Vehnäallergia apua

........

Heippa!
Kysymyksiä olisi koskien Vehnäallergiaa..
Minkälaisia oireita teillä on, jos syötte vehnäruokia, ja kuinka paljosta alkaa reagoida allergisesti.
Minulla on ollut nyt puolivuotta vehnäallergiaa joka pamahti vain yhtäkkiä päälle.
Kokeissa ilmeni vain "viitteellinen vehnäallergia" noin vuosi sitten, ja lääkäri kehotti itse tutkailemaan tilannetta, jos se pahenisi.
Jos olen syönyt vehnää tarpeeksi niin oireina on ollut ripulia (paripäivää kestäviä) onko normaalia?
Puolivuotta sitten, oireet olivat lievempiä siten, että vatsa ei reagoinut niinkään pahasti vehnästä, saattoi kyllä olla vatsa kipeä, mutta en pitänyt sitä minään.
Mutta kyllä sen jälkeen jos olen syönyt esimerkiksi vehnäleipää niin saa istua kaksipäivää vessassa (luulisin että sen voisi yhdistää siihen)

pari päivää sitten pistin suuhuni lakritsaa (en nyt suinkaan kamalasti mutta yli patukan verran)ja vielä tänäänkin vatsa on hieman "löysällä" niin sanotusti.

Kuinka kauan venhä sitten pysyy allergisilla elimistössä, onko mahdollista ripuloida kaksipäivää tai enemmänkin vain 100grammasta lakritsaa, näin esimerkillisesti.

Tuntuu kuin vehnäallergia nousisi asteittain vaikeammaksi ja vaikeammaksi.

Olisi hyvä kuulla, millaisia oireita muilla vehnäallergiasta kärsivillä on ja että onko oireeni normaaleja, ettei tarvitse stressata itseään millään vainoharhaisuuksilla.

pahoittelen NÄINKIN pitkää viestiä, mutta sainoahan asiani sanottua ja kysymykseni kysyttyä!
kiitos jo etukäteen!

11

5145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vehnäallergikko myös

      Mutta aikalailla erilaisia oireita. Mulla vatsa turpoaa ja tulee kipeäksi, oksettaa pahimmassa tapauksessa, kun syön melko pieniäkin määriä vehnää (esim. jauhelihakastiketta 2 rkl). Se turpoaminen on silmiinpistävää ja aiheuttaa hämmennystä tuttavissa :-) Joten uskovat hyvin ettei viljat sovi mulle...

      Prick-testissä vehnästä (ja ohrasta, rukiista) tuli 4 mm paukama.

      Lakritsia en itse syö koska olen myös lakritsiuutteelle allerginen.

      Mä itse olen löytänyt suomenkielisiltä sivuilta todella vähän vehnäallergiatietoa. Englanniksi löytyy mutta laatu on vähän niin ja näin välillä...

      Onko sulla tehty keliakiatestit?

      • ......

        Mulle ei ole tehty keliakia testiä lääkärissä, mutta hommasin apteekista sellaisen kotitestin.. eikä mitään ilmennyt, joka saattaa myös johtua siitä että olin ollut jo pari kuukautta täysin gluteenittomalla ruoalla, mutta sitten huomasin että ruis ei tehnyt pahaa, mutta tavalliset leivät ja kaikki muu mikä sisälsi vehnää.
        Kyllä mullakin vähän niinkuin turpoisi vatsa, mutta suurimmaksi osaksi ripulia ja oksetusta seuraa vehnästä.


      • ..... See on niin
        ...... kirjoitti:

        Mulle ei ole tehty keliakia testiä lääkärissä, mutta hommasin apteekista sellaisen kotitestin.. eikä mitään ilmennyt, joka saattaa myös johtua siitä että olin ollut jo pari kuukautta täysin gluteenittomalla ruoalla, mutta sitten huomasin että ruis ei tehnyt pahaa, mutta tavalliset leivät ja kaikki muu mikä sisälsi vehnää.
        Kyllä mullakin vähän niinkuin turpoisi vatsa, mutta suurimmaksi osaksi ripulia ja oksetusta seuraa vehnästä.

        oon 34 v N ja mul tuli vilja-allergia noin 1,5v sitten. Alussa vatsa turpoi ja kramppasi,mut ei oo koskaan ollut ripulia..
        Jouduin käymään läpii kaikki suolisto-tutkimukset ja kaikke muutakin, mut näissä kokeissa ei selvinyt mitään.. Oireet jatkuvait ja jouduin moneen otteseen sairalaan kun mikä lääke ei helpottanut kipuja..
        Sit kuidenkin pääsin PICK testeihin ja sieltä tuli selville et kaikki viljat (paitsi kaura) jopa tattari ja joku muu ei kotimainen vilja olit 3 plussa.
        Lopetin viljan syömisen ja se on todella vaikeita.. kun jopa jäätelöt sisältä vehnätarkkelystä.. (maustet, mehut, karkit, suklaat ym.)
        geliaakikoille kelpaa jos vehnä on alle 0,3%, mutta vilja-allergikot ei sitäkään..
        Kelasta ei kannata hakea tukea erityisruokavalion... Kun see ei ole kuulema niin vakava kui geliakia..
        Mul on nykyä epi-pen piikki käsilaukussa ja 15 min aikaa päästä sairalaan jos saan vahingossakin viljan jämiä (tule anaflakitisia oireita, eli vatsan lisäksi turpo myös kurkku)... eli pahemmaksi ainakin minulla on mennyt.. Kannatta sit olla tosi varovainen.. kun kysessä on kuidenkin sun oma hengi..
        Tsemppia..


      • Vehnäallergikko myös
        ..... See on niin kirjoitti:

        oon 34 v N ja mul tuli vilja-allergia noin 1,5v sitten. Alussa vatsa turpoi ja kramppasi,mut ei oo koskaan ollut ripulia..
        Jouduin käymään läpii kaikki suolisto-tutkimukset ja kaikke muutakin, mut näissä kokeissa ei selvinyt mitään.. Oireet jatkuvait ja jouduin moneen otteseen sairalaan kun mikä lääke ei helpottanut kipuja..
        Sit kuidenkin pääsin PICK testeihin ja sieltä tuli selville et kaikki viljat (paitsi kaura) jopa tattari ja joku muu ei kotimainen vilja olit 3 plussa.
        Lopetin viljan syömisen ja se on todella vaikeita.. kun jopa jäätelöt sisältä vehnätarkkelystä.. (maustet, mehut, karkit, suklaat ym.)
        geliaakikoille kelpaa jos vehnä on alle 0,3%, mutta vilja-allergikot ei sitäkään..
        Kelasta ei kannata hakea tukea erityisruokavalion... Kun see ei ole kuulema niin vakava kui geliakia..
        Mul on nykyä epi-pen piikki käsilaukussa ja 15 min aikaa päästä sairalaan jos saan vahingossakin viljan jämiä (tule anaflakitisia oireita, eli vatsan lisäksi turpo myös kurkku)... eli pahemmaksi ainakin minulla on mennyt.. Kannatta sit olla tosi varovainen.. kun kysessä on kuidenkin sun oma hengi..
        Tsemppia..

        Mä en vieläkään ole tavannut ketään muuta vilja-allergikkoa, tosin nyt olen menossa Allergia- ja astmaliiton tilaisuuteen.

        Ja hyvä kun täältä saa vinkkejä. Mulla on siis prick-testien mukaan positiivisia vehnä, kaura, ohra, ruis ja tattari, plus soija, selleri, palsternakka, hasselpähkinä, mausteista mm. valkosipuli, persilja, ja raakoina monet kasvikset ja hedelmät. Olisikohan tässä jo perusteita tuelle? Ravitsemusterapeutillekin mulla on jo aika.

        Mutta fyysisten ja rahallisten ongelmien lisäksi mulla on äärettömän suuria sopeutumisvaikeuksia. Esimerkiksi en pysty käymään enää työpaikan ruokalassa (trust me, niin monta kertaa olen kokeillut kun piti olla sopivaa, mutta aina jostain tulee oireita...). Ja sitten kun syö jotain omia eväitä työpöydän nurkalla yksin, on pikkasen masentavaa.

        Ja mua suunnastomasti suututtaa se, kun toiset herkuttelevat jollain pähkinäsuklaalla ja suureen ääneen huutelevat "voi että kun on HYVÄÄ"... Tekis mieli sanoa että tarviiko sitä vielä mulle kettuilla.

        Eli selvästi en ole hyväksynyt vielä tätä että mun täytyy syödä eri tavalla. Ja en halua aiheuttaa muille "vaivaa" vaan raahaan omat eväät.

        Mulla ei onneksi (vielä ainakaan, kop kop) ole tullut viljoista tai mausteista hengenvaarallisia oireita. Tuoreista hedelmistä ja pähkinöistä nielu hieman turpoaa, joten kaikki on mahdollista...


    • menee

      ohi yleensä parissa päivässä.. Voit koitta jos allergialääkeistä olisi hyötyä.. ne voi helpotta tilannetta..

      • allergikko

        KELASTA SAA TUKEA!

        huom! kelasta saa vammaistuki/vuoden alusta hoitotukea allergioihin, mikäli ne aiheuttavat jokapäiväistä hankaloitumista ja kustannuksia.

        kustannukset lasketaan: käyttökelpoinen vastikeruoka - halvin normaali, eli jos ei voi syödä vehnäjauhoja, niin vaihtoehtoisen jauhon hinta miinus halvin vehnäjauho, tee tästä lista mitä kuukaudessa syöt ja kuinka paljon lisämaksua tulee. sen jälkeen laitat ylös kaiken millä tavalla allergia vaikeuttaa - you know? ei voi leipoa, pitää varoa, jne jne

        ravintoterapeutin kanssa kannattaa käydä kaikki nämä läpi, ja itse tein terapeutin kanssa kustannusarvion, ja vilja-allergian kustannukset ovat suuret, jos matkassa vielä soija, niin ehottomasti!

        tukea rapsahtaa 80/kk ihan varmasti, tähän pitäisi kustannuksia olla 80, allergia läkkeet ja lääkärilläkäynti kustannukset kuuluvat kustannuksiin!

        ainoa mitä tarvitset, on lääkäriltäsi c-lausunto, mikä voi olla kovan takana, mutta kyllä sen saa kun vilja-allergia on helvetin kova juttu keliakiaan verrattuna.

        itsellä juuri päättyi vilja-allergian kokeiluaika altistuskokeena, ja sieltähän paljastui vehnä, ohra, kaura ja ruis. lisäksi olen soija-allergikko, kala (sika ja broileri), mausteet, kaikki raa'at vihannekset, kasvikset ja hedelmät. Minulla on myös atooppinen iho.

        itsellä oireita soijasta ovat kova ripuli ja pahat maha oireet ja vilja-allergiani ei ole yhtä paha kuin soija, mutta samat oireet tulee, eli pahaa ripulia. se on yleinen oire, sillä vasta-aineita jotka allergia tapauksissa hyökkäävät ovat suurimmaksi osaksi sulistossa.

        allergia ja astmaliittoon kannattaa ehdottomasti liittyä ja sieltä saa tietoa ja tukea, löysin sieltä useamman soija/vilja allergikon joilla samoja ripuli oireita. on siis normaalia :)


      • allergikko
        allergikko kirjoitti:

        KELASTA SAA TUKEA!

        huom! kelasta saa vammaistuki/vuoden alusta hoitotukea allergioihin, mikäli ne aiheuttavat jokapäiväistä hankaloitumista ja kustannuksia.

        kustannukset lasketaan: käyttökelpoinen vastikeruoka - halvin normaali, eli jos ei voi syödä vehnäjauhoja, niin vaihtoehtoisen jauhon hinta miinus halvin vehnäjauho, tee tästä lista mitä kuukaudessa syöt ja kuinka paljon lisämaksua tulee. sen jälkeen laitat ylös kaiken millä tavalla allergia vaikeuttaa - you know? ei voi leipoa, pitää varoa, jne jne

        ravintoterapeutin kanssa kannattaa käydä kaikki nämä läpi, ja itse tein terapeutin kanssa kustannusarvion, ja vilja-allergian kustannukset ovat suuret, jos matkassa vielä soija, niin ehottomasti!

        tukea rapsahtaa 80/kk ihan varmasti, tähän pitäisi kustannuksia olla 80, allergia läkkeet ja lääkärilläkäynti kustannukset kuuluvat kustannuksiin!

        ainoa mitä tarvitset, on lääkäriltäsi c-lausunto, mikä voi olla kovan takana, mutta kyllä sen saa kun vilja-allergia on helvetin kova juttu keliakiaan verrattuna.

        itsellä juuri päättyi vilja-allergian kokeiluaika altistuskokeena, ja sieltähän paljastui vehnä, ohra, kaura ja ruis. lisäksi olen soija-allergikko, kala (sika ja broileri), mausteet, kaikki raa'at vihannekset, kasvikset ja hedelmät. Minulla on myös atooppinen iho.

        itsellä oireita soijasta ovat kova ripuli ja pahat maha oireet ja vilja-allergiani ei ole yhtä paha kuin soija, mutta samat oireet tulee, eli pahaa ripulia. se on yleinen oire, sillä vasta-aineita jotka allergia tapauksissa hyökkäävät ovat suurimmaksi osaksi sulistossa.

        allergia ja astmaliittoon kannattaa ehdottomasti liittyä ja sieltä saa tietoa ja tukea, löysin sieltä useamman soija/vilja allergikon joilla samoja ripuli oireita. on siis normaalia :)

        alkakaahan kaikki pahoista allergia oikeuksista kärsivät pitämään oikeuksistanne kiinni! helpottuu kaikkien elämä jos näistä nostetaan meteli!

        kelan hoitotuen määrittelu kuuluu: jokapäiväistä elämää vaikeuttavien sairausten tuki, joihin luetaan myös paljon kustannuksia kovia oireita aiheuttava allergia!

        mitä nuorempi ihminen on kyseesä, sitä ehdottomampi tulisi olla. itse olen opiskelija ja aion hakea oikeuteni hinnalla millä hyvänsä.

        allergia ja astma liittoa pitäisi herätellä ajamaan allergisten oikeuksia, sillä esim soija ja vilja-allergiat ovat räjähdysmäisesti alkaneet lisääntymään!

        lisäksi sosiaalitoimisto maksaa harkinnanvaraista ruokavalio tukea, tosin tästä ollaan hys hys ettei kukaan osaa hakea sitä, se kuuluu ehdottomasti vilja ja soija-allergisille, koska nämä allergiat vaikuttavat mullistavasti ruokavalioon. että sinnekkin päin kannattaa kävellä.


      • rintti-tintti
        allergikko kirjoitti:

        alkakaahan kaikki pahoista allergia oikeuksista kärsivät pitämään oikeuksistanne kiinni! helpottuu kaikkien elämä jos näistä nostetaan meteli!

        kelan hoitotuen määrittelu kuuluu: jokapäiväistä elämää vaikeuttavien sairausten tuki, joihin luetaan myös paljon kustannuksia kovia oireita aiheuttava allergia!

        mitä nuorempi ihminen on kyseesä, sitä ehdottomampi tulisi olla. itse olen opiskelija ja aion hakea oikeuteni hinnalla millä hyvänsä.

        allergia ja astma liittoa pitäisi herätellä ajamaan allergisten oikeuksia, sillä esim soija ja vilja-allergiat ovat räjähdysmäisesti alkaneet lisääntymään!

        lisäksi sosiaalitoimisto maksaa harkinnanvaraista ruokavalio tukea, tosin tästä ollaan hys hys ettei kukaan osaa hakea sitä, se kuuluu ehdottomasti vilja ja soija-allergisille, koska nämä allergiat vaikuttavat mullistavasti ruokavalioon. että sinnekkin päin kannattaa kävellä.

        Onko totta, että kelasta saa nykyään muutkin tukea kuin keliaakikot?
        Samantien pitää kyllä käydä hakemassa rahat omalle tilille.
        Itselläni on vilja-allergioiden lisäksi maitoproteiini-, pähkinä- ja kananmunaallergia. Eli ei ole helppoa eikä halpaa.
        Ja nykyään melkein jokaisessa tuotteessa saa lukea sen masentavan litanian: "saattaa sisältää pähkinän tai maitoproteiinin jäämiä"
        No ilmanen laihdutuskuuri, kun sipsitkin jäävät sinne hyllyyn jäämien takia. :D


    • pikkusiskonen

      Ole tyytyväinen ettei sun tarvitse hakea piikkiä lääkäristä, sillä vehnäallergia aiheuttaa myös nokkosrokkoo joka voi jossain määrin olla vaarallista.

      • mul on piikki itselläni...

        ja hengenvaaralliset oireet. Hain tukea kelasta.. tuli hylätty päätös...
        Varmana kelalle tulee halvemmaksi että saa maksaa sairaala kustannukset... ja/tai mikäli en ehdi ajoissa sairaala sit jää minusta 4 lasta elätettäväksi...


    • mulla myös

      Vastailen aika myöhään, mutta tämä keskusteluviesti tuli silmiini, kun etsiskelin netistä tietoa vehnäallergiasta. vajaa kaksi vuotta kärsin mahakivuista ja mahan sekaisuudesta. Aina sai olla varmistelemassa, että vessa on varmasti lähellä. Kerran-pari viikossa tuli myös etova olo. Koko kaksi vuotta sitten ramppasin lääkärissä, jossa mulle teetettiin vatsan ultraääntä sekä suolentähystyksiä. Allergioita eivät suostuneet edes pyynnöstäni tekemään. Keliakia testattiin, koswka suvussani niin ,oni sitä sairastaa. Diagnoosiksi lopulta lääkärit päätyivät ärtyvään paksusuoleen, johon en täysin uskonut, mutta pakkohan se lääkäriä oli kuitenkin uskoa. lääkäri kyllä sanoi, että mikäli maha on joka pvä sekaisin, niin se on "invalidisoivaa", eli kyllä tällä perusteella kelan tukeen tulisi olla oikeutettuja vilja-allergiset, mikäli pahoja oireita ja onhan se niin kallistakin syyä sitten. No nyt menin jo ohi aiheesta... Loppujen lopuksi diagnosoin itse itseni, kun pidin ruokapväkirjaa ja huomasin, että vehnähän se aiheuttaa nuo vaivat. Nyt olen ollut viikon syömättä vehnää ja olo on niin taivaallinen, aiempaan verrattuna. Tuohon, kuinka paljon kärsii syödä vehnää, en osaa vastata kun en ole vielä sinne testaamiseen asti vielä päässyt vaan koitan vielä parhaani mukaan välttää vehnää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2655
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2243
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      88
      1991
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1709
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1681
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1646
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1636
    8. 91
      1573
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1437
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe