Alennusvaihteistoa ei ole ja neliveto tavanomainen 50/50 Center diff/Visco(LSD). Tällä yhdistelmällä ei nyt voi kuvitella kovin kinkkisistä "maasto"paikoista selviävänsä. Tien päällä on siis syytä pysyä. Positiivista mainio moottori, hyvät varusteet ja kilpailukykyinen hintataso. Pitää käydä testaamassa Outback boxer diesel.
http://www.subaru.fi/out_diesel.html
Subaru diesel
8
10266
Vastaukset
- vielä?
Minuakin kiinnostaa Outback Diesel, mutta nelivetotekniikoista ei ole valitettavasti suurta ymmärrystä.
Subarussa on kuulemma ns. jatkuva neliveto, toisin kuin monissa citymaasturiessa, mutta mitä tarkoitit tällä: "tavanomainen 50/50 Center diff/Visco(LSD)"?
Mitä puutteita tuossa on?
LSD lienee ajovakaudenhallintasysteemi, jota pidän liukkaalla ajossa tien päällä varsin tärkeänä.
Voiko dieselin tukeva vääntö selittää sitä, ettei autossa ole alennusvaihteistoa?- ....
mikään lukko, vaan luistonrajoitin(Limited slip differential), jolla on rajansa. Center differential on keskitasauspyörästö. Monesti nelivetojärjestelmien etevyyttää testataan esim. ristiriipuntatilanteella. Tässä Subarun toteutuksessa tuskin on manuaalivaihteiston yhteydessä sellaista elektroniikkaa, joka osaisi siirtää voimaa pitävämmälle puolelle toisen pyörän sutiessa tyhjää riittävän voimakkaasti. Bensamallien automaattivaihteisissa versioissa näyttää olevan aktiivinen voimanjako, jossa homma toiminee paremmin.
- on takana lukko
.... kirjoitti:
mikään lukko, vaan luistonrajoitin(Limited slip differential), jolla on rajansa. Center differential on keskitasauspyörästö. Monesti nelivetojärjestelmien etevyyttää testataan esim. ristiriipuntatilanteella. Tässä Subarun toteutuksessa tuskin on manuaalivaihteiston yhteydessä sellaista elektroniikkaa, joka osaisi siirtää voimaa pitävämmälle puolelle toisen pyörän sutiessa tyhjää riittävän voimakkaasti. Bensamallien automaattivaihteisissa versioissa näyttää olevan aktiivinen voimanjako, jossa homma toiminee paremmin.
Outbackissä ja Foresterissa on takana jonkilainen lukko. Ainakin ne selviävät ristiriipunnasta.
.... kirjoitti:
mikään lukko, vaan luistonrajoitin(Limited slip differential), jolla on rajansa. Center differential on keskitasauspyörästö. Monesti nelivetojärjestelmien etevyyttää testataan esim. ristiriipuntatilanteella. Tässä Subarun toteutuksessa tuskin on manuaalivaihteiston yhteydessä sellaista elektroniikkaa, joka osaisi siirtää voimaa pitävämmälle puolelle toisen pyörän sutiessa tyhjää riittävän voimakkaasti. Bensamallien automaattivaihteisissa versioissa näyttää olevan aktiivinen voimanjako, jossa homma toiminee paremmin.
Noita vetotapoja teorisoidaan paperilla
ja monta kertaa tehdään vääriä olettamuksia.
Ensimmäinen nelivetoni oli Vitara. Se oli
tosi kiusallinen ajettava nelivedolla tuon
"yhtäpuuta" olevan lukkonsa kanssa. Se oli
käytännössä takavetoinen, sillä liukkailla
keleillä vierailtaessa ostoskeskuksissa, se
piti pysäyttää ennen halliinmenoa ja kytkeä
takavedolle, luonto ei antanut väkisin vään-
tää sitä parkkiruutuun.
Seuraava oli Turbo Forester. Sen nelineto
toimi 50/50 periaatteella jatkuvasti ja nuo
viskot luistivat sopivasti kaikenlaisessa
ajossa. Esim. venettä nostettaessa kaikki
pyörät syytivät tyhjää hiekka alustalla ja
2000 kg:n paketti nousi luonnon rannasta.
Nykyinen 2006 Foresterini on automaattilla
varustettu. Siinä voimanjako on 60/40 ja
keskellä on sähköisesti ohjattu monilevy-
kytkin.
Veneen nostotilnteessa tämä käyttäytyy poikkea-
vasti tuosta vanhasta. Tässäkin pyösät saa
luistamaan hiekalla, mutta se tapahtuu
ikään kuin "pätkissä". Pyörät eivät sudi jat-
kuvasti, vaan välillä ikäänkuin pysähdellen.
En saa oikein selvää, kumpi toimii ääritilan-
teissa paremmin, eli kummalla saa suuremman
kuorman nousemaan.
Ristiriipuntatilanteeseen en ole tietoisesti
kummallakaan joutunut, aina ollaan päästy
siitä, mistä on ollut tarkoitus mennäkkin.- äkstee
Täpinä kirjoitti:
Noita vetotapoja teorisoidaan paperilla
ja monta kertaa tehdään vääriä olettamuksia.
Ensimmäinen nelivetoni oli Vitara. Se oli
tosi kiusallinen ajettava nelivedolla tuon
"yhtäpuuta" olevan lukkonsa kanssa. Se oli
käytännössä takavetoinen, sillä liukkailla
keleillä vierailtaessa ostoskeskuksissa, se
piti pysäyttää ennen halliinmenoa ja kytkeä
takavedolle, luonto ei antanut väkisin vään-
tää sitä parkkiruutuun.
Seuraava oli Turbo Forester. Sen nelineto
toimi 50/50 periaatteella jatkuvasti ja nuo
viskot luistivat sopivasti kaikenlaisessa
ajossa. Esim. venettä nostettaessa kaikki
pyörät syytivät tyhjää hiekka alustalla ja
2000 kg:n paketti nousi luonnon rannasta.
Nykyinen 2006 Foresterini on automaattilla
varustettu. Siinä voimanjako on 60/40 ja
keskellä on sähköisesti ohjattu monilevy-
kytkin.
Veneen nostotilnteessa tämä käyttäytyy poikkea-
vasti tuosta vanhasta. Tässäkin pyösät saa
luistamaan hiekalla, mutta se tapahtuu
ikään kuin "pätkissä". Pyörät eivät sudi jat-
kuvasti, vaan välillä ikäänkuin pysähdellen.
En saa oikein selvää, kumpi toimii ääritilan-
teissa paremmin, eli kummalla saa suuremman
kuorman nousemaan.
Ristiriipuntatilanteeseen en ole tietoisesti
kummallakaan joutunut, aina ollaan päästy
siitä, mistä on ollut tarkoitus mennäkkin.noista teknisistä seikoista, lukoista, viskoista ym. En ole valinnut mallia sen mukaan onko siinä jokin lukko, tai millainen nelivedon toteutus onkaan. Kun kerran on Subarun valinnut ja todennut sen hyväksi, niin oikeastaan seuraavien mallinen valinta on mennyt fiilisten mukaan. Olen etuveto-Leonesta kahden awd-Legacyn kautta tullut nykyiseen XT-Foresteriin (AT) ja tunnen, että liikkuminen on parantunut, nimenomaan monikäyttöisyyden kannalta. Ja Foren valinta verrattuna Legacyyn eniten maavaran vuoksi (ja kieltämättä turbon), ja kun Foreen päädyin, sitten valinta AT/MT, ja siitä tuo AT. Outback (diesel) voisi tulla kyseeseen.
Tuo diesel jotenkin kiinnostaa, enkä kyllä usko, että neliveto olisi huonompi kuin mitä se nykyisissä Subaruissa on. Erot eri mallien, ja onko manuaali vai automaatti, välillä ovat mitä ovat.
Jossain nettivideossa Subaru nousi rullilla päällystettyä metalliramppia ylös, vaikka ainoastaan yhden renkaan alla oli pitoa (lukitut rullat). En ole siis tekniikkaan perehtynyt, en siten tiedä miksi se nousi, mutta minulle riittää että nousee. - Automiekkonen
äkstee kirjoitti:
noista teknisistä seikoista, lukoista, viskoista ym. En ole valinnut mallia sen mukaan onko siinä jokin lukko, tai millainen nelivedon toteutus onkaan. Kun kerran on Subarun valinnut ja todennut sen hyväksi, niin oikeastaan seuraavien mallinen valinta on mennyt fiilisten mukaan. Olen etuveto-Leonesta kahden awd-Legacyn kautta tullut nykyiseen XT-Foresteriin (AT) ja tunnen, että liikkuminen on parantunut, nimenomaan monikäyttöisyyden kannalta. Ja Foren valinta verrattuna Legacyyn eniten maavaran vuoksi (ja kieltämättä turbon), ja kun Foreen päädyin, sitten valinta AT/MT, ja siitä tuo AT. Outback (diesel) voisi tulla kyseeseen.
Tuo diesel jotenkin kiinnostaa, enkä kyllä usko, että neliveto olisi huonompi kuin mitä se nykyisissä Subaruissa on. Erot eri mallien, ja onko manuaali vai automaatti, välillä ovat mitä ovat.
Jossain nettivideossa Subaru nousi rullilla päällystettyä metalliramppia ylös, vaikka ainoastaan yhden renkaan alla oli pitoa (lukitut rullat). En ole siis tekniikkaan perehtynyt, en siten tiedä miksi se nousi, mutta minulle riittää että nousee.Tuulilasin sivuilla on maistiaisia, ja siellä mainitaan, että automaattia haluavat saavat odottaa ensi vuoden loppupuolelle, eli nähtävästi se kuitenkin on tulossa. Hyvä hyvä....
- moderni
Automiekkonen kirjoitti:
Tuulilasin sivuilla on maistiaisia, ja siellä mainitaan, että automaattia haluavat saavat odottaa ensi vuoden loppupuolelle, eli nähtävästi se kuitenkin on tulossa. Hyvä hyvä....
automaatti saadaan dieselin yhteydessä. Nyt jenkeissä myytävä uusi Forester (bensa) on varustettu nelivaihteisella automaatilla.
http://www.caranddriver.com/reviews/hot_lists/car_shopping/suvs_family_haulers/2009_subaru_forester_2_5x_and_2_5xt_first_drive_review
- testattu
Kävin hieman tiukemmalla koeajolla Diesel Outbackillä. Kesäkelillä auto tuli kivasti Ylivieskassa Huhmarkallion laskettelurinteen alas ja ylös ilman ongelmia. Sen verran on rinne jyrkkä että en pulkalla lähtisi enää alas laskemaan vaikka joskus lapsena tuli se rattikelkalla laskettua. Harmi ettei tullut videoitua tapahtumaa, olisi voinut olla aika kiva pätkä Youtubissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 975989
- 2103324
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j663268Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!183235Niin voimakkaat tunteet
Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi162495Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen
sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk242474Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.282323- 2592000
Puhe on halpaa
Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.441616- 61378