaipan vaihto klo 12.15
        6 " päiväunien/välipalan jälkeen kakka/pissa vaipan vaihto klo 14.15
        7 " ulos lähdettäessä vaipan tarkistus/vaihto kuiviin (pakkasta ulkona) klo 15.15
        8 " sisälle tultaessa klo 16.45 märän ulkoiluvaipan vaihto
        9" iltaruokailun jälkeen pissa/kakkavaipan vaihto klo 17.30
        Lisäksi 10:s vaippa menee usein lapsen kakkiessa esim. ulos lähdettäessä, jolloinka vaippa "pakko" vaihtaa. Kyseessä on normaali ihoinen lapsi, herkkäihoiset on asia erikseen.

        Tässä Teille vaipanvaihto faktaa!

        meillä kun kaveri ei kakkaa edes joka päivä, ehkäpä joka toinen. Onneksi ei ole huono ihokaan. Ei koskaan minkäänlaista ihottumaa. Eikä tarvetta vaihtaa kerran tunnissa. ONNEKSI.


      • tollaseen paikkaan
        käytäntö kirjoitti:

        Lapsi hoidossa 6.30 - 17.35
        1 kpl yövaipanvaihto klo 6.45
        2 " aamupalan jälkeen kakkavaippa klo 7.15
        3 " ulos lähtiessä pissavaipan vaihto klo 8.30 (ulkona pakkasta)
        4 " ulkoa sisälle tultaessa klo 10.30 märkä pissavaippa pois
        5 " ruokailun jälkeen, ennen päiväunille menoa kakkavaipan vaihto klo 12.15
        6 " päiväunien/välipalan jälkeen kakka/pissa vaipan vaihto klo 14.15
        7 " ulos lähdettäessä vaipan tarkistus/vaihto kuiviin (pakkasta ulkona) klo 15.15
        8 " sisälle tultaessa klo 16.45 märän ulkoiluvaipan vaihto
        9" iltaruokailun jälkeen pissa/kakkavaipan vaihto klo 17.30
        Lisäksi 10:s vaippa menee usein lapsen kakkiessa esim. ulos lähdettäessä, jolloinka vaippa "pakko" vaihtaa. Kyseessä on normaali ihoinen lapsi, herkkäihoiset on asia erikseen.

        Tässä Teille vaipanvaihto faktaa!

        lastani hoitoon antaisi. Joku järki se pitää hoitajallakin olla!


      • teillä!
        käytäntö kirjoitti:

        Lapsi hoidossa 6.30 - 17.35
        1 kpl yövaipanvaihto klo 6.45
        2 " aamupalan jälkeen kakkavaippa klo 7.15
        3 " ulos lähtiessä pissavaipan vaihto klo 8.30 (ulkona pakkasta)
        4 " ulkoa sisälle tultaessa klo 10.30 märkä pissavaippa pois
        5 " ruokailun jälkeen, ennen päiväunille menoa kakkavaipan vaihto klo 12.15
        6 " päiväunien/välipalan jälkeen kakka/pissa vaipan vaihto klo 14.15
        7 " ulos lähdettäessä vaipan tarkistus/vaihto kuiviin (pakkasta ulkona) klo 15.15
        8 " sisälle tultaessa klo 16.45 märän ulkoiluvaipan vaihto
        9" iltaruokailun jälkeen pissa/kakkavaipan vaihto klo 17.30
        Lisäksi 10:s vaippa menee usein lapsen kakkiessa esim. ulos lähdettäessä, jolloinka vaippa "pakko" vaihtaa. Kyseessä on normaali ihoinen lapsi, herkkäihoiset on asia erikseen.

        Tässä Teille vaipanvaihto faktaa!

        Mutta ihan miten vaan. Olet todella toinen äärilaita.


      • "terveeltä" kuulosta
        käytäntö kirjoitti:

        Lapsi hoidossa 6.30 - 17.35
        1 kpl yövaipanvaihto klo 6.45
        2 " aamupalan jälkeen kakkavaippa klo 7.15
        3 " ulos lähtiessä pissavaipan vaihto klo 8.30 (ulkona pakkasta)
        4 " ulkoa sisälle tultaessa klo 10.30 märkä pissavaippa pois
        5 " ruokailun jälkeen, ennen päiväunille menoa kakkavaipan vaihto klo 12.15
        6 " päiväunien/välipalan jälkeen kakka/pissa vaipan vaihto klo 14.15
        7 " ulos lähdettäessä vaipan tarkistus/vaihto kuiviin (pakkasta ulkona) klo 15.15
        8 " sisälle tultaessa klo 16.45 märän ulkoiluvaipan vaihto
        9" iltaruokailun jälkeen pissa/kakkavaipan vaihto klo 17.30
        Lisäksi 10:s vaippa menee usein lapsen kakkiessa esim. ulos lähdettäessä, jolloinka vaippa "pakko" vaihtaa. Kyseessä on normaali ihoinen lapsi, herkkäihoiset on asia erikseen.

        Tässä Teille vaipanvaihto faktaa!

        kyllä minustakaan. Joka lapselleko vaihdat tohon tahtiin? Vaiko vaan jollekin ongelmalliselle?

        Kerroppa kuinka usein vaihdat herkkäihoiselle lapselle vaippoja?


      • pikkasen
        käytäntö kirjoitti:

        Lapsi hoidossa 6.30 - 17.35
        1 kpl yövaipanvaihto klo 6.45
        2 " aamupalan jälkeen kakkavaippa klo 7.15
        3 " ulos lähtiessä pissavaipan vaihto klo 8.30 (ulkona pakkasta)
        4 " ulkoa sisälle tultaessa klo 10.30 märkä pissavaippa pois
        5 " ruokailun jälkeen, ennen päiväunille menoa kakkavaipan vaihto klo 12.15
        6 " päiväunien/välipalan jälkeen kakka/pissa vaipan vaihto klo 14.15
        7 " ulos lähdettäessä vaipan tarkistus/vaihto kuiviin (pakkasta ulkona) klo 15.15
        8 " sisälle tultaessa klo 16.45 märän ulkoiluvaipan vaihto
        9" iltaruokailun jälkeen pissa/kakkavaipan vaihto klo 17.30
        Lisäksi 10:s vaippa menee usein lapsen kakkiessa esim. ulos lähdettäessä, jolloinka vaippa "pakko" vaihtaa. Kyseessä on normaali ihoinen lapsi, herkkäihoiset on asia erikseen.

        Tässä Teille vaipanvaihto faktaa!

        pitkä päivä pienelle lapselle olla 11h tarhassa. Sanotaan että lapsen työtä on tavallaan olla tarhassa ja ajattele ku itte tekis joka päivä ton pituset päivät..kyl pitäis joku raja tossa hoitoajassakin olla..varmasti ne hoitajatki siitä puhuu siellä päiväkodissa..


    • perhepäivähoitaja**

      aamulla ulos lähtiessä, päikkäreille ja välipalan jälkeen. Lapsi hoidossa 8-16.
      Kakkavaipan vaihdan aina kun kakkaa tulee, ei tulisi mieleenkään laittaa likaantunutta vaippaa takaisin.

      Vaippoja kuluu 3-5 kpl päivässä ja tarve todellakin vaihtelee.

      Jos hoitopäivä on pidempi niin vastaavasti vaippojakin menee enemmän.

    • .....

      Minkä ikäisestä lapsesta tässä nyt on kysymys? Meillä ainakin yli 1 vuotiasta lasta totutetaan pottaan ja päivän aikana pottaan tuleekin yleensä ainakin parit pisut, joskus kakatkin. Tällöin vaippojakin menee huomattavasti vähemmän.

      • joka toinen päivä

        kakkaava lapsi.


      • ......
        joka toinen päivä kirjoitti:

        kakkaava lapsi.

        Kyllä tuo 6 vaippaa/päivä kuulostaa aika paljolta, jos ei kakkaakaan tule joka päivä. Meillä ainakin on opittu tuntemaan niin hyvin lasten kakkarytmi, yleensähän se tulee ruuan päälle, eli odotellaan tovi ja vasta sitten vaihdetaan puhtaat vaipat. Toki vahinkoja sattuu joskus, mutta keskimäärin tuon ikäisellä menee 3-4 vaippaa hoitopäivän aikana. Nykyajan vaipatkin ovat niin imukykyisiä, että toisinaan saa puristella ja haistella vaippaa huomatakseen, että onko siinä edes pissaa.


      • pphoitaja
        ...... kirjoitti:

        Kyllä tuo 6 vaippaa/päivä kuulostaa aika paljolta, jos ei kakkaakaan tule joka päivä. Meillä ainakin on opittu tuntemaan niin hyvin lasten kakkarytmi, yleensähän se tulee ruuan päälle, eli odotellaan tovi ja vasta sitten vaihdetaan puhtaat vaipat. Toki vahinkoja sattuu joskus, mutta keskimäärin tuon ikäisellä menee 3-4 vaippaa hoitopäivän aikana. Nykyajan vaipatkin ovat niin imukykyisiä, että toisinaan saa puristella ja haistella vaippaa huomatakseen, että onko siinä edes pissaa.

        joka oli hoidossani (1v.) kakkasi 3-4 kertaa päivässä(eikä se ole ripulia), joka päivä. enkä taatusti jätä kakkoja housuun pitkäksi aikaa, alkaahan se kämppäkin jo haista. siihen pissavaipat4-5


      • tarpeen mukaan, mutta
        pphoitaja kirjoitti:

        joka oli hoidossani (1v.) kakkasi 3-4 kertaa päivässä(eikä se ole ripulia), joka päivä. enkä taatusti jätä kakkoja housuun pitkäksi aikaa, alkaahan se kämppäkin jo haista. siihen pissavaipat4-5

        nuo tarhaajat on eri asia. Puutarha, lautatarha, omenatarha...eihän ne voi tarhurit ymmärtää vaippojen käyttöä ja vaihtoa, vaihtavat miten sattuu.


      • nähdään..
        pphoitaja kirjoitti:

        joka oli hoidossani (1v.) kakkasi 3-4 kertaa päivässä(eikä se ole ripulia), joka päivä. enkä taatusti jätä kakkoja housuun pitkäksi aikaa, alkaahan se kämppäkin jo haista. siihen pissavaipat4-5

        Kuten nähdään asia on hyvin lapsikohtainen. Joku lapsi kakkaa useasti päivässä, silloin vaippojenkin kulutus on suurempaa. Tässä nimenomaisessa tapauksessahan lapsi kakkaa vain jokatoinen päivä, joten 6 vaippaa päivässä on paljon.


      • se tietysti
        nähdään.. kirjoitti:

        Kuten nähdään asia on hyvin lapsikohtainen. Joku lapsi kakkaa useasti päivässä, silloin vaippojenkin kulutus on suurempaa. Tässä nimenomaisessa tapauksessahan lapsi kakkaa vain jokatoinen päivä, joten 6 vaippaa päivässä on paljon.

        lapsikohtaista, jo pissinkin määrä vaihtelee. Mutta jos lapsi kakkii sen kolme-neljä kertaa päivän aikana, niin toki ne kakkivaipat pitää heti vaihtaa, mutta eikös siinä samalla vaihdu myös pissit ko vaipasta. Eli ihmettelen, että pitääkö niitä pelkkiä pissivaippojakin vaihtaa koko ajan.

        Itselläni lapsi myös kakki sen 3-4 kertaa päivässä, mutta senpä vuoksi en juuri vaihdellut muuta kuin kakkivaipat ja tietysti aamulla ja illalla (ja tarvittaessa). Harvemmin tarvitsi vaihtaa vaippaa pelkän pissin takia. En näe järkeä vaihtaa esimerkiksi ennen ruokailua, kun tiedän, että ruokailun aikana tai välittömästi sen jälkeen tulee kuitenkin kakit.


    • ....

      tota asiaa sieltä päiväkodista?? Nehän siihen osaisi parhaiten vastata, eikä vieraat ihmiset täällä keskustelupalstalla! :)

      • kartoittaa miten

        muilla on. Ja järkytyin noista 10 kpl/päivästä vaihtavista. Mielestäni ei mitään järkeä kyseisessä toiminnassa.

        Halusin vaan tietää mitä määrää ihmiset keskimäärin pitää normaalina kulutuksena.


      • Päiväkodin täti:)
        kartoittaa miten kirjoitti:

        muilla on. Ja järkytyin noista 10 kpl/päivästä vaihtavista. Mielestäni ei mitään järkeä kyseisessä toiminnassa.

        Halusin vaan tietää mitä määrää ihmiset keskimäärin pitää normaalina kulutuksena.

        Päiväkodissamme seuraava rytmi vaipanvaihdossa (turhaan emme kuivaa vaippaa vaihda, vaan laitamme saman vaipan takaisin mikäli ei ole märkä).

        Potatamme vaippaikäiset, ennen ulos lähtöä, ulkoilun jälkeen, ennen päiväunia, päiväunien jälkeen ja iltapäivällä ennen ulos lähtöä. Lisäksi vaihdamme tietenkin erikseen mahdolliset kakkavaipat.
        Keskimäärin vaippoja kuluu siis 5-6 vaippaa päivässä ja yleensä se vaippa on pissainen joten emme laita pissaista vaippaa takaisin.
        Olen oman reilu vuosikkaani kanssa nyt kotona ja tuo sama määrä niitä kuluu kotonakin:)


      • torttua useita
        Päiväkodin täti:) kirjoitti:

        Päiväkodissamme seuraava rytmi vaipanvaihdossa (turhaan emme kuivaa vaippaa vaihda, vaan laitamme saman vaipan takaisin mikäli ei ole märkä).

        Potatamme vaippaikäiset, ennen ulos lähtöä, ulkoilun jälkeen, ennen päiväunia, päiväunien jälkeen ja iltapäivällä ennen ulos lähtöä. Lisäksi vaihdamme tietenkin erikseen mahdolliset kakkavaipat.
        Keskimäärin vaippoja kuluu siis 5-6 vaippaa päivässä ja yleensä se vaippa on pissainen joten emme laita pissaista vaippaa takaisin.
        Olen oman reilu vuosikkaani kanssa nyt kotona ja tuo sama määrä niitä kuluu kotonakin:)

        kertoja päivässä, mutta ei silläkään kyllä kymmentä mene!


      • pystyy
        kartoittaa miten kirjoitti:

        muilla on. Ja järkytyin noista 10 kpl/päivästä vaihtavista. Mielestäni ei mitään järkeä kyseisessä toiminnassa.

        Halusin vaan tietää mitä määrää ihmiset keskimäärin pitää normaalina kulutuksena.

        Lapsen pystyy opettaan kuivaksi alle 2-vuotiaana jos viitsii käyttää siihen vähän aikaansa (vanhennat). Säästyisi rahaa ja luontoa.


    • tuntia

      Kukaan hoitaja ei vaihda kuivaa vaippaa, mutta nykyajan vaipat on sellaisia ettei niistä aina tiedä milloin ne ovat märkiä, milloin ei.
      Niitä on epähygienistä käsin ruveta tunnusteleen. Jos vaippa näyttää märältä se vaihdetaan.

      Jos haluatte säästää vaippojanne tehkää kirjallinen ohje henkilökunnalle jossa kerrotte että lapsellenne voi laittaa vaipan takaisin vaikka siinä olisi jo pissaa. Kukaan hoitaja ei muuten sellaiseen ala. En ole varma alkaako sittenkään. Yleensä vanhemmat haluavat että lapsella on kuiva vaippa.

      • touhussa voisi

        silti olla? Ei kai sitä joka tunti kytätä vaipan sisusta? Ja sit vaihdeta vaan muodon vuoksi? Älytöntä touhua.

        Tuolla joku vaihtoi 10 vaippaa tarhapäivän aikana, minusta se on kerskakulutusta. (epäegologista haaskaamista)


      • kiireinen...
        touhussa voisi kirjoitti:

        silti olla? Ei kai sitä joka tunti kytätä vaipan sisusta? Ja sit vaihdeta vaan muodon vuoksi? Älytöntä touhua.

        Tuolla joku vaihtoi 10 vaippaa tarhapäivän aikana, minusta se on kerskakulutusta. (epäegologista haaskaamista)

        Päiväkodeissa on niin kiireistä nykyään ettei siellä ehdi joka tunti vaippoja kytätä. Eikä siellä haluta edes. Aamulla ennen ulosmenoa, ennen unia, unien jälkeen ja ylimääräiset kyttäämiset jos on syytä epäillä isompaa hätää. Näin se menee joka paikassa suunnilleen.


      • ne nykyajan

        vaipat ovat suunniteltu niin, että niihin mahtuu enemmän kuin se yksi desi pissiä. Itse kotona toimin niin, että jos potatuksen jälkeen vaipasta ei näe kunnolla, onko se kuiva vai ei, niin silloin se on kuiva. Ihan kuivalta ne tuntuu sen yhden desinkin jälkeen ja on rahojen ja luonnon tuhlausta, jos niitä vaihdellaan turhaan.


      • :-D
        ne nykyajan kirjoitti:

        vaipat ovat suunniteltu niin, että niihin mahtuu enemmän kuin se yksi desi pissiä. Itse kotona toimin niin, että jos potatuksen jälkeen vaipasta ei näe kunnolla, onko se kuiva vai ei, niin silloin se on kuiva. Ihan kuivalta ne tuntuu sen yhden desinkin jälkeen ja on rahojen ja luonnon tuhlausta, jos niitä vaihdellaan turhaan.

        Helppoa ja säästeliästä: vaippa putoo itestään, kun se on tarpeeksi märkä :-)


    • vaippaa 10 h päiväsaikaan...

      ...kuten ketjun aloittaja tekee! Lapsiparka - vaippaihottumaa löytynee? Ymmärrän, ettei yöllä herätetä kesken unien vaipanvaihtoa varten.

      • löytynekkään!

        Oksenna pois vaan! Se helpottaa.


      • se...
        löytynekkään! kirjoitti:

        Oksenna pois vaan! Se helpottaa.

        ...oksensin jo ;)
        No, kukin tyylillään...onhan tuo ainakin ekologista...


      • ja pihi
        löytynekkään! kirjoitti:

        Oksenna pois vaan! Se helpottaa.

        kun 10 tuntia samaa vaippaa pidetään!!! Jaksatkohan syöttääkkään lastas-- se selittäis miks vaippaa ei tartte vaihtaa! Yöt on eri juttu, mutta kyllä vaippa vaihdetaan muuten 3-4 tunnin välein.


    • ---------

      Kotona päivässä meillä menee normaalisti viisi vaippaa.
      Päiväkodissa kyllä menee se 3 tai 4 vaippaa, jos lapsi hoidossa sen 8h.
      Itse olen ostanut pienen vaippapussin, jossa noin 25 vaippaa (riittää n.7 päväksi) ja merkinnyt ylös koska sen olen hoitoon vienyt. Siitä tiedän suurinpiirtein koska uutta pussia vien ja olen tietonen jos uutta vaippapussia kyselevät aikasemmin..

    • Anonyymi

      Hoitelen lapsia kyllä nyky vaipat ovat niin hyvin imukykyisiä että tarttee olla joka pissanjälkee vaihtamassa.päivän aikana riittää 2vaihtoa jos aamulla vaippa vaihtamatta sitten 3.pidän ainoastaan teippivaippoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2620
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      89
      1966
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1501
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      923
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      881
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      854
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      765
    Aihe