Käsi-ihottuma

Suvi

Mulla on ollu jo n.2 viikkoa sormissa aika pahannäköistä ihottumaa ja nyt se on muuttunu niin pahaks,että se märkii ja ihoa on revenny monesta kohdasta isoja paloja pois.Mulle määrättiin apteekissa antiseptista Helosan-voidetta ja lisäksi olen käyttänyt aloe veraa,oliiviöljyä,pihkavoidetta ja hunajaa,mutta mikään ei tunnu auttavan.Tiedän,että ihottumani on kosketusekseemaa ja se on tullut joko jostain ruoka-aineesta,pesuaineesta tai käsirasvasta ja yleensä siihen liittyy rypälemäisiä vesirakkuloita ja ihon halkeilua.Huomenna olisin menossa vielä mansikkaan,mutta joudun varmaan laittamaan suojaks laastaria,tai muuten ne menee vielä pahempaan kuntoon..Auttakaa joku mua,kun tää ongelma masentaa mua jo niin paljon ja mä tunnen itteni ihan raajarikoks!

13

1523

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ande

Mulla oli sormis kans aika lailla samantyylist ihottumaa, mut sain ihotautilääkäriltä erästä rasvaa ja lääkekuurin jolla oireet hävis about viikossa. Joten kehottasin sinuakin varaamaan ajan oikeelle ihotautilääkärille joka osaa auttaa asiassa.

• Eke

Mulla on koko ikäni (25v) ollut ihottumaa käsissäni ja jaloissani. Sain avun ihotautitohtorilta. Määräsi erästä (ei saa mainostaa) kortisonivoidetta. Tehokkuusluokka määritellään asteikolla 1-4. Tämä tuote on luokka 3. Auttaa todella hyvin. Vihjeenä esim. sormiin... Laita voidetta rikkoutuma-alueelle ja päälle laastari, ettei voide hankaudu pois. Kannattaa ostaa metrilaastaria, josta voi leikata haluamansa palasen. Myös puhtaudesta kannattaa huolehtia, pestä ihonrikkopaikat päivittäin. Mulla on toiminut todella hyvin. Ei nuo Helosan voiteet auta... Voin tarvittaessa laittaa e-mailina lisää tietoa.

• Suvi

Voisit antaa mulle sun mailiosottees,niin kertosit mulle sen kortisonivoiteen nimen.Mä kyllä tiedän,et kortisonivoide ohentaa ihoa,mutta ainakin se parantaa ihottuman nopeasti,kun olen niitä käyttänyt joskus aikaisemmin,mutta eikös kortisonivoidetta saa vain reseptillä?Ainakin mulla on jokin sellainen muistikuva,kun muutama vuosi sitten mun piti käydä eka lääkärillä näyttämässä ihottumaa(joka oli tullut pesuaineesta) ja se määräs mulle jotain kortisonivoidetta.Nyt en voinu käydä ostamassa samaa voidetta,kun olin käyttäny jo voiteen loppuun ja valitettavasti hukannu reseptin..

• Eke
        Suvi kirjoitti:

Voisit antaa mulle sun mailiosottees,niin kertosit mulle sen kortisonivoiteen nimen.Mä kyllä tiedän,et kortisonivoide ohentaa ihoa,mutta ainakin se parantaa ihottuman nopeasti,kun olen niitä käyttänyt joskus aikaisemmin,mutta eikös kortisonivoidetta saa vain reseptillä?Ainakin mulla on jokin sellainen muistikuva,kun muutama vuosi sitten mun piti käydä eka lääkärillä näyttämässä ihottumaa(joka oli tullut pesuaineesta) ja se määräs mulle jotain kortisonivoidetta.Nyt en voinu käydä ostamassa samaa voidetta,kun olin käyttäny jo voiteen loppuun ja valitettavasti hukannu reseptin..

Voit mailata mulle osoitteeseen [email protected]
        Vastaan varmasti ja annan vinkkejä, joita olen todennut itse hyväksi.

• kiki
        Suvi kirjoitti:

Se kortisoni akuutisti paras vaihtoehto mutta jatkuvasti ei hyvä ja se ongelma tulee uudestaan ja sillo yleensä pahempana.Jos oot kiinnostunu kuulemaan miten vois kokeilla jos sais pikkuhiljaa ongelmaa parantamaan!Tässä emailini myös.Oon itte ollut kortisnvakituine käyt.joten lopetin iho on niin ohut ja herkkä mut onneks apuja tuli muualta.

• Suvi
        kiki kirjoitti:

Se kortisoni akuutisti paras vaihtoehto mutta jatkuvasti ei hyvä ja se ongelma tulee uudestaan ja sillo yleensä pahempana.Jos oot kiinnostunu kuulemaan miten vois kokeilla jos sais pikkuhiljaa ongelmaa parantamaan!Tässä emailini myös.Oon itte ollut kortisnvakituine käyt.joten lopetin iho on niin ohut ja herkkä mut onneks apuja tuli muualta.

Ei mulla tätä ihottumaa olekaan niin usein,että kortisonivoide vois tehdä jotain vaurioita,koska mulla tulee tätä ihottumaa sormiin yleensä vain kesäisin(viime kesänä ei muuten ollut)ja ehkä vähän talvella.Mä aikoisin käyttää kortisonia vaan sillon,kun sitä ihottumaa on laajalla alueella,enkä mihinkään pieneen ihottumaan,eli tuskinpa niin vähäinen käyttömäärä voisi ohentaa ihoa vielä kovin radikaalisti..

• kiki
        Suvi kirjoitti:

Ei mulla tätä ihottumaa olekaan niin usein,että kortisonivoide vois tehdä jotain vaurioita,koska mulla tulee tätä ihottumaa sormiin yleensä vain kesäisin(viime kesänä ei muuten ollut)ja ehkä vähän talvella.Mä aikoisin käyttää kortisonia vaan sillon,kun sitä ihottumaa on laajalla alueella,enkä mihinkään pieneen ihottumaan,eli tuskinpa niin vähäinen käyttömäärä voisi ohentaa ihoa vielä kovin radikaalisti..

Ootko aatellu mistä se vois johtua koska kortisoni korjaa hetkellisesti!!laita oma email.

• Jana

Tarkistapa ettei mikään ihovoide, saippua, shampoo ym. sisällä propylene glygolia, joka aiheuttaa helposti allergiaa.

Suosittelen syömään helokkiöljyä, e-vitamiinia, sinkkiä ja c-vitamiinia.

Kortisonivoiteet auttavat vain hetkeksi, ne eivät poista allergian sÿytä.

• Suvi

neuvoista!Oikeastaan tää mun ihottuma alkoi paranemaan heti seuraavana päivänä tän mun kirjotuksen jälkeen.Turvesaippua kai auttoi siihen märkimiseen ja vältin muutenkin turhaa vedellä läträämistä sekä suojasin kädet vielä laastarilla ja yöllä puuvillahanskoilla.Mutta vaikka se märkiminen loppu ja ihottuma kuivu niin mansikanp. mulla ei kestäny laastarit sormissa,kun oli niin märkää ja sen takia multa irtos sormista aika isoja nahanpaloja(se oli sitä kuollutta ihoa) ja niidenkin parantuminen vie varmaan vielä aikaa..Hyvä,että pahin on kuitenkin tällä hetkellä jo ohi,ja että mansikanp. ei ärsyttäny lisää mun sormia!Mä vähän aavistelen,että mulle saattoi tulla sitä ihottumaa ulkomaisista porkkanoista ja omenoista,joita en tietenkään koskaan kuorinut ja niitä olin kyllä syönyt oikein urakalla ennen ihottuman syntyä.Lisäksi voin olla myös allerginen hajustetuille käsirasvoille,koska nekin alkavat aina kutittamaan pirunmoisesti juuri sormissa..

• inca

..jos sitä sinkkiä alkaa syömään niin ei kannata liikaa yksinään sitä syödä.. sinkin vasta painoksi on syötävä kuparia..

• lisäksi

Samaa mieltä että kortisoni voiteet antavat vain tilapäisen helpotuksen.

Edellämainittujen lisäravinteiden lisäksi kannataa syödä mangnesiumia ja kalaöljykapseleita.

Kannattaa myös välttää alkoholin käyttöä muutaman kuukauden, pahentaa ihottumaa. Samoin kannattaa lopettaa eineksien syönti ja syödä kunnon perusruokaa. Lihaa, kalaa, kohtuudella hiilihydraatteja ja paljon erilaisia vihanneksia ja hedelmiä.

• Anna

Minullakin oli käsi-ihottuma joka vaan jatkui 20 vuoden aikana; aluksi ihoon ilmestyi rakkuloita, sitten ne kasvoi ja niistä tuli yhä enemmän. Välillä kuivui ja niiden alla muodostui uutta ihoa, välillä tietysti iho halkeili. Kuivunut iho irtosi paloissa. Lääkärit vaan määräsivät lisää kortisonivoiteita. On kuulema lääkärin mukaan atooppinen iho, ja tämä ihottuma ei meinannut millään hyödyttömillä voiteilla lähteä. Nyt se asia on kunnossa ja harvemmin edes huomaa että olisi ns. atooppinen iho ja atooppista ihottuma. :D

Ruokavalion muutoksella siihen on päästytty, joten kokeile vaikka sinäkin välttää kaikki maitotuotteet mitkä sisältää homogenoitua maitoa, sekä ehkä myös kaikki muut ruokaöljyt paitsi kylmäpuristettua öljyä.

Ehkä ruokavalion muutosta tavalla tai toisella auttaisi sinuakin. Sisältähän se ravinto tulee.

• ALU

Mistäpäin Suomea olet? Olisi hyvä selvittää mikä käsiäsi todella vaivaa,olisi helpompi hoitaa. Mailaile osoitteella: [email protected] Ongelmaasi voi löytyä ratkaisu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      3143
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1167
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1142
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1065
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      32
      1007
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      868
    7. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      857
    8. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      832
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      811
    Aihe