Persoonan kehittäminen?

Tellu

Tämä on dilemma, mikä kiinnostaa minua suuresti.

Tuleeko ihmisen kehittää persoonaansa, ja pyrkiä muuntamaan huonoja ominaisuuksia hyviksi? Joskus vaikuttaa siltä että luonteensa muuttaminen on kertakaikkiaan mahdotonta. Pitääkö tarkkailla jatkuvasti itseään, ja pyrkiä korjaamaan puutteitaan? Tuleeko se joskus auttamaan jotakin?

Vai pitäisikö "etsiä ensin taivasten valtakuntaa", jonka myötä voisi odottaa kokevansa jonkinlaisen syvällisen muutoksen tietoisuudessaan? Pitäisikö antaa egonsa olla retuperällä tai rauhassa, ja keskittyä vain mietiskelemään Itseä, jolloin ego kyllästyisi sillä aikaa pitämään meteliä itsestään, kun ei sille soisi mitään huomiota?

Minusta alkaa tuntua että egonsa kanssa räpeltäminen on kuin olisi vuosikausien psykoanalyysissa joka ei johda mihinkään. Käyt vain läpi itseäsi, kyttäät ja vainoat kunnes olet tulla puolihulluksi. Ei hyvä. Voisiko luonne muuttua luonnostaan siinä ohessa, jos keskittyisi johonkin muuhun kuin omaan minäänsä?

25

1128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • III

      Ehkä riittää vain se, että hyväksyy omat huonot puolensa. Ego on vain pelkkä työkalu, niinkuin ruumiskin. Välineelle annetaan tippa elämää (henkeä, mitälie töhnää joka saa koneen elämään) ja täällä kökimme tyhjyydessä miettimässä. Sitten kun ihminen käsittää olevansa vain pelkkä apinasta kehittynyt ihmisapina, pelkkä lihakasa joka mätänee pian pois, on tarpeeksi kehittynyt, kehittääkseen itseään lisää. Ihmisten pitäisi käsittää ettei sotimisella, ahnehtimalla, sortamalla saa mitään. Ihmiset voivat vaikka tappaa itsensä pois heti, ei täällä ole mitään tekemistä. Ellei sitten ole niin, että ihminen ymmärtäessään tarpeeksi valaistuu ja pääsee pois tästä oravanpyörästä. En minä tiedä, taidan mennä mietiskelemään, ei tietokoneen vieressä kökkimällä saa mitään muuta aikaan päänsä sekaisin.

    • enigma

      Ihminen ja luonne muuttuu sitä mukaa kuin henkilö kehittyy niin henkisesti kuin fyysisestikin. Tuskin kukaan voi itseään johonkin muottiin pakottamalla päästä yhtään nopeammin eteenpäin.

      • Itzli

        Enigmalla on tässä tärkeä pointti. Tellu huomio!

        Selventävä lisäys: Oppiminen tapahtuu siten, että järjestää itsensä tilanteisiin, joissa tapahtuu oppimista. Itsensä opettaminen itse on mahdotonta!

        Itzli


    • Itzli

      "Tämä on dilemma, mikä kiinnostaa minua suuresti."

      Minäkin olen pohtinut tätä vuosikaudet.

      "Joskus vaikuttaa siltä että luonteensa muuttaminen on kertakaikkiaan mahdotonta."

      Niin se onkin, yleensä. Muuten se ei olisi luonne.

      "Pitääkö tarkkailla jatkuvasti itseään, ja pyrkiä korjaamaan puutteitaan? Tuleeko se joskus auttamaan jotakin?"

      Mielestäni pitäisi tarkkailla itseään ja tehdä laadukkaita havaintoja, mutta ei yrittää muuttaa mitään. Tämä pitkällä tähtäimellä auttaa enemmän kuin jatkuva itsensä kanssa taisteleminen ilman tulosta.

      Joitakin muutoksia voi tietysti tehdä ja pitääkin tehdä.

      "Vai pitäisikö "etsiä ensin taivasten valtakuntaa", jonka myötä voisi odottaa kokevansa jonkinlaisen syvällisen muutoksen tietoisuudessaan?"

      Tämä on erittäin voimakas harjoitus joka saattaa tuottaa pysyviä muutoksia tietoisuudessa. Täytyy kuitenkin tietää mitä etsii, etsiä tarpeeksi intohimoisesti ja tarpeeksi kärsivällisesti.

      Taivasten valtakunta ei välttämättä ole kaikkein paras vertauskuva. Sinun täytyy antaa sille sellainen nimi, joka vastaa oikeaa asiaa ja mukailee sinun tavoitteitasi. Muuten et ehkä löydä sitä.

      Itse ajattelen niin (ja tämä vetoaa suoraan sydämeeni tavalla jolla esim. taivasten valtakunta ei vetoa), että on olemassa jokin voima, jolle mikään este ei ole liian iso. Tämä vastaa kristityn ajatusta "Jumalalle mikään ei ole mahdotonta". Minulle sen voiman kutsuminen Jumalaksi ei tulisi kuuloonkaan, mutta kuitenkin sama perusperiaate pätee: Se ei ole vain mahtava, vaan kaikkein mahtavin, voittamaton! Se voi tappaa minkä tahansa vihollisen tai saada ikuiset vihamiehet tulemaan ystäviksi. Sillä on rajaton valta tehdä mitä tahansa muutoksia mihin tahansa.

      Tähän "supervoimaan" enenevässä määrin linkittäytymällä voit saavuttaa minkä tahansa sisäisen muutoksen itsessäsi, niin uskon, perustuen omaan kokemukseeni siitä voimasta. Oma avaimeni siihen on paitsi sen "voittamattomuus" (eli jonkinlainen soturihenki) myös sen täydellinen vieraus. Se on jotakin aivan erilaista kuin mikään muu maailmassa, ja sen vuoksi sillä on valta kaiken yli. Aavikon hiekoista se ei ole yksikään...

      Eilen kun kutsuin sitä, minut täytti kihelmöivä energia joka nousi päähäni ja tunsin kuinka kaikki jännitys poistui kasvoistani. Kasvoni vapautuivat jännityksestä. Vapaus = valaistuminen, voima...

      "Minusta alkaa tuntua että egonsa kanssa räpeltäminen on kuin olisi vuosikausien psykoanalyysissa joka ei johda mihinkään. Käyt vain läpi itseäsi, kyttäät ja vainoat kunnes olet tulla puolihulluksi."

      Tämä on hyödyllistä treenausta vain niin kauan kuin saat siitä kamppailusta jotakin hyötyä. Taidat olla siinä vaiheessa että olisi paras siirtyä eteenpäin.

      "Ei hyvä. Voisiko luonne muuttua luonnostaan siinä ohessa, jos keskittyisi johonkin muuhun kuin omaan minäänsä?"

      Kyllä. Olennaista on, että järjestät itsellesi sellaista tekemistä, jossa opit uusia asioita ja laajennat itseäsi. Asiat jotka haittavaat sinua väistyvät uusien parempien asioiden tieltä itsestään, eli niitä ei tarvitse välttämättä tuhota. Kaadat vain lasiin puhdasta vettä kunnes kaikki likainen vesi on tullut ulos. Näin puhdistut edes likaamatta käsiäsi. Tämä ns. "rakkaus -menetelmä", eli "paha" tuhotaan "hyvällä".

      Itzli

    • vimma

      >Tuleeko ihmisen kehittää persoonaansa, ja pyrkiä >muuntamaan huonoja ominaisuuksia hyviksi? Joskus >vaikuttaa siltä että luonteensa muuttaminen on >kertakaikkiaan mahdotonta. Pitääkö tarkkailla >jatkuvasti itseään, ja pyrkiä korjaamaan >puutteitaan? Tuleeko se joskus auttamaan >jotakin?


      Aristoteleen praktinen syllogismi meni jotenkin näin:

      1. tahdon A
      2. teko B johtaa A:han
      3. praktinen konkluusio: teen B

      Kaava on yksinkertainen. Kaikki riippuu päämäärästä. Sinä olet päättävä subjekti. Miksi kyselet elämän tarkoitusta muilta kun voit määritellä sen itse?

      Persoonan muuttaminen on vaikeaa. Tarkkaileminen on olennaista muutoksen kannalta. Jos päämääräsi vaatii sitä, ryhdy vaikeaan työhön. Jos kutsumuksesi on riittävän vahva, mikään este ei pysäytä sinua.

      Se, auttaako joku teko saavuttamaan tietyn päämäärän, sinun täytyy kokeilla itse. Tietenkin on hyvä kuunnella muiden kokeneiden neuvoja.

      Työskenteleminen persoonan kanssa voi olla taivasten valtakunnan etsimistä myös. Egon kanssa räpeltäminen joka ajaa puolihulluksi voi olla juuri se mikä lopulta ajaa sinut suuren tarpeellisen kriisin varalle.

    • esjotes

      Minun käsitykseni esille ottamastasi asiasta on seuraava: Persoona- käsite tulee kreikasta, verbistä personare, tarkoittaa ''puhua naamarin lävitse''. Se liittyy antiikin aikaiseen psykodraamaan ja ainakin mulle se kertoo mistä on kyse. Teatterin alunperäinen tarkoitus oli naamareita vaihtelemalla oppia heittämään ne kaikki POIS, oppia kokemaan kaikesta vapauttava katarshis, jota itämailla kutsuttiin satoriksi. Siis sellainen asia, että pitäisi muka näitä naamareita jotenkin ''kehittää'' että ne jotenkin jalostuisivat, se on Tellu rakas aivan haistapaskan hommaa. Pois vaan ja gehennan tuleen kaikki semmoiset persoonat ja roolit niin silloin opitaan löytämään se mikä meissä on ikuista, puhdasta.
      Tämän palstan keskustelijoissa on muutamia, jotka tietävät että tämä persoonasta luopuminen edes osittainkin tehtynä on varsin rankkaa hommaa, etenkin ympäristö, sukulaiset , ''ystävät'', he eivät semmoista puuhaa yleensä hyvällä katsele..Heitä pelottaa , koska alitajuisen viisaan yliminänsä kautta he kaikki tietävät että tämä työ olisi pakko tehdä, ja tulee päivä jolloin sitä ei kukaan väistä.
      Se merkitsee kuolemaa...Kuole ennenkuin kuolet niin et kuole sitten kun kuolet, sanoo vanha sananlasku..Meidän tulee kuolla kaikelle maailmalliselle ( persoonaan, sosiaaliseen rooliin liittyvälle ) , meidän tulee löytää sitä syvempi peruskallio jo eläissämme , niin mikään ei voi meitä uhata. Meidän tulee voida luopua myös kaikista uskonnoista, koska ne on rakennettu maallisten käsitteiden ja arvojen varaan..Raamatussa sanotaan että kun tulee se ennustettu päivä jolloin syvintä itseyttämme peittävä esirippu poistetaan KAIKILTA yhtäkkiä, samanaikaisesti, silloin kaikki uskonnot lopetetaan tarpeettomina... Miekat taotaan auroiksi ja rauha ei pääty milloinkaan..
      Ennusteiden mukaan siitä rytinästä kuitenkin selviää hengissä vain aniharvat..
      Ko. rytinä tarkoittaa personaare naamareitten yhtäaikaista riisumista, ja nille jotka eivät yhtään ole moiseeen varautuneet, niille se on oleva kauhun paikka.. Omat ja kollektiiviset synnit , salatut tuskat, häpeä, kaikki se pamahtaa silmille kuin atomipommi. ''Sinä päivänä merkonomiretkut jättävät maan , ja bussit puihin ajelee '' kirjoitti eräs uudempi psalmintekijä Ismo Alanko nimeltään.. Tämä päivä on nyt erittäin lähellä ja siitä syystä meidän ei todellakaan pidä puhua persoonan kehittämisestä enää sanaakaan vaan harjoitella uppoavan laivan hylkäämiseen..
      Tähän mädäntyneeseen laivaan eivät kuulu vain harhaisat egomme vaan myös kaikki se talouteen, taiteeseen, kultuuriin liittyvä harhaluulojen ryteikkö, jonka varassa tässä keikutaan ja jonka ikuiseen pysyvyyteen vielä monet vannovat..

      • III

        Mutta mistä tietää että kaikilta poistetaan esirippu samaan aikaan?

        Mitäpä jos esirippu/naamari/mikälie pitääkin ottaa sittenkin itse pois?


      • esjotes
        III kirjoitti:

        Mutta mistä tietää että kaikilta poistetaan esirippu samaan aikaan?

        Mitäpä jos esirippu/naamari/mikälie pitääkin ottaa sittenkin itse pois?

        se tiedetään kuule hyvin monen toisistaan riippumattoman tradition kautta, että näin on käyvä.
        Kysyt eikö olisi parasta ottaa se maski itse pois, se on aivan varma että näin on. Kun sen tekee itse, kipukokemukset ovat pienempiä ja tilanne on sun omassa hallinnassa. Se että ihmiset samaistavat itseytensä tähän naamariin , eivätkä tiedä mitä seillä takana on, se johtaa heidät harhaan...He puolustavat jotain sellaista mikä ei ole puolustamisen arvoista. Tämä eksytys on saatanan työtä


    • Vaisnava

      Hinduna uskon, että jokainen ihminen kuuluu perusluonteeltaan yhteen neljästä kastista (jotka siis EIVÄT periydy vanhemmilta lapsille vaan määrittyvät kunkin oman luonteen mukaan sanoo Bhagavad Gita, ja samassa perheessä voi olla kaikkien kastien edustajia), ja hän voi kehittää itseään kastinsa rajoissa. On turha tyrkyttää papin hyveitä kauppiaalle tai toisinpäin.

      Jumala on kuitenkin kastien yläpuolella, ja Hänen luokseen voi mennä kastista riippumatta, itselleen luontaista tietä. Näin sanoo Gita. Eikä ole sopivaa sortaa mitään kastia, koska jokainen niistä on tässä maailmassa tuiki tarpeellinen.

      Olen huomannut, että uskonnosta riippumatta kun ihmiset ovat tarpeeksi tekemisissä Jumalan / Kaikkeuden / miten Häntä haluattekaan nimittää kanssa, heidän luonteensa muuttuvat samalla tavalla positiiviseen suuntaan. Kaikki tilpehööri, jota "persoonaan" olemme keränneet, tippuu hiljalleen pois ja jäljelle jää yhä puhtammin se, mikä on pohjalla - Jumalan luonne, oma todellinen Itsemme.

      • esjotes

        sä sanoit saman asian eri sanoin. Juuri näin meidän pitäisikin keskustella uskonnoista, valottaa näitä juttuja eri puolilta , eri ilmaisuilla.. Siitä syntyy monille ''ahaa elämyksiä''...Valitettavasti kovin harvat meistä kristityistä kykenevät vapaaseen ajatusten vaihtoon. Hihhulismi, oikeassa olemisen pakko, sanoihin takertuminen, se on kamalaa, tyhmistävää, sokeuttavaa


    • Jakob

      jonka kirjoitit on Jeesuksen sana kuten tiedät. Häntä pidetään suurena opettajana tms. profeettana. Hän oli kaikkea sitä, mutta oman kokemukseni ja uskoni mukaan Hän on se joka hän oman ilmoituksensa mukaan.

      Joten kysy eli kokeile Häntä. Et menetä mitään.
      Itseensä kääntyminen ei anna lopullista vastausta.

      Rauhan terveisin
      Jakob

      • esjotes

        käsket etsiä taivasten valtakuntaa mutta varoitat tutkimasta omaa sisimpää. Sulla ei ole oikein kuule nyt oikein asiat kohdallaan..


      • Jakob
        esjotes kirjoitti:

        käsket etsiä taivasten valtakuntaa mutta varoitat tutkimasta omaa sisimpää. Sulla ei ole oikein kuule nyt oikein asiat kohdallaan..

        Olet oikeassa siinä, että ihmisen tulee valvoa omaa tilaansa. Se on täysin raamatullista. Mutta kirjoitin "itseen kääntymisestä" siinä yhteydessä kuin siitä puhutaan hindulaisuudessa tai budhalaisuudessa.

        Siis varoitin ketään etsimästä jumaluutta itsestään. Jumala on persoona. En minä. Pyhä Henki jonka uskova kristitty saa "asuu minussa".
        Hän on persoona, henki joka opettaa ja neuvoo, lohduttaa. Hän on Jumalan Henki jonka Jeesus lupasi tulevan Hänen jälkeensä meille puolustajaksi ensimmäisestä Helluntaista alkaen 2000 vuotta sitten.

        Se on eri asia kuin edellä mainitsemani hindi-käsitys jumaluudesta ja meditoinnista tms. valaistumisfilosofioista joilla tavoitellaan tilaa/tasoja/jumaluutta kuten tiedämme.

        Se, että on olemassa panteistisia uskontoja vain vahvistaa raaamatun sanan siitä, että on henkivaltoja ja voimia jotka eivät ole Jumalasta.

        rauhaa
        jakob


      • esjotes
        Jakob kirjoitti:

        Olet oikeassa siinä, että ihmisen tulee valvoa omaa tilaansa. Se on täysin raamatullista. Mutta kirjoitin "itseen kääntymisestä" siinä yhteydessä kuin siitä puhutaan hindulaisuudessa tai budhalaisuudessa.

        Siis varoitin ketään etsimästä jumaluutta itsestään. Jumala on persoona. En minä. Pyhä Henki jonka uskova kristitty saa "asuu minussa".
        Hän on persoona, henki joka opettaa ja neuvoo, lohduttaa. Hän on Jumalan Henki jonka Jeesus lupasi tulevan Hänen jälkeensä meille puolustajaksi ensimmäisestä Helluntaista alkaen 2000 vuotta sitten.

        Se on eri asia kuin edellä mainitsemani hindi-käsitys jumaluudesta ja meditoinnista tms. valaistumisfilosofioista joilla tavoitellaan tilaa/tasoja/jumaluutta kuten tiedämme.

        Se, että on olemassa panteistisia uskontoja vain vahvistaa raaamatun sanan siitä, että on henkivaltoja ja voimia jotka eivät ole Jumalasta.

        rauhaa
        jakob

        turha sinun on toivotella rauhaa, jos et ymmärrä ykseyden periaattetta, niin kauan kun on kaksinaista dualismia, me hyvät, nuo huonot, rauhasta on turha puhua. Se miksi idän uskonnot kehoittavat tutkimaan itseään, sekä perosnaare osuutta, että syvempää jumalallista aluetta, se tarkoittaa kuule sitä että niiden oppien mukaan jokaisen pitäisi oppia tuntemaan itseydessään olevat, myös likaiset alueet. Kristityt eivät tätä halua, he PROJOISIVAT ne paskat semmoisten naamaan jotka ei ole just kuin he. Tästä syystä kristinusko ja sen tuhannet lahkot ovat niin väkivaltaisia ja ahdasmielisiä. Jeesuksen vika tämä ei kuitenkaan ole


      • Jaakob
        esjotes kirjoitti:

        turha sinun on toivotella rauhaa, jos et ymmärrä ykseyden periaattetta, niin kauan kun on kaksinaista dualismia, me hyvät, nuo huonot, rauhasta on turha puhua. Se miksi idän uskonnot kehoittavat tutkimaan itseään, sekä perosnaare osuutta, että syvempää jumalallista aluetta, se tarkoittaa kuule sitä että niiden oppien mukaan jokaisen pitäisi oppia tuntemaan itseydessään olevat, myös likaiset alueet. Kristityt eivät tätä halua, he PROJOISIVAT ne paskat semmoisten naamaan jotka ei ole just kuin he. Tästä syystä kristinusko ja sen tuhannet lahkot ovat niin väkivaltaisia ja ahdasmielisiä. Jeesuksen vika tämä ei kuitenkaan ole

        kun toivotin rauhaa?

        Olet aivan oikeassa siinä, että kristitytkin
        heittävät tekavät pahaa ja jopa projisoivat..

        Mutta se ei olekaan kristityn uskovan tunnusmerkki!

        Ymmärtääkseni sinä olet opetellut tuntemaan Jeesusta katsomalla mallia ns. uskovaisista. Olet varmaan joutunut pettymään? Joten parempi katsoa Jeesusta.

        Näin puusta katsoen näyttää siltä, että tekstisi huokuu vihaa kristittyjä kohtaan?
        Kirjoitit kristittyjen luokittelevan ihmiset hyviin ja pahoihin tai ryhmiin me/he.

        Tämä onkin ydinasia. Jeesus ei koskaan käskenyt tuomita ihmistä, tuomio kuuluu Jumalalle.

        Paradoksaalista kyllä sinä luokittelet itse ihmisiä? Luin sen suoraan tekstistäsi.

        Kirjoitat, etten ymmärä ykseyden periaatetta. Kristitylle ykseys on yhteyttä Jeesuksen kanssa. Hänen tuntemistaan. Hänen Rakkautensa yhdistää ihmisiä. Raamatussa lukee, että Hän Jumala rakasti meitä ensin, emme me.

        Jeesus sanoi: "Siitä teidät tunnetaan minun opetuslapsikseni, että teillä on
        keskinäinen rakkaus". Joh 13:35

        Tämä ei sulje uskomattomia pois. Tärkein käskyhän on: Rakasta Herraa Jumalaa kaikesta sydämestäsi ja LÄHIMMÄSTÄ niinkuin itseäsi.
        Joten en voi sanoa sinua sen pahemmaksi kuin itseäni. En edes tunne sinua. En tiedä sinusta mitään muuta kuin mielipiteesi/uskosi idän uskontoihin liittyen.

        Mitä vielä siihen jumalan löytämiseen vielä tulee on niin, että Jumala ei löydy sinusta itsestäsi. Tässä on sovittamaton ristiriita ja pesäero Idän uskontojen ja Raamatun Sanan eli Jeesuksen välillä.

        Panteistit sanovat (esim. hindut), että on jumaluus ja on monia jumalia ja kaikki tiet ovat oikeita.

        Mutta on YKSI TIE Jumalan luo. Ei monta tai monia uskontoja. Siis ei edes kristinusko tai idän uskonnot. Kyse ei ole uskonnosta! Kyse on uskosta.
        Ja siitä KUKA Jumala on?

        Se tie on Jeesus Joh 14:6:
        Minä olen tie totuus ja elämä, ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani

        "Te olette Kristuksen kirje", apostoli Paavali sanoi.

        Tässä kohtaa olet varmaan nähnyt huonoja kirjeitä, niitä jotka esiintyvät uskovina ja kristittyinä (vrt. jeesus/fariseukset/tekopyhät)
        Fariseukset olivat tosi luokittelijoita ja pilkun viilaajia kuten Jeeus sanoi.

        Kaikki tämä teksti ei ilmaise mitenkään minun paremmuuutani johonkuhun verrattuna. Vain ainostaan todistustani siitä mitä Raamattu sanoo ja miten olen saanut Hänet eli Jeesuksen tuntea.
        Hänen kauttaan voi tuntea Isän. Sen tiedon ja opetuksen uskoon tullut saa Pyhältä Hengeltä.
        Ei meditoimalla tai hyviä tekoja tekemällä ja kehittymällä joillekin tasoille...


        jakob


        ps
        Jumala syntyi ihmiseksi ja kuoli ristillä juuri
        niiden huonojen ja hyljeksittyjen vuoksi kuten tiedät. Mutta Hän elää.


      • esjotes
        Jaakob kirjoitti:

        kun toivotin rauhaa?

        Olet aivan oikeassa siinä, että kristitytkin
        heittävät tekavät pahaa ja jopa projisoivat..

        Mutta se ei olekaan kristityn uskovan tunnusmerkki!

        Ymmärtääkseni sinä olet opetellut tuntemaan Jeesusta katsomalla mallia ns. uskovaisista. Olet varmaan joutunut pettymään? Joten parempi katsoa Jeesusta.

        Näin puusta katsoen näyttää siltä, että tekstisi huokuu vihaa kristittyjä kohtaan?
        Kirjoitit kristittyjen luokittelevan ihmiset hyviin ja pahoihin tai ryhmiin me/he.

        Tämä onkin ydinasia. Jeesus ei koskaan käskenyt tuomita ihmistä, tuomio kuuluu Jumalalle.

        Paradoksaalista kyllä sinä luokittelet itse ihmisiä? Luin sen suoraan tekstistäsi.

        Kirjoitat, etten ymmärä ykseyden periaatetta. Kristitylle ykseys on yhteyttä Jeesuksen kanssa. Hänen tuntemistaan. Hänen Rakkautensa yhdistää ihmisiä. Raamatussa lukee, että Hän Jumala rakasti meitä ensin, emme me.

        Jeesus sanoi: "Siitä teidät tunnetaan minun opetuslapsikseni, että teillä on
        keskinäinen rakkaus". Joh 13:35

        Tämä ei sulje uskomattomia pois. Tärkein käskyhän on: Rakasta Herraa Jumalaa kaikesta sydämestäsi ja LÄHIMMÄSTÄ niinkuin itseäsi.
        Joten en voi sanoa sinua sen pahemmaksi kuin itseäni. En edes tunne sinua. En tiedä sinusta mitään muuta kuin mielipiteesi/uskosi idän uskontoihin liittyen.

        Mitä vielä siihen jumalan löytämiseen vielä tulee on niin, että Jumala ei löydy sinusta itsestäsi. Tässä on sovittamaton ristiriita ja pesäero Idän uskontojen ja Raamatun Sanan eli Jeesuksen välillä.

        Panteistit sanovat (esim. hindut), että on jumaluus ja on monia jumalia ja kaikki tiet ovat oikeita.

        Mutta on YKSI TIE Jumalan luo. Ei monta tai monia uskontoja. Siis ei edes kristinusko tai idän uskonnot. Kyse ei ole uskonnosta! Kyse on uskosta.
        Ja siitä KUKA Jumala on?

        Se tie on Jeesus Joh 14:6:
        Minä olen tie totuus ja elämä, ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani

        "Te olette Kristuksen kirje", apostoli Paavali sanoi.

        Tässä kohtaa olet varmaan nähnyt huonoja kirjeitä, niitä jotka esiintyvät uskovina ja kristittyinä (vrt. jeesus/fariseukset/tekopyhät)
        Fariseukset olivat tosi luokittelijoita ja pilkun viilaajia kuten Jeeus sanoi.

        Kaikki tämä teksti ei ilmaise mitenkään minun paremmuuutani johonkuhun verrattuna. Vain ainostaan todistustani siitä mitä Raamattu sanoo ja miten olen saanut Hänet eli Jeesuksen tuntea.
        Hänen kauttaan voi tuntea Isän. Sen tiedon ja opetuksen uskoon tullut saa Pyhältä Hengeltä.
        Ei meditoimalla tai hyviä tekoja tekemällä ja kehittymällä joillekin tasoille...


        jakob


        ps
        Jumala syntyi ihmiseksi ja kuoli ristillä juuri
        niiden huonojen ja hyljeksittyjen vuoksi kuten tiedät. Mutta Hän elää.

        Tämä alue on idän uskontoja varten.. Teille Jeesustelijoille oma oma alueenne .

        Kun sanot että '' Ymmärtääkseni sinä olet opetellut tuntemaan Jeesusta katsomalla mallia
        ns. uskovaisista. Olet varmaan joutunut pettymään? ''
        Tässä kin sohit ihan harhaan. Enkä minä vihaa ketään, en kristittyjä, en islamilaisia.

        Minä en seuraa tapauskovaisia enkä muodosta niiden mukaan mitään käsityksiä.
        Jeesus itse herätti minut suomalaisessa metsässä kesällä 1997 ja käski ajaa pitkä reitti Koitereen kautta kiertäen Saksaan, Italiaan, Kreikkaan ,Turkkiin, Israeliin Golgatalle.

        Mulla on mun tieni , mun motiivini, pyydän ettet kaikessa hurskaudessasi selittele niistä sen enempää.

        Tämä palsta idän uskonnot on moniarvoista, yhdistävää pähkäilyä varten, te kaikki ''kristityt '' jotka vain te olette oikeassa sanatarkoissa tulkinnoissanne , pysykää muualla


    • Spegla

      Elämä on myös koetus. Ja kun se kerran eletään persoonan kautta tulee pyrkiä hyveeseen elämän aikana niinkuin uskonnot opettavat persoonassa.Tärkeätä ei ole se mitä teet vaan se miten teet, tarkoitan todellakin ole hyvä ihminen. Ehkäpä voisi myös sanoa, että persoonaa ei pidä muuttaa ellei hyveiden lakien mukaan niin tulisi tehdä. Itsetutkiskelua tulee harjoitaa ja elää vaikkapa buddhalaisuuden viiden silan tai Vuorisaarnan mukaan.
      Pyri onnellisuuteen olosuhteista riippumatta ja se tapahtuu parhaiten hyveiden tietä noudattamalla. Kaikki muutuu...tuskakin poistuu aikanaan. Persoonakin muuttuu mutta henkinen kehitys on kokonaan vallasasi: hyveellinen elämä on pääasia. Itse edustaisin kantaa, että karman lisäksi olemme täällä kokemassa itse valisemiamme kokemuksia ja koettelemme itse itseämme. Näihin voi kuulua tuskaa ja selviytymisen tunnetta ja tällöin persoonan sisällöllä ei sinällään väliä vaan ottaa se vastaan itse valitsemansa kasvattavat kokemukset. Kehitys tapahtuu vain kokemalla ja välttämättä ei tarvitse persoonaa kehittää, sillä sielu kehittyy persoonan välitykselllä sen ollesssa apuväline.
      Pyri hyveeseen niin persoonasi ja sielusi kehittyvät yhtäaikaa.Hnekinen kasvu on tärkeätä ja se tapahtuu persoonaakin muuttamalla muttei aina.

      • esjotes

        vaikka kirjoittamasi onkin sisnänsä totta, täytyy muistaa se että se mikä on hyvää tai hyvettä tämän sosiaalisen kuvion mitassa, on todellisuudessa usein pahetta..Hyvä myöskään useinkaan ei ole sama kuin miellyttävä..


      • esjotes

        vaikka kirjoittamasi onkin sisnänsä totta, täytyy muistaa se että se mikä on hyvää tai hyvettä tämän sosiaalisen kuvion mitassa, on todellisuudessa usein pahetta..Hyvä myöskään useinkaan ei ole sama kuin miellyttävä..
        Se miksi näin on, johtuu siitä että sisäinen taivasten valtakunta toimii kovin erilaisilla arvoilla kuin tämä ulkoinen, saatanan valtaama alue.. Saatana pitää yllä väärää ylpeyttä, tarvetta jenkkimalliseen teeskentelyyn, raha- asevaltaa , brutaalia mammomismia, heikomman riistämistä, teennäisiä pinnallisia uskontoja jotka nojaavat ulkoisiin auktoriteetteihin... Jotka sanovat kuin tuo tuossa edellä, että meissä itsessä ei ole mitään muuta kuin pahaa, että taivasten valtakunta ei ole meissä vaan jossain muualla... Se kaikki on saatanallista eksytystä..Kristinuskon tukipylväät perustuvan valheeseen ja vallanpitoon, ja semmoisen mukaan liikkuu maailman voimakkaimman maan USA:n ylin johto..


      • Filosofi
        esjotes kirjoitti:

        vaikka kirjoittamasi onkin sisnänsä totta, täytyy muistaa se että se mikä on hyvää tai hyvettä tämän sosiaalisen kuvion mitassa, on todellisuudessa usein pahetta..Hyvä myöskään useinkaan ei ole sama kuin miellyttävä..
        Se miksi näin on, johtuu siitä että sisäinen taivasten valtakunta toimii kovin erilaisilla arvoilla kuin tämä ulkoinen, saatanan valtaama alue.. Saatana pitää yllä väärää ylpeyttä, tarvetta jenkkimalliseen teeskentelyyn, raha- asevaltaa , brutaalia mammomismia, heikomman riistämistä, teennäisiä pinnallisia uskontoja jotka nojaavat ulkoisiin auktoriteetteihin... Jotka sanovat kuin tuo tuossa edellä, että meissä itsessä ei ole mitään muuta kuin pahaa, että taivasten valtakunta ei ole meissä vaan jossain muualla... Se kaikki on saatanallista eksytystä..Kristinuskon tukipylväät perustuvan valheeseen ja vallanpitoon, ja semmoisen mukaan liikkuu maailman voimakkaimman maan USA:n ylin johto..

        Joo, joltain katsantokannalta katsottuna me ollaan nyt helvetissä.


      • vasen veitsikäsi
        Filosofi kirjoitti:

        Joo, joltain katsantokannalta katsottuna me ollaan nyt helvetissä.

        painukaa helvettiin!


      • ollaan jo
        vasen veitsikäsi kirjoitti:

        painukaa helvettiin!

        kuten oheisista kirjoituksista ilmenee


    • markus

      on ihan hyvä harrastus. Kysytty monilta
      vaihdevuodet ohittaneelta naiselta, kyllä
      se on totta; jatkuva käräjöiminen taloyhtiön
      oravasuojausten puutteellisuuksista korvaa
      seksin. Monilta korvannut jo vuosia kestäneen
      seksin.
      Taivasten valtakunnan etsiminen on myös kelpo
      harrastus. Ei löydy heti ja kun löytyy niin
      aika menee muita uskotellessa.
      Persoonaa ei näinä materialistisina aikoina
      paljon kannata kehitellä, mieluummin ehkä
      pers..n kehittäminen olisi paikallaan sikäli mikäli uskoo, että se oli sitten tässä se kaikki.
      Muutenkaan ei paljon kannata lukea lehtiä kirjoista puhumattakaan, siellä puhutaan nykyään niin paljon paskaa.....

    • henkisetsiivet

      Heti kun meillä on valinnan mahdollisuus, on valittava hyvä huonosta ja huom. hyvä ei tarkoita ylisesti hyvää, vaan juuri tälle ainoalle omanlaatuisellensa yksilölle parasta hyvä. Jos aina katsomme itseämme jonkun meille opetetun kaavion mukaan emme ksokaan opi tuntemaan oikeaa minäämme. Jokainen tietää mitä elimellinen minä tarvitsee: puhdasta vettä, ilmaa ja ravintoa, meille sopivaa liikuntaa ja kaikken aistien tasapainoista käyttöä, ei liikaa eikä liian vähän. Jokaisella on perityt geenit ja niitten ehdoilla me elämme mutta voimme elää niin että kehomme, mielemme (aivojen toiminta) ja persoonallinen (henkinen) minämme on sopusoinnussa keskenään. Kaikki pahoinvointi, sairaudet, yleiset ja yksityiset hulluudet tulevat niistä ristiriidoista jotka syntyvät mieissä kun emme elä tasapainossa. Joku elää yksinomaan ulkoisten vaatimusten mukaisesti joku pyhimyserakko sisäisten vaatimusten mukaisesti, mutta koska olemme alunalkaen joutuneet ulkoisten vaatimusten mukaan valitsemaan väärin paras tie tasapainon löytämiseen on löytää se nyt karsimalla pois meille vahingollinen ja lisäämällä juuri meidän yksilölliselle elämällemme kannalta tärkeitä asioita ja toimia koska pelkkä havinto ei auta kehollista minäämme pelastautumaan ja elämään. Elämä on suuri lahja pelkän elämän vuoksi. Valitettavasti ihmiskunta on tehnyt maailmastaan kasvihuoneen jonka tarkoituksena on pitää ihmiset keinolannoitettuna toistensakaltaisina kasveina vaikka he voisivat olla vapaasti lentäviä lintuja.

    Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe