Myyvätkö jotkut papukaijan munia?

Hyacinth macaw

Moi!Olen miettinyt että myyvätkö jotkut suomessa papukaijan munia niin että ne voi ite haudottaa ja kasvattaa?Amerikkalaisilta sivuilta olen kattonut ja siellä myydään paljonkin.
Entäs myyvätkö jotkut kuoriutuneita poikasia ite käsinruokittavaksi?
Jos joku myy niin vois kirjottaa tänne,koska se on aika mielenkiintosta ja varmaan uuttakin suomessa.
En kaipaa sitten tänne muitten neuvoja ja kommentteja että se ei kannata ja käsinruokinta on kovaa työtä ym.Tiedän kyllä itsekkin että se on;).

9

1419

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -M-

      Eipä Suomessa taideta munia tai vastakuoriutuneita myydä, ainakaan kenenkään vähääkään vastuullisen kasvattajan ei niin pitäisi eikä saisi tehdä (kuin korkeintaan kokeneelta kasvattajalta toiselle, ja nämä varmaan ovat toisillaan tiedossa ilman nettipalstoilta kyselyäkin).

      Vaikka juuri sinä et saarnaa kaipaakaan, niin kaikille muistutukseksi, että ne ensimmäiset päivät ja viikot ovat linnun henkisen ja fyysisen kehityksen kannalta sen verran kriittisiä, ettei sitä oikein amatöörin käsiin kannata antaa, ihan sen pienen elämän hyvinvoinnin kannalta. Käsinruokinta ylipäätään on vähän kaksipiippuinen juttu, toisaalta toki saa hyvin kesyjä, "helppoja" ja ihmiseen leimautuneita lintuja, toisaalta niiden kanssa myös on mahdollista saada aikaan ne pahimmat käytöshäiriöt, tai poikasen kuoleman heti alkuunsa taitamattomalla käsittelyllä.

      Papukaija elää kuitenkin kymmeniä vuosia ja kesyyntyy ja kiintyy omistajaansa vallan mainiosti rauhassa kasvaneena ja vieroitettunakin, ihan emojen kasvattamanakin. Turha sen hyvinvointia on riskeerata vain siksi että "olis kiva kokeilla itse" sitä käsinruokintaa.

      • Hyacinth macaw

        Niinhän se on.Paras lintu kuitenkin minun mielestä tulee kun ottaa täysin villin ja kesyttää sen itse:).Kokemusta kun yhdestä on.


      • ..RT..
        Hyacinth macaw kirjoitti:

        Niinhän se on.Paras lintu kuitenkin minun mielestä tulee kun ottaa täysin villin ja kesyttää sen itse:).Kokemusta kun yhdestä on.

        Valitettavasti täysin villistä ei koskaan saa kesyttämällä yhtä kesyä lintua kuin käsinruokkimalla. Varsinkaan, jos kyseessä on vanhempi yksilö.

        Mutta mikäli se ei ole tarkoituksenakaan, saa villistäkin linnusta mainion lemmikin. :)

        Ja niistä käytöshäiriöistä: kymmienien vuosien lintuharrastukseni perusteella voin sanoa, että itse en ole ainakaan huomannut käsinruokkimisaella olevan mitään yhteyttä käytöshäiriöihin. Lintu kasvaa henkisesti koko elämänsä ajan ja käytöshäiriöitä voi ilmaantua jossakin elämän vaiheessa riippumatta siitä, onko lintu emojensa ruokkima vai ei. Mitään patenttiratkaisua tähän ei ole.

        Parhaiten käytöshäiriöitä voi ennaltaehkäistä tarjoamalla linnulle tasapainoisen kodin, tarpeeksi seuraa ja hyvän ruokavalion.


      • Arattii
        ..RT.. kirjoitti:

        Valitettavasti täysin villistä ei koskaan saa kesyttämällä yhtä kesyä lintua kuin käsinruokkimalla. Varsinkaan, jos kyseessä on vanhempi yksilö.

        Mutta mikäli se ei ole tarkoituksenakaan, saa villistäkin linnusta mainion lemmikin. :)

        Ja niistä käytöshäiriöistä: kymmienien vuosien lintuharrastukseni perusteella voin sanoa, että itse en ole ainakaan huomannut käsinruokkimisaella olevan mitään yhteyttä käytöshäiriöihin. Lintu kasvaa henkisesti koko elämänsä ajan ja käytöshäiriöitä voi ilmaantua jossakin elämän vaiheessa riippumatta siitä, onko lintu emojensa ruokkima vai ei. Mitään patenttiratkaisua tähän ei ole.

        Parhaiten käytöshäiriöitä voi ennaltaehkäistä tarjoamalla linnulle tasapainoisen kodin, tarpeeksi seuraa ja hyvän ruokavalion.

        Tuo ei kyllä pidä paikkaansa että villistä linnusta ei saisi kesyttämällä samanlaista kun käsinruokitusta.
        Oma lintu tuli täysin villinä ja nyt on käytökseltään kun käsinruokittu vauva.Ei pelkää mitään ja antaa väännellä miten vaan;).
        Tästä on monilla kokemusta että niistä saa samanlaisia...käyppäs vaikka kaijulissa:).

        Mutta noista käytösongelma jutuista olen samaa mieltä kanssasi.


      • missä vaan
        ..RT.. kirjoitti:

        Valitettavasti täysin villistä ei koskaan saa kesyttämällä yhtä kesyä lintua kuin käsinruokkimalla. Varsinkaan, jos kyseessä on vanhempi yksilö.

        Mutta mikäli se ei ole tarkoituksenakaan, saa villistäkin linnusta mainion lemmikin. :)

        Ja niistä käytöshäiriöistä: kymmienien vuosien lintuharrastukseni perusteella voin sanoa, että itse en ole ainakaan huomannut käsinruokkimisaella olevan mitään yhteyttä käytöshäiriöihin. Lintu kasvaa henkisesti koko elämänsä ajan ja käytöshäiriöitä voi ilmaantua jossakin elämän vaiheessa riippumatta siitä, onko lintu emojensa ruokkima vai ei. Mitään patenttiratkaisua tähän ei ole.

        Parhaiten käytöshäiriöitä voi ennaltaehkäistä tarjoamalla linnulle tasapainoisen kodin, tarpeeksi seuraa ja hyvän ruokavalion.

        Vaikka käytöshäiriöt eivät johdukkaan ensisijaisesti käsinruokinnasta ovat ongelmat kuitenkin huomattavsti yleisempiä käsinruokittujen kaijojen parissa. Yksikään kasvattaja ei kykene antamaan kaikkea sitä mitä lintuvanhemmat toisivat - pelkästään ravinnon, mikä on sekin puutteellista. Kukaan pysty edes ymmärtämään poikasta eikä poikanen kasvattajaansa. Hyvinkohdeltu vanhenpiensa kasvattama lintu on tasapainoisempi ja parempi käytöksinen kuin käsinruokittu lintu.


      • -jep-
        missä vaan kirjoitti:

        Vaikka käytöshäiriöt eivät johdukkaan ensisijaisesti käsinruokinnasta ovat ongelmat kuitenkin huomattavsti yleisempiä käsinruokittujen kaijojen parissa. Yksikään kasvattaja ei kykene antamaan kaikkea sitä mitä lintuvanhemmat toisivat - pelkästään ravinnon, mikä on sekin puutteellista. Kukaan pysty edes ymmärtämään poikasta eikä poikanen kasvattajaansa. Hyvinkohdeltu vanhenpiensa kasvattama lintu on tasapainoisempi ja parempi käytöksinen kuin käsinruokittu lintu.

        Lisäksi,

        Kun käsinruokitun papukaijan ongelmat nousevat esille, siitä useimmiten luovutaan ja lintu lähtee toiseen paikkaan. Sille etsitään "uusi koti". Harvat jaksavat jatkaa ja ohjata kaijaa oikeaan suuntaan, jotta käytös korjaantuu. Se on pitkä prosessi.

        Kun sitten tuo käsinruokittu joutuu sinne uuteen paikkaan, jossa on lajikumppani tai mahd samanlajinen parvi, sitä ei hyväksytä juuri käytöshäiriöidensä takia uuteen parveen, koska yhteistä opittua kieltä ei ole. Kaikki opit ovat ihmiseltä.

        Mutta kaijan kasvattama, kuten suoranokkakin, tulee myös ihmisen kanssa toimeen ja jopa kesyyntyy - lähes poikkeuksetta, jos motivaatiota on kouluttamiseen eli ohjaamiseen - ja ystävällisesti.


      • ..RT..
        -jep- kirjoitti:

        Lisäksi,

        Kun käsinruokitun papukaijan ongelmat nousevat esille, siitä useimmiten luovutaan ja lintu lähtee toiseen paikkaan. Sille etsitään "uusi koti". Harvat jaksavat jatkaa ja ohjata kaijaa oikeaan suuntaan, jotta käytös korjaantuu. Se on pitkä prosessi.

        Kun sitten tuo käsinruokittu joutuu sinne uuteen paikkaan, jossa on lajikumppani tai mahd samanlajinen parvi, sitä ei hyväksytä juuri käytöshäiriöidensä takia uuteen parveen, koska yhteistä opittua kieltä ei ole. Kaikki opit ovat ihmiseltä.

        Mutta kaijan kasvattama, kuten suoranokkakin, tulee myös ihmisen kanssa toimeen ja jopa kesyyntyy - lähes poikkeuksetta, jos motivaatiota on kouluttamiseen eli ohjaamiseen - ja ystävällisesti.

        käytöshäiriöistä: kymmienien vuosien lintuharrastukseni perusteella voin sanoa, että itse en ole ainakaan huomannut käsinruokkimisaella olevan mitään yhteyttä käytöshäiriöihin. Lintu kasvaa henkisesti koko elämänsä ajan ja käytöshäiriöitä voi ilmaantua jossakin elämän vaiheessa riippumatta siitä, onko lintu emojensa ruokkima vai ei. Mitään patenttiratkaisua tähän ei ole.

        Parhaiten käytöshäiriöitä voi ennaltaehkäistä tarjoamalla linnulle tasapainoisen kodin, tarpeeksi seuraa ja hyvän ruokavalion.


      • ei aina
        ..RT.. kirjoitti:

        käytöshäiriöistä: kymmienien vuosien lintuharrastukseni perusteella voin sanoa, että itse en ole ainakaan huomannut käsinruokkimisaella olevan mitään yhteyttä käytöshäiriöihin. Lintu kasvaa henkisesti koko elämänsä ajan ja käytöshäiriöitä voi ilmaantua jossakin elämän vaiheessa riippumatta siitä, onko lintu emojensa ruokkima vai ei. Mitään patenttiratkaisua tähän ei ole.

        Parhaiten käytöshäiriöitä voi ennaltaehkäistä tarjoamalla linnulle tasapainoisen kodin, tarpeeksi seuraa ja hyvän ruokavalion.

        ole vuosissa mitattavissa. Monet tutkimukset tukevat kylläkin sitä, että käsinruokinnasta on haittaa linnun psyykkeelle. Ei pelkästään itse ruokinnasta, vaan siitä, että lintu leimaantuu ihmiseen, jonka ajatukset ja toiminnot ovat ajoittain hyvinkin ristiriitaisia sen omia näkemyksiä kohtaan. Sitävastoin yhtään tutkimusta, mikä puoltaisia käsinruokintaa ei ole tehty.


      • ...
        ei aina kirjoitti:

        ole vuosissa mitattavissa. Monet tutkimukset tukevat kylläkin sitä, että käsinruokinnasta on haittaa linnun psyykkeelle. Ei pelkästään itse ruokinnasta, vaan siitä, että lintu leimaantuu ihmiseen, jonka ajatukset ja toiminnot ovat ajoittain hyvinkin ristiriitaisia sen omia näkemyksiä kohtaan. Sitävastoin yhtään tutkimusta, mikä puoltaisia käsinruokintaa ei ole tehty.

        Minusta aina ne, jotka eniten paikuttavat rintaa huutaen kokemustaan, ovat niitä vähiten kokemusta omaamia..Ja jos kerta on niin paljon kokemusta, niin luulisi, että tällainen ihminen olisi osannut laajentaa tietovarastojaan sen verta, että olisi lukenut aihetta käsitteleviä tutkimuksia.

        Aiheeseen voi palata heti kun osoitetaan yksikin käsinruokintaa puoltava tutkimus.

        Ja kokemus tosiaan ei kerro kaikkea, tiedän paljon ihmisiä vuosien kokemuksella, joille en todellakaan myisi yhtäkään lintua kaikista vuosista huolimatta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3148
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1713
    3. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    4. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      81
      1222
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1139
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1138
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1010
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe