en osaa

röyhtäistä

onko täällä muita kohtalotovereita?

itselläni tämä on ilkeää, sillä ilma jää kiertämään kurkkuun. en voi syödä kerralla paljon koska se tuo ilmaa ja ilma ei lähde pois.

lääkärin mukaan tämä on hyvä juttu, sillä enpähän ainakaan kärsi polttelusta ja ruuan ylösnousemisesta.

itseäni tämä kiusaa. en vain ole koskaan vauvaiän jälkeen röyhtäissyt. tai kerran olen ja säikähdin sitä tosi paljon. maistui ja haisi pahalta ja tuntui että oksennus tulee.

muita samallaisia?

27

6366

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en osaa

      röyhtäistä. Jo vauvana mulla oli kuulemma koko ajan vatsavaivoja enkä pulautellut, vaikka äiti kuinka kanniskeli mua ympäriinsä ja taputteli selkään. Musta tää ei oo hyvä juttu, en voi syödä kaikkia ruokia mitä haluaisin, koska maha saattaa tulla valtavan kipeeksi. Sitten on kamala paineen tunne ja turvotus mahassa, mutta röyhtäisy ei vaan onnistu. Kadehdin miestäni, joka pokkana juo puol litraa pepsiä ja röyhtäisee päälle :) ja voi hyvin.

      • murula

        Minäkään en osaa röyhtäistä. Olo on usein ihan hirveä, riippumatta siitä, mitä on syönyt. Pahinta tuntuu kuitenkin olevan kahvi-täytekakku -yhdistelmä, kuohuviini, limppari tai siideri. Pahimmillaan olen pää vessanpöntössä ja sormet kurkussa, ilmat on vaan pakko saaada pihalle jotenkin. Monta sukujuhlaa ja illanviettoa on mennyt pilalle tämän takia. Nyt harmittaa jo etukäteen omat häät ensi kesänä, kun en varmaankaan voi syödä hääkakkua ja juoda kahvia, skumpasta puhumattakaan. Muuten on morsian loppuillan pää pöntössä ja lopulta petipotilaana (pystyasennossa oleskelu on mahdotonta, kun tämä vaiva iskee). Huoh. Kukaan lääkärikään ei tunnu tajuavan mistä on kyse, eikä ainakaan ota tosissaan. Hauskinta on, että kyvyttömyys röyhtäistä ja siitä seuraavat oireet löytyvät on sekä isältäni että veljeltäni, minulla kuitenkin pahimpana. Onko olemassa lisää kohtalotovereita tai löytyykö keneltäkään neuvoja pulmaan?


      • jk
        murula kirjoitti:

        Minäkään en osaa röyhtäistä. Olo on usein ihan hirveä, riippumatta siitä, mitä on syönyt. Pahinta tuntuu kuitenkin olevan kahvi-täytekakku -yhdistelmä, kuohuviini, limppari tai siideri. Pahimmillaan olen pää vessanpöntössä ja sormet kurkussa, ilmat on vaan pakko saaada pihalle jotenkin. Monta sukujuhlaa ja illanviettoa on mennyt pilalle tämän takia. Nyt harmittaa jo etukäteen omat häät ensi kesänä, kun en varmaankaan voi syödä hääkakkua ja juoda kahvia, skumpasta puhumattakaan. Muuten on morsian loppuillan pää pöntössä ja lopulta petipotilaana (pystyasennossa oleskelu on mahdotonta, kun tämä vaiva iskee). Huoh. Kukaan lääkärikään ei tunnu tajuavan mistä on kyse, eikä ainakaan ota tosissaan. Hauskinta on, että kyvyttömyys röyhtäistä ja siitä seuraavat oireet löytyvät on sekä isältäni että veljeltäni, minulla kuitenkin pahimpana. Onko olemassa lisää kohtalotovereita tai löytyykö keneltäkään neuvoja pulmaan?

        en osaa itsekkään kyseistä :D mahassa vain murisee jos on paljon juonut. syömään pystyy kyllä mutta liian limsan jälkeen olosta tulee huono ja tekisi mieli röyhtäistä muttakun ei osaa :DD:D pystynköhän edes kännätä :D joskus röyhtäisy tulee itsestään mutta hyvin harvoin:D


      • Röyh???
        jk kirjoitti:

        en osaa itsekkään kyseistä :D mahassa vain murisee jos on paljon juonut. syömään pystyy kyllä mutta liian limsan jälkeen olosta tulee huono ja tekisi mieli röyhtäistä muttakun ei osaa :DD:D pystynköhän edes kännätä :D joskus röyhtäisy tulee itsestään mutta hyvin harvoin:D

        Mulla myös sama ongelma, no siis ehkä kerran tai kaksi vuodessa röyhtäisy tulee ja silloinkin ihan yllättäen ja tosi kireän kuuloisena. On kyllä tosi ahdistava olo välillä kun se jää just silleen kurkkuun pyörimään. Olen aina ajatellut, että olen ainoa maailmassa joka ei osaa röyhtäistä. No kyllä ne ilmat sitte onneksi yleensä yöllä tulee toisesta päästä ulos. Olis kyllä niin kiva osata edes tekoröyhtäys tehdä niin voisi sekin helpottaa.


    • ........

      Itsellänkin vaikeuksia röytäistä tuntuu ettei se röytäys tule millään ylös, mutta sairastan silti refluksitautia. Ruokatorven yläosa jatkuvasti tulehtunut, kurkku punainen ja jatkuvat poskiontelotulehdukset.

      Kuulemma öisin syvässä unessa lihakset rentoutuu ja siten ruokatorvi löystyy jolloin hapot nousevat ylös ruokatorveen, suuhun ja jopa poskionteloihin asti. Nyt lisäksi kaulalla oleva nokkosihottuma tehnyt kiusaa.

      Painoindeksi 19, ikää 26 vuotta ja olen aina ollut terve.. ennen tätä tautia.

    • ongelllma

      Onneksi en ole ainoa kenellä on tämä sama ongelma.

      • Häpeä

        Vahingon iloinen


    • luuranko

      Itselläni sama vika, eikö tähän oikeasti ole mitään hoitokeinoa?
      Hiemanki juo jotain happopitoista niin vatsa on pallon muotoinen ja välillä tulee vajavaisia röyhtäyksiä jolloin korvat menee lukkoon ja ilmat jää kurkkuun pyörimään ja sitten palaa takaisin.
      Haluaisin todella päästä eroon tästä hirveästä vaivasta ja uskon sen olevan vahvasti yhteydessä alipainooni.
      Lisäksi tää vaiva haittaa tosi paljon liikkumista, ei vain yksinkertaisesti pysty suorittamaan mitään normaalisti, kun vatsalaukussa kauhea paine.
      Painoindeksi 17,5

      • 10+16

        sun ruokatorven alasulkijaa tutkittu?


      • Joni93987
        10+16 kirjoitti:

        sun ruokatorven alasulkijaa tutkittu?

        en ole vielä tutkinut, mut otan nyt lusikan käteen.


      • Anonyymi

        Rcpd on diagnoosin nimi tälle vaivalle ja itse olen saamassa tähän Botox hoidon, jonka avulla opin röyhtäisemään! On toiminut vissiin 90 jotaki prosenttia kerroista eli on aika hyvät chänssit. Minun tietääkseni vain etelässä ollaan tietoisia tästä, itse menen Turun yliopistolliseen keskussairaalaan ensi vuonna leikkaukseen. Siinä laitetaan siis kurkun yläsulkijaan botoxia, joka rentouttaa sitä niin, että ilma pääsee ulos.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Rcpd on diagnoosin nimi tälle vaivalle ja itse olen saamassa tähän Botox hoidon, jonka avulla opin röyhtäisemään! On toiminut vissiin 90 jotaki prosenttia kerroista eli on aika hyvät chänssit. Minun tietääkseni vain etelässä ollaan tietoisia tästä, itse menen Turun yliopistolliseen keskussairaalaan ensi vuonna leikkaukseen. Siinä laitetaan siis kurkun yläsulkijaan botoxia, joka rentouttaa sitä niin, että ilma pääsee ulos.

        Kuinka toimenpide onnistui?


    • Röyhtääjätön

      Sama ongelma. Silti närästää joskus. Välillä syötävä Cuplatonia kun ilma jää kiertämään kivuliaasti rintalastan taakse. Olisi kyllä helppoa kun osaisi röyhtäistä. Voisikohan sitä harjoitella? Taitaa tulla oksennus... :/

    • enpä osaa mäkäään

      juu en kyl itekkään osaa ku esim simaa juo nii se vaan kurisee tos kaulalla ja ses sit wasta sattuu

    • Anonyymi

      Enpäs miäkään osaa. En pysty röyhtäistä vaikka mitä on koitettu. Se tulee ehkä kerran tai kaks vuodes yllättäen, mutta muuten se on joka juoman tai ruuan jälkeen outoja ääniä kurkussa. Kavereista se on hauskaa ja häiritsevää, jonka ymmärrän. Olen miettiny jos pitäisi varata aika lääkäriin ja kattoa jos he osais auttaa, sillä itse häpeän tätä paljon.

    • Anonyymi

      Kannattaa tutustua R-CPD-syndoomaan, siitä julkaistiin ensimmäinen artikkeli/tutkimus vasta 2019 eli aika uusi juttu eivätkä monet lääkärit tunne sitä vielä.

      Linkki: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6572913/

      Selkeimmät oireet ovat kyvyttömyys röyhtäistä ja korina kurkussa syömisen ja juomisen jälkeen sekä vatsavaivat (turvotus, ilmavaivat). Hoitona on botox-pistos ruokatorven yläsulkijaan sen rentouttamiseksi (n. 3-6 kk), jotta potilas oppisi sinä aikana röyhtäisemään. Tutkimusaineistossa pitkän ajan onnistumisprosentti botoxin vaikutuksen poistuttua on noin 80%. Tämä toimenpide on jo käytössä esim. nielemisvaikeuksiin ja siksi kannattaa vatsalääkäreiden sijaan kokeilla kurkun alueen lääkäreitä.

    • Anonyymi

      Mehiläisessä on lääkäri nimeltä Ahmed Geneid ainoa lääkäri ilmesesti suomessa kellä tietoa tästä r-cpd:tä. Hän tekee näitä botox pistoja ruokatorven yläsulkija lihakseen hussissa. Itse sain tänään pistoksen nukutuksessa ja nyt odottelen röyhtäisyjä.
      Oireet alko 5 vuotta sitten ja meni siihen pisteeseen, että pelkkä lounaan syöminen ja veden juominen aiheutti korinat, paineen tunteen, hengittämisen vaikeudet, ilmavaivat ja pahimmassa tapauksessa oksennusrefleksit jos ei pääse makuunasentoon muutamaan tuntiin syömisestä. Itsellä ei ole ikinä närästystä tai refluksia ollut.

      • Anonyymi

        Terve,
        osaatko sanoa mitä testejä tuossa tehdään ennen botoxia? Itselläkin on kyllä tähän sopiva oireisto ja tosiaan lapsesta saakka ollut kyvyttömyys röyhtäistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Terve,
        osaatko sanoa mitä testejä tuossa tehdään ennen botoxia? Itselläkin on kyllä tähän sopiva oireisto ja tosiaan lapsesta saakka ollut kyvyttömyys röyhtäistä.

        Minulle tehtiin tuo v. 2019 ilmeisesti ensimmäisenä Suomessa ja edelleen röyhtäyksen sujuu hyvin. Tässä on hiljattain julkaistu artikkeli vaivan hoidosta ja tuloksista Suomessa, olen yksi noista kolmesta tapauksesta. Siinä käydään läpi myös testejä, mutta minulle tehtiin gastroskopia, ruokatorven manometria sekä 24h ph-mittaus. Olen ymmärtänyt, että nykyään ei tarvitse tehdä noita kaikkia.

        https://www.laakarilehti.fi/tieteessa/tapausselostukset/kun-royhtaily-ei-onnistu/?public=28d9e7931af744cfcf9c2f1e91752359


      • Anonyymi

        Hei. Minulle tehtiin tuo botox hoito juuri ja oireita on edelleen. Haluaisin kokemusta että lähtikö sinulla oireet heti vai menikö siinä aikaa kunnes opit röyhtäisemään. Pelottaa että se hoito ei toiminutkaan koska olin odottanut sitä niin kauan….


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei. Minulle tehtiin tuo botox hoito juuri ja oireita on edelleen. Haluaisin kokemusta että lähtikö sinulla oireet heti vai menikö siinä aikaa kunnes opit röyhtäisemään. Pelottaa että se hoito ei toiminutkaan koska olin odottanut sitä niin kauan….

        Moi, oireet lähtivät aika nopeasti. Närästys lisääntyi hieman, mutta kaiken kaikkiaan tilanne on nykyään paljon aikaisempaa parempi.


      • Saitko avun , Anonyymi?
        Botox-pistoksesta siis.


      • Auttoiko pistos ?


      • Kuinka toimenpide onnistui?


    • Anonyymi

      Hei! Mulla on ollu ihan sama niin kauan kun vaan muistan, oon 21 v nainen ja sain vasta tänä vuonna tietää että mun vaivalle on diagnoosi, eli joku rcpd. Kaikki lääkärit tääl pohjoisessa joilla kävin tän vaivan kans nii määräsi esim. närästykseen lääkityksiä, joka ei tietenkään sit auttanut ollenkaan koska ongelma ei ollut mikään närästys. Kaikki lääkärit joita näin olivat ihan ihmeissään, ettei ollu kuullu koskaan ennen tämmöisestä vaivasta yms. Sitte ko pääsin vihdoin tähystykseen ja sanoin et saattaa olla joku rcpd josta oon lukenut nii lääkäri sano tosi epäkohteliaalla äänensävyllä että ei tommosta diagnoosia oo olemassakaan että sun lääkärit on varmaan jostain satukirjasta ton vetänyt. Sitte mulle määrättiin angiografia jossa mun piti jonku laitteen vieressä nielasta jotain valkoista litkua, jolla ne katto mun nielemistä. Olin ennen tätä monta kertaa maininnut ettei nielemisen kans oo mitään ongelmaa. Noh sitäkään ei näköjään sit uskottu ennen ko vasta sen angiografian jälkee ko ne sano että normaalisti nielaisen. Luin sitte nuita artikkeleita rcpd tapauksista Suomessa ja näin et siihen niitä hoitoja on tehty tyyliin vain Helsingissä ja Turussa. Otin sitte yhteyttä yhteen sellaisen artikkelin kirjoittajaan et tarviin niinku hätäisesti apua tän kans et menee koko nuoruus ohi tän vaivan kans ko ei mitään pysty tekemään niinku normaalit ihmiset. No sit se vastas noin kuukauden parin jälkeen ja oli mun puolesta yhteydessä TYKS:iin ja kerto niille siellä tästä mun tilanteesta. Nyt mulla on sit laitettu lähete sinne ja pääsen täältä pohjoisesta matkustamaan etelään, et saan sen leikkauksen, noin 3-5 kuukauden päästä😅👍 Ollut aivan hirveän raskas ja inhottava prosessi mut onneks Suomessa on joitain sairaaloita joissa tiedetään tuosta vaivasta! Kannattaa sinunkin olla yhteydessä TYKS:Iin tai siihen Helsingin sairaalaan niin saat varmasti apua! Hetki siinä menee tietenkin, voi mennä jopa puoli vuotta, mutta uskon että se on lopulta sitte sen arvoista! En itse Malta odottaa että saan sen Botox hoidon niin ei tarvitse enään kärsiä tämän kanssa.

      • Anonyymi

        Moi. Huomasin kirjoittamasi tekstin täällä liittyen tuohon r-cpd oirehtymään. Minulla myös tämä vaiva ollut aina. Pystyisitkö antamaan lisätietoja kehen voisi suoraan olla yhteydessä että saisin tähän mahdollisimman nopeasti apua kun olen itse Jyväskylästä ja täällä ei lääkärit ole ottaneet asiaa vakavissaan ja ovat vain närästyslääkettä syöttäneet ja todennut lopulta vain ylävatsavaivaksi ja asia jäänyt siihen. Saitko itse tähän avun pelkästään yksityiseltä vai voiko hoitoon päästä jotenkin julkisen puolen kautta?


    • Täällä samasta vaivasta kärsivä.
      Mehiläisessä ja Terveystalossa näyttää olevan erikoislääkäri Ahmed Geneid, joka on vaivaan erikoistunut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1878
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      6
      1782
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1271
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1184
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1152
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      10
      1085
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1031
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1005
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1004
    10. 10
      980
    Aihe