Refluksi, leikkaus?

Mietteliäs, ei osaa päättää

Tarvitisisin vähän apua.

Mulla todettu refluksitauti, palleatyrä löytynyt vatsatähystyksessä.

Hengenahdistusta, lievää rintakipua, ei nielemisvaikeuksia, kurkussa vaivaa, yön nukut hyvin, niin kannattaako tällaisessa tapauksessa mennä refluksileikkaukseen? Lääkäri tähysti ja sanoi vaihtoehdot; Lääkehoito tai kirurginen hoito.

Vaikea tällaista on päättää, miten te tekisitte, te, jotka kärsitte refluksista tai te, jotka olette olleet leikkauksessa, niin oliko teillä vaivat pahemmat?

En osaa päättää kun pelkään sitä leikkausta.

Lääkäri käski miettiä asiaa ajan kanssa ja sanoi että myös leikkauksesta voi tulla elämään haittoja, ja sekös tässä nyt sitten vielä lisää mietityttää.

Refluksivaivaiset, mitä te ajattelette leikkauksesta, kun oon lukenut teidän juttujanne, niin samoilta vaikuttavat kun minullakin.

16

1993

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksi mielipide

      leikkaukseen negatiivisesti, on jokaisen oma asia, mutta varsinkaan noilla vaivoilla en edes ajattelisi koko operaatiota. Leikkaus on aika riskipeliä, on sitten mikä leikkaus tahansa.

      Astmapiippu mulla lievittää noita hengenahdistus- ja yskäoireita mitkä taitaa olla aika tavalliset tässä närästysvaivassa.

    • Leikattu

      Mut on leikattu kymmenisen vuotta sitten ja voi miten elämä on erilaista sen jälkeen!
      Minulla ainakin syöminen sujui hyvin leikkauksen jälkeen, närästys jäi, yskiminen loppui, samoin useita vuosia jatkunut lääkehoito Lanzolla. Nykyisin otan silloin tällöin yhden Nexium tabletin, jos vatsa on vähänkin huonovointinen, heti helpottaa.Ilmeisesti mulla on hiukan vuosien saatossa mansetti ruokatorvessa löystynyt ja siksi pientä vaivaa toisinaan on.
      Tyytyväinen olen

    • refluksikurkku

      Samojen pohdintojen kanssa täällä on varmaan moni.

      Kuvauksesi perusteella ,minulla on ollut huomattavan paljon enemmän
      ja vakavampia oireita (ei kuitenkaan palleatyrää)
      eikä minulle ole vielä kertaakaan kolmen
      vuoden aikana puhuttu leikkauksesta (Tampereen alue). Mielenkiintoista hmmm ....

      Onnistumisprosentti tuntuu olevan leikkauksissa suht suuri mutta määrittelytapaa "onnistumiselle" ei kuitenkaan kerrota. Onko leikkaus onnistunut jos mansetti pitää ainakin kaksi vuotta/seuraavan vuoden ...? Sen tiedän, että onnistunutkin leikkaus tarkoittaa joka tapauksessa röyhtäilyn ja oksentamisen menettämistä (jotka kyllä mielelläni pitäisin). Jos mansetti pettää ja pääset uusintaleikkaukseen, ymmärsin, että tämä
      operaatio on sitten jo astetta vaikeampi (avoleikkaus?).



      Onhan tämä tietenkin turhauttavaa, että
      tiukasta ruokavaliosta ja lääkityksestä
      huolimatta hapotonta ruokainesta nousee
      (siinä määrin että pitää kurkkumuutoksia yllä).
      Äänityöläisenä tämä tietenkin uhkaa myös
      tärkeintä työkalua ja sitä kautta elantoa.

    • Outo lintu

      tuohon mitään, olen kaikkia leikkauksia vastaan, ja varsinkin tätä refluksileikkausta vastaan. Minulla myös palleatyrä, ja oireet on myös hengenahdistus, rintakipu ja jatkuva yskä.

      Mua sotii tuossa jo pelkästään sekin että yleislääkärit ja sisätautilääkärit ovat liittoutuneet keskenään kirurgeja vastaan. Kirurgit sanoo että leikkauksen onnistumisprosentti on 90, ja muut lääkärit ovat jyrkästi leikkauksia vastaan. Miten se noin voi mennä? Mä olen jo tässä mennyt niin pitkälle että onko se niin että ne mahdolliset leikkauksen jälkeiset ongelmat kerrotaankin sisätautilääkäreille ym. lääkäreille mutta ei vatsakirurgeille. Ja edelleen ihmettelen sitä, että miksi nämä refluksileikkaukset ovat äärimmäisen harvinaisia muualla Euroopassa.

      En epäile näitä, jotka täällä kertovat että leikkaus on onnistunut hyvin, mutta minä asustelen täällä länsirannikolla, ja suht'läheisellle työkaverille tehtiin vatsaleikkaus, leikkaus epäonnistui, tehtiin uusintaleikkaus, kaveri vaipui koomaan, heräsi koomasta, sai eläkepaperit, ja kuoli kotonaan. Näin ei välttämättä tarvitse käydä mulle tai muille, mutta tuo kertoo että leikkaus voi myös epäonnistua, ainakin näillä leveysasteilla.

      Mulla leikattiin selkä 15-vuotta sitten, oli välilevyn pullistuma, kohtalon ivaa, sekin eräänlainen tyrä (nyt sitten tyrä edessä....), leikkaus onnistui hyvin, mutta sitä ennen en ollut koskaan saanut noidannuolia, leikkauksen jälkeen niitä on tullut 3-4 per vuosi, joten jotain siinä leikkauksessa tapahtui tai jotenkin vaan selkäni huononi, vaikka pullistumaa ei olekkaan enää tullut.

      Minä, jos olisin sinä, tuon kuvauksesi perusteella, en menisi leikkaukseen, mutta minä kerron vain oman mielipiteeni. Jos päädyt leikkaukseen, varmista ainakin se että se kirurgi on riittävän kokenut.

      • Potilas 939

        "ne mahdolliset leikkauksen jälkeiset ongelmat kerrotaankin sisätautilääkäreille ym. lääkäreille mutta ei vatsakirurgeille."

        Eihän nuo kirurgit välitä mistään muuta kuin puukottamisesta, se on niiden päätyö. Sisätauti ym. lekut yrittävät hoitaa potilaan konservatiivisemmin, lääkehoidoilla, joka on aina riskittömämpi vaihtoehto.

        Mun mielestäni leikkauksen pitää valita vain ja ainoastaan pakkotilanteessa, kun on joku syöpä tai joku sairaus, jossa hengenlähtö on lähellä.


    • Outo lintu

      Sen verran on pakko lisätä että olen vatsakirurgin "hoidossa" ja ensi viikon torstaina "kontrollikäynti", jossa tarkastetaan lääkitykseni (Somac 40Mg, yksi tabletti/päivä) ja käydään varmasti keskustelu palleatyräleikkauksesta. Viime kerralla ei ollut kirurgi halukas leikkaamaan, ja vielä haluttomampi olin minä, koska teki diagnoosin viime lokakuussa tehdystä vatsatähystyksestä ja tuloksista että mulla on lievä refluksitauti.

      Lievä, lievä, joo, joo, mutta eipä aina uskoisi kun toisinaan on hengenahdistus niin rankkaa. Ihan kuin ajastettuna; Joka toinen päivä parempi kuin toinen päivä, siksi ei tämän taudin kanssa kovin herkästi leikkausta harkitse.

    • Nimetön111

      Olen 39vM ja 2004 marraskuussa leikattu ja oireet erilaiset kuin ennen leikkausta , mutta paljon paskemmat kuin ennen leikkausta,,, mm noi palantunnekurkussa, vatsakatarri kipeä vähän väliä,
      nukkumisesta ei tule mitään kuin muutamana yönä viikossa(tulee sellaisia "kramppeja" ylävatsaan jolloin ponkasee istumaan pulssin ollessa yli 100) toistuu koko yön ajan vaakatasossa aina kun nukahtaa.
      hengenahdistuksia illalla levossa jopa pystyasennossa. NÄITÄ ei ollut mitään ennen leikkausta..ainoastaan yrjöilyä ja pahoinvointeja ja ns. normaaleja refluxioireita,läpän löysyys, ruokatorven tulehduskin.näin 3v ajan!

      Olen rampannut ainakin 11 eri lekurilla ja luulotautiseksi pääsääntöisesti leimattu kun kerran minut leikkasi HUS:sin kirurgian ylilääkäri ja toinenkin "huippusuper" kirurgi puoliksi.. ei tuommoiset voi erehtyä..eihän?

      nyt kärsinyt työttömyydestä (ex yrittäjä ja mielenterveyshoitaja) kun vatsan toiminta on mitä sattuu varsinkin aamulla ja ns normaaliin aikaan 8 ei minusta ole töihin kun istun pöntöllä useaan otteeseen kipuineni tippasilmässä. ja näin minulla ollut leikkauksen jälkeen nyt 3v ja ennen sitä taistelin ruokatorventulehduksen ja refluksitaudin oireiden kanssa(joiden kansaa opin elämään)-95 asti.

      Joten ne joita kehoitetaan menemään palletyräleikkaukseen , niin todellakin kehoitan harkitsemaan ainakin 11 kertaa! Sillä tämä tän hetkinen elämä on ihan sanalla sanoen PERSEESTÄ.

      Sain kuitenkin yrjöilyn veke ja tulehduksen pois rt:sta ja kuulemma suurinosa hyötyy leikkauksesta mutta kun jää tähän UNluckyloser ryhmään niin eipä paljoa tilastot kiihota. Karhua kiertää niin susi vastaanhan sieltä tuli.

    • kesä -07

      oli kauheat vaivat.pahamaku suussa,hengenahdistusta,suolisto jumitti,ei saannu nukuttua,kurkkukipua,oksettavaa oloa.
      vaivat paheni kokoajan ja lopulta nexsiumitkaan ei auttanneet mitään vaikka meni 3 kpl 40 mg päivässä.
      nyt ei mitään vaivoja ole ollut.leikkaus tehtiin espoossa jorvissa ja parantuminen oli nopeata.kuukaudessa olin jo hyvässä kunnossa.2 vrk lääkärissä sit kotiin ja pari vkoa sairaslomaa.
      ihana olla terve.

      • Minä kysyn lisätietoa

        mitään ongelmia, huom! mitään!

        Eli toimiko kaikki paikat leikkauksen jälkeen, myös virtsaaminen?


      • kun olin
        Minä kysyn lisätietoa kirjoitti:

        mitään ongelmia, huom! mitään!

        Eli toimiko kaikki paikat leikkauksen jälkeen, myös virtsaaminen?

        joutuivat kerran katetroimaan kun pissa ei tullut!sen jälkeen toimi kaikki ihan normaalisti.olokin oli hyvä heti kahdenpäivän päästä.huomasin selvästi sen et nyt loppui haponnousu ja pahoinvointi.
        syömisen suhteen piti syödä pariviikkoa keittoruokia mutta sitten söin jo normaalisti sen jälkeen.


      • Pantse -69
        kun olin kirjoitti:

        joutuivat kerran katetroimaan kun pissa ei tullut!sen jälkeen toimi kaikki ihan normaalisti.olokin oli hyvä heti kahdenpäivän päästä.huomasin selvästi sen et nyt loppui haponnousu ja pahoinvointi.
        syömisen suhteen piti syödä pariviikkoa keittoruokia mutta sitten söin jo normaalisti sen jälkeen.

        edessä 3 kuukauden päästä.

        Riski oli pakko ottaa, on helvetillinen olo, polttaa lähes kaikki paikat, myös selkä, olkapää, ja pahemmaksi vaan on mennyt. Somacia en käyttänyt enempää kuin yhden aamulla, ja nyt olen lopettanut senkin, kun siitä ei mitään apua ollut.

        Suolisto on aivan juntturassa, eli ummetusta, vatsaa tietysti polttaa ja vatsa on kuin jalkapallo. Syödä ei voi oikeastaan mitään kun tulee sellainen olo kun olisi syönyt sata jouluateriaa putkeen.

        Pelkään vitusti leikkausta ja mitä sen jälkeen tapahtuu, mutta jos on pienikin mahdollisuus että elämänlaatu paranisi, olen valmis riskeeraamaan koska en kertakaikkiaan enää jaksa. Olen henkisesti aivan poikki, ja kaikki mahdolliset lääkkeet, ruokavaliot ym. vinkit ja linkit kokeiltu. EI APUA MISTÄÄN!

        Hengenmenokin tässä tilanteessa tuntuu helpommalta kun nämä jatkuvat hengenahdistukset, kurkkukivut, rintakivut, selkäkivut, vatsakivut, närästys, äänen lähtö ym.

        On siis aivan vittumainen tauti.

        Tulen kyllä raportoimaan 3 kuukauden päästä jos olen vielä hengissä.

        Ja mulla kun pitäisi olla vaan lievä refluksitauti! Hah!
        Palleatyrä löystynyt vatsaportti siis on, ei ole ruokatorvi tulehtunut eikä löytynyt tähystyksessä muutakaan. Ja lääkärit ei suosittele leikkausta, vaan pitäisi jatkaa tätä kiduttavaa elämää näillä vitun vaivoilla!


      • kikka k.
        Pantse -69 kirjoitti:

        edessä 3 kuukauden päästä.

        Riski oli pakko ottaa, on helvetillinen olo, polttaa lähes kaikki paikat, myös selkä, olkapää, ja pahemmaksi vaan on mennyt. Somacia en käyttänyt enempää kuin yhden aamulla, ja nyt olen lopettanut senkin, kun siitä ei mitään apua ollut.

        Suolisto on aivan juntturassa, eli ummetusta, vatsaa tietysti polttaa ja vatsa on kuin jalkapallo. Syödä ei voi oikeastaan mitään kun tulee sellainen olo kun olisi syönyt sata jouluateriaa putkeen.

        Pelkään vitusti leikkausta ja mitä sen jälkeen tapahtuu, mutta jos on pienikin mahdollisuus että elämänlaatu paranisi, olen valmis riskeeraamaan koska en kertakaikkiaan enää jaksa. Olen henkisesti aivan poikki, ja kaikki mahdolliset lääkkeet, ruokavaliot ym. vinkit ja linkit kokeiltu. EI APUA MISTÄÄN!

        Hengenmenokin tässä tilanteessa tuntuu helpommalta kun nämä jatkuvat hengenahdistukset, kurkkukivut, rintakivut, selkäkivut, vatsakivut, närästys, äänen lähtö ym.

        On siis aivan vittumainen tauti.

        Tulen kyllä raportoimaan 3 kuukauden päästä jos olen vielä hengissä.

        Ja mulla kun pitäisi olla vaan lievä refluksitauti! Hah!
        Palleatyrä löystynyt vatsaportti siis on, ei ole ruokatorvi tulehtunut eikä löytynyt tähystyksessä muutakaan. Ja lääkärit ei suosittele leikkausta, vaan pitäisi jatkaa tätä kiduttavaa elämää näillä vitun vaivoilla!

        Minulla on samanlaista oireilua kuin sinulla ja
        olen myös leikkausjonossa.

        Riskinotolta tuntuu, mutta olen välillä ajatellut
        kuten sinäkin, ettei tämmöisessäkään elämässä juuri ole järkeä. Toivoisin toki ettei henki sentään lähde leikkauksessa, kun on tuota perhettäkin.

        Oletko kauan kärsinyt refluksista?

        Minä muuten syön happosalpaajia 2 kertaa päivässä,
        1 ei auttanut tarpeeksi. Ruokavalio ei minullakaan
        oikeastaan auta. Alkoholia en pysty käyttämään enää ollenkaan. Eipä sekään haittaisi, jos ei olisi sitten mitään oireita, muuta kun on.


      • refluksikurkku
        kikka k. kirjoitti:

        Minulla on samanlaista oireilua kuin sinulla ja
        olen myös leikkausjonossa.

        Riskinotolta tuntuu, mutta olen välillä ajatellut
        kuten sinäkin, ettei tämmöisessäkään elämässä juuri ole järkeä. Toivoisin toki ettei henki sentään lähde leikkauksessa, kun on tuota perhettäkin.

        Oletko kauan kärsinyt refluksista?

        Minä muuten syön happosalpaajia 2 kertaa päivässä,
        1 ei auttanut tarpeeksi. Ruokavalio ei minullakaan
        oikeastaan auta. Alkoholia en pysty käyttämään enää ollenkaan. Eipä sekään haittaisi, jos ei olisi sitten mitään oireita, muuta kun on.

        Tuttuja oireita - mulla oireet lievitty puoleen lääkityksellä ja ruokavaliolla. Mutta kurkku
        on kaukana normaalista joten leikkausta jossain vaiheessa harkittava. Nykyisten oireiden kanssa
        voi elää mutta Barrett ja äänihuulten potentiaaliset muutokset tietenkin huolestuttavat. Vuosia olleet hengenahdistuskohtaukset onneksi loppui
        Nexiumilla viime vuonna.

        Happosalpaajat pari kertaa päivässä on kuulemma
        (farmaseutin kommentti) "ei hirveän vahva annos".
        Ylärefluksin aloitusannos tulisi olla aina kaksinkertainen
        mutta kun Suomessa useimmat lekurit hoitaa
        tapauksia aina perinteisenä alarefluksina, jolla
        aloitusannos se yksi per päivä.
        Kuinka monta vuotta olet syönyt 2 annosta/päivä?

        Mikä on perussyy esim kurkun limakalvomuutoksiin lääkityksen kanssa - sekö, että lääke ei estä kunnolla hapon erittymistä vai se että hapoton ruokavellikin
        aiheuttaa voimakasta ärsytystä? Ajallisesti
        esim Nexium 20 mg vaikuttaa runsaat 12 h, 40 mg
        runsaat 16h, joten kate pitäisi riittää hapottomaan oloon. Liittyvätkö muut suolistovaivat (ilman lääkitystä) enemmän mahan liika/vähähapoisuuteen kuin varsinaiseen
        refluksiin?

        Tsemppiä kipujen, kouristusten ja hengenahdistusten kanssa!


      • Pantse -69
        kikka k. kirjoitti:

        Minulla on samanlaista oireilua kuin sinulla ja
        olen myös leikkausjonossa.

        Riskinotolta tuntuu, mutta olen välillä ajatellut
        kuten sinäkin, ettei tämmöisessäkään elämässä juuri ole järkeä. Toivoisin toki ettei henki sentään lähde leikkauksessa, kun on tuota perhettäkin.

        Oletko kauan kärsinyt refluksista?

        Minä muuten syön happosalpaajia 2 kertaa päivässä,
        1 ei auttanut tarpeeksi. Ruokavalio ei minullakaan
        oikeastaan auta. Alkoholia en pysty käyttämään enää ollenkaan. Eipä sekään haittaisi, jos ei olisi sitten mitään oireita, muuta kun on.

        olen sairastanut tautia, mua jostain syystä kiellettiin syömästä enempää kuin 1 tabletti (40mg) päivässä.


      • refluksikurkku
        Pantse -69 kirjoitti:

        olen sairastanut tautia, mua jostain syystä kiellettiin syömästä enempää kuin 1 tabletti (40mg) päivässä.

        mitä lääkettä syöt?


    • Anonyymi

      ÄLKÄÄ MENKÖ LEIKKAUKSEEN JOS VAIN NÄRÄSTYS ON VAIVANA, EIKÄ TYRÄKÄÄN YLEENSÄ VAADI KORJAUSTA, minulla epäonnistui ja monella muulla, sen vaaroista ei varoiteta tarpeeksi, korkea onnistumisprosentti ei pidä paikkaansa, monella leikkaus purkautuu tai oireet palavat jo vuoden sisällä entistä pahempana niinkuin minulla. Koko ruuansulatus häiriintyy kun mahalaukkua laitetaan uuteen uskoon, se on iso leikkaus, vaikka tähystämällä tehdään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8955
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2390
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1507
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1438
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1257
    Aihe